Krukaspoelie zo goed als kapot?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
rankf
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 aug 2013, 21:08

Vandaag heb ik mijn thermostaat vervangen van mijn 335d coupe. Ik heb meteen mijn krukaspoelie gecheckt en deze ziet er niet heel goed uit. Moet ik deze zo snel mogelijk vervangen of kan het nog een paar maanden mee?

Ik heb al wat info gevonden dat je de kruk as alleen klokwijs mag draaien en dat je het vliegwiel achter op de motor moet blokkeren wanneer je de 4 Torx bouten los draait (en weer vast draait), dit met een 6mm inbussleutel bijvoorbeeld. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Het lijkt me vrij lastig te bereiken.

Hierbij een foto:
https://m.imgur.com/a/fUATQZS

Hier een filmpje over het vervangen:
https://youtu.be/UoMVe8Y7iTk

Hier een topic over de riemen er weer op zetten:
viewtopic.php?f=11&t=21354&p


Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Poeh, poelie ziet er niet denderend uit :?
rankf
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 aug 2013, 21:08

Ik ga een nieuwe bestellen, niet slim om hier nog lang mee door te rijden.
Eric Beamer
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 184
Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:27
Type Auto: 330I 05-2007 Touring (E91)

Torx bouten nooit met inbussleutels los/vast draaien;het lijkt soms te passen, maar met wat kracht zetten, kan de sleutel zich verdraaien in de bout en dan heb je een groter probleem !
BMW 330I Touring (E91) 05-2007 Automaat N52
Gebruikersavatar
Edje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
Locatie: Wijchen

rankf schreef:Vandaag heb ik mijn thermostaat vervangen van mijn 335d coupe. Ik heb meteen mijn krukaspoelie gecheckt en deze ziet er niet heel goed uit. Moet ik deze zo snel mogelijk vervangen of kan het nog een paar maanden mee?

Ik heb al wat info gevonden dat je de kruk as alleen klokwijs mag draaien en dat je het vliegwiel achter op de motor moet blokkeren wanneer je de 4 Torx bouten los draait (en weer vast draait), dit met een 6mm inbussleutel bijvoorbeeld. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Het lijkt me vrij lastig te bereiken.

Hierbij een foto:
https://m.imgur.com/a/fUATQZS

Hier een filmpje over het vervangen:
https://youtu.be/UoMVe8Y7iTk

Hier een topic over de riemen er weer op zetten:
viewtopic.php?f=11&t=21354&p
Wat een K klus. Wat kost het vervangen bij een dealer wel niet?
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
Kermit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
Type Auto: E90 320D M47N2

Hij haalt de hele voorkant er af, maar dat lijkt me niet nodig. Van boven moet het ook lukken. Omdat ook ik mijn twijfels heb over de krukaspoelie van mijn auto, heb ik van de week nagevraagd bij mijn garage wat vervanging aan arbeidsloon zou kosten. Hij kwam aan ongeveer 3 kwartier werk.

Wat zijn eigenlijk de goede merken voor aftermarket aanschaf. Er zijn er nogal wat. Zijn er ook merken die extra demping hebben? Soms kom ik dat tegen.
rankf
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 aug 2013, 21:08

Ik heb de corteco poelie besteld en continental riemen, de originele schijnt ook door corteco gemaakt te zijn. Wat betreft de inbus sleutel, die is er enkel om de krukas vast te zetten bij het vliegwiel, zie dat filmpje op youtube.

Ik denk dat ik er een paar uurtjes mee bezig zal zijn, een monteur misschien een uurtje. Het voordeel is natuurlijk dat ik dat uurtje niet hoef te betalen maar daarnaast de onderdelen ook een stuk goedkoper heb dan via een dealer/specialist.

In het filmpje betreft het een x5, in de 335d kom je er wat makkelijker bij maar het blijft krap, de fan moet er uit (boven en onder een schroefje, dan een clipje en je trekt 'm er zo uit), boost slang die naar de egr gaat opzij duwen en wat plastic inlaat stukken verwijderen, dat moet ook wanneer je de thermostaat vervangt dus daar al ervaring mee :).
rankf
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 aug 2013, 21:08

Vandaag een mooie dag voor dit klusje, ongeveer 3 uur bezig geweest maar wel rustig aan. Het lastigste was de airco riem er weer op zetten. Ook het vliegwiel vastzetten was even zoeken maar op een gegeven moment had ik het gat gevonden in het vliegwiel waarmee je deze vast zet, dit is wel iets wat je met 2 man moet doen, gelukkig kon mijn vrouw mooi even helpen.

De poelie had 2 scheuren in het rubber dus ik denk dat er niet veel leven meer in zat.
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Toch handig, zo'n vrouw :mrgreen: :ja:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Die moest 'em ff vastzetten op 220 Nm :lol: :ja:
rankf
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 aug 2013, 21:08

Ze hoefde gelukkig enkel de krukas te draaien en sport meer dan ik :roll:
Kermit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
Type Auto: E90 320D M47N2

Hoe heb je het gedaan? Gewoon vanaf de bovenzijde? Ben je nog lastige dingen tegengekomen? Had je speciaal gereedschap nodig?
Ik overweeg dit ook zelf te gaan doen.
rankf
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 aug 2013, 21:08

Via de bovenkant ja. Je moet wel de ventilator weghalen, daarvoor moet je 1 schroefje onder de ventilator los maken, daar moet wel de onderplaat voor af dus de auto moet sowieso op as-steunen of ramps.
Je hebt wel wat speciaal gereedschap nodig, zie dit topic: viewtopic.php?f=11&t=21354&p

Verder goed naar het filmpje kijken wat ik in het begin van dit topic geplaatst heb. Je moet dus de krukas vast zetten bij het vliegwiel, dit kan met een speciaal stukje gereedschap maar een 6/8mm inbussleutel werkt ook prima. Het gat vinden in het vliegwiel is wel lastig, blijven draaien aan de krukas tot je deze vind. Krukas ook nooit tegen de klok in draaien, gaat je motor stuk van, altijd met de klok mee.

Ik heb de riemen ook meteen vervangen (airco riem en multiriem, deze waren nog origineel van 2009). Mijn EGR heb ik eerder al verwijderd en vervangen door een race pipe, daardoor kon ik er ook makkelijker bij, anders moet je de EGR cooler er misschien af halen om er bij te kunnen.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Motor stuk van linksom draaien?

Weer wat geleerd:)
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Je bent nóóit te oud om te leren
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”