BMW 3 Serie, E90 318i. Cilinder 1 overslag

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
TOcean
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2019, 12:33

Beste leden van het forum,

Ik zit met een probleem, ik heb een BMW 3 serie uit 2006 die ongeveer 320.000 heeft gelopen met motorcode N46.

Nu is het zo dat als ik gas geef bij stationair draaien als hij boven de 4000 toeren komt, knippert het motormanagement lampje, en dan begint de auto met trillen. Ik heb hem uitgelezen en dan geeft hij aan dat cilinder 1 uitvalt/overslag. Zodra ik hem uitzet en weer aan is het probleem opgelost en draait hij weer op 4 cilinders.

Zelfde probleem is er als ik aan het rijden ben, echter begint dat probleem dan als ik volgas geef, of als ik boven de 2500 toeren kom, je merkt dat hij inhoud/hapert en valt de cilinder 1 uit. Dan moet ik hem weer opnieuw starten en draait hij weer normaal, als ik heel rustig rij en onder de 2500 toeren blijf merk je er niks van.

Ik heb de bobine vervangen echter is het de bobine niet, auto draait ook op LPG. Op LPG en benzine maakt hij het zelfde probleem, dus niet alleen op 1 brandstof.

Zou het aan de injector kunnen liggen van cilinder 1? Ik ben er niet uit gekomen en de meeste garage's hebben hier geen verstand van, die lezen uit en zien alleen cilinder 1 overslag staan.

Met vriendelijke groeten,

TOcean


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

de meeste garage's hebben hier geen verstand van, die lezen uit en zien alleen cilinder 1 overslag staan.
En daar laten ze het dan bij? Lijkt me ook bijzonder.

PS: bougie ook meteen vernieuwd?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
TOcean
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2019, 12:33

Dutch79 schreef: 24 jun 2020, 11:29
de meeste garage's hebben hier geen verstand van, die lezen uit en zien alleen cilinder 1 overslag staan.
En daar laten ze het dan bij? Lijkt me ook bijzonder.
Helaas wel, ik ben 2/3 garage's geweest die zeggen dat het van alles kan zijn en dat ze niet weten wat het kan zijn.
TOcean
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2019, 12:33

Bougie heb ik niet vernieuwd nee, garage vertelde dat bougie niets met dit te maken zou hebben. Bougies heb ik ongeveer al 15.000km terug vervangen.
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Wanneer zijn de injectoren voor het laatst vervangen?

Het zal iig hoogstwaarschijnlijk in het rijtje bougie-injector-bobine zitten.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Injector maakt vast n goede kans, maar voor dat tientje had ik de bougie ook even meegenomen om die uit te sluiten.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
TOcean
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2019, 12:33

Ballistic schreef: 24 jun 2020, 11:35 Wanneer zijn de injectoren voor het laatst vervangen?

Het zal iig hoogstwaarschijnlijk in het rijtje bougie-injector-bobine zitten.
Injectoren zijn nooit vervangen, ik heb het onderhoudsboekje bekeken en daar heb ik het niet kunnen terugvinden.

Auto verbruikte wel veel olie, 500km, 1 liter in de stad en 1500km/1 liter snelweg. Maar dat komt door de klepseals, denk niet dat het wat met het uitvallen van de cilinder te maken kan hebben. Of zou dat toch kunnen? Dat er olie in de cilinder terechtkomt?
TOcean
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2019, 12:33

Dutch79 schreef: 24 jun 2020, 11:37 Injector maakt vast n goede kans, maar voor dat tientje had ik de bougie ook even meegenomen om die uit te sluiten.
Ah, ik zal een injector proberen. Ik heb deze gevonden:
https://www.offenga.nl/bmw-onderdelen/m ... -7-506-158

Of zal ik voor een nieuwe gaan? Die kosten rond de €160.

Bougie zal ik ook meteen erbij vervangen.

PS: Klopt het dan een injector ook ingeleerd moet worden?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als je weet dat de klepseals versleten zijn met een dergelijk olieverbruik, zou ik dat toch overwegen. Is ook niet goed voor bv je kat(s).
Coderen waarschijnlijk wel nodig als het hogedruk injectoren zijn. Dat is volgens mij t geval bij de N46.
Lijkt erop dat je injectoren hun beste tijd wel hebben gehad. Is dus de vraag of je er nog een tijdje mee door wil, want anders zul je wat moeten investeren (injectoren, klepseals..). Anders heb je binnenkort weer problemen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Bij veel motoren moeten ze ingeleerd worden. Of dat bij de jouwe ook nodig is durf ik even niet te zeggen.

Afhankelijk van hoe je met de auto om gaat kan je er 2de hands op nieuwe inzetten.
Wil je een betrouwbare wagen die nog even mee gaat dan zou ik er 4 nieuwe inzetten. Loopt de wagen op zijn eind en wil je minimaal investeren dan kan je de 2de hands route op gaan en 1 vervangen.
Mocht je voor dat laatste gaan; ga er dan vanuit dat je bezig blijft. De andere 3 zullen waarschijnlijk ook niet lang op zich laten wachten en nu al minder dan optimaal presteren.
TOcean
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2019, 12:33

Dutch79 schreef: 24 jun 2020, 11:47 Als je weet dat de klepseals versleten zijn met een dergelijk olieverbruik, zou ik dat toch overwegen. Is ook niet goed voor bv je kat(s).
Coderen waarschijnlijk wel nodig als het hogedruk injectoren zijn. Dat is volgens mij t geval bij de N46.
Ja klopt, ik wil de klepseals ook laten doen. Echter staat dit probleem nu op prioriteit 1. Waar zou ik de injector kunnen laten coderen? Kent u een goede garage?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

@Ballistic: zo te zien zijn wij 't iig eens :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
TOcean
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2019, 12:33

Ballistic schreef: 24 jun 2020, 11:51 Bij veel motoren moeten ze ingeleerd worden. Of dat bij de jouwe ook nodig is durf ik even niet te zeggen.

Afhankelijk van hoe je met de auto om gaat kan je er 2de hands op nieuwe inzetten.
Wil je een betrouwbare wagen die nog even mee gaat dan zou ik er 4 nieuwe inzetten. Loopt de wagen op zijn eind en wil je minimaal investeren dan kan je de 2de hands route op gaan en 1 vervangen.
Mocht je voor dat laatste gaan; ga er dan vanuit dat je bezig blijft. De andere 3 zullen waarschijnlijk ook niet lang op zich laten wachten en nu al minder dan optimaal presteren.
Klopt, ik wil liever geen hoofdpijn, ik wil in ieder geval de cilinderkop laten reviseren en even proberen of het de injector is, en later alle 4 vervangen.

Ik heb trouwens ook een 2dehands motor gevonden die 140.000km heeft gelopen met alles er op en er aan voor €1100. Is het slim en beter als ik dat laat inbouwen?
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Voor die 20 euro kan je testen of hij het anders doet met deze injector.
Ga je de motor laten reviseren dan zou ik er tegelijk 4 nieuwe inzetten.

Met deze motor (+ reviseren) weet je wat je hebt. Met een nieuw motor begin je potentieel weer overnieuw.
TOcean
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2019, 12:33


Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct bovenstaand bericht te citeren
-Moderator Team
Bedankt, ik zal dan een nieuwe injector proberen, maar op LPG maakt hij hetzelfde probleem. Gas word apart geinjecteerd als het goed is toch? Dan kan het toch geen injector zijn? Want hij doet het op beide brandstoffen.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”