Adaptie waarde resetten met INPA

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ivonoort
Just getting started
Just getting started
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jun 2021, 17:12
Type Auto: 320i N43 E91
Locatie: Etten-Leur

Hi,

Even een vraagje m.b.t. INPA.
Het resetten is geen probleem maar het opnieuw inleren heb ik wel een paar vragen over.

Ik volg deze stappen:
https://bimmerprofs.com/re-adaptation-engine/

Maar:
- als je meerder malen 60-90kmh moet rijden, moet dat direct, of mag je eerst het dorp uit met zeg maar 50kmh?
- hoe leren jullie je auto opnieuw in, gewoon rijden of hanteren jullie een bepaalde cyclus?

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


BMW 320i - N43 - E91 Touring LCI - 170pk
SvenHz
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46

Hi Ivo, inmiddels heb ik meerdere BMWs met N43 en N53 geholpen hiermee. Ik heb een aantal tips:
  • Direct na het resetten loopt het blok slecht doordat de lambasensoren uitstaan. Deze reset doe ik vrij dicht op de plek waar ik de eerste stap doe: optrekken naar 105 en dan in zn vier laten uitrollen om de vliegwielcalibratie te doen. Bijvoorbeeld een gecombineerde op/afrit van de snelweg.
  • Direct daarna even parkeren, uit, en (belangrijk) zorgen dat de DME echt uit staat. Kan ruim een minuut duren.
  • Daarna starten, 5 minuten laten lopen. Check in Inpa of de lambdasensoren opgewarmd worden. Zo nee dan weer uit, langer wachten, opnieuw proberen. Deze eerste 5 minuten draait het blok homogeen.
  • Dan 5-10 minuten rustig rijden, 50 is geen probleem, ik doe snelweg, 80 op cruise control. Als het goed is, komt er dan al regelmatig een stuk stratified.
  • Dan even parkeren, bijv. carpoolplaats, 5 minuten laten lopen, hopelijk de volle 5 minuten op stratified. Even de Lernbits checken, motor uit, wachten op DME uit.
  • Dan nog een keer starten, 5 min stationair (homogeen), weer stukje rustig/constant (stratified), 5 min stationair (stratified), dan zou een eind moeten zijn.
  • Volgende dag: koude start 5 minuten stationair.
Maar let op. Als er foutmeldingen zijn voordat je de adaptaties wist dan is de kans groot dat het niet gaat lukken! Foutmeldingen tijdens het proces kunnen soms false positives zijn, bijv. lambdaregeling of gasklepcalibratie. Dan zou ik wel steeds even de fouten weggooien als je stilstaat.

Mijn eigen N43 was in 20 minuten gepiept maar bij sommigen hadden we na 1,5u nog niet de juiste 6 Lernbits zwart, die moesten soms nog een paar uur doorrijden (rustig, cruise control, max 100) om lang genoeg stratified te halen. Vooral de blokken die al lang allerlei issues hadden met NOx hebben meer tijd nodig, lijkt het.
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
Gebruikersavatar
ivonoort
Just getting started
Just getting started
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jun 2021, 17:12
Type Auto: 320i N43 E91
Locatie: Etten-Leur

Top!

Ga ik het zo ook proberen.
En gewoon even om te weten:

Wat als het adaptie proces niet in 1x goed afgerond wordt?
Gaat hij dan later verder? Of “faalt” het dan en gaat hij nooit naar zijn zuinigste stand?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMW 320i - N43 - E91 Touring LCI - 170pk
SvenHz
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46

Het adaptieproces is pas af als de juiste 6 Lernbits zwart zijn. Soms duurt dat wat langer. Hij blijft leren, ook als je stopt met de speciale rit en de dagen erna “gewoon” gaat rijden. Stratified mode is een onderdeel van het inleren en het gevolg ervan; want als het blok door foutmeldingen of bijv. issues met bougies of bobines niet (genoeg) in stratified mode kan/wil dan krijg je het inleerproces niet afgerond. Tijdens het rijden kun je onder F9 Betriebeartumschaltung (meen ik) live zien in welke mode je rijdt inclusief actuele lambdawaarde. Die waarde zie je dan live varieren terwijl-ie het probeert. Soms schakelt-ie langdurig terug naar homogeen als het niet lekker werkt.
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
Gebruikersavatar
ivonoort
Just getting started
Just getting started
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jun 2021, 17:12
Type Auto: 320i N43 E91
Locatie: Etten-Leur

Hey, ik heb nu 5 lernbits zwart.
Verder ging jou genoemde cyclus inderdaad goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMW 320i - N43 - E91 Touring LCI - 170pk
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”