Diverse foutcodes

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Rien67
Just getting started
Just getting started
Berichten: 91
Lid geworden op: 22 dec 2016, 21:26
Type Auto: 320i E91

Heb je dan enig idee waar ik het moet zoeken?


TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

Dit klinkt als mij als een heel bekend verhaal in de oren, een vriend van mij heeft een 318i met het zelfde N46B20 blok. En zijn auto is ook jaren lang in onderhoud geweest bij BMW-dealer Ekris, onafhankelijke garage en een "BMW specialist". En ik geloof dat ik in 5-6 jaar tijd wel 12 nieuwe bobines in zijn gegaan en gedoe met lambda-sensoren etc.

Uiteindelijk zijn we zelf het onderhoud gaan doen, maar helaas kan ik je niet met 100% zekerheid zeggen wat het nu was. Het eerste wat we vonden was dat de bougie in cilinder 4 "cross-threaded" was waardoor hij muurvast zat en al het schroefdraad stripte toen we deze wilde demonteren (maar we weten dus niet of dat al die tijd al zo was of dat dit bij de laatste garage is gebeurd bij het vervangen van de bougies). Dit hebben we toen gerepareerd met het juiste type (speciale, soort sleeve) helicoil maar de auto heeft niet lang genoeg gereden met die motor om te zeggen dat dat de oplossing was. Uiteindelijk ging de motor namelijk ook intern-koelvloeistof lekken, hij is toen onderzocht door Carrec en die gaven aan dat er mogelijk een scheurtje in 1 van de cilinderwanden zou zitten.

Uiteindelijk hebben we toen besloten om er een andere motor in te zetten, en sindsdien rijdt de auto zonder problemen. Waar we wel nog achter kwamen toen we de oude motor "uit interesse" aan het demonteren waren (overwogen ook nog om te kijken of we hem konden herbouwen met ander onderblok) is dat een van de kabels naar de bobines tussen het klepdeksel zat gemonteerd (helemaal achteraan, dus moeilijk te zien).

In alle jaren dat de auto bij verschillende garages is gebracht is dit nooit gevonden (wat ik ergens ook wel een beetje snap). Het is dus een klein beetje een gok, maar ik zou zeggen check alle bougie's en kijk eens of de bedrading naar de bobines toe helemaal goed zijn (of dat er lucht wordt aangezogen langs de klepdekselpakking). Omdat we helaas toen nog niet zelf beschikte over de juiste tools om uit te lezen en afhankelijk waren van de garage, weet ik niet exact welke foutcodes in al die tijd allemaal zijn langsgekomen. Maar er was in ieder geval geen 1 garage die met een andere oplossing kwam dan steeds maar weer die bobines te vervangen.

Hopelijk kun je er wat mee, en succes!

Een thread die ik er trouwens zo snel even over vind: https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=473680
Laatst gewijzigd door TNLB7 op 23 sep 2020, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

Ik heb trouwens net even snel die thread door gescand, en het is niet helemaal duidelijk maar het lijkt erop dat bij die persoon het kleppendeksel ook vervangen is. Het zou natuurlijk te sullig voor woorden zijn, en ik zou ook niet precies durven zeggen of en hoe het daardoor mogelijk is dat verschillende bobines om de haverklap kapot gaan (zonder van te voren al iets van een foutmelding te geven)... maar ik zou in eerste instantie nu mijn geld erop zetten dat bij die persoon (en misschien ook bij jouw motor) een van die draden per ongeluk tussen het kleppendeksel terecht gekomen is bij vervangen.

Weet je of jouw kleppendeksel ooit vervangen is?
Rien67
Just getting started
Just getting started
Berichten: 91
Lid geworden op: 22 dec 2016, 21:26
Type Auto: 320i E91

Mijn kleppendeksel is er een jaar of 2 geleden af geweest omdat toen de klepseals vervangen zijn. Ik zie er geen bedrading tussen zitten. Maar mijn probleem in dit topic is de katalysator foutmelding. Ik hoop daar een oplossing voor te vinden.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Tsja, wat blijft er over. Valse lucht of injectoren,...? De genoemde Carrec is zo'n bedrijf met een hoop expertise bij lastige problemen. Wellicht komt zo'n bedrijf er verder mee.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

Tja, ik begrijp dat de foutcodes die je nu ziet over je katalysator gaan. Maar het begon met dat je de bobines zo vaak moet vervangen, dus daar haakte ik even op in. En ik hoop het niet voor je, maar als je over een jaar weer je bobines moet vervangen snap je misschien waarom.

Verder wat Dutch79 zegt... Carrec of Diagnose Dan.

Maar even voor de duidelijkheid:
- Je krijgt allerlei foutmeldingen over de kat maar rijdt de auto nu wel gewoon goed en zonder problemen?
- Ik weet niet zeker of het voor de N46 ook geldt (de N43 wat de opvolger is wel sowieso) maar heb je vervanging van de kat en lambdasondes gecodeerd via ISTA/INPA?
- Is de bedrading naar de lambdasondes goed of zit er ergens een kabelbreukje of iets dergelijks wat voor sporadische foutcodes kan zorgen?
Rien67
Just getting started
Just getting started
Berichten: 91
Lid geworden op: 22 dec 2016, 21:26
Type Auto: 320i E91

Je krijgt allerlei foutmeldingen over de kat maar rijdt de auto nu wel gewoon goed en zonder problemen?

De auto rijdt goed. Vermogen, brandstofverbruik goed.

- Ik weet niet zeker of het voor de N46 ook geldt (de N43 wat de opvolger is wel sowieso) maar heb je vervanging van de kat en lambdasondes gecodeerd via ISTA/INPA?

ik heb hier nog niest over gelezen. Ik ga er vanuit van niet.

- Is de bedrading naar de lambdasondes goed of zit er ergens een kabelbreukje of iets dergelijks wat voor sporadische foutcodes kan zorgen?

Zover ik kan zien nergens rare bochten of beschadigingen.
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

1. Als de auto verder helemaal goed rijdt en brandstofverbruik en vermogen goed is enz. Dan moet je je misschien afvragen of je echt iedere foutmelding eruit wil hebben bij een auto van deze leeftijd/waarde. Als er geen check engine light lampje brand op je dashboard kom je er ook mee door de APK.

Al snap ik wel dat je het zelf graag wil oplossen... zou ik ook hebben... maar goed laten onderzoeken bij een garage zal ook gauw weer €200+ euro kosten.

2. Waar heb je er niks over gelezen? NewTIS? Heb je ISTA? Check het anders voor de zekerheid daar even of je de optie hebt als je de auto aansluit. Er vanuit gaan is niet voldoende als je een lastig probleem wil oplossen. "Always check the work of the idiot before you, even if that idiot is you"

3. Alleen kijken is helaas niet genoeg, kijk misschien wat filmpjes van Diagnose Dan op Youtube ter inspiratie. Hij heeft ook 1 of 2 over lambda-sondes, ook wel handig voor dit probleem om daar iets meer van te begrijpen. Er is trouwens ook een Facebookgroep van Diagnose Dan (in het Engels) waar wel een hoop slimme gasten inzitten, je zou het probleem ook daar kunnen voorleggen.
Rien67
Just getting started
Just getting started
Berichten: 91
Lid geworden op: 22 dec 2016, 21:26
Type Auto: 320i E91

Hert storingslampje brand. Als dat niet het geval was dan had het me ook niet zo veel uitgemaakt. IK irriteer me er mateloos aan.
Ik heb het probleem ook voorgelegd op een Duits en daar was iemand met bijna hetzelfde probleem. Uiteindelijk heeft hij een nieuwe katalysator gekocht (merk HJS) en daarmee was het probleem opgelost.
Ik ga morgen eerst nog even langs een BMW specialist. Vragen of hij nog een idee heeft.
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

Oke, succes ermee!

Mocht dat niet lukken. Als je NCSExpert hebt zou je eens kunnen kijken of je het "motorlampje" (EML) kan uitcoderen voor problemen met de lambdasensor, ik meen mij te herinneren dat ik het een keer ben tegen gekomen.

Het is niet een hele nette oplossing maar dan ben je wel van de irritatie af en door de APK.
Rien67
Just getting started
Just getting started
Berichten: 91
Lid geworden op: 22 dec 2016, 21:26
Type Auto: 320i E91

Dat zou ook nog een oplossing zijn. Als dat inderdaad mogelijk is.
Tijdens de APK kijken ze tegenwoordig ook naar opgeslagen foutcode's. Dan gaan ze de melding alsnog zien en dan kan dat problemen opleveren lijkt mij.
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

Ik vind het altijd wel interessant om te zien wat ze allemaal doen bij de APK, afgelopen 2 keer bij verschillende garages toevallig erbij geweest... Ze deden een hele hoop... maar het uitlezen van de auto zat er niet bij.

Maar goed, een echte oplossing vinden is natuurlijk altijd het mooiste. Maar je kunt het in je achterhoofd houden als het anders echt een dure grap gaat worden.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Volgens mij lezen ze niet uit als het gele
lampje niet brandt.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Hangt toch van je bouwjaar af of er wordt uitgelezen of n viergasmeting/roetmeting wordt gedaan....
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

@Dutch79: Dat zou je denken... maar zoals Jimmer al zegt, als het motormanagement lampje niet brand is er in principe geen reden voor hen om de auto uit te lezen. Dus komt hij gewoon door de APK. Het is een beetje krom, ik weet het, maar dat is wel hoe het bij 99% van de garages gaat. Ik denk zelf dat in de instructies voor APK Keurmeesters misschien zelfs wel staat dat het niet nodig is als er geen lampje brandt (na een bepaald bouwjaar inderdaad), maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”