Het Chiptuning Draadje

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Gesloten
Menno B

Heren,

Mijn plan is om bij Hartog tuning mijn 318d te laten chippen. Aangezien ik de Corporate lease heb genomen heeft deze motor 136pk, chippen levert een winst op van ongeveer 35pk en 70Nm.

Zoals ik al in een andere thread schreef programmeert Hartog niet zomaar een standaard set parameters maar hij maakt het op maat en op de wensen van de eigenaar. Eerst een proefrit met de laptop voor een nulmeting en daarna programmeren en direct rijden voor het effect. Uiteraard alles binnen de grenzen van wat de motor aankan.

Op het audiforum hebben ze een actie gehouden waarbij er uiteindelijk 60 auto's (nieuw en oud) zijn behandeld. En allemaal naar volle tevredenheid! Ook een goed vriend van mij heeft zijn Audi laten tunen en hij is ook zeer tevreden.

Als we via dit forum, of in combinatie met andere, een aantal auto's tegelijk aanmelden bij Hartog kunnen ook wij korting krijgen, oplopend tot wel 50% (afhankelijk van hoeveel mensen meedoen). In mijn geval met de nieuwe ECD17 (het nieuwste management systeem) is de tuning normaal EUR 750,- dus een korting is altijd welkom! 008

Wie doet er mee?

http://www.hartogtuning.nl/


Gebruikersavatar
vuggie
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 477
Lid geworden op: 11 jul 2008, 18:46

Dat is best interessant, alleen dit forum is nog niet heel groot.
Dus de vraag is of hier nog veel reactie op komt.

Of heb je inmiddels je 318d al laten chiptunen?
Menno B

Hey vuggie,

Nee ik heb nog niet latern tunen. Komt nog wel als de prijs misschien wat gaat zakken.

Overigens heb ik op het 'grote' BMW forum dezelfde oproep geplaatst maar ook nog geen reacties.

Groeten,
M
Gebruikersavatar
vuggie
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 477
Lid geworden op: 11 jul 2008, 18:46

Wellicht ook wel zo slim om ff te wachten. Dan hebben ze meer ervaring + prijs daalt. Mes snijdt aan 2 kanten.

Rij je trouwens een lease 318d?
Menno B

Jup, is een lease auto!
mslik
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 663
Lid geworden op: 08 jul 2008, 10:45
Type Auto: E90 325i Dynamic Executive
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Hoi,

En wat kunnen ze doen voor mijn 325i?

Michiel
Seat Leon 2.0 TFSI FR DSG. MODS: Apex verlagingsveren, Carbonio CAI, FOX catback full uitlaat, 3" downpipe, Forge BOV, Forge koelslangen set, Pioneer AVIC-F10BT, Full leder, JD chiptuning, National Remblokken, Frommel Remschijven.
Menno B

Reken niet op veel vermogenswinst. Atmosferische motoren (dus zonder turbo) zijn niet bijzonder goed te 'chippen'. Volgens opgaaf zou het van 218pk naar 231pk gaan.
mslik
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 663
Lid geworden op: 08 jul 2008, 10:45
Type Auto: E90 325i Dynamic Executive
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Hoi,

Kunnen ze hem ook tunen als ik bijvoorbeeld een airintake heb en daar op afstemmen? En trouwens 7% dmv chiptuning is natuurlijk niet veel maar het gaat voornamelijk om het koppel. Bij ziptuning.nl krijg je er 25nm bij en dat is voor een benzine motor natuurlijk veel.

Ik wil me eigenlijk (onder voorbehoud van de prijs) wel opgeven.

Michiel
Seat Leon 2.0 TFSI FR DSG. MODS: Apex verlagingsveren, Carbonio CAI, FOX catback full uitlaat, 3" downpipe, Forge BOV, Forge koelslangen set, Pioneer AVIC-F10BT, Full leder, JD chiptuning, National Remblokken, Frommel Remschijven.
Menno B

Ik stuur Pedro een email, vragen wat hij inschat aan vermogenswinst.
Menno B

Hey Michiel,

Ik heb Pedro gemaild en die schrijft het volgende terug:
De winst is niet groot helaas, ik weet dat veel tuners de "euh, een atmsoferische, getver, doe maar 10% regel toepassen" maar dat is niet mogelijk bij deze motor (mits de toerenbegrenzer niet absurd verhoogd wordt).
Reken op ~12pk en 15Nm maximaal. Wel wordt hij een stuk soepeler en rev-happy, het totaalplaatje is leuk, maar puur het vermogen is niet substantieel helaas. Zelf bij een tuning op maat (doen we altijd), waar altijd meer haalbaar is brengt niet meer.


Als we met een aantal komen word de prijs uiteraard gunstiger!

007
Menno B

Overigens, in combi met het andere topic, ziptuning heeft geen testbank en zet gewoon een andere set parameters in je chip. Wat mij zo aanspreekt bij Hartog tuning is dat hij eerst met een laptop gekoppeld aan de computer gaat kijken wat de motor nu doet en dan op maat een programma aanpast. Precies naar jouw wensen. Je rijdt er een paar weken mee, bevalt het niet of wil je net nog ff wat meer trekkracht in de 3e versnelling: dan past hij dat gewoon nog voor je aan.

Mzzl,
Menno

007
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

mslik schreef:Hoi,

Kunnen ze hem ook tunen als ik bijvoorbeeld een airintake heb en daar op afstemmen? En trouwens 7% dmv chiptuning is natuurlijk niet veel maar het gaat voornamelijk om het koppel. Bij ziptuning.nl krijg je er 25nm bij en dat is voor een benzine motor natuurlijk veel.

Ik wil me eigenlijk (onder voorbehoud van de prijs) wel opgeven.

Michiel
Hoi Michiel,

er zijn ook andere wegen die naar Rome leiden om je auto wat sneller te maken.
En dit zonder er te veel aan te laten knutselen!

Groeten Faf
mslik
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 663
Lid geworden op: 08 jul 2008, 10:45
Type Auto: E90 325i Dynamic Executive
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Illuminate me FAF :)

Turob's erop laten schroeven :)

Michiel
Seat Leon 2.0 TFSI FR DSG. MODS: Apex verlagingsveren, Carbonio CAI, FOX catback full uitlaat, 3" downpipe, Forge BOV, Forge koelslangen set, Pioneer AVIC-F10BT, Full leder, JD chiptuning, National Remblokken, Frommel Remschijven.
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

mslik schreef:Illuminate me FAF :)

Turob's erop laten schroeven :)

Michiel
Hey Michiel,

turbo's erop schroeven? 002
Dat is toch zonde bij zo'n mooi blok.
Dat is meer voorbehouden aan de 335i die er standaard mee is uitgevoerd.
Er zijn een aantal kleine dingen die je kunt toepassen om je bimmer sneller te maken.
Als je al deze kleine dingen toepast zal je bimmer zonder meer beter aan het gas hangen en beter accelereren! Ik ben daar 100% van overtuigd omdat ik dat zelf namelijk al een tijdje doe.

- Tank V-power en geen BP ultimate of andere gewone 95 octane benzine. (en tank hem nooit helemaal af)
- Schaf een bmw performance luchtfilter aan. (of als goedkopere oplossing vervangingsfilter van K&N)
- Gebruik Castrol Formula SLX LL04 OW-30 bij je volgende servicebeurt.
- Gebruik banden met een lage rolweerstand en het liefst banden die licht zijn.
- Monteer lichtgewicht velgen. (helaas wel een wat duurdere optie)
- Zorg dat je banden altijd goed op spanning staan. (bij voorkeur stikstof)

En geloof me het werkt! :ja:

Groeten Faf
mslik
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 663
Lid geworden op: 08 jul 2008, 10:45
Type Auto: E90 325i Dynamic Executive
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Faf,

ehehheheheh ja dat zijn leuke aanpassingen maar. Er zit niet echt in de buurt een shell en alleen maar BP's. De olie ga ik zeker vragen bij de dealer en ik heb nu zo'n mooie set BMW M velgen (breedte set) dus die ga ik niet zomaar vervangen :)

Ik zoek gewoon wat meer vermogen en als er door zo'n actie een leuke prijs uitrolt dan tja ach ik werk er hard genoeg voor.

Ik ben al aan het kijken naar een open luchtfilter niet alleen voor het betere gasresponse, maar ook voor het geluid.

Michiel
Seat Leon 2.0 TFSI FR DSG. MODS: Apex verlagingsveren, Carbonio CAI, FOX catback full uitlaat, 3" downpipe, Forge BOV, Forge koelslangen set, Pioneer AVIC-F10BT, Full leder, JD chiptuning, National Remblokken, Frommel Remschijven.
Gesloten

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”