Dan heb je idd over octaanNicke90bmw schreef:Peer, de Camaro heeft 520pk met euro95, en 600pk met BP Ultimate 98! De andere '98's' heb ik ook vage verhalen over gehoord dus die doen wij ook niet.Peer schreef:Ik heb nav het Kassa verhaal (en dat is al weer een poos geleden die uitzending) totaal geen vertrouwen in dit soort brandstoffen. denk persoonlijk dat het bij veel mensen tussen de oren zit. Maar ok. Ook wat tussen de oren zit, kan een prettig gevoel geven
Aldus de rollebank
Het Chiptuning Draadje
- Peer
- VIP Driver
- Berichten: 14956
- Lid geworden op: 04 jan 2011, 08:32
- Type Auto: G20 330e HE M-Sport Performance
G20 330e
G30 520i
F39 Sdrive 2.0i
F20 LCI 118i
F30 328i
E60 535d (te vinden op dit forum)
E90 LCI 325i (te vinden op dit forum)
E91 330d (te vinden op dit forum)
E46 320d
E30 316
E21 320
E21 320i
G30 520i
F39 Sdrive 2.0i
F20 LCI 118i
F30 328i
E60 535d (te vinden op dit forum)
E90 LCI 325i (te vinden op dit forum)
E91 330d (te vinden op dit forum)
E46 320d
E30 316
E21 320
E21 320i
-
- VIP Driver
- Berichten: 3600
- Lid geworden op: 18 aug 2010, 14:12
- Locatie: Noord-Holland
Peer schreef:Ik bedoel de additieven Lars. Daar veeg ik mijn spreekwoordelijke .. mee af.
Octaan is een ander verhaal
Check, mee eens:
Lars schreef:BP Ultimate is één van de weinige met een hoger octaan (98). Bij mijn M5 was dat wel degelijk goed te merken. Op BP Ultimate liep deze echt het beste! Op '95' merkbaar minder vermogen
-
- Just getting started
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 02 jul 2012, 13:41
- Type Auto: 2007 BMW 320d E90
- Locatie: Antwerpen
Uiteraard heeft hoger octaan weinig zin op een 2 litertje, zn geld niet waard, doch bij mn getunede Cayenne Turbo van 508pk maakte het waarschijnlijk wel iets uit; en inderdaad ook 1x super 95 getankt, het verschil was toen zeer duidelijk voelbaar.Lars schreef:Peer schreef:Ik bedoel de additieven Lars. Daar veeg ik mijn spreekwoordelijke .. mee af.
Octaan is een ander verhaal
Check, mee eens:
+1Lars schreef:BP Ultimate is één van de weinige met een hoger octaan (98). Bij mijn M5 was dat wel degelijk goed te merken. Op BP Ultimate liep deze echt het beste! Op '95' merkbaar minder vermogen
Voordeel Alle Aard zei u?
- Peer
- VIP Driver
- Berichten: 14956
- Lid geworden op: 04 jan 2011, 08:32
- Type Auto: G20 330e HE M-Sport Performance
Auto's met hogere compressie zullen idd een hoger octaan gehalte gebruiken tegen het snellere ontbrandbare lagere octaan. Kortom een lager octaan gehalte ontbrand sneller en zou evt napingelen kunnen veroorzaken. Hoger octaan heeft een betere hogere klopvastheid en zal gecontroleerder ontsteken waardoor je hem eerder zou kunnen laten ontsteken als de lagere octaan. Plus zou de motor daardoor ook onderin meer vermogen hebben wat de scheut in je rug zou kunnen veroorzaken (dieselgevoel). Schijnbaar is de uitlaatgas ook qua temperatuur lager waardoor je bijv de turbodruk iets kunt verhogen wat ook weer resulteert in iets meer vermogen.
Let wel: Auto's met 90 pk zullen wellicht 5 pk erbij krijgen en auto's van 500 pk, 50 pk.
De EU zal naar een standaard trachten te komen en daarom moeten auto's in feite altijd geschikt zijn (of gemaakt worden voor Euro95).
Chiptuners zullen vaak ook de voorontsteking eerder zetten maar daartegenover moet er een hogere klopvast brandstof (euro98) gebruikt worden wat icm de evt de turbodruk naar meer vermogen zal leiden.
Let wel: Auto's met 90 pk zullen wellicht 5 pk erbij krijgen en auto's van 500 pk, 50 pk.
De EU zal naar een standaard trachten te komen en daarom moeten auto's in feite altijd geschikt zijn (of gemaakt worden voor Euro95).
Chiptuners zullen vaak ook de voorontsteking eerder zetten maar daartegenover moet er een hogere klopvast brandstof (euro98) gebruikt worden wat icm de evt de turbodruk naar meer vermogen zal leiden.
G20 330e
G30 520i
F39 Sdrive 2.0i
F20 LCI 118i
F30 328i
E60 535d (te vinden op dit forum)
E90 LCI 325i (te vinden op dit forum)
E91 330d (te vinden op dit forum)
E46 320d
E30 316
E21 320
E21 320i
G30 520i
F39 Sdrive 2.0i
F20 LCI 118i
F30 328i
E60 535d (te vinden op dit forum)
E90 LCI 325i (te vinden op dit forum)
E91 330d (te vinden op dit forum)
E46 320d
E30 316
E21 320
E21 320i
-
- Just getting started
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 02 jul 2012, 13:41
- Type Auto: 2007 BMW 320d E90
- Locatie: Antwerpen
Een Ferrari op Euro95? Straks ga je me nog vertellen over hybride PorschesPeer schreef:De EU zal naar een standaard trachten te komen en daarom moeten auto's in feite altijd geschikt zijn (of gemaakt worden voor Euro95).
Dacht dat chiptuners bij turbomotoren vooral de turbostrategie aanvielen, daarbij de de turbodruk sneller laten opkomen, doch niet hoger laten komen (ivm hogere motorbelasting vermijden). Voorontsteking mapping wordt doorgaans ongemoeid gelaten, en overgelaten aan de constructeur (cfr de superbenzine 100+ beschikbaar in Duitsland)Chiptuners zullen vaak ook de voorontsteking eerder zetten maar daartegenover moet er een hogere klopvast brandstof (euro98) gebruikt worden wat icm de evt de turbodruk naar meer vermogen zal leiden.
Groeten, G.
Voordeel Alle Aard zei u?
- highperformance
- VIP Driver
- Berichten: 9970
- Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
- Type Auto: F30 330E
- Locatie: Den Haag
Ik heb hier een knuppel liggen, ben ik in het hoenderhok?
95 vs 98 is een fabeltje.... commercie op zijn hoogtepunt. Hooguit zitter er wat adatieve in maar meer ook niet. Psychische tuning noemt men dit.... Wie komt er met wetenschappenlijk onderbouwde resultaten die niet bij Shell of andere gefinancierde labs vandaan komt? Ik laat mij graag overtuigen door feiten.
95 vs 98 is een fabeltje.... commercie op zijn hoogtepunt. Hooguit zitter er wat adatieve in maar meer ook niet. Psychische tuning noemt men dit.... Wie komt er met wetenschappenlijk onderbouwde resultaten die niet bij Shell of andere gefinancierde labs vandaan komt? Ik laat mij graag overtuigen door feiten.
-
- VIP Driver
- Berichten: 6809
- Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
- Locatie: NH
Ik zou willen dat ik de rollenbank gegevens van de run met 520pk bij me had.. Maar met 98 is het 600pk in ieder geval. Je kunt - als je me niet geloofd - wel APP Racing te Weesp bellen.highperformance schreef: 95 vs 98 is een fabeltje.... commercie op zijn hoogtepunt. Hooguit zitter er wat adatieve in maar meer ook niet. Psychische tuning noemt men dit.... Wie komt er met wetenschappenlijk onderbouwde resultaten die niet bij Shell of andere gefinancierde labs vandaan komt? Ik laat mij graag overtuigen door feiten.
Edit: excuus John, even nagevraagd bij m'n broer toenstraks... Het was 30-40pk verschil, de 80pk verschil was vóór een ecu afstelling.
-
- VIP Driver
- Berichten: 4723
- Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
- Type Auto: E91 320d aut. high ex
Vorig jaar met de vakantie een keer 105 getankt ipv 95 in de motor.
Nu heeft mijn motor maar 182pk, dus als ik door die octaan 20/25pk meer zou krijgen zal ik dat wel niet merken.
Nu heeft mijn motor maar 182pk, dus als ik door die octaan 20/25pk meer zou krijgen zal ik dat wel niet merken.
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
-
- Being a part of it
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 28 nov 2011, 11:13
- Type Auto: BMW 330d touring m-sport (2012)
largeproject schreef:Vorig jaar met de vakantie een keer 105 getankt ipv 95 in de motor.
Nu heeft mijn motor maar 182pk, dus als ik door die octaan 20/25pk meer zou krijgen zal ik dat wel niet merken.
Sofware mod doen??? :)
Dan ga je de pk's en koppel wel merken...Meende overigens dat jou karretje 184 pk aan de straat legt..Leuk om op de rollerbank te zetten....Wedden dat het vermogen meer is:):)
Mvg