N43 kettinggeleider controleren

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
SuperGrover
Just getting started
Just getting started
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 okt 2015, 15:47

Mijn vrouw heeft een E91 318i met N43 motor. Km-stand ca 195k
Eigenlijk heeft ze er weinig ellende mee (ondanks dat ik begrijp dat de N43 een slechte reputatie heeft). Wat van de gebruikelijke dingetjes (bougies en bobines vervangen ivm resp slecht starten en stotteren onder belasting), litertje olieverbruik ofzo per jaar. Nou ja allemaal niet bijzonder. (ik heb zelf een E91 N47...dus dan weet je het wel... :roll: )

Maar goed, het gaat even over de distributie van de N43. Ik hou dit af en toe in de gaten en laatst voelde ik voor het eerst dat de ketting echt heel slap stond. Daarvoor altijd heel strak.
Nu begrijp ik inmiddels dat het in feite twee dingen kunnen zijn:
-de kettingspanner
-een gebroken kettinggeleider

De motorschade bij mezelf nog zeker niet vergeten, heb ik als eerste een nieuwe kettingspanner gehaald bij de dealer. De nieuwe is beduidend krachtiger dan de oude. Paar keer daarna controle en ketting voelt ook goed.
Maar ik zou graag willen weten over die brekende kettinggeleiders. Welk deel gaat precies kapot en is dat (op vrij eenvoudige wijze) vast te stellen zonder de motor bijne helemaal uit elkaar te schroeven? Het is een hele contructie van plastic delen. Ik zou graag gerust zijn dat de geleiders okee zijn.

Ik ben een DIY-er (vroeger 1e monteur geweest) en vind het niet erg om eraan te werken indien nodig, maar deze klus kan ik niet zelf omdat het carter eraf moet en om dat er onderuit te kunnen krijgen moet de halve voortrein losgemaakt worden begreep ik. Dat wordt ff niks zonder brug...


Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Hoi Supergrover,

Eigenlijk geef je de beste optie om het te controleren al zelf aan... maar dat wordt zonder brug een klus van niets.
Misschien een specialist die d.m.v. een mini camera iets kan constateren?
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Bij de f30 een ratel bij koude start. Bij kou Ketting beweegbaar (kan je checken via oliedop). En zoemend/piepend geluid wat meedoet met de toeren.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
SuperGrover
Just getting started
Just getting started
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 okt 2015, 15:47

Okee, dank voor jullie antwoorden.
Dus niet echt een diy manier om vast te stellen of de geleiders heel zijn begrijp ik? Hij stond slap de laatste tijd bij koude motor, maar na vervangen van de kettingspanner is dat veel beter
SvenHz
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46

Alleen onder de olievuldop de ketting voelen zegt niets, want ook bij mijzelf (N43) staat-ie de ene keer strak en de andere keer niet. Dit heeft met de stand van de nokkenassen te maken op het moment van het meten.

Bij mijn weten zijn er twee manieren om het te doen:

1. Met een oscilloscoop de correllatie tussen krukas en 1 nokkenas in kaart brengen. Heb ik zelf gedaan maar vergt kennis van electronica. Meeste tijd ging zitten in het openen van de MSD doos en het uitvissen van de juiste pinning op de connectoren en dan maar hopen dat je geen kortsluiting maakt. Zie . Was wel leuk om te doen. Mijn "jitter" was ongeveer een kwart van wat die kerel in dat filmpje waarnam.
2. Met een speciale tool, die op de plek van de kettingspanner komt. Zie . Voor N43 is de tool XXL-115160 en is in Duitsland te krijgen. Ik overweeg dit nog te doen, want uiteindelijk is dit een snellere manier om periodiek je ketting te checken dan met een scoop, en heb je meteen zicht op de toestand van je spanner.

Daarnaast biedt ISTA-D nodig de mogelijkheid om de kettinglengte te meten d.m.v. een procedure waarbij je meerdere keren op het rempedaal moet trappen. Wil ik nog doen maar lijkt me niet heel nauwkeurig.
Laatst gewijzigd door SvenHz op 07 sep 2021, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
SvenHz
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46

Zojuist heb ik mijn kettingspanning gecheckt met die speciale tool. Voor meer info kun je terecht op BMW TIS artikel 11 31 063.
Ik heb foto's gemaakt maar ik snap niet helemaal hoe ik die hier kwijt kan, dus even in het kort.
  • Motorkap open, luchtinlaat-geleider-ding loshalen (3x T20).
  • Doekje onder de kettingspanner leggen, er komt wat olie uit.
  • Kettingspanner loshalen. Ik vond het nogal onhandig om te doen. Momentsleutel met dop 27 kreeg ik er alleen tussen door de flexibele buis flink te vervormen. Bij mij zat de kettingspanner veel te los! Eerste slagen met de sleutel gedaan, daarna met de hand losgedraaid en eruit gewurmd.
  • Kettingspanner checken. Ik had het oude model 11317567680 versie 03. Sowieso moet je 'm leegpompen (2x induwen) voordat je 'm weer terugzet. Ring heb ik geinspecteerd en hergebruikt (BMW adviseert nieuwe ring 11317631972.)
  • Tool installeren. Zonder ring! Dat gaat minder makkelijk dan de kettingspanner, want de tool zit een flink sterke veer in. Ik heb een Bahco gebruikt maar een steek- of ringsleutel 27 zou beter zijn. Aandraaimoment 8 Nm.
  • Dan met sleutel op de krukas (dop 22) paar keer ronddraaien terwijl je de kop van de tool in de gaten houdt. Het indicatieboutje gaat naar binnen en naar buiten. Kijk goed naar het minimale (diepste) punt. In mijn geval stak-ie nog steeds een kleine beetje uit, gevoelsmatig 0,5-1,0mm. Dat is goed. Als-ie helemaal vlak ligt, of zelfs dieper komt dan de moer, dan is je ketting te lang.
  • Tool weer uitbouwen, kettingspanner terugzetten. Aandraaimoment 65 Nm. Ik vond dat nogal wat en kon nét een plekje vinden voor de momentsleutel.
  • Motor gestart, geen gekke geluiden? 5 minuten laten lopen, check op olielekkage/zweten.
Bovenstaande geeft mij weer wat rust. Ik heb nu drie datapunten voor mijn ketting (135.000km): oscilloscoop (een beetje jitter), ISTA-D (melding dat er geen "elongation" is gedetecteerd) en deze mechanische check.
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
coen_e90
Just getting started
Just getting started
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 00:24
Type Auto: BMW 318i (E90), 2010
Contacteer:

Bedankt voor het delen!
BMW E90 / 318i / 2010 / N43 / 115.000 km
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”