EGR wegschrijven (hardware al verwijderd)

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
rankf
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 aug 2013, 21:08

Hoi,

Mijn EGR is in het verleden weggeschreven (door vorige eigenaar gedaan) maar ik denk dat deze af en toe alsnog open ging, nadat m'n EGR koeler begon te lekken heb ik de EGR vervangen door een EGR delete kit en alles verder afgedopt. Sinds ik dit gedaan heb heb ik een motorstoring lampje (increased emissions), nu wil ik dit laten wegeschrijven maar ik schrok nogal van wat de chip boeren hier voor durven te vragen. Ik kom op minimaal 150-200 euro uit terwijl me dit een klusje van 5 minuten lijkt. Weet iemand waar ik terecht kan voor een wat redelijkere prijs?

Mijn auto is een 335d e92 uit 2009.

Groeten,
Frank


versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

Tunex heeft het destijds voor 75 euro gedaan voor mij. Maar ik kreeg ook prijzen tot 250 euro bij anderen te horen...
Beste 75 euro die ik ooit heb uitgegeven aan de auto trouwens..
E91 335d high exec. m-pak.
rankf
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 aug 2013, 21:08

Tunex is voor mij helaas de andere kant van Nederland, ik woon zelf in Heerhugowaard dus ergens in Noord-Holland of Utrecht, Zuid-Holland, Flevoland zou mooi zijn.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Klusje van 5min is het niet helaas. Software uitlezen kost al zo 15-20min als je geluk hebt, maar kan ook zo 45min zijn. Aanpassen van de uitgelezen file is idd maar zo’n 5 min werk, dan weer terugschrijven 15min. Maar meeste ‘tuners’ doen het niet zelf, sturen de file op naar een echte tuner en krijgen hem dan binnen een uur weer terug. Die moeten ze ook betalen, en dan nog het werkplaatstarief dus tel maar op.
Ik heb het destijds zelf gedaan, maar mij diesel was van 2007 en die hadden nog een ouder type ecu denk ik. Jouwe zal eruit moeten omdat ie niet via obd gelezen kan worden, dat moeten ze eerst mogelijk maken door hem open te maken en iets aan te passen.
rankf
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 aug 2013, 21:08

De auto is al getuned dus deze aanpassing is denk ik al gedaan. Ik heb het blijkbaar wel wat onderschat qua tijd maar dan nog is 250 euro wat bepaalde bedrijven vragen flink aan de prijs.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ja €250 is buiten proporties. Maar als ie al getuned is heb je misschien een ander probleem. Een goede tuner zet een password erin tegen lezen (MHD doet dat bijvoorbeeld als je je auto met je telefoon/tablet flasht) Een andere tuner kan dan niet kopiëren wat de eerste gedaan heeft. Bescherming van IP zeg maar. Daar zijn ook wel weer oplossingen voor, maar dan moet je bij een goede tuner zijn, zullen ze niet allemaal omheen kunnen en heb je kans dat ook dan je ecu uitgebouwd moet worden. Kost weer extra tijd en dus geld.

Overschrijven kan overigens wel gewoon als de eerste tuner een password erin heeft gezet, dus bij de dealer gaan software updates er gewoon overheen en ben je de tune kwijt.
rankf
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 aug 2013, 21:08

Inmiddels bij obd tuning in Sint Jansklooster geweest en daar keurig geholpen voor een zeer nette prijs. Echt een aanrader die garage/tuner.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Mooi :ja:

Ik heb ook goede ervaringen met dit bedrijf :D
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”