E90 N52 Invloed teflon (Fin25) op oliepeilsensor

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
GinoR
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2019, 13:56

Ik heb sinds een paar maanden een E90 325i uit 2005 (N52) automaat. Kort na de aanschaf merkte ik dat de auto nogal veel olie verbruikt zonder dat er rook uit de uitlaat komt. Ik heb inmiddels de onderdelen van het carterventilatiesysteem vervangen, maar dat mocht helaas niet baten. De auto verbruikt ongeveer 1 liter Castrol Edge 5W30 C3 op 500 tot 1000 km, nogal fors dus. Ik heb voor de komende oliewissel 5W40 besteld, maar op advies van een vakgarage heb ik er eerst een flesje Fin 25 van Interflon in gedaan om te bezien of daarmee het olieverbruik daalt. Tot m’n verbazing heb ik na zo’n 1000 km nog altijd geen olie hoeven bijvullen. De meter op m’n scherm blijft na een peilperiode van een aantal minuten aangeven dat het peil op maximum staat.
Nu twijfel ik of de teflon echt helpt of dat de teflon nu ook aan de oliepeilsensor zit, waardoor hij “denkt” dat het olieniveau in orde is. Het is niet te hopen dat het oliepeil nu in werkelijkheid onder het noodzakelijke niveau is maar dat de sensor dat niet meer opmerkt. Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben?


Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Geen ervaring met die producten. Wel is het zo dat de N52B25 (jouw motor) bekend staat om zijn olieverbruik. Dit gebeurd door niet goed werkende olieschraapveren waardoor er olie in de cilinder komt en verbrand wordt. Je zal hierbij niet superduidelijk zien dat hij rookt, maar dat doet hij dan wel een beetje als je op het gas gaat. Als je erachter rijdt is het ook te ruiken.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Verbruik is inderdaad wel erg hoog. Als je evt vastzittende zuigerveren hebt, zou n flush wel s kunnen helpen. Mijn verbruik is niet zo heel hoog na bijna 3 ton dus het is geen regel dat de N52 perse heel veel gaat verbruiken, maar bovengemiddeld zal t vaak wel zijn. Als het stabiel en acceptabel is (bv tot 3000 km/liter) geen probleem.. maar het verbruik wat je aangeeft is wel heel hoog.
Zo'n additief zou ik terughoudend mee zijn. In het ergste geval zit er meuk in je blok wat je er niet meer uit krijgt en bv de koeling negatief beinvloed. Forté heeft ook wel dergelijke producten die je na n flush gebruikt. Dat zou ik eerder aandurven dan n 'teflon'-middeltje. Hoewel er misschien wel goede ervaringen zijn met dat product. Heb je wat onderzoek gedaan?
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 22 sep 2019, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
GinoR
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2019, 13:56

Dank voor jullie reacties. Ook tijdens het rijden wanneer ik de auto flink op toeren jaag rookt hij niet. Die tests heb ik al gedaan met een kennis die achter mij reed. Wel maak ik de uitlaatpijpjes elke keer schoon tijdens het wassen van de auto. Met Dasty om hem te ontvetten en daarna met een zeepsponsje (Brillo). Daarna zie ik dat de onderrand van de uitlaatpijpen na het rijden wel weer een klein beetje zwart worden en de binnenkant vormt zich dan ook weer een klein beetje carbon.
Forté ga ik bij de eerstvolgende oliewissel gebruiken.
Maar waar ik me nu zorgen om maak is of de olieniveau sensor nog naar behoren werkt nu ik Fin 25 heb gebruikt en het oliepeil op maximum blijft.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Nadeel is dat je/we geen fysieke peilstok hebben. Daarmee moet je inderdaad vertrouwen op de electronische peilsensor.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Als je oliepeil écht te laag komt, gaat het rode oliedruklampje branden. Dat wordt volgens mij met een andere sensor(oliedruksensor) gemeten. Dus je hebt nog een backup.
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Om te voorkomen dat je oliepomp lucht zal
happen door een verkeerd werkende level sensor zou je je olie kunnen drainen om te zien hoeveel liter olie er effectief nog ingezeten heeft.
Dan kun je gelijk ook controleren of je level sensor niet bedekt is met teflon oid.

Interflon producten ken ik en zijn absurd duur. Echter ben ik ben alleen bekend met de vetten welke ze ook verkopen. Het is echt magisch spul voor extreem hoge drukbelasting vanwege inderdaad het teflon welke er in zit.
Het is ontwikkeld door een stel ijverige studenten van de TU delft. Blijkbaar waren ze de eerste welke er in slaagden om teflon te verwerken in smerende producten zonder dat ze zich na verloop van tijd gaan scheiden van elkaar.

Wij gebruiken het enkel voor bepaalde onderdelen aan boord vanwege dus de hoge prijs.


E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
GinoR
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2019, 13:56

Ook nu weer hartelijk dank voor de reacties.
Vooralsnog gaat het goed en gaan er geen lampjes branden. Drainen ga ik pas doen bij de eerstvolgende oliewissel over pakweg 12.000 km.
Ik overweeg om hem dan ook te flushen met Forté.
De prijs van Fin 25 viel me alleszins mee. Ik heb 25 euro betaald voor het flesje en als het inderdaad het olieverbruik tegengaat (waar het nu op lijkt), dan ben ik dik tevreden. Ik houd het verbruik dagelijks in de gaten, in de hoop dat de sensor nog naar behoren werkt.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

25 euro is niet duur, dus of jullie t over hetzelfde product hebben vraag ik me af (industrieel heb je het natuurlijk wel vaak over grotere volumes). Maar we zijn benieuwd naar je verdere bevindingen!
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Nee, ik had het over smeer vetten van Interflon.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Oh OK :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ooit weleens een vertegenwoordiger van interflon over de vloer gehad op het werk. Volgens hem zouden we terug kunnen naar 1 smeermiddel voor alle toepassingen van glijlagers en geleidingen, tot tandwielen/kettingen (d10 bulldozer formaat)
Dat vonden we niet zo’n goed idee.
Maar de olie toevoeging ken ik niet. Als het helpt is het zeker een cheap fix!
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ik smeer altijd Interflon high temperature grease tussen de spacers en de naaf van de auto. Overkill? :mrgreen: De spacers komen wel altijd weer los. 001
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Overijverige verkoop praatjes haha.
Beter overkill dan helemaal niets
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Wie ben je?


Voorstellen kan hier: http://www.bmwdriversforum.nl/viewforum.php?f=1"

Bedankt voor de medewerking :ja:
-Moderator Team
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”