xHP - Help, welke stage moet ik kiezen?
Het korte antwoord op bovenstaande vraag is, koop de superlicentie en probeer ze allemaal. Maar voor de mensen die dat niet willen, wil ik graag mijn ervaring delen van alle drie de stages: Stage 1 , Stage 2 en Stage 3.
Uitgangspunt: BMW E90 325i (N53) 2008 met (LCI) ZF-6-bak.
Stage 1:
Kort gezegd, de stage die de puntjes op de i zet. Stage 1 is een verfijning van de standaard BMW software en lijkt in mijn beleving (deze heb ik namelijk ook getest) op de Alpina software, alleen met verbeterd koud-schakelgedrag. In Stage 1 krijg je in alle modi (D, S, M) een iets sneller schakelende bak met verbeterde schakelmomenten. In de D-stand schakelt de bak lekker vroeg op (nog iets vroeger dan standaard), zodat je lekker op het koppel van de motor rijdt. De schakelsnelheden van alle modi zijn verkort, doch schokloos.
Met S-modus schakelt de auto later, maar wel nog zacht, waardoor je ervoor kunt kiezen hier standaard in te rijden. Je gasresponse is dan net iets beter. Ook wordt de 6e-versnelling in S-modus beschikbaar (handig voor snelweg).
M-modus in stage 1 voegt weinig toe naar mening. Ja, hij schakelt sneller dan voorheen, maar nog niet snel genoeg en ook te soepel. Tevens is kick-down in M nog aanwezig.
Standaard bij alle stages is een versnellingsindicator in het dashboard. Je ziet dus in welke versnelling je zit, leuke feature.
Pluspunten:
+ Verhoogd comfort
+ Software is verfijnder (betere schakelmomenten)
+ Voelt alsof BMW nog eens naar hun software heeft gekeken en de onvolkomenheden eruit heeft gehaald.
+ Allemansvriend
Minpunten:
- Mist het xHP sausje
- Je betaalt relatief veel voor weinig verbetering.
Stage 2:
De stage met twee gezichten, comfortabel in D en sportief in S/M. D lijkt qua souplesse erg op stage 1, alleen zijn de schakelmomenten net iets later. Dan merk je vooral bij het opschakelen naar 5 en 6 (die komen iets later) en hij schakelt ook iets eerder terug. Versnellingen 1 t/m 4, geen (merkbaar) verschil. Algeheel gezien bevalt de D-modus in stage 1 net iets beter, juist vanwege deze schakelmomenten. Modi S en M daarentegen, zorgen voor een grote verrassing en transformeren je auto echt. Schakelingen zijn snel, accuraat en stevig (met een lichte schok in positieve zin). Vooral M-modus voegt echt iets toe, de auto schakelt echt snel en doet je heel even denken aan de 8HP (heel even dan he). Ik durf te beweren dat ik 'm in M-modus ook nog iets beter vind schakelen dan in S, maar dat kan tussen de oren zitten. Stage 2 is echt een hele interessant stage.
Punten:
+ In S en M-modus krijg je echt een nieuwe beleving, schakelmomenten snel en stevig .
+ M-modus voegt echt iets toe (zelfs leuker dan S), gaat richting de 8HP.
+ Geen kick-down in M-modus, pedaal intrappen zo diep als je wilt.
+ Throttle blips (tussengas) bij terugschakelen (in S en M), genieten!
Minpunten:
- Schakelmomenten D konden net wat eerder zijn, eigenlijk wil je de D-modus van stage 1.
Stage 3:
De meest sportieve stage; alle remmen los, tenminste vooral in de S-modus. Je auto verandert hiermee in een schakelmonster. De schakelmomenten zijn zo gekozen dat je altijd in het maximale koppelgebied van je motor rijdt. Het snelle terugschakelen heeft zelfs een afremmende werking. Dit is een modus waarvan je moet houden, veel minder een allemansvriend dan Stage 1 en Stage 2. In D-schakelt 'ie nog iets later en minder vloeiend, mist souplesse. Hoewel S-modus echt sportief is, is deze modus niet geschikt voor 'dagelijks' gebruik. M-modus is voor mijn gevoel onveranderd met Stage 2.
Pluspunten:
+ S-mode is ook echt een sport modus, opschakelmomenten zijn heel laat en terugschakelmomenten heel vroeg.
Minpunten:
- Mist raffinement in D. Te laat opschakelen.
- S is wel heel sportief, dus alleen als je wilt 'knallen'.
- M voegt niks toe op stage 2.
Conclusie, het meest interessant lijkt dus Stage 2. Mijn advies zou zijn, als je iets meer uit je bak halen wilt, koop alleen een stage 2. Dan krijg je ook iets terug voor je geld in de vorm van een xHP 'treatment'. Stage 1 is voor echte verfijning en is daarmee een allemansvriend, maar relatief duur (vooral als je deze kiest met een Superlicentie:-|). Stage 3 is eentje waar je van moet houden, voor de sportieve rijder ideaal misschien. Maar rijd je meestal rustig, dan kan het schakelgedrag je gaan tegenstaan.
Mijn ideale bak zou zijn: Stage 2 met de D van Stage 1. Momenteel rijd ik om die reden ook (het is toch winter) met Stage 1.
Prijzen:
1x Stage 1: 119+49 = 168 euro
1x Stage 2: 119+69 = 188 euro
1x Stage 3: 119+89 = 208 euro
1x Stage 2 + Customization module: 188+49 = 237 euro
Stages 1+2: 188+49 = 237 euro
Superlicentie (3 stages): 249 euro
Superlicentie + Customization module: 298 euro
Zoals je ziet zijn de prijzen heel tactisch geplaatst, waardoor je al snel geneigd bent voor de Superlicentie gaan. Met de kennis van nu was ik voor Stage 2 met het customizatiepakket gegaan (hiermee zou ik de D van Stage 2 in een Stage 1 kunnen aanpassen).
Dit is mijn visie op het xHP verhaal, het kan natuurlijk zijn dat het verschilt tussen de verschillende modellen / motoren. En natuurlijk zijn ieders wensen verschillend.
xHP - Help, welke stage moet ik kiezen?
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Mooie uiteenzetting
Waarschijnlijk ga ik toch maar de SuperLicense nemen en dan alle 3 uitproberen.
Waarschijnlijk ga ik toch maar de SuperLicense nemen en dan alle 3 uitproberen.
- rsvmakkie
- VIP Driver
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
- Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
- Locatie: Noord Holland
Zeer nuttige info
Nu wachten op de ios versie
Nu wachten op de ios versie
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Mooi beschreven!
Maar ik zweer toch bij stage 3 .
Maar ik zweer toch bij stage 3 .
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Prijstechnisch geef ik je geen ongelijk. Dit is een mooi voorbeeld van ‘decoy pricing’ of ‘decoy effect’. De superlicentie lijkt de beste ‘deal’ te zijn. In praktijk, zie ik het nut niet van regelmatig wisselen tussen stages (of je moet al aan track days doen). Je wilt namelijk de stage die ‘t meest bij je past en daar blijf je dan bij.Dutch79 schreef:Mooie uiteenzetting
Waarschijnlijk ga ik toch maar de SuperLicense nemen en dan alle 3 uitproberen.
- RZA
- VIP Driver
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04
Thx voor de uiteenzetting
Helaas is er voor m'n 8-bak (nog) geen software (enkel voor 335i modellen). Las ergens dat BMW de ZF8 bak bij de 320i t.o.v. de 330i bewust veel langzamer laat schakelen, dus zou best interessant zijn geweest..
Helaas is er voor m'n 8-bak (nog) geen software (enkel voor 335i modellen). Las ergens dat BMW de ZF8 bak bij de 320i t.o.v. de 330i bewust veel langzamer laat schakelen, dus zou best interessant zijn geweest..
G31 520i Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Nog even geduld dan, want ze zijn nog maar pas uitgekomen met de eerste opties voor de ZF8.
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Het verschil tussen bijvoorbeeld de 320d en 335d is al aanzienlijk qua schakelgedrag, qua oppakken van motor/turbo en bak.
XHP had mooi geweest voor de 320d. De sprintbooster gaf hier ook al een verbetering.
Nu met het koppel van de 35d heb je genoeg versnelling in elke versnelling, ook met een klein beetje gas.
XHP had mooi geweest voor de 320d. De sprintbooster gaf hier ook al een verbetering.
Nu met het koppel van de 35d heb je genoeg versnelling in elke versnelling, ook met een klein beetje gas.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
-
- VIP Driver
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
- Type Auto: 335i Touring
Ik rij stage 2! Andere mappings niet geprobeerd. Maar dit is al een aanzienlijke verbetering.
Zou in S wel iets sneller terug mogen schakelen bij sportief rijden maar dat heb ik nu opgelost door dan manueel te gaan rijden.
Zou in S wel iets sneller terug mogen schakelen bij sportief rijden maar dat heb ik nu opgelost door dan manueel te gaan rijden.
-
- VIP Driver
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 08 jan 2017, 19:40
- Type Auto: 325i Carbon Sport Edition - 3.0 N53
Ik rij bij a 3 jaar met de Alpina Software; in hoeverre wijkt dit nu af van stage2?
Zijn er mensen die de switch hebben gemaakt van Alpina naar stage2 1,2 of 3 en wat zijn de verschillen?
Zijn er mensen die de switch hebben gemaakt van Alpina naar stage2 1,2 of 3 en wat zijn de verschillen?
- JdBn
- VIP Driver
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
- Type Auto: F31 330d
Ik zou zeggen stage 3 + customization module. Als je de manier van schakelen dan te ruw vindt kun je ze altijd nog met de customization module soepeler maken.Jimmer schreef:Prijstechnisch geef ik je geen ongelijk. Dit is een mooi voorbeeld van ‘decoy pricing’ of ‘decoy effect’. De superlicentie lijkt de beste ‘deal’ te zijn. In praktijk, zie ik het nut niet van regelmatig wisselen tussen stages (of je moet al aan track days doen). Je wilt namelijk de stage die ‘t meest bij je past en daar blijf je dan bij.Dutch79 schreef:Mooie uiteenzetting
Waarschijnlijk ga ik toch maar de SuperLicense nemen en dan alle 3 uitproberen.
F31 330d
-
- Being a part of it
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:27
- Type Auto: 330I 05-2007 Touring (E91)
Mooi dat je de moeite neemt om je ervaringen te beschrijven !
Stage 2 lijkt het voor mij wel te zijn, alhoewel je schrijft: "Geen kick-down in M-modus" moet dat niet D modus zijn ?
Anders komt het erop neer dat je wel kickdown blijft houden in D en als je dat niet wilt, moet je dus zo'n rubber stop monteren zoals Dutch aangaf?
PS Ben erg blij met mijn olietemp mod, nog bedankt.
Stage 2 lijkt het voor mij wel te zijn, alhoewel je schrijft: "Geen kick-down in M-modus" moet dat niet D modus zijn ?
Anders komt het erop neer dat je wel kickdown blijft houden in D en als je dat niet wilt, moet je dus zo'n rubber stop monteren zoals Dutch aangaf?
PS Ben erg blij met mijn olietemp mod, nog bedankt.
BMW 330I Touring (E91) 05-2007 Automaat N52
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Ja ik! In mijn stuk staat dat Alpina lijkt op xHP’s stage 1. Dus voor de verschillen met Stage 2 en 3, zie mijn stuk, dit dus vooral:RobRoelofs schreef:Ik rij bij a 3 jaar met de Alpina Software; in hoeverre wijkt dit nu af van stage2?
Zijn er mensen die de switch hebben gemaakt van Alpina naar stage2 1,2 of 3 en wat zijn de verschillen?
+ In S en M-modus krijg je echt een nieuwe beleving, schakelmomenten snel en stevig .
+ M-modus voegt echt iets toe (zelfs leuker dan S), gaat richting de 8HP.
+ Geen kick-down in M-modus, pedaal intrappen zo diep als je wilt.
+ Throttle blips (tussengas) bij terugschakelen (in S en M), genieten!
De voornaamste reden waarom initeel ik van Alpina ben afgestapt, was het koud schakelgedrag (in D). Dit filmpje laat dat goed zien:
https://youtu.be/5LjZZCtGaGQ
De Alpina software schakelt dus op als een CVT (bij koude bak), daar kon ik niet aan wennen, en vooral BMW onwaardig. Ik ben benieuwd of jij dat niet ook ervaart? Het kan ook komen omdat de Alpina software ‘eigenlijk’ voor een 335i is gemaakt en hij bij mij op een 325i draaide.
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Standaard blijft kickdown behouden in D en S, alleen bij M verdwijnt die. Om hem in D en S te verwijderen, heb je de custom licentie nodig. Ik heb onderstaande uit de handleiding geknipt:Eric Beamer schreef:Mooi dat je de moeite neemt om je ervaringen te beschrijven !
Stage 2 lijkt het voor mij wel te zijn, alhoewel je schrijft: "Geen kick-down in M-modus" moet dat niet D modus zijn ?
Anders komt het erop neer dat je wel kickdown blijft houden in D en als je dat niet wilt, moet je dus zo'n rubber stop monteren zoals Dutch aangaf?
PS Ben erg blij met mijn olietemp mod, nog bedankt.
Graag gedaan voor de oliemod, blijft toch een stuk nuttiger dan een wiebelend verbruiksmetertje.Kickdown: Enables users to enable/disable usage of the Kickdown-Switch, separately for D, S and M modes. There are 3 settings: Default, On, Off. Default uses whatever is setup in the flashed Map. On and Off override the setting in the Map respectively. Please note, that “Kickdown Off” does NOT mean, the car won’t downshift anymore. Just the maximum speed for downshift in each gear, when full throttle is applied, will be lowered!