BMW E90 N46 motor storing

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Sander1996
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2019, 09:44
Type Auto: BMW E90 320i

Goedendag,

Wat info vooraf:
Gaat hier om een BMW E90 320i automaat met N46 motor
Een tijdje geleden zijn de klepseals laten vervangen ivm met erg hoog olieverbruik. Dit is inmiddels opgelost!

Laatst ging in eens het motor storing lampje branden. Ik reed op de afsluitdijk en toen het deel waar nu de wegwerkzaamheden zijn afgelopen was gaf ik stevig gas en op dat moment ging het lampje aan. Ik kon verder niets merken aan de motor (geen vermogens verlies of rare geluiden) dus ik ben rustig doorgereden naar huis. Eenmaal thuis INPA er bij gepakt en even gekeken wat er aan de hand was. Ik heb het fout geheugen van de motor uitgeprint in een PDF en daarna verwijderd. Nu ben ik een week verder en ook al weer een keer de afsluitdijk op en neer geweest en de fout is nog niet terug. Wel is de auto een keer afgeslagen toen ik stopte voor de file (daarna gewoon weer gestart) en merk ik ook dat het stationair toeren niet altijd helemaal stabiel is. Hier onder heb ik de uitdraai van het fout geheugen geplakt. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat er misschien aan de hand zou kunnen zijn en wat ik er aan zou kunnen doen voor het misschien erger word?

Alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Lijkt mij de stelmotor van je valvetronic die aan zijn einde is.
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Sander1996
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2019, 09:44
Type Auto: BMW E90 320i

Ik had zelf ook al een beetje gekeken en de stelmotor van de valvetronic kwam inderdaad al voorbij. Ook heb ik voorbij zien komen dat na het vervangen van de klepseals de apdaptiewaarden gerest moeten worden en dat dit het probleem ook wel kan oplossen. Kan iemand dit misschien bevestigen? Ook heb ik voorbij zien komen dat de kat beschadigt of kapot raakt door het overmatige olieverbruik met de oude klepseals. Is er een manier om te checken (misschien via INPA) of je kat nog goed functioneerd?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

In INPA kun je het verstelbereik van de valvetronic zien, VANOS waarden, adaptiewaarden, lambdasonde voltages etc.. dus ja, daar kun je wel wat meer info meer vergaren om tot een diagnose te komen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Sander1996
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2019, 09:44
Type Auto: BMW E90 320i

Bedankt! Ik zal van het weekend even kijken
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”