Beste,
Onlangs bekijk ik zo nu en dat de diagnostics van mijn 325i sedan.
Het betreft: e90 2008 pre lci met de N53B30
Km: 167000
Sinds juli zie ik steeds dezelfde fout codes voorbijkomen in mijn Carly app.
Het gaat om de volgende die er vaak staan:
/0030DC : nitrogen oxide sensor Heating
/002b05: nitrogen oxide sensor heating
Deze bovenstaande staan er eigenlijk altijd in, ik wis ze telkens maar komen weer terug.
In het rapport van augustus staan de volgende er ook nog bij:
/002b07: nitrogen oxide sensor electrically
/002b06: nitrogen oxide, Lamba lineair
/002afb: nitrogen oxide sensor, binary Lambda.
Mijn kleppendekselpakking en Oliefilterhuis pakking gaan over 2 weken vervangen worden, die zweten wat olie.
Verder merk ik de laatste weken in de kou dat stationair wel draait, maar hij soms in toeren iets omlaag zakt (licht trilt) en vervolgens beetje rook uit de uitlaat komt en dan weer normaal doet. (Alsof hij zichzelf even oppompt).
De auto rijdt verder prima volgens mij. Nog geen een keer een motormanagmentlamp hebben branden, dus als je niet dat Carly ding zou hebben, zou je nergens iets van weten.
Alle bobines zijn paar jaar geleden vervangen (terugroepacties) er is 1 injector 4 jaar geleden vervangen en ander half jaar geleden is er een NOx ding vervangen.
Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen?
Ik tank om de beurt Total excellium en wat goedkopere benzine bij de Gulf in België. Op die manier wil ik wel fatsoenlijke benzine tanken, juist vanwege de direct inspuiting.
NOx fouten??
-
- Just getting started
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:49
- Type Auto: E90 325i
Bij een ander forum lees en krijg ik als reactie een Noxem sensor aan te schaffen.
Die zouden de slechte NOx sensor van Bmw vervangen en een stuk beter werken.
Iemand ervaring hiermee? Kost toch even snel weer €400.
Die zouden de slechte NOx sensor van Bmw vervangen en een stuk beter werken.
Iemand ervaring hiermee? Kost toch even snel weer €400.
- Ballistic
- Getting the hang of it
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
- Type Auto: BMW E91 335i N54
De NOX sensor zorgt ervoor dat de motor in Lean Stratified Charge modus kan draaien (lees: zuinig groen goed voor de vogeltjes geneuzel)
Is er iets mis met het NOX systeem, zoals een brakke sensor, dan zal de motor in reguliere modus draaien. Dit levert geen merkbare andere loop van de motor op. Enkel meer verbruik (~1l/100km)
Voor 400euro kan je heel wat litertjes tanken. Vervang hem alleen wanneer je geilt op een foutloze auto maar zelfs dan heb je geen garantie. Ik had er laatst een waar, ook met een nieuwe NOX sensor, hij bleef roepen dat er wat mis was in het systeem.
Er is maar 1 "NOX ding" dus de sensor is waarschijnlijk al vervangen maar heeft het dus niet opgelost.
Onstabiele loop heeft waarschijnlijk te maken met je carter ventilatie. Vervang niet alleen de kleppendekselpakking maar meteen de gehele klepdekksel. Wanneer je deze bij de BMW dealer koopt dan krijg je deksel+pakking in 1.
In de kleppendeksel zit namelijk een filtermembraam welke niet los te vervangen is (lees: heel moeilijk) Gezien de plastic kleppendeksels geregeld scheuren, zou ik met deze leeftijd/kmstand daarom alles vervangen.
Welke brandstof je tankt maakt niet zo veel uit. De Belgische is goedkoper i.v.m. lagere accijns en hoger ethanol percentage. Misschien is de Belgische brandstof daarom juist wat schoner. In real life zal het weinig verschillen.
Is er iets mis met het NOX systeem, zoals een brakke sensor, dan zal de motor in reguliere modus draaien. Dit levert geen merkbare andere loop van de motor op. Enkel meer verbruik (~1l/100km)
Voor 400euro kan je heel wat litertjes tanken. Vervang hem alleen wanneer je geilt op een foutloze auto maar zelfs dan heb je geen garantie. Ik had er laatst een waar, ook met een nieuwe NOX sensor, hij bleef roepen dat er wat mis was in het systeem.
Er is maar 1 "NOX ding" dus de sensor is waarschijnlijk al vervangen maar heeft het dus niet opgelost.
Onstabiele loop heeft waarschijnlijk te maken met je carter ventilatie. Vervang niet alleen de kleppendekselpakking maar meteen de gehele klepdekksel. Wanneer je deze bij de BMW dealer koopt dan krijg je deksel+pakking in 1.
In de kleppendeksel zit namelijk een filtermembraam welke niet los te vervangen is (lees: heel moeilijk) Gezien de plastic kleppendeksels geregeld scheuren, zou ik met deze leeftijd/kmstand daarom alles vervangen.
Welke brandstof je tankt maakt niet zo veel uit. De Belgische is goedkoper i.v.m. lagere accijns en hoger ethanol percentage. Misschien is de Belgische brandstof daarom juist wat schoner. In real life zal het weinig verschillen.
-
- Just getting started
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:49
- Type Auto: E90 325i
Top antwoord! Hier zat ik inderdaad op te wachten.
De NOx sensor is in 2015 al een keer vervangen en dit zijn de enige fout codes die hij aangeeft.
Dinsdag gaat hij naar een BMW specialist in Son (Kluymans) en zij gaan het een en ander even bekijken en vervangen.
Momenteel staat alleen de pakking op de planning, maar ik zal aan hun vragen of het de klepdeksel zelf nog wel goed is.
Paar jaar geleden heb ik in een Astra J ook de hele kleppendeksel moeten vervangen, omdat dat membraan inderdaad kapot was. spoot ook olie uit enzo. Dat doet deze vooralsnog niet.
Hij begint wel een beetje te roken achter bij het blok waar de pakking/deksel dus niet meer goed is.
Ik rij er nog wel even mee, omdat het even niet anders kan, maar ben blij als het dinsdag is.
Wat kost gemiddeld zo'n deksel? a €400 vaak?
Als die kleppendeksel er toch af is, is het dan verstandig om nog wat te laten reinigen? Her en der lees ik wat over een Walnut Blast, maar is dit voor N53 ook van toepassing?
De NOx sensor is in 2015 al een keer vervangen en dit zijn de enige fout codes die hij aangeeft.
Dinsdag gaat hij naar een BMW specialist in Son (Kluymans) en zij gaan het een en ander even bekijken en vervangen.
Momenteel staat alleen de pakking op de planning, maar ik zal aan hun vragen of het de klepdeksel zelf nog wel goed is.
Paar jaar geleden heb ik in een Astra J ook de hele kleppendeksel moeten vervangen, omdat dat membraan inderdaad kapot was. spoot ook olie uit enzo. Dat doet deze vooralsnog niet.
Hij begint wel een beetje te roken achter bij het blok waar de pakking/deksel dus niet meer goed is.
Ik rij er nog wel even mee, omdat het even niet anders kan, maar ben blij als het dinsdag is.
Wat kost gemiddeld zo'n deksel? a €400 vaak?
Als die kleppendeksel er toch af is, is het dan verstandig om nog wat te laten reinigen? Her en der lees ik wat over een Walnut Blast, maar is dit voor N53 ook van toepassing?
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Deksel kun je bv in http://www.realoem.com/bmw/enUS/select of https://bmwshop.ekris.nl/nl/onderdelen opzoeken.
Eurootje of 300 kan best ja. ik zou wel een originele nemen by the way.
Walnutblast is wel zinvol bij directe injectie zoals de N53, maar staat los van het deksel.
Eurootje of 300 kan best ja. ik zou wel een originele nemen by the way.
Walnutblast is wel zinvol bij directe injectie zoals de N53, maar staat los van het deksel.
-
- Just getting started
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:49
- Type Auto: E90 325i
Ik zag het inderdaad, heb even wat meer zitten opzoeken over het fenomeen Walnut Blasting. Wellicht weer iets voor een andere keer. Auto rijdt gewoon prima.
Woensdag maar eens horen wat de monteurs adviseren. Hoor overigens geen rare fluit tonen vanuit het membraan o.i.d.
Zij zullen er meer verstand van hebben dan ik, aangezien ze al zolang bestaan als BMW 'specialist'.
Woensdag maar eens horen wat de monteurs adviseren. Hoor overigens geen rare fluit tonen vanuit het membraan o.i.d.
Zij zullen er meer verstand van hebben dan ik, aangezien ze al zolang bestaan als BMW 'specialist'.
-
- Just getting started
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:49
- Type Auto: E90 325i
Ga het straks eens proberen.
Als de motor draait en ik de dop er niet eens vanaf krijg, dan lijkt mij dat Vacuum natuurlijk.
Hoe merk ik anders, als hij eraf is, dat ie Vacuum trekt? Zuigend geluid?
Als de motor draait en ik de dop er niet eens vanaf krijg, dan lijkt mij dat Vacuum natuurlijk.
Hoe merk ik anders, als hij eraf is, dat ie Vacuum trekt? Zuigend geluid?
-
- VIP Driver
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Ik heb ervaring met een NOXEM, aangezien mijn 2008 E90 325i met N53-motor er eentje heeft (door mijzelf ingebouwd). Vorig jaar toen ik mijn auto kocht, bleek al snel dat de auto af en toe trilde bij stationair loop. Na uitlezen bleek een Lambda-sonde defect te zijn en had ik een 30E9 melding (veroudering NOx-katalysator, die niet te resetten valt).
Mijn advies is om voor een NOXEM te gaan en niet proberen het systeem te fixen met originele BMW onderdelen, want dat is een gevecht dat je niet gaat winnen (of je moet al een (hele) grote beurs hebben). Deze mening zul je misschien niet bij je BMW specialist horen, daarom vertel ik 'm je. Ik weet namelijk niet of ze bij een garage NOXEM kennen, dan wel gaan bestellen/inbouwen voor je.
Het punt is dat het hele NOx-systeem van deze 'oudere' BMW-modellen, een fragiel systeem is. Bestaande uit een NOx-sensor a 440 euro en een NOx-katalysator a 2500 euro. Beide onderdelen hebben geen lange levensduur en falen voortijdig (<200.000km).
Voordeel van een NOXEM is meervoudig:
1. Een NOXEM is goedkoper dan een NOx-sensor. (340 vs 440 euro)
2. Een NOXEM gaat langer mee(wordt beweerd), feit is wel dat een BMW NOx-sensor NIET lang meegaat.
3. Een NOXEM is geen dummy sensor, de NOx waarden worden wel degelijk gemeten en de ECU wordt dan ook aangestuurd met juiste signalen, vrijwel identiek aan de originele sensor. Enige wat een NOXEM niet doet, is doorgeven dat de NOx-katalysator niet meer goed werkt. Dat voorkomt een 30EA of 30E9 die ook je motor in een 'noodloop' zetten en dus stratisfied charge voorkomen.
Het nadeel van een NOXEM is dat de auto niet altijd onder de NOX-norm presteert (bij een slechte NOx kat.). Je auto kan dus meer NOx uitstoten in sommige situaties (sjoemel-bimmer). Als je het dus echt goed zou willen doen, moet je dus a 3000 euro aan onderdelen gaan kopen om het systeem weer te krijgen zoals het echt hoort. Dat is een investering die niemand doet, dan loop je dus altijd in 'normale' modus en stoot je ook meer CO2/CO/HC uit. Dus wat is erger?
Je hebt dus 3 opties:
1. Niks doen, op zich kan dat wel, maar verbruik gaat omhoog. Gemiddeld gemakkelijk 1 L/100km. Op de snelweg kan dit oplopen tot 2 L/100km. In de stad is het verschil minimaal.
2. NOx-sensor vervangen voor een nieuwe. Hopelijk gaan alle errors weg en werkt stratisfied charge weer. De vraag is voor hoelang, a. sensor kan (weer) opnieuw falen. b. bij een zwakke NOx-cat. zal je NOx-sensor dit doorgeven en loopt je auto weer in noodloop.
3. NOXEM plaatsen, niet alleen goedkoper, tevens stratisfied charge wordt hersteld en toekomstige problemen met NOx-kat. zorgen niet voor een noodloop.
Ik zou het wel weten.
PS Ik word niet gesponsord door Bimmerprofs, maar ik ben erg tevreden sinds ik het systeem 3/4 jaar geleden heb geplaatst. Het is niet 100% ideaal, maar relatief de beste en eigenlijk de enige betaalbare oplossing.
Mijn advies is om voor een NOXEM te gaan en niet proberen het systeem te fixen met originele BMW onderdelen, want dat is een gevecht dat je niet gaat winnen (of je moet al een (hele) grote beurs hebben). Deze mening zul je misschien niet bij je BMW specialist horen, daarom vertel ik 'm je. Ik weet namelijk niet of ze bij een garage NOXEM kennen, dan wel gaan bestellen/inbouwen voor je.
Het punt is dat het hele NOx-systeem van deze 'oudere' BMW-modellen, een fragiel systeem is. Bestaande uit een NOx-sensor a 440 euro en een NOx-katalysator a 2500 euro. Beide onderdelen hebben geen lange levensduur en falen voortijdig (<200.000km).
Voordeel van een NOXEM is meervoudig:
1. Een NOXEM is goedkoper dan een NOx-sensor. (340 vs 440 euro)
2. Een NOXEM gaat langer mee(wordt beweerd), feit is wel dat een BMW NOx-sensor NIET lang meegaat.
3. Een NOXEM is geen dummy sensor, de NOx waarden worden wel degelijk gemeten en de ECU wordt dan ook aangestuurd met juiste signalen, vrijwel identiek aan de originele sensor. Enige wat een NOXEM niet doet, is doorgeven dat de NOx-katalysator niet meer goed werkt. Dat voorkomt een 30EA of 30E9 die ook je motor in een 'noodloop' zetten en dus stratisfied charge voorkomen.
Het nadeel van een NOXEM is dat de auto niet altijd onder de NOX-norm presteert (bij een slechte NOx kat.). Je auto kan dus meer NOx uitstoten in sommige situaties (sjoemel-bimmer). Als je het dus echt goed zou willen doen, moet je dus a 3000 euro aan onderdelen gaan kopen om het systeem weer te krijgen zoals het echt hoort. Dat is een investering die niemand doet, dan loop je dus altijd in 'normale' modus en stoot je ook meer CO2/CO/HC uit. Dus wat is erger?
Je hebt dus 3 opties:
1. Niks doen, op zich kan dat wel, maar verbruik gaat omhoog. Gemiddeld gemakkelijk 1 L/100km. Op de snelweg kan dit oplopen tot 2 L/100km. In de stad is het verschil minimaal.
2. NOx-sensor vervangen voor een nieuwe. Hopelijk gaan alle errors weg en werkt stratisfied charge weer. De vraag is voor hoelang, a. sensor kan (weer) opnieuw falen. b. bij een zwakke NOx-cat. zal je NOx-sensor dit doorgeven en loopt je auto weer in noodloop.
3. NOXEM plaatsen, niet alleen goedkoper, tevens stratisfied charge wordt hersteld en toekomstige problemen met NOx-kat. zorgen niet voor een noodloop.
Ik zou het wel weten.
PS Ik word niet gesponsord door Bimmerprofs, maar ik ben erg tevreden sinds ik het systeem 3/4 jaar geleden heb geplaatst. Het is niet 100% ideaal, maar relatief de beste en eigenlijk de enige betaalbare oplossing.
- Spollie
- VIP Driver
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
- Type Auto: G31 LCI 530d
Goede post en precies hoe ik er ook over denk. Ik had destijds in mijn 530i ook naar volle tevredenheid een Noxem er in gehad. Heb toen ook veel contact gehad met Kaspars (de eigenaar van Bimmerprofs), aardige en deskundige kerel.
-
- Just getting started
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:49
- Type Auto: E90 325i
Fijn antwoord Jimmer!
Ik ga eerst even die klepdeksel (pakking) laten vervangen. Eens kijken of dat het een en ander zal oplossen. Op het moment rookt hij al langs de zijde van de klepdeksel, dus denk dat daar zeker een probleem zit.
Mocht die NOx fouten blijven staan na deze ingreep ga ik eens langzaam kijken naar die noxem. De site legde het prima uit.
Daarnaast ben ik erg blij met jou uitleg!
Ik ga eerst even die klepdeksel (pakking) laten vervangen. Eens kijken of dat het een en ander zal oplossen. Op het moment rookt hij al langs de zijde van de klepdeksel, dus denk dat daar zeker een probleem zit.
Mocht die NOx fouten blijven staan na deze ingreep ga ik eens langzaam kijken naar die noxem. De site legde het prima uit.
Daarnaast ben ik erg blij met jou uitleg!
-
- Just getting started
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:49
- Type Auto: E90 325i
Vandaag telefoon gehad van de specialist.
Klepdeksel moet waarschijnlijk vervangen worden. Er zou wat olie naar boven zijn gelekt, wat bij alleen een pakking vreemd zou zijn.
Voorstel is om de deksel te vervangen, aangezien de BMW nog even een tijdje mee moet gaan.
Verder wordt de carterpanpakking gecheckt en waarschijnlijk vervangen.
De pakking van de oliecooler was ook lek, dus wodt ook het filterhuis meteen meegenomen.
Oftwel, we zijn er weer even mee bezig.
Klepdeksel moet waarschijnlijk vervangen worden. Er zou wat olie naar boven zijn gelekt, wat bij alleen een pakking vreemd zou zijn.
Voorstel is om de deksel te vervangen, aangezien de BMW nog even een tijdje mee moet gaan.
Verder wordt de carterpanpakking gecheckt en waarschijnlijk vervangen.
De pakking van de oliecooler was ook lek, dus wodt ook het filterhuis meteen meegenomen.
Oftwel, we zijn er weer even mee bezig.
-
- Just getting started
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:49
- Type Auto: E90 325i
Auto is weer terug en alle olie geuren zijn verdwenen.
De NOx fout blijft er idd inzitten. Toch eens kijken of die noxem een goede oplossing zou geven.
Verder heb ik nu 2x een start gehad waarbij cilinder 5 Misfires.
Hij geeft fuel pump plausibel aan. De HPFP is al keer vervangen. De andere foutcode geeft de LPFP aan. Wellicht dat deze wat problemen geeft.
De NOx fout blijft er idd inzitten. Toch eens kijken of die noxem een goede oplossing zou geven.
Verder heb ik nu 2x een start gehad waarbij cilinder 5 Misfires.
Hij geeft fuel pump plausibel aan. De HPFP is al keer vervangen. De andere foutcode geeft de LPFP aan. Wellicht dat deze wat problemen geeft.