Raildruk storing en regeneren.

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Ryanbmw
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 sep 2019, 21:33

Hallo allemaal, ik heb weer een mooie casus met mijn 318d uit 2009 met een n47 motor.

Wanneer de auto wil regeneren, krijg ik diverse motorstoringen op de raildruk met code 4600, 4610, 4560 en 4570. Dit lees ik uit met carly en alle codes geven aan dat de raildruk niet juist is.
Tevens krijg ik dan het motorlampje te zien op het dashboard en heb ik half vermogen.

Ik merk dat de auto wil regeneren doordat hij heel laat overschakelt en dat hij aan het brommen is.
Echter wil de auto altijd regeneren tijdens korte ritjes. Ik kan dan ook in carly zien dat het proces op running staat.

Afgelopen woensdag heb ik de auto naar bmw specialist Offenga in Franeker gebracht. De codes had ik 3 dagen daarvoor gewist en tijdens de diagnose konden ze geen fouten vinden op de raildruk. Ook is de raildruk getest alsmede de hogedruk pomp. Beide waren goed.
Wel had ik een lin bus storing op de gloeirelais. Deze is dan ook vervangen en volgens de monteur konden mijn klachten door de kapotte gloeirelais komen.

Vanavond wilde de auto weer regeneren, auto uitgezet op de bestemming en later op de avond weer aangezet om richting huis te gaan. Direct na het starten kreeg ik weer de motorstoring. Het viel mij op dat de auto weer aan het regeneren was en kon dit ook zien in carly.
De auto had zeker 4 uren stil gestaan en was totaal niet op bedrijfstemperatuur, toch vaag dat de regeneratie dan wel start.

Voordat ik de nieuwe gloeirelais had, had ik geen problemen met het starten en kwam de temperatuur van de uitlaat ook boven de 600 graden.

Ik ga natuurlijk terug naar de garage en vraag mij af of de gloeirelais sowieso vervangen had moeten worden. Maar graag zou ik ook jullie expertise willen inzetten op deze casus.


Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Hoeveel km heeft je auto gelopen?

Ik zou het echt in je raildruk zoeken, en niet echt in het tegeneten. Het is wel heel vreemd dat ie dat met afgekoelde motor doet overigens.
Maar Wellicht is je brandstofpomp aan het eind van zijn leven?

Ik zou eens alle waardes nagaan die met je motor te maken hebben en checken of ze plausibel zijn. Dus temperaturen (ook van dpf), drukken, etc. Wellicht zit er ergens een sensor bij die gek doet of misschien zelfs een massaprobleem.
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

Is je brandstoffilter wel op tijd vervangen?
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Wat is de vervangingstermijn dan? De benzinemotoren hebben hier geen interval voor zover ik weet.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

Dat is dacht ik om de 50.000 tot 60.000 km zo uit m'n hoofd gezegd.

Voor benzine is er ook een soortgelijke interval trouwens.

Het maakt ook veel uit of je alleen maar brandstof hebt getankt van betrouwbare leveranciers die we hier in Nederland veelal hebben, of dat je wel eens in het buitenland bij zon merkloze pomp hebt getankt. :?
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb die interval voor benzine nergens gezien hoor. BMW zegt lifetime, want zit meestal in de tank tegenwoordig. Kan geen kwaad om te vervangen, maar bij benzine schrijven ze dat volgens mij niks voor. Kan best verschillen per motor nog evt.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

Klopt, verschilt idd per motortype.

Lifetime is nogal een discutabel begrip (denk ook aan distributiekettingen en automaatbakolie), wanneer er veel vuile/slechte brandstof getankt is, kan het filter alsnog verstopt raken, en dan is het een flinke klus wanneer het ook nog eens in de tank zit.
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ja, eens. Lifetime bij automaatolie kan eigenlijk ook niet. Maar in de tank moet je sowieso als je n benzinebrandstoffiter wil/moet vervangen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Bij de M57 in mijn E92 330xD uit 2007 zit inderdaad een brandstoffilter welke elke 60.000 km vervangen moet worden. Zit onder de auto, zo ongeveer onder de bestuurders stoel. Beste advies is denkelijk inderdaad de drukken controleren (er wel van uitgaande dat het filter tijdig is vervangen). Kan ook nog zijn dat je opvoerpomp in de tank niet voldoende diesel naar de hoge druk pomp op de motor krijgt waardoor die vervolgens onvoldoende raildruk kan opbouwen.
BMW E92 330xD
Ryanbmw
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 sep 2019, 21:33

Het is even stil geweest, maar er lijkt nu toch eindelijk een oplossing te zijn.

Vanuit verschillende diagnoses, zijn de volgende dingen getest:

Verstuivers zijn goed. Vallen allemaal binnen hun waardes.
Opvoerpomp werkt goed.
Drukregelaar raildruk vervangen, loste niks op, dus de oude weer terug gemonteerd.
Originele software weer geprobeerd, ook dan nog steeds een schommelende raildruk.
Roetfilter is nog goed, echter tijdens het regeneratie proces schommelt de raildruk zo erg dat de auto in de noodloop schiet, en dan het proces wordt afgebroken.

De eerste vermoedens van de hogedrukpomp wilde ik uitsluiten, omdat het natuurlijk een heel duur onderdeel is. Echter blijft er niks anders meer over en zal er op 10 januari een nieuwe pomp worden gemonteerd. Daarna zal ik weer een verslag doen of het mijn klachten heeft opgelost.
Ryanbmw
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 sep 2019, 21:33

Sinds gisteren een nieuwe hogedrukpomp op de auto gekregen en de auto rijdt weer storingsvrij.
Trekt lekker door en totaal geen schommelingen meer in de raildruk en toeren.
Het is dus opgelost.
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Mooi dat het is opgelost. Jammer dat het het duurste onderdeel was dat de geest had gegeven.
BMW E92 330xD
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”