Het Chiptuning Draadje Deel 2

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Hier nog eentje van Mosselman. Ik had de Stage 1 van hun, reed goed.

Afbeelding


Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Bijna overal worden de grafiekjes soort van glad getrokken heb ik mij wel is laten vertellen. Daar zou ik mij niet te veel aan binden.
F34 328i



Afbeelding
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Jimmer schreef: 25 nov 2020, 20:45 Hier nog eentje van Mosselman. Ik had de Stage 1 van hun, reed goed.

Afbeelding
Thanks! Afgevlakt of niet, dit soort grafieken zou toch iets moeten zeggen over wat je koopt. Ik dacht gelezen te hebben dat de 330i intake manifold primair nut heeft om bij lage toeren en koppel te vergroten. In vergelijking met BR lijkt het dan dat ze bij Mosselman vanaf 4800rpm de stage1 wat afvlakken ten gunste van hun stage2 aanbieding.

In de grafiek op de site van Mosselman is het verschil in koppel bij 3k rpm 270 vs 340, wat best interessant zou kunnen zijn. Bij BR komen ze tot 310 (nog steeds 10% verschil met de geclaimde 340) maar bij jouw grafiek zitten ze rond de 320. Het verschil met BR wordt dan ook daar verwaarloosbaar.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Het verschil tussen de stage 1 en stage 2 bij mosselman is inderdaad het wel of niet hebben van de 330i inlaat. Aangezien deze een variabele lengte heeft, kan die dus zowel bij lage áls bij hoge toeren meer koppel uit de motor halen omdat de luchtstroom optimaler is bij dat toerental. Bij 4650rpm zijn ze exact hetzelfde aan elkaar, wat ook niet gek is, want ook de 325i inlaat moet ergens een optimum hebben (alleen die is niet variabel). Ligt een beetje aan je wensen en budget natuurlijk, maar de verschillen tussen stage 1 zijn niet zo heel groot, alleen iets meer koppel onderin en iets meer vermogen bovenin. Het is maar de vraag of dat je waard is. Dan BR of Mosselman, de laatst genoemde heeft volgens mij wel de net iets betere naam. Dan zou ik mij blindstaren op een paar pk meer of minder. De N53 is sowieso al een complex beestje, dus je wilt niet dat een tuning dat nog eens verpest.
Sjorrit
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:20

Vraagje voor een maatje die onlangs een 325i heeft gekocht, hij heeft alle hardware voor een 330i inlaat binnen en wat is nu wijsheid, inlaat monteren en dan naar de tuner rijden of eerst tunen en dan de inlaat monteren? Alle tuners zitten op +- 30min tot een 1,5uur.

De tuner die het dichtste bij zit is Van Vught Tuning, daarna zou het of Mosselman of BR-performance zijn. Wat is aan te raden?

Edit: Ook zit er een jongen in oosterwolde/appelscha die standaard 330i software erop kan zetten voor +-250,- Ik denk dat een "echte" tuner met dyno te prefereren is zodat enkele parameters tot in de detail aangepast kunnen worden?
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Eerst inlaat monteren en dan z.s.m laten tunen.

Ik zou het niet bij huis/keuken tuners laten doen maar door een bedrijf als BR, Beek of Mosselman laten uitvoeren. Beter ietsje meer betalen en weten dat het goed gebeurd, dan later spijt krijgen..
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Uiteraard altijd eerst de hardware wijzigen, dan pas de software. Naar mijn mening is er absoluut niks mis met het installeren van de 330i software, dat is de originele BMW software. Dus dat staat al goed ingesteld met de juiste parameters etc., mits je de 330i inlaat monteert. Een goede tuner kan misschien nog nét iets meer pk’s eruit halen, maar vraag is of je dat waard is uiteraard. Een tuner kan trouwens het vermogen van de 325i (N53) verhogen zonder inlaat modificatie(tot max 250~260pk). Met inlaat zou je 270~280 moeten kunnen halen.
Gebruikersavatar
Dikke-BMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
Locatie: Het hoge noorden

Ik overweeg chiptuning bij mijn F31 320EDE AUT uit 2013. ik twijfel nog waar ik hem wil laten tunen, Van Vucht Tuning VVT (bij mij in de buurt) of Tuning Service Huizen (vriend van mij heeft er goeie ervaring mee) zijn de adressen welke ik overweeg, waar zouden jullie heen gaan? en zouden jullie de automaatbak altijd mee laten tunen of is enkel de motor voldoende?
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

VVT ken ik nog uit mijn VAG tijd, prima verhalen gehoord. Ook een maatje van mij die een 330D had gechipt.

Hier lees je wat antwoorden op je vragen (ook over versnellingsbak tuning) -> https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog ... 25d-190549
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
Dikke-BMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
Locatie: Het hoge noorden

veejay schreef: 13 mar 2021, 14:54 VVT ken ik nog uit mijn VAG tijd, prima verhalen gehoord. Ook een maatje van mij die een 330D had gechipt.

Hier lees je wat antwoorden op je vragen (ook over versnellingsbak tuning) -> https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog ... 25d-190549
Ja dit had ik al gelezen. echt interessant hoe Willem van AB zijn 325 aanpakt.
Maar zijn er hier ook mensen met een 320 EDE met chiptuning die hun ervaring kunnen delen? ben erg benieuwd of het bevalt en waar de tuning is gedaan.
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
JurT
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2021, 23:50

Vorige week bij BR performance langs geweest. 401pk en 574nm met stage 2 op 98. Zit te kijken hoe ik mijn uitdraai kan plaatsen.

Erg leuke lui bij Br met veel kennis.
JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

Dat is niet verkeerd... Geniet ervan. Het enige nadeel: ook 400 pk went 001
Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”