Vandaag heb ik mijn thermostaat vervangen van mijn 335d coupe. Ik heb meteen mijn krukaspoelie gecheckt en deze ziet er niet heel goed uit. Moet ik deze zo snel mogelijk vervangen of kan het nog een paar maanden mee?
Ik heb al wat info gevonden dat je de kruk as alleen klokwijs mag draaien en dat je het vliegwiel achter op de motor moet blokkeren wanneer je de 4 Torx bouten los draait (en weer vast draait), dit met een 6mm inbussleutel bijvoorbeeld. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Het lijkt me vrij lastig te bereiken.
Hierbij een foto:
https://m.imgur.com/a/fUATQZS
Hier een filmpje over het vervangen:
https://youtu.be/UoMVe8Y7iTk
Hier een topic over de riemen er weer op zetten:
viewtopic.php?f=11&t=21354&p
Krukaspoelie zo goed als kapot?
-
- Being a part of it
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:27
- Type Auto: 330I 05-2007 Touring (E91)
Torx bouten nooit met inbussleutels los/vast draaien;het lijkt soms te passen, maar met wat kracht zetten, kan de sleutel zich verdraaien in de bout en dan heb je een groter probleem !
BMW 330I Touring (E91) 05-2007 Automaat N52
- Edje
- VIP Driver
- Berichten: 1834
- Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
- Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
- Locatie: Wijchen
Wat een K klus. Wat kost het vervangen bij een dealer wel niet?rankf schreef:Vandaag heb ik mijn thermostaat vervangen van mijn 335d coupe. Ik heb meteen mijn krukaspoelie gecheckt en deze ziet er niet heel goed uit. Moet ik deze zo snel mogelijk vervangen of kan het nog een paar maanden mee?
Ik heb al wat info gevonden dat je de kruk as alleen klokwijs mag draaien en dat je het vliegwiel achter op de motor moet blokkeren wanneer je de 4 Torx bouten los draait (en weer vast draait), dit met een 6mm inbussleutel bijvoorbeeld. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Het lijkt me vrij lastig te bereiken.
Hierbij een foto:
https://m.imgur.com/a/fUATQZS
Hier een filmpje over het vervangen:
https://youtu.be/UoMVe8Y7iTk
Hier een topic over de riemen er weer op zetten:
viewtopic.php?f=11&t=21354&p
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
-
- VIP Driver
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
- Type Auto: E90 320D M47N2
Hij haalt de hele voorkant er af, maar dat lijkt me niet nodig. Van boven moet het ook lukken. Omdat ook ik mijn twijfels heb over de krukaspoelie van mijn auto, heb ik van de week nagevraagd bij mijn garage wat vervanging aan arbeidsloon zou kosten. Hij kwam aan ongeveer 3 kwartier werk.
Wat zijn eigenlijk de goede merken voor aftermarket aanschaf. Er zijn er nogal wat. Zijn er ook merken die extra demping hebben? Soms kom ik dat tegen.
Wat zijn eigenlijk de goede merken voor aftermarket aanschaf. Er zijn er nogal wat. Zijn er ook merken die extra demping hebben? Soms kom ik dat tegen.
-
- Just getting started
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 09 aug 2013, 21:08
Ik heb de corteco poelie besteld en continental riemen, de originele schijnt ook door corteco gemaakt te zijn. Wat betreft de inbus sleutel, die is er enkel om de krukas vast te zetten bij het vliegwiel, zie dat filmpje op youtube.
Ik denk dat ik er een paar uurtjes mee bezig zal zijn, een monteur misschien een uurtje. Het voordeel is natuurlijk dat ik dat uurtje niet hoef te betalen maar daarnaast de onderdelen ook een stuk goedkoper heb dan via een dealer/specialist.
In het filmpje betreft het een x5, in de 335d kom je er wat makkelijker bij maar het blijft krap, de fan moet er uit (boven en onder een schroefje, dan een clipje en je trekt 'm er zo uit), boost slang die naar de egr gaat opzij duwen en wat plastic inlaat stukken verwijderen, dat moet ook wanneer je de thermostaat vervangt dus daar al ervaring mee .
Ik denk dat ik er een paar uurtjes mee bezig zal zijn, een monteur misschien een uurtje. Het voordeel is natuurlijk dat ik dat uurtje niet hoef te betalen maar daarnaast de onderdelen ook een stuk goedkoper heb dan via een dealer/specialist.
In het filmpje betreft het een x5, in de 335d kom je er wat makkelijker bij maar het blijft krap, de fan moet er uit (boven en onder een schroefje, dan een clipje en je trekt 'm er zo uit), boost slang die naar de egr gaat opzij duwen en wat plastic inlaat stukken verwijderen, dat moet ook wanneer je de thermostaat vervangt dus daar al ervaring mee .
-
- Just getting started
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 09 aug 2013, 21:08
Vandaag een mooie dag voor dit klusje, ongeveer 3 uur bezig geweest maar wel rustig aan. Het lastigste was de airco riem er weer op zetten. Ook het vliegwiel vastzetten was even zoeken maar op een gegeven moment had ik het gat gevonden in het vliegwiel waarmee je deze vast zet, dit is wel iets wat je met 2 man moet doen, gelukkig kon mijn vrouw mooi even helpen.
De poelie had 2 scheuren in het rubber dus ik denk dat er niet veel leven meer in zat.
De poelie had 2 scheuren in het rubber dus ik denk dat er niet veel leven meer in zat.
-
- Just getting started
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 09 aug 2013, 21:08
Via de bovenkant ja. Je moet wel de ventilator weghalen, daarvoor moet je 1 schroefje onder de ventilator los maken, daar moet wel de onderplaat voor af dus de auto moet sowieso op as-steunen of ramps.
Je hebt wel wat speciaal gereedschap nodig, zie dit topic: viewtopic.php?f=11&t=21354&p
Verder goed naar het filmpje kijken wat ik in het begin van dit topic geplaatst heb. Je moet dus de krukas vast zetten bij het vliegwiel, dit kan met een speciaal stukje gereedschap maar een 6/8mm inbussleutel werkt ook prima. Het gat vinden in het vliegwiel is wel lastig, blijven draaien aan de krukas tot je deze vind. Krukas ook nooit tegen de klok in draaien, gaat je motor stuk van, altijd met de klok mee.
Ik heb de riemen ook meteen vervangen (airco riem en multiriem, deze waren nog origineel van 2009). Mijn EGR heb ik eerder al verwijderd en vervangen door een race pipe, daardoor kon ik er ook makkelijker bij, anders moet je de EGR cooler er misschien af halen om er bij te kunnen.
Je hebt wel wat speciaal gereedschap nodig, zie dit topic: viewtopic.php?f=11&t=21354&p
Verder goed naar het filmpje kijken wat ik in het begin van dit topic geplaatst heb. Je moet dus de krukas vast zetten bij het vliegwiel, dit kan met een speciaal stukje gereedschap maar een 6/8mm inbussleutel werkt ook prima. Het gat vinden in het vliegwiel is wel lastig, blijven draaien aan de krukas tot je deze vind. Krukas ook nooit tegen de klok in draaien, gaat je motor stuk van, altijd met de klok mee.
Ik heb de riemen ook meteen vervangen (airco riem en multiriem, deze waren nog origineel van 2009). Mijn EGR heb ik eerder al verwijderd en vervangen door een race pipe, daardoor kon ik er ook makkelijker bij, anders moet je de EGR cooler er misschien af halen om er bij te kunnen.