Het Efficient Dynamic`s Draadje! - Problemen/Ervaringen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Matthew schreef:Ik tank ook altijd shell vpower,en net wat je zegd van de schakelmomenten.
50 in de 3 rijdt lekkerder dan in de 4, zelfde geld voor 80.
Jij rijdt 80 in 3?


WHM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 apr 2013, 13:39
Type Auto: BMW i3S / BMW E91 320i / BMW E36 318i
Locatie: NH

V-power in NL heeft 97 octaan, maar als je hoog in de toeren zit brandt je idd je injectoren schoon.

BP Ultimate is 98 octaan dat rijdt stuk prettiger, zelfs bij niet 2008-2009 auto lees nieuwere motoren.

Laag in je toeren zitten bv onder 3000 is goed voor je verbruik, maar minder prettig voor je injectoren/bobines.
Gebruikersavatar
Daseenmooie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 382
Lid geworden op: 26 sep 2010, 19:57
Type Auto: G01 X3 2.0i Xdrive M pakket
Locatie: Zwolle

renedis schreef:Sinds een tweetal tips heb ik nergens last meer van gehad met mijn auto en rijd die altijd als een zonnetje.

1. zorg dat je niet onder de 2000 toeren gaat rijden (ook al geeft de auto aan dat je een versnelling om hoog moet)
- Dit komt vooral voor als je 50 of 80 rijd. voorheen het advies van de auto aangehouden: 50 in zijn 4 en 80 in zijn 6. Nu 50 in zijn 3 en 80 in zijn 5, en ik heb sindsdien geen hikjes of wat dan ook gehad.

2. Tank niet bij de Tango of andere "goedkope" tankstations. De BMW is redelijk gevoelig voor verschillende type benzine. Ik tank altijd bij de BP of Shell, meestal V-Power. Mocht je toch een keer bij de Tango o.i.d. gaan tanken pak dan de eerst volgende tankbeurt een benzine met een hoger octaan gehalte om de injectoren weer "schoon te branden"


Hoop dat anderen hier iets aan hebben!
Wat een onzin...tank niet bij Tango.....
Is al genoeg over geschreven op dit forum......

Groeten van de man die regelmatig voor Tango (Q8) rijdt én laad bij....... 006
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Daseenmooie schreef: Groeten van de man die regelmatig voor Tango (Q8) rijdt én laad bij....... 006
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Matthew
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jan 2013, 16:13
Type Auto: BMW 320 i High Executive 2009
Locatie: omgeving nijmegen

Arjan schreef:
Matthew schreef:Ik tank ook altijd shell vpower,en net wat je zegd van de schakelmomenten.
50 in de 3 rijdt lekkerder dan in de 4, zelfde geld voor 80.
Jij rijdt 80 in 3?
Nee, dan rijdt ik in de 5.
Maar dan zegd de auto liever naar de 6.

Ik beaamde meer wat de vorige poster vertelde.
Ik zelf schakel vrijwel altijd bij 3000toeren. (ben een rustige rijder).
ddv
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 okt 2014, 22:55

Beste allen,

Ik ben ook een trotse bezitter van een 320i e92 zoals ook te zien is in het voorstel topic..

Nu heb ik dit draadje eens gelezen (niet alles hoor is zo lang) :wink: en ik heb dezelfde problemen gehad, vooral het inhouden onder de 3000 toeren en het regelmatig in noodloop gaan van de motor. Ze hebben bij mij de bobienes+bogies vernieuwd en nu zijn de problemen over. Ook naar de eerste 5000 km doet hij het nu nog prima. Ik moet er wel bij vermelden dat het een blok betreft uit een 520i nadat het originele blok kapot is gegaan.
Wilrox
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:06

Ik weet dat deze problemen van de ED-motoren vaak voorkomt bij benzine modellen. Hoe zit dit eigenlijk met de diesel modellen?

Ben namelijk aan het kijken voor een 320ede e90 bj.2011.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Diesel heeft die problemen niet, wel wat andere issues maar dat staat los van de (benzine) ED problemen.
Wilrox
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:06

En wat zijn de issues die bij de diesel modellen voor komen, als ik vragen mag ;)
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Hoofdzakelijk het recirculatie systeem met de egr klep, maar bij de vroege n47 motor ook de distributie ketting spanner.
Wilrox
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:06

Een 320ede uit 2011, komt hier nog veel de problemen voor met de distributieketting?

Vanmiddag namelijk kijken bij 1tje, zal kijken of ik iets kan horen. Ben namelijk toch een beetje huiverig voor die problemen met de distributie.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

De late 2008 en vroeg 2009 gaven veel problemen, daarna zijn er aanpassingen geweest en dus veel minder problemen. Ik heb ook erg getwijfeld om weer een diesel te kopen, de n47 was een goede optie maar dan wel vanaf 2010.
jerson254
Just getting started
Just getting started
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jan 2015, 16:28

Eigenlijk staat het los van de ED editie, de n54 en n43 hebben wereldwijd last van "ontstekingsproblemen". Zie mijn draadje.

Maar als ik het goed begrijp kunnen de problemen door BMW wel verholpen worden.

Benzine versie problemen:
Injectoren vervangen
Bougies vervangen
Bobines vervangen
Software update
Gebruikersavatar
Matthew
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jan 2013, 16:13
Type Auto: BMW 320 i High Executive 2009
Locatie: omgeving nijmegen

Inderdaad.

En bv V-power tanken en af en toe een keer een busje Forte gas treatment toevoegen, helpt ook om problemen te voorkomen.

En als er veel rustig wordt gereden kan er ook vervuiling in de motor ontstaan, dus een keer een goede rit maken met lekker wat toeren doet zo'n motor ook goed.
SvenHz
Just getting started
Just getting started
Berichten: 77
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46

Sinds een paar maanden rijd ik in een E90 LCI 318i handgeschakeld uit 2011. Fijne wagen hoor. En zuinig; vandaag Amsterdam-Arnhem (filevrij) gereden met 105-115 op cruise control en 4,7 liter/100km gemiddeld op de BC. Na een paar tanks met stad/snelweg mix zit ik rond de 6,0 gemiddeld.

Maar soms op de snelweg, in cruise control, is er iets geks, ook vandaag weer (na gisteren 300km snelweg gereden te hebben): tijdens het rijden veranderde het motorgeluid (iets meer lawaai) en ging het instantane verbruik van ca. 4 naar ca. 6 liter op het analoge metertje. Dat hield een paar minuten aan. Daarna weer terug naar 4 met weer stiller geluid. Dit was op vlak wegdek. Op terugweg (midden tijdens rit) ook weer gehad. Geen foutmeldingen gehad.

Is dit een bekend fenomeen?
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”