Goedendag allen,
Zoals in het voorstel topic te lezen was ben ik sinds eind januari dit jaar trotste eigenaar van een 318i LCI uit 2009 (op moment van schrijven bijna 141.000km gelopen).
Echter heb ik sinds enkele maanden het idee/gevoel dat de auto stationair niet zo lekker loopt, met starten lijkt de auto af en toe moeite te hebben maar start wel in 1x. En bij stationair toeren (dus na starten en voor verkeerslicht stilstaand) voel je soms schokken ook lijkt de auto soms in te houden bij wegrijden/optrekken.
Ik tank op aanraden van mijn vader al Super 98 ipv 95, ik merk dat de auto hier wel iets beter op loopt maar dit loste het probleem niet op.
Recent ben ik voor onderhoud naar de BMW dealer geweest en heb ik meteen dit probleem bij hen neergelegd. Hier kreeg ik te horen dat er een luchtdruk sensor (oid) vervangen moest worden samen met een wielsensor. Ik dit laten doen en in het begin leek de auto soepeler te lopen, maar niets is minder waar want dezelfde 'problemen' blijven standhouden.
Omdat de BMW dealer nou niet perse de goedkoopste zijn met reparatie wil ik eerst even informeren of iemand hier misschien ervaring mee heeft en weet waar het aan ligt/ ik dit zelf misschien kan oplossen.
En ja ik heb al even op het forum rond gekeken of ik een topic kon vinden met een soort gelijk probleem, echter niet exact gevonden. Oh en het gaat om een N43 motor als ik het me goed herinner.
Schokkende motor bij stationair, 318i LCI 2009
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
De dealer heeft de auto uitgelezen neem ik aan? Aan de hand daarvan zullen ze die dingen wel hebben vervangen.
-
- Just getting started
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46
Hoi, inderdaad uitlezen is het devies. Maar dan liefst bij iemand die met INPA werkt (en dat is niet de dealer). Welke sensor is exact vervangen?
Ik had exact hetzelfde issue (318i LCI 135.000): bij stationair (warm, na het rijden) klonk de motor bijna als een diesel, pook vibreerde, en bij wegrijden uit stilstand schokte hij soms op de koppeling. Deze problemen waren allemaal terug te voeren op foutcode 30EA die maar terug bleef komen. Zie bimmerprofs.com voor een heel relaas. In mijn geval was de installatie van NOXEM-130 de oplossing. Motor loopt weer fantastisch. Bij de dealer zullen ze zeggen: bobines, bougies, 4 nieuwe injectoren... ja doei
De N43 is een complexe motor met uiterst zuinige verbranding (stratified injection met piezo-injectoren) met een achilleshiel: het NOx systeem moet perfect werken en daarvoor is het onder andere nodig dat je regelmatig lange stukken 130 rijdt. Euro 98 is niet nodig, gewoon Euro 95 halen bij een pomp die veel wordt gebruikt (verse brandstof) én niet je tank leegrijden, want dan komt er sediment in je injectoren.
Ik had exact hetzelfde issue (318i LCI 135.000): bij stationair (warm, na het rijden) klonk de motor bijna als een diesel, pook vibreerde, en bij wegrijden uit stilstand schokte hij soms op de koppeling. Deze problemen waren allemaal terug te voeren op foutcode 30EA die maar terug bleef komen. Zie bimmerprofs.com voor een heel relaas. In mijn geval was de installatie van NOXEM-130 de oplossing. Motor loopt weer fantastisch. Bij de dealer zullen ze zeggen: bobines, bougies, 4 nieuwe injectoren... ja doei
De N43 is een complexe motor met uiterst zuinige verbranding (stratified injection met piezo-injectoren) met een achilleshiel: het NOx systeem moet perfect werken en daarvoor is het onder andere nodig dat je regelmatig lange stukken 130 rijdt. Euro 98 is niet nodig, gewoon Euro 95 halen bij een pomp die veel wordt gebruikt (verse brandstof) én niet je tank leegrijden, want dan komt er sediment in je injectoren.
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
- LeMehp
- Just getting started
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 22 jun 2021, 10:31
- Type Auto: BMW 318i
- Locatie: Zwolle
Oke ja ik zag toen ik vanmiddag mijn auto weer uitlas op foutcodes met een OBDII inderdaad die 30EA code. In de permanente foutcodes stonden de volgende DTC codes: P30EA en P3104.SvenHz schreef: ↑07 sep 2021, 16:29 Hoi, inderdaad uitlezen is het devies. Maar dan liefst bij iemand die met INPA werkt (en dat is niet de dealer). Welke sensor is exact vervangen?
Ik had exact hetzelfde issue (318i LCI 135.000): bij stationair (warm, na het rijden) klonk de motor bijna als een diesel, pook vibreerde, en bij wegrijden uit stilstand schokte hij soms op de koppeling. Deze problemen waren allemaal terug te voeren op foutcode 30EA die maar terug bleef komen. Zie bimmerprofs.com voor een heel relaas. In mijn geval was de installatie van NOXEM-130 de oplossing. Motor loopt weer fantastisch. Bij de dealer zullen ze zeggen: bobines, bougies, 4 nieuwe injectoren... ja doei
De N43 is een complexe motor met uiterst zuinige verbranding (stratified injection met piezo-injectoren) met een achilleshiel: het NOx systeem moet perfect werken en daarvoor is het onder andere nodig dat je regelmatig lange stukken 130 rijdt. Euro 98 is niet nodig, gewoon Euro 95 halen bij een pomp die veel wordt gebruikt (verse brandstof) én niet je tank leegrijden, want dan komt er sediment in je injectoren.
Ik zal als ik vanavond thuis ben even kijken of ik de factuur terug kan vinden van de dealer zodat ik je precies kan benoemen wat ze hebben vervangen voor sensor.
Destijds vroeg ik bij de dealer of het misschien de bougies etc konden zijn, ze zeiden dat dit mogelijk was maar ze hebben er verder niet naar gekeken.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
INPA/ISTA is software van BMW zelf hoor.Maar dan liefst bij iemand die met INPA werkt (en dat is niet de dealer)
-
- Just getting started
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46
Jouw symptomen in combinatie met deze foutmeldingen zouden dan toch mijn hypothese bevestigen dat je NOx systeem niet goed functioneert, waardoor je niet/onvoldoende goed in stratified fuel mode kunt rijden, waardoor je calibratiewaarden van je injectoren verlopen, enz. enz. https://bimmerprofs.com/rough-run-summary/. Met andere woorden: een goed functionerend NOx systeem is essentieel voor de N43/N53. Geen man overboord, wellicht is je NOx systeem nog te redden met een "forced desulphation run", heb ik zelf ook geprobeerd, maar in mijn geval was de NOx kat al dusdanig ineffectief geworden dat ik de 30EA al kreeg bij een zeer lage "Schwefelbeladung" (zwavelgehalte). Dus: NOXEM erin en genieten maar . In de regio Amsterdam kan ik je eventueel verder helpen met INPA, PM me maar.
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
INPA is ouder, maar kan voor die motoren inderdaad nog wel prima gebruikt worden. Heb zelf beiden.
- Pauwlus
- VIP Driver
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 10 jun 2018, 07:35
- Type Auto: E91 318i
Eerst even kijken of het met een NOXem verholpen is.
Als hij ook misfires krijgt dan zit je echt wel aan lekkende injectoren te denken. Mijn n43 had dit rond de 150k.
NOXem achteraf ook gewoon moeten plaatsen. Loopt nu weer als een zonnetje.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als hij ook misfires krijgt dan zit je echt wel aan lekkende injectoren te denken. Mijn n43 had dit rond de 150k.
NOXem achteraf ook gewoon moeten plaatsen. Loopt nu weer als een zonnetje.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 318i touring
- LeMehp
- Just getting started
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 22 jun 2021, 10:31
- Type Auto: BMW 318i
- Locatie: Zwolle
Hm even onderzoek gedaan ook naar die NOXem en als ik lees wat er bij staat lijkt dat inderdaad wel op de problemen die ik nu af en toe ervaar.
Staat ook dat de auto zuiniger rijdt? Ik had toevallig eergisteravond dat ik de hele tijd 136 reed en de naald van brandstofverbruik eerst rond de 5 en na een poosje op de 7. Ligt dit ook aan dat NOx sensor?
En stel ik wil de sensor laten vervangen voor een NOXem, waar kan ik dit laten doen? Heb wel de website van bimmerprofs gevonden maar dan heb je natuurlijk alleen de NOXem bestelt maar nog niet gemonteerd..
Oh en ik heb nog even gekeken naar welke sensor ze vervangen hebben; het is de brandstof-lagedruk sensor die ze hebben vervangen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Staat ook dat de auto zuiniger rijdt? Ik had toevallig eergisteravond dat ik de hele tijd 136 reed en de naald van brandstofverbruik eerst rond de 5 en na een poosje op de 7. Ligt dit ook aan dat NOx sensor?
En stel ik wil de sensor laten vervangen voor een NOXem, waar kan ik dit laten doen? Heb wel de website van bimmerprofs gevonden maar dan heb je natuurlijk alleen de NOXem bestelt maar nog niet gemonteerd..
Oh en ik heb nog even gekeken naar welke sensor ze vervangen hebben; het is de brandstof-lagedruk sensor die ze hebben vervangen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Pauwlus
- VIP Driver
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 10 jun 2018, 07:35
- Type Auto: E91 318i
NOXem kan je zelf vervangen als je handig bent. Anders even naar een garage brengen die het voor je doet. Het is de sensor tussen de cat en de einddemper. Niet de sensoren in je downpipe.
Daarna moeten de adaptaties gereset worden door iemand met de juiste software en moet je de auto opnieuw gaan inrijden.
Mijn verbruik is van 8,5l/100 naar 6,8l/100 gegaan na het plaatsen van de sensor.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Daarna moeten de adaptaties gereset worden door iemand met de juiste software en moet je de auto opnieuw gaan inrijden.
Mijn verbruik is van 8,5l/100 naar 6,8l/100 gegaan na het plaatsen van de sensor.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 318i touring