Ratelende bmw e92 335i

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Black_E90_LCI
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2020, 19:22

Goedenavond allen,

De 335i ratelt als een gek, vooral als je van het gas afgaat.

Ook merken wij vermogensverlies, en zelf denk ik dat de juiste turbodruk niet behaald wordt.

Nou denk ik dat ik het probleem wel gevonden te hebben: namelijk een losse pin van het wastegate actuator. (Blijkt best een veel voorkomende kwaal te zijn).

Nou heb ik mezelf ingelezen van hoe en wat en eigenlijk is het een simpele klus om die pin weer aan te draaien.

Dus ben ik maar eens gaan kijken onder kap en constateer ik het volgende:
- 10mm moer zat helemaal aan de andere kant van de pin. Einde van het draad aan de kant van de actuator.

- normaal moet er een inkeping zitten op de pin, waar je een kleine steeksleutel kan vebruiken om te stellen, maar helaas zit er op deze geen 1. Met mijn huidige tangenset kon ik er geen grip op krijgen.

Nu is mijn vraag: heeft iemand dit ook ervaren en/of weet iemand hier wat het juiste manier is om deze toch 1,5 tot 2 slagen vaster te zetten.

Deze turbo’s zijn nog geen 15k oud overigens.

Foto van hoe het orgineel moet zijn:

Afbeelding

Foto van onze situatie:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Black_E90_LCI op 26 aug 2020, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Na 15K lijkt me snel, maar dat is pas sindskort opgetreden?
Wanneer is ie gechipt?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Black_E90_LCI
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2020, 19:22

Dutch79 schreef: 26 aug 2020, 19:31 Na 15K lijkt me snel, maar dat is pas sindskort opgetreden?
Wanneer is ie gechipt?
Ja dat lijkt mij ook, maar als ik de verhalen en facturen moet geloven dan is het echt zo. Zelf hebben we de bmw voor maar 6k gereden dus was er zelf niet bij helaas en hij was al gechipt toen we de bmw kochten.

Ik weet dat de vorige eigenaar uit omgeving Den Haag kwam maar heb tot nu toe geen contact kunnen leggen helaas.

Kan het misschien zijn dat ze tijdens het vervangen van de turbo’s niet goed hebben aangedraaid oid? Aangezien het pin sowieso afwijkt van het orginele, denk ik niet dat de turbo’s ook orgineel zijn.

Edit: ja het is nu net een weekje dat het zo is.
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Door die losse moer zal de afstelling van de wastegate niet zomaar veranderen. Die zit namelijk redelijk opgesloten.
Om dit te correct te fixen zul je op zijn minst de downpipes moeten verwijderen om het sluiten van wastegates te beoordelen en de wastegatearmen los moeten halen van de wastegate om ze af te stellen. Erg lastig met de turbo's gemonteerd. Ben je niet bekend met het blok en/of sleutelen dan zou ik dit laten doen.

Controleer eerst de vacuum slangen dat deze niet lekken. Er zijn nogal wat slangetjes en koppelingen. Controleer ook de slangen die over het blok heenlopen.

Zijn deze goed, check dat je werking van de boost solenoids. Deze werken redundant van elkaar dus bekijk de vacuumslang routes goed en je zou er 1 uit kunnen sluiten.

Voel ook eens met je hand aan de wastegate arm zelf waar hij de turbo behuizing door gaat. Een mm of 2 speling mag maar meer als dat zal geratel geven bij gaslos.
Je wastegate actuator lijkt idd niet oem.Het is dus nog nog maar de vraag wat voor turbo's erop gezet zijn. De arm wat verstellen kan maar dit is niet ideaal en slechts een tijdelijke oplossing als het uberhaupt nog helpt. Ook zal je de voorste turbo afstelling moeten weten of mee moeten verstellen. Dit kan je d.m.v. ringen tussen de 3 bouten van de wastegate actuator doen. Het is belangrijk dat de turbo's wastegates in sync zijn. Zeker bij een getunde wagen.
Hoe dan ook allemaal tijdelijk. Beter haal je de turbos eraf bij teveel speling.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ik sluit me bij de post hierboven aan.
Er Lijkt wel wat roest op de turbine behuizing/manifold te zitten. Dan zijn het geen oem turbo’s want die zijn rvs.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Aan de hand van de factuur kun je vast achterhalen of het originele kunnen zijn.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Black_E90_LCI
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2020, 19:22

Ballistic schreef: 26 aug 2020, 22:32 Door die losse moer zal de afstelling van de wastegate niet zomaar veranderen. Die zit namelijk redelijk opgesloten.
Om dit te correct te fixen zul je op zijn minst de downpipes moeten verwijderen om het sluiten van wastegates te beoordelen en de wastegatearmen los moeten halen van de wastegate om ze af te stellen. Erg lastig met de turbo's gemonteerd. Ben je niet bekend met het blok en/of sleutelen dan zou ik dit laten doen.

Controleer eerst de vacuum slangen dat deze niet lekken. Er zijn nogal wat slangetjes en koppelingen. Controleer ook de slangen die over het blok heenlopen.

Zijn deze goed, check dat je werking van de boost solenoids. Deze werken redundant van elkaar dus bekijk de vacuumslang routes goed en je zou er 1 uit kunnen sluiten.

Voel ook eens met je hand aan de wastegate arm zelf waar hij de turbo behuizing door gaat. Een mm of 2 speling mag maar meer als dat zal geratel geven bij gaslos.
Je wastegate actuator lijkt idd niet oem.Het is dus nog nog maar de vraag wat voor turbo's erop gezet zijn. De arm wat verstellen kan maar dit is niet ideaal en slechts een tijdelijke oplossing als het uberhaupt nog helpt. Ook zal je de voorste turbo afstelling moeten weten of mee moeten verstellen. Dit kan je d.m.v. ringen tussen de 3 bouten van de wastegate actuator doen. Het is belangrijk dat de turbo's wastegates in sync zijn. Zeker bij een getunde wagen.
Hoe dan ook allemaal tijdelijk. Beter haal je de turbos eraf bij teveel speling.
Thanks voor de info! Ik heb even goed alles nagekeken en hoorde wat sissen onder de canisters. Bleek dus dat de vaccuumslang daaronder gescheurd was.

Dus gelijk een rol zwarte siliconen vaccuumslang gekocht en de meeste slangen vervangen.

Nu is het geratel weg en lijkt die ook weer zijn volle boost te krijgen. (Tot 4500/4600 toeren, daarna verliest die beetje turbodruk).
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”