Brandlucht interieur

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Beste forummers,

Heb sinds een tijdje een incidentele flinke brandlucht in de auto hangen.
Het gebeurt vooral 5 tot 10 minuten nadat de wagen (koud) gestart is en ruikt vooral naar een verbrande rubber lucht (maar durf olie niet helemaal uit te sluiten). Maar is echter ook weer binnen 30 seconden verdwenen.

Heb het blok visueel geïnspecteerd waar ik bij kan, en vind geen serieuze lekkages. Blok is wel redelijk vies rondom dus wellicht een schoonmaak en dan nog eens kijken verstandig.

Ook mijn blower motor-as heeft de bekende kwaal, kan deze ook de lucht veroorzaken?

Ben bemieuwd of iemand hetzelfde weeft ervaren.

Groet,
Sanders


First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Welk mechanisme schakelt rond die tijd in, of uit?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Ik zou willen dat ik het wist :?

Zal de komende tijd zonder de climate control rijden kijken of het de blower motor is.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
JdM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 sep 2012, 21:28
Type Auto: E84 X-drive 28i M
Locatie: Geldrop

Heb je ook een terugroepactie op de stekkerverbinding bij de blower (geloof ik)? Misschien dat het daar aan ligt?
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Goede opmerking!
Daar is hij al voor naar de dealer geweest, dus dat zou het niet mogen zijn.
Zal het hoe dan ook even controleren, is dat gewoon de hoofd stekker die op de blower zit?
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Klinkt (ruikt) als de bekende lekkage van de klepdeksel pakking.
Zelf ook laatst gehad, olie druppelde bij mij aan de achterzijde van het blok op het uitlaat spruitstuk (en stonk dus pas als deze warm genoeg was...).
Ik kon de lekkage zien op de brug als ik van onderaf naar de rechter achterzijde van het blok keek.
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Wat rsvmakkie zegt lijkt mij ook het meest logische.
Heb 20k kilometer geleden ook de pakking laten vervangen omdat ik er ook last van had.
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

K heb zo snel niet een brug, en kan vanuit de motorkap helaas niet achterlangs het blok komen om te voelen.
Maar zelfs aan de voorkant zie je dat de pakking aan het zweten is, dus het is een goede kans hebber.

Volgens YouTube is die pakking best zelf te vervangen, dus ga me eraan wagen binnenkort op een zonnige dag.
Heb jij toch ook zelf ondernomen @rsvmakkie? Was het een makkie? :mrgreen:

De filpmjes op YouTube hebben echter niet de brandstofleidingen over de cover lopen en dat heeft de N43 wel, niet zeker hoe ik dat moet aanpakken dan...

Afbeelding


Heb overigens ook maar een nieuwe blower motor besteld, was toch nodig binnenkort. Heb ik dat ook weer gehad
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Ja hoor is goed zelf te doen :ja:
(de eerste die begint over mijn bobine stekkers ban ik voor het leven :mrgreen: :duh: )

En als ik N43 en valve cover gasket invul op youtube is de eerste hit al duidelijk :ja:
Edit: sorry eerste hit ging over een N54 maar laat wel de brandstofleidingen zien die over de cover lopen, misschien vergelijkbaar?

Liep wel de rest van de avond krom vanwege het vele gebukte werk maar dat kan ook mijn leeftijd zijn.....

En bij mij was de verstelmotor van de valvetronic nog wel een 'dingetje' omdat het niet echt duidelijk was of deze middels diagnose software ingeleerd moet worden of dat de auto dit zelf deed bij het opnieuw starten. Weet niet of jij hier ook last van hebt..
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

@rvsmakkie. De N43 (en N53) hebben geen Valvetronic :wink:

Ik heb ook last van een verbrande lucht bij een warme motor en flink optrekken of een steile helling oprijden. Ik denk dat ik ook olie op het spruitstuk / uitlaat krijg. En na het lezen van dit topic, kan ik opeens herinneren dat ik bij de APK te horen kreeg dat ze lekkage bij de klepdekselpakking gezien hadden. Ik heb daarna zelf gekeken, maar kon niks vinden op wat kleine zweetsporen aan de zijkant na. Ik dacht dus dat ze wat overdreven, maar misschien betreft het ook deze lekkage aan de achterzijde van de blok. Gekke is alleen dat ik een rekening heb van de vorige eigenaar waarbij de klepdekselpakking 2,5 jaar en 40dkm geleden is vervangen. Wordt vervolgd dus....(waarschijnlijk zelf weer vervangen).

Die brandstofleidingen moeten wel los ja.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Trouwens, al de officiële reparatiehandleiding gezien? https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90- ... id/HHj569I Volgens deze handleiding moet de HP pomp ook los, bij een N53 zie ik dat niet.
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Zowel de N46, N52, N53 en N54 hebben een makkelijkere lay-out. N43 is het enige blok waarbij al die lijnen boven langs de valve cover lopen.
Ben na wat rond zoeken erachter gekomen dat het toch niet zomaar een klusje is inderdaad.

Bovendien lees ik ook dat de carterventilatie of de vacuüm pomp ook voor olie druppels op het uitlaatspruitstuk kunnen zorgen.
Een grondige check-up en diagnose kan ik beter aan de garage overlaten.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
Jordan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 nov 2017, 15:56
Type Auto: BMW E91

Had ik ook. Echter na de reparatie inzake de terugroepactie voor de blower is het verdwenen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Het is een tijdje geleden en heb het wat in de gaten gehouden en ondertussen wat foto's getrokken.

Afbeelding

Afbeelding

Denk dat de kleppendeksel pakking een goede kanshebber is, afspraak is gemaakt bij de garage om hem te vervangen.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb jij toch ook zelf ondernomen @rsvmakkie? Was het een makkie? :mrgreen:
:Dubbel:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”