Ja, ik ben het met je eens betreft monteurs die niet meer zelf kunnen nadenken omdat ze zo afhankelijk zijn van protocollen en "hulpmiddelen". Zie het ook gebeuren in andere bedrijfstakken. Zit zelf in de IT zie hier precies de zelfde dingen gebeuren helaas. Mensen worden steeds "dommer" omdat veel van het werk voor hun gedaan wordt door die "hulpmiddelen".
Ben zelf ook erg benieuwd naar de oorzaak en oplossing maar ik blijf jullie op de hoogte hierover
E91 LCI 318i start moeizaam
-
- VIP Driver
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Dit stuk op Bimmerprofs gaat er ook nog over: https://bimmerprofs.com/long-cranking-oil-pressure/
Beetje lastig te lezen(slecht engels), maar kan tot nieuwe inzichten leiden.
Je zou inderdaad denken dat ze bij een BMW ‘dealer’ verstand van zaken hebben, maar eigenlijk hebben ze geen benul en vervangen ze maar lukraak wat onderdelen onder het motto: ‘misschien lost dit het op’. Dat is eigenlijk wat ik ook doe als ik geen idee heb, maja ik ben ook maar een amateur (al was ik al vrij sceptisch toen ze zei dat ze de injectoren gingen vervangen, die dingen zijn berucht, maar een lange start krijg je er volgens mij niet van.)
Mijn suggestie is ook Vanos ventielen of de versteller zelf (al zou je dat in INPA kunnen zien, maar ja de dealert gebruikt dat natuurlijk niet).
Beetje lastig te lezen(slecht engels), maar kan tot nieuwe inzichten leiden.
Je zou inderdaad denken dat ze bij een BMW ‘dealer’ verstand van zaken hebben, maar eigenlijk hebben ze geen benul en vervangen ze maar lukraak wat onderdelen onder het motto: ‘misschien lost dit het op’. Dat is eigenlijk wat ik ook doe als ik geen idee heb, maja ik ben ook maar een amateur (al was ik al vrij sceptisch toen ze zei dat ze de injectoren gingen vervangen, die dingen zijn berucht, maar een lange start krijg je er volgens mij niet van.)
Mijn suggestie is ook Vanos ventielen of de versteller zelf (al zou je dat in INPA kunnen zien, maar ja de dealert gebruikt dat natuurlijk niet).
- Sanders
- VIP Driver
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
- Type Auto: E90 318i 2009
- Locatie: Maastricht
Een lange of moeizame start kan je zeker krijgen van lekkende injectoren, maar er zijn ook nog andere dingen waar je het dan aan zou moeten zien.
Ondanks dat het het probleem niet oploste, heb je nu wel mooi 4 nieuwe dure injectoren in ieder geval.
Heb je de oude meegekregen toevallig? Kan je die ook nog in de verkoop zetten
Ondanks dat het het probleem niet oploste, heb je nu wel mooi 4 nieuwe dure injectoren in ieder geval.
Heb je de oude meegekregen toevallig? Kan je die ook nog in de verkoop zetten
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Oliedruk sensor kan bij deze dingen ook nog weleens het probleem zijn. Als de ecu ziet dat er te weinig oliedruk wordt opgebouwd dan duurt het langer voordat ie start (bewuste actie van ecu) De sensor kan slecht zijn, of hij bouwt te langzaam druk op (verstopte aanzuig oliepomp)
Daarnaast kan het met nog meer zaken te maken hebben. Het kan ook zo zijn dat de ecu bewust langer de motor rond laat gaan om bijvoorbeeld de condities van de accu te checken. Als hij niet geregistreerd is kan dit bijvoorbeeld voorkomen.
Kortom deze motoren zijn erg complex, maar als het goed is zou deze storingsdiagnose logica wel in ista ingebakken moeten zitten. Ze moeten het dan alleen ook wel op de juiste manier gebruiken (dmv symptoom ingeven, en niet alleen maar foutcodes uitlezen of waardes bekijken).
Daarnaast kan het met nog meer zaken te maken hebben. Het kan ook zo zijn dat de ecu bewust langer de motor rond laat gaan om bijvoorbeeld de condities van de accu te checken. Als hij niet geregistreerd is kan dit bijvoorbeeld voorkomen.
Kortom deze motoren zijn erg complex, maar als het goed is zou deze storingsdiagnose logica wel in ista ingebakken moeten zitten. Ze moeten het dan alleen ook wel op de juiste manier gebruiken (dmv symptoom ingeven, en niet alleen maar foutcodes uitlezen of waardes bekijken).
-
- VIP Driver
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 14 jan 2013, 21:28
- Type Auto: BMW 318i E91 LCI M-Sport
- Locatie: Thuis
Update:
Afgelopen maandag de auto weer ingeleverd. Kreeg als vervangend vervoer een X2 M-Sport mee... Moet zeggen dat het een bijzondere auto is maar meer vrouwelijk dan mannelijk..... Rijdt overigens heerlijk en trekt op als een malle (191 PK versie) maar qua knieruimte met een Maxicosi achter je stoel lever je echt in. Zat met mijn knieën net niet tegen het dashboard zeg maar..... Qua design vind ik de "normale" versie saai en niet bijzonder maar zo in M-Sport met 2 dikke uitlaatpijpen aan de achterkant en mooie velgen eronder zag het er wel leuk uit.
Oh ja de touring! Die heeft dus tot gisterenmiddag bij de dealer gestaan en wat ik heb begrepen is dat ze in ieder geval een hoop gedemonteerd hebben om te controleren waaronder vanos ventiel etc. maar dit zag er allemaal goed uit volgens hun. Uiteindelijk zijn de bougies vervangen want die waren al 4 jaar oud hoorde ik en is de auto een aantal keren per dag gestart/gereden om te checken of het probleem nog aanwezig is maar dit was niet het geval. Nu heb ik de auto sinds gisteren en is het probleem nog niet voorgekomen. Ben benieuwd straks met het nattere weer of het terug gaat komen. Jullie horen in ieder geval van me of het hiermee is opgelost of niet.
Afgelopen maandag de auto weer ingeleverd. Kreeg als vervangend vervoer een X2 M-Sport mee... Moet zeggen dat het een bijzondere auto is maar meer vrouwelijk dan mannelijk..... Rijdt overigens heerlijk en trekt op als een malle (191 PK versie) maar qua knieruimte met een Maxicosi achter je stoel lever je echt in. Zat met mijn knieën net niet tegen het dashboard zeg maar..... Qua design vind ik de "normale" versie saai en niet bijzonder maar zo in M-Sport met 2 dikke uitlaatpijpen aan de achterkant en mooie velgen eronder zag het er wel leuk uit.
Oh ja de touring! Die heeft dus tot gisterenmiddag bij de dealer gestaan en wat ik heb begrepen is dat ze in ieder geval een hoop gedemonteerd hebben om te controleren waaronder vanos ventiel etc. maar dit zag er allemaal goed uit volgens hun. Uiteindelijk zijn de bougies vervangen want die waren al 4 jaar oud hoorde ik en is de auto een aantal keren per dag gestart/gereden om te checken of het probleem nog aanwezig is maar dit was niet het geval. Nu heb ik de auto sinds gisteren en is het probleem nog niet voorgekomen. Ben benieuwd straks met het nattere weer of het terug gaat komen. Jullie horen in ieder geval van me of het hiermee is opgelost of niet.
-
- VIP Driver
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 14 jan 2013, 21:28
- Type Auto: BMW 318i E91 LCI M-Sport
- Locatie: Thuis
Bedankt allemaal. Ik hoop dat het ook opgelost is.. Sinds aanschaf eind juli al 3x meerdere dagen bij de garage gestaan vanwege dit probleem.
Vooralsnog gaat het goed.
@BMWcoder ik zelf rijd pas sinds eind juli in de auto. Geen idee hoeveel de vorige eigenaar per jaar reed maar vond 4 jaar ook best lang. Begreep wel dat ze er nog goed uit zagen. Ik begrijp uit je berekening dat ze dus per 20000km vervangen moeten worden? Dat is korter dan de olie ververs interval
Vooralsnog gaat het goed.
@BMWcoder ik zelf rijd pas sinds eind juli in de auto. Geen idee hoeveel de vorige eigenaar per jaar reed maar vond 4 jaar ook best lang. Begreep wel dat ze er nog goed uit zagen. Ik begrijp uit je berekening dat ze dus per 20000km vervangen moeten worden? Dat is korter dan de olie ververs interval
-
- VIP Driver
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
- Type Auto: F20 116i
Zo te lezen op Bimmer profs heeft BMWcoder een punt.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
-
- VIP Driver
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Heb ik deze foto al eens gepost? Deze bougie heeft bijna 70dkm in een N43 gezeten. Het ongelooflijke was dat deze motor op zich nog probleemloos draaide. Het officiële bougie vervangingsinterval is 60dkm voor N43/N53, maar op basis van onderstande foto is dat dus te lang! Denk zelf dat een interval van max. 45k beter op z’n plaats is. Al zou dat op basis van jouw auto alsnog te lang zijn.
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Klopt 20.000km. De n43 is extreem gevoelig vanwege de stratified charge (extreme arm mengsel) en de grote gap van de bougies die daarvoor nodig is. Dat betekend ook dat er weinig ruimte voor slijtage van de bougies is.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
20K. Da's best n korte interval inderdaad. Bij getunede performanceblokken snap ik t, maar dat is hier niet echt de reden.
Moet de mijne ook weer s verversen. Maar doe er wel n keer of 3 langer mee (N52).
Moet de mijne ook weer s verversen. Maar doe er wel n keer of 3 langer mee (N52).