Het Chiptuning Draadje Deel 2

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
h3b
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
Type Auto: F20 116i

Beste Otto, ik ben van mening dat de overheid uberhaupt niet geinteresseerd is om het milieu te verbeteren met auto's die voorzien zijn van ICE (Internal Combustion Engines) en die zich heden ten dage in ons land bevinden. Hooguit om deze melkkoe verder in stand te houden. En waarom ook niet, deze groep is makkelijk in de greep van de overheid te houden.
Schonere brandstoffen zoals autogas en GTL (zoals eerder al opgemerkt door Bullit) worden totaal niet gepromoot. Sterker nog, het wordt ontmoetdigd om deze brandstoffen te tanken door voor gas een hogere wegenbelasting in te voeren en voor GTL een hogere literprijs te hanteren. Voor het milieu zijn beide brandstoffen een flinke stap voorwaarts. Alleen jammer van GTL dat het aantal locaties waar je deze brandstof kunt vinden zeer beperkt is. Goede brandstof voor auto's met en zonder DPF, en met gunstig effect op het milieu.
Daarnaast komen de meeste voordelen van electrisch rijden niet uit bij de gemiddelde Nederlander die zich een electrische auto kan veroorloven (financieel en/of de te overbruggen afstand), maar bij de mensen die een electrische auto kunnen/mogen leasen, welke zich uit uit voor die doelgroep in een eerdere 0% (mijn god, wat dacht overheid hier toen ze dit invoerden) of tegenwoordig een 4% bijtelling voor volledige electrische auto's (Dit wordt in 2019 en daarna alleen 4% als de prijs van de auto onder de 50K euro zit). Hoe zit het met het genereren van de stroom voor deze auto's, aangezien niet alle stroom in Nederland opgewekt kan worden voor alle Nederlanders. De stroom wordt dus ook ingekocht vanuit het buitenland waaronder stroom van bruinkoolcentrales in Duitsland en kernenergie in Frankrijk. Ook hier is de brandstof voor electricteit te produceren niet altijd groen en goed voor het milieu.

Tja, als je een auto rijdt (los van type brandstof, en dus ook electrisch ) dan vervuil je willens en wetens het milieu. Dit is onlosmakelijk met elkaar verbonden hoe je het ook went of keert.

DPF verwijderen is voor auto's van 2010 en ouder niet strafbaar, moet alleen gemeld worden bij de RDW. En jawel, om deze extra uitstoot te compenseren wordt de wegenbelasting verhoogd voor deze auto's. Inkomsten hieruit worden zover bij mij bekend niet groen geinvesteerd. Als de overheid milieu zo hoog in het vaandel heeft staan zou ze met milieu beschermende maatregelen komen. Wederom melkkoe dus.
Pakkans voor autos van 2006 t/m 2010, die niet gemeld zijn bij de RDW, is volgens mij vrij klein aangezien de APK op dit moment alleen controleert of je foutcodes hebt of niet in combinatie met een visuele inspectie van het roetfilter. Controles op de weg, die auto's met een diesel motor moeten controleren, heb ik tot heden nog niet gezien. Wil niet zeggen dat dit er niet is maar het gebeurd kennelijk weinig tot niet.

Enigszins weer on-topic:
Volgens de tuner die mijn vorige auto, X3 M47 2.0d, gedaan heeft zorgt een DPF voor ongeveer een 10PK restrictie. Als die er uit is krijg je er dus 10PK bij. In hoeverre je deze 10PK nu echt merkt in het hele plaatje durf ik niet te zeggen maar het is dus niet zo dat er geen verschil voor en na is.

Als we toch over het milieu hebben dan komen we natuurlijk ook op electrische auto's uit.
In de basis zijn volledige electrische auto's natuurlijk ook te tunen. In geval van Tesla lijkt mij dit lastig, enerzijds zal de software geblokkeerd of encrypted zijn, anderzijds heb je natuurlijk ook de OTA (Over The Air) software updates waarmee elke aanpassing meteen weer weg is.
Ben benieuwd hoe dit bij BMW eigenlijk zit. Worden bij de BMW (toekomstige) volledig electrische auto's de software OTA ge'update? En indien niet, zijn de tuningsmogelijkheden er dan wel of is het interessant om te tunen? In de basis zal elke extra PK/Nm zich uiten in meer electriciteitsverbruik en daarmee dus kortere range. Ik zou dus verwachten dat voor normaal gebruik er dan eerder een eco tuning geplaatst wordt om zo de afstand te vergroten.

Zolang we nog met name met een ICE van doen hebben zal het vermoedelijk enige tijd duren voordat tuningsbedrijven zich richten op deze nieuwe markt van electrische auto's. De tunings bedrijven kunnen de komende jaren nog prima vooruit met het huidige aanbod in de markt, de reeds bestaande auto's en steeds meer leverbare downsized turbo-motoren.
Laatst gewijzigd door h3b op 22 jan 2018, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.


F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
h3b
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
Type Auto: F20 116i

Edje schreef:Waar Kun je dat tanken dan?
Kijk maar eens op de volgende url : GTL Locaties
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Moeten we de naam van dit topic niet veranderen naar Het grote DPF -topic? :?
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Otto schreef:Los van de technische consequenties van het, al dan niet verwijderen van het roetfilter, blaas je gewoon alle roetdeeltjes het milieu in.
Een DPF filtert meer dan 90% van de schadelijke deeltjes uit de uitlaatgassen.
Vanuit dat perspectief vind ik het geen optie om het DPF te verwijderen.
Je draagt immers willens en wetens bij aan het extra vervuilen van de lucht.

Los van de extra milieubelasting moet er weer extra (belasting) geld worden geïnvesteerd om controle toe te passen op verwijderde DPF's.
En wie die rekening betaalt laat zich makkelijk raden.....
En weet je waar die 90% van de schadelijke deeltjes blijven? Juist, gaat voor een groot deel als fijnstof gewoon de lucht in tijdens regeneratie van het roetfilter.
Roetfilters zijn gewoon een grote hoax. Daar zijn de onafhankelijke experts al lang over eens.
Gebruikersavatar
Edje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
Locatie: Wijchen

Die deeltjes verbranden toch?
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
Otto
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2017, 09:28

BMWcoder schreef:
Otto schreef:Los van de technische consequenties van het, al dan niet verwijderen van het roetfilter, blaas je gewoon alle roetdeeltjes het milieu in.
Een DPF filtert meer dan 90% van de schadelijke deeltjes uit de uitlaatgassen.
Vanuit dat perspectief vind ik het geen optie om het DPF te verwijderen.
Je draagt immers willens en wetens bij aan het extra vervuilen van de lucht.

Los van de extra milieubelasting moet er weer extra (belasting) geld worden geïnvesteerd om controle toe te passen op verwijderde DPF's.
En wie die rekening betaalt laat zich makkelijk raden.....
En weet je waar die 90% van de schadelijke deeltjes blijven? Juist, gaat voor een groot deel als fijnstof gewoon de lucht in tijdens regeneratie van het roetfilter.
Roetfilters zijn gewoon een grote hoax. Daar zijn de onafhankelijke experts al lang over eens.
Bron?
Otto
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2017, 09:28

Edje schreef:Die deeltjes verbranden toch?
Nee, as kan niet verder verbranden.
Deze deeltjes blijven achter in een roetfilter van het gesloten type.
Vandaar dat die roetfilters verstoppen en na 150/200k kilometer moeten worden vervangen.
Gebruikersavatar
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
Type Auto: 528i M-Sport

Roet is niet volledig verbrande diesel/brandstof. Bij het regenereren verbrandt het alsnog en wordt het as. Dat is volgens mij het hele idee van een roetfilter.
Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Gebruikersavatar
Edje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
Locatie: Wijchen

Afbeelding
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
Gebruikersavatar
Edje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
Locatie: Wijchen

Het resultaat mag er zijn :Hosanna: :Hosanna:

viewtopic.php?p=527208#p527208
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
Gebruikersavatar
Alpinadrachten
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3330
Lid geworden op: 01 mei 2011, 11:05
Type Auto: E91 executive

H3b

Ik heb niks aan je verhaal toe te voegen klopt exact. Geen roetfilters meer hebben we ook geen fijnstof probleem meer..
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema
Gebruikersavatar
Wibe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jul 2015, 00:24
Type Auto: E91 325i
Locatie: Groningen

Gisteren ook bij Obd tuning geweest met mijn 325i n53 001

Resultaat : 247pk met 325nm op Ron95

Wat minder PK dan Steve maar meer koppel dus ik ben er blij mee :cool:

Helemaal eens met het verhaal van Steve! Duidelijk verschil merkbaar :Klappen:
Steve23 schreef:
Wibe schreef:
Steve23 schreef:Zo vandaag met mijn E91 2012 325i naar obd tuning geweest.
Eerste indruk geen over de top super de luxe pand maar een simpele garage pand met een aparte ruimte voor de testbank.

Na een kort gesprekje met Derk met uitleg wat die ging doen enzo reed hij de auto naar binnen en begon met de eerst run, waarbij die de testbank eerst deed kalibreren.
En hier kwam een 166 aw pk uit! niet slecht met ongeveer 22% verlies van de aandrijflijn.

Na een uur gewacht te hebben voordat hij de map uit de auto kon halen, kon de meester echt aan de slag.
Na het laden van de map weer in de auto, ging die voor de 2de run.
Deze kwam uit op 207 aw pk dus is omgerekend 259 pk.
Er is dus zo een 40 pk bij gekomen en 39nm dit is nu 315nm

Super nette waardes voor RON95.
Maar op de grafiek kon ik al zien dat die veel sterker was in het midden gebied omdat die veel koppel nu tot zijn beschikking heeft en dat merk je heel goed, auto is veel sterk en loop veel harder door.
Ik had dit veel eerder moeten doen motor loopt veel soepeler en voelt veel prettiger aan auto is levendiger.

Hij zei van nu zit je ruim binnen de waardes, er kan nog meer uit de auto worden gehaald door de ontstekingstijden aan te passen! maar dan ben je wel altijd verplicht om RON98 te tanken en omdat mijn vrouw voornamelijk in de auto mee heeft en die er gewoon benzine in gooit en kijkt niet echt welke en waar ze tankt.

Al met al een zeer tevreden klant.

Gr Steve
Beste Steve,

Heb je ook al gemeten wat je in de praktijk nu haalt van 0-100 en in topsnelheid na tuning?
Hier mijn reactie.
Ik heb nu een aantal maanden de auto gereden na chip tuning en merk wel dat vermogen gewoon wend!
Maar ik ben er nog steeds heel blij mee.
De auto rijd echt goed en is ook gewoon snel 200 rijden is niks en de touring tik net geen 270 aan op teller! Met gps wijkt de auto bij 200 op teller zo een 6km af dus denk dat zijn echte top rond de 260 gps zit.
0-100 doet die, met een paar keer gemeten met de hand met tel, ongeveer 5,7s beetje het gemiddelde van alles gedaan zelfs ook een 5,2s
Merk wel dat die met de automaat in de manual veel sneller is omdat ik hem iets eerder laat opschakelen.
Lange reizen doet die ook heel goed 760 km met een tank al meerder keren gehaald bij netjes 120-130, ook bij 160 op de cruise toch een 630 op de tank! En dat valt me echt mee.
Wel in de bergen van zuid Frankrijk ook een keer 400km gehaald, lekker sturen en maximaal trappen met de auto, vooral berg op vol gas gaat het hard met de benzine.

Kortom nog steeds heel erg blij met de tuning en het is gewoon leuk dat mensen volgas met piepende banden wegrijden bij het stoplicht en dat je maar met half gas zoveel sneller bent.
Ook Audi's en golfjes pesten is gewoon leuk.
Rear wheel drive, tja het blijft gewoon zoveel beter fijner en sneller dan front wheel drive.
Kun je wel 300pk en een bak koppel hebben maar het is ook een kunst omdat goed op het weg dek te krijgen.

Ow ja en dat geluid van de 6 cil als ik hem start, smile van oor tot oor.

Gr Steve
Steve23
Just getting started
Just getting started
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 aug 2015, 16:02
Type Auto: BMW 325! LCI

Mooi om te lezen,
Maar het verschil in rijdbaarheid van de motor is gied te merken hè, motor lijkt ook meteen vrije te lopen.
Veel plezier ervan.
BMW E91 325i LCI
:Mpower: the strongest letter of the world
Gebruikersavatar
Wibe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jul 2015, 00:24
Type Auto: E91 325i
Locatie: Groningen

Ja zeker, je merkt echt duidelijk dat hij software matig zwaar geknepen was! De Alpina flash vd automaat komt nu ook beter tot zijn recht door de koppel boost op lage toeren 001 ik heb maar paar testjes gedaan maar kom nu via obd Torque app op 6,4 seconden naar de 100 waar het 7,1 was. Maar naar de vermogens kromme kijkend zou je idd sneller moeten zijn met net wat vroeger handmatig schakelen...daar heb ik wat meer oefening voor nodig. :D Deze zomer maar een paar mooie tochtjes plannen :autotje spelen:
Huupke
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 235
Lid geworden op: 26 aug 2012, 11:53
Type Auto: BMW E90 320d EDE Lux
Locatie: Boxtel

Na 2 forums te hebben afgestruind naar een geschikte tuner ben ik maar gaan turven op goede en slechte ervaringen. Van de 15 tuners die ik tegen kwam is dit top 5 van goede referenties:

BR Performance
Beek Auto Racing (BAR)
OBD tuning
Van Vught Tuning (VVT)
Mosselman


Volgende 5 ook met een aantal goede referenties waren:

Hartog
Essing Performance Center
ATM Chiptuning
ProLine Engineering
RS Tuning


Het minste aantal goede of zelfs twijfelachtige referenties (lees: een hoop discussie of tegenstrijdige reviews) vond ik voor deze:

JD Engineering
Tuning Factory
Mobile Chiptuning
Tunex
Zip


Dit was enkel in aantal keren genoemd dus dat wil niet veel zeggen. Ik heb zelf GEEN ervaring met deze tuners dus dit is slechts statistische onderbouwing en mijn research kwaliteiten zijn ook matig. Ikzelf zal echter uit de top 5 kiezen en wilde jullie deze info niet onthouden.
E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”