Wat nog meer preventief vervangen bij aux waterpomp?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Ariekanarie78
Just getting started
Just getting started
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2019, 23:06

Beste mede-rijders,

Ik wil binnenkort mijn auxiliary waterpomp vervangen. Storingscode lees ik uit en er komt niet echte warme lucht uit de roosters als ik op ‘rest’ druk. Niet echt een noodzakelijk ding volgens mij maar ik hou ervan als iets doet wat het moet doen.

Nu vroeg ik mij als leek af of er nog preventief wat meegenomen kan worden als ze toch bezig zijn. Bijvoorbeeld en thermostaat of zo.

Niet dat ik in deze tijden zit te wachten op extra kosten maar ik lees hier nog wel eens in de berichten dat dit soms handig is.

Betreft een e91 uit 2008 met een km stand van ongeveer 192000.

Alvast bedankt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Thermostaat kan, maar ook de hoofdwaterpomp, tenminste de elektrische varianten willen het vanaf 2ton ook wel eens begeven (weet niet of die hebt).
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

Kachel ventilator misschien


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

moet je veel wegslopen dan om bij die aux pomp te komen?
StefanCJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2017, 22:32

Techn schreef: 13 dec 2020, 10:35 Kachel ventilator misschien


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat heeft niet zoveel zin. De kachel ventilator is binnen vijf minuten te vervangen en er hoeft vrijwel niets voor los.
StefanCJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2017, 22:32

Volgens mij zit de aux waterpomp bovenin het koelsysteem en hoef je ook niet zo heel veel los te halen. Als je toch alle kvs eruit laat dan zou je de waterpomp, thermostaat en EGR thermostaat kunnen vervangen. Als je één van die laatste drie gaat vervangen zou ik ze wel alle drie doen. Eventueel zou je nog de radiateur kunnen vervangen, kost niet zoveel en na een paar 100dkm kan een nieuwe ook geen kwaad.

Waar heb je overigens de aux waterpomp besteld?
Ariekanarie78
Just getting started
Just getting started
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2019, 23:06

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga even in overleg met de garage hierover maar ik denk dat ik dan de thermostaten ga laten vervangen.

Ik heb nog geen pomp in bezit en zal het de garage laten bestellen. Ook al zit de pomp bovenop, denk ik toch dat ik niet technisch genoeg ben om het zelf te doen.

Nogmaals dank.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Ik vermoed dat die pomp bij elke E9x op de zelfde plek zit, ongeacht motorisering. Dan zit deze tegen het spatscherm bestuurders zijde. Als je een standkachel hebt, zitten er 3 slangen op aangesloten, heb je geen standkachel zitten er twee slangen op. Om die te vervangen is het niet nodig om het koelsysteem af te laten, gewoon de twee slangen dichtknijpen, je verliest dan een klein kopje aan koelvloeistof, nieuwe er tussen en de slangen weer open. Daarna wel koelsysteem ontluchten.

Dus nee, er is niets wat je meteen mee kan of moet vervangen "omdat je toch bezig bent". Zeker geen kachelventilator :duh:
BMW E92 330xD
Gebruikersavatar
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
Type Auto: 528i M-Sport

Ik kan bevestigen van RAH zegt. Als er geen probleem is met je thermostaat dan heeft het geen nut deze mee te vervangen.
De elektrische waterpomp is voor zover alleen origineel verkrijgbaar. Zo uit m'n hoofd 200-250 euro en de versie met aansluiting voor een standkachel nog wat duurder.
Het vervangen is eenvoudig en kost weinig tijd.
Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Ariekanarie78
Just getting started
Just getting started
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2019, 23:06

Okay, bedankt voor de aanvullingen, ik ga er even over nadenken. De laatste klinken financieel wat aantrekkelijker :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Sorry hoor, maar voor €200-250 ex montage ging ik die pomp echt niet vervangen. Daarvoor kun je heeeel lang de motor laten draaien als je in de auto wacht en t koud is.

Het is ook maar een klein en simpel pompje. Moet met €40-60 toch wel betaald zijn?
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

In geval van een standkachel zit naast het pompje nog een klep. Maar inderdaad een vrij prijzig pompje. Die van mij was vastgelopen (ik heb de optie standkachel). Ik heb het motortje uitelkaar gehaald, nieuwe koolborsteltjes in gefrutseld en sindsdien doet hij het al weer minimaal anderhalf jaar. Laatst wel voor heel weinig een nieuwe op de kop kunnen tikken (€ 60.- was het dacht ik) dus die ligt nu als reserve op de plank.

En wat mij betreft, als een optie / functie op een auto zit, moet die optie / functie ook werken. Als je geen standkachel hebt kun je mogelijk ook een universeel pompje er tussen zetten. Alleen het bevestigen, aansluiten op het koelcircuit en aansluiting op de originele stekker zal wat inventiviteit vragen.
BMW E92 330xD
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”