Het Efficient Dynamic`s Draadje! - Problemen/Ervaringen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
renedis
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 266
Lid geworden op: 21 feb 2013, 08:10
Type Auto: BMW G21 330e

Ik had ook dit probleem onlangs bij mijn 320i 170 pk Pre-LCI versie uit 2008 (N43 motor).
Koud niet te merken kwa geluid en bij een warme motor lijkt het net een diesel en "ratelt" de auto bij gas geven.
Helaas viel het buiten de garantie en was er geen coulance regeling mogelijk :(

Van alles geprobeerd met Forte injector cleaner maar het mocht allemaal niet baten.

Naar de historie gekeken bij de dealer, na 7000 km waren de injectoren al eens vervangen van de auto en de auto was al aan zijn 4e setjes bobines.
Omdat de dealer het wel jammer vond omdat ik de auto pas net heb gekocht gaven ze mij 10% korting.

4 nieuw type injectoren + nieuw type bobines + software upgrade tbv nieuwe type injectoren en bobines (gelijk op alle modules) + arbeid.
Kosten: 650 euro.

Garantie: 2 jaar op bovengenoemde.

Hoop geld maar ik werd nog gematst volgens mij.


BMW G21 330e
FrankE91
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2013, 00:45

Hallo,

Ik ben Frank en heb recentelijk een 318i touring (E91) van 2008 high executive gekocht. De auto heeft bijna 60.000 gelopen. De redenen waarom ik voor deze auto heb gekozen is het verbruik, lage kilometerstand, luxe uitvoering, wegligging, en een keer een ander merk auto (voorheen Audi A4).

Na de auto gekocht te hebben ben ik toevalligerwijs gaan lezen op dit forum. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel geschrokken ben over de motor die er in ligt. Er worden nogal wat negatieve verhalen geschreven op dit forum omtrent de betrouwbaarheid van deze motor. Ik dacht dat ik bij BMW niet bang hoef te zijn omtrent de betrouwbaarheid maar dat blijkt dus anders te zijn.

Wat ik me wel gelijk afvraag heeft iedereen nu problemen met deze motor of zijn incidentele gevallen? Verder zie ik ook dat er door de jaren heen wel wat verbeteringen zijn doorgevoerd door BMW, software updates, bobines, verstuivers, enz. Ik neem aan dat deze dealer onderhouden auto deze ook gehad heeft. Zijn met verbeteringen de problemen nu (grotendeels) verholpen of is het u steeds kommer en kwel met deze motoren?

m. vr. gr.

Frank
frederiks
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2013, 21:00
Type Auto: E91 325i
Locatie: Amsterdam

Je kunt bij de dealer in ieder geval even checken of er terugroepacties op jouw auto staan. En verder geldt: if it ain't broke, don't fix it. ;-)
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Incidenteel.. Maar is alles wat er mis gaat met dergelijk materiaal eigenlijk niet incidenteel? Of vat ik het verkeerd op.
Etien
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2011, 11:40
Type Auto: BMW 320i Touring Blue water 2009
Locatie: Etten-Leur

Ik heb in 2011 een 320i E91 uit 2009 (LCI met ED motor) gekocht met destijds zo'n 35.000 km. op de teller. Hiervoor heb ik een 325i E46 gehad uit 2004. Aangezien ik voornamelijk woon-werkverkeer rijd en dat geen erg grote afstand is (afstand woon-werk: 15 km) heb ik toen besloten een viercilinder te kopen in plaats van de zes in lijn. Uiteraard was ik in de voorbereiding en bij de afweging gestuit op een "aantal" forumberichten over problemen met de ED-motoren in de 318i en 320i. Uiteindelijk na bericht van de verkoper dat dit slechts in beginsel zo was en ondertussen door BMW was opgelost, toch besloten de auto te kopen.

Zo'n twee maanden geleden begon het motormanagementlampje te branden. Na onderzoek, overigens niet bij een BMW garage maar bij de onderhoudsgarage waar ik altijd kom, bleek dat de NOX sensor kapot. Deze vervangen en zo'n € 500,- armer en, probleem opgelost...dacht ik. Vijf weken verder en een vakantie na Frankrijk en dus zo'n 2.500 km verder, wederom een brandend motormanagementlampje. Wederom naar de garage en nu (b)lijkt één van de twee lambdasondesensoren kapot te zijn. Maar, de auto heeft nu ook last van een beetje inhouden (is wat aan het hikken) en dus begin ik te vrezen dat dit het begin van ED-ellende is. Heeft iemand dezelfde ervaring of begint het meestal met kapotte bobines, e.d.? Weet iemand of BMW al een structurele oplossing heeft? En is dit mogelijk het begin van meer ellende (ondertussen 62.000 km op de teller)???
FonsOnline
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:47
Type Auto: BMW E91 318i 2010
Locatie: Vlaanderen

Geen idee.
Een tijd geleden haperde hij soms ook subtiel en maakte hij soms wat lawaai.
Dacht ook eerst aan ED-problemen maar het bleek uiteindelijk de distributieketting te zijn.
Is vervangen geweest en sindsdien geen problemen meer.
(Is een 318i van 2011 met 39000km.)

In jou geval:
Aangezien die sensoren de injectie ook bëinvloeden kan het best zijn dat na vervangen van die sensoren alles terug ok is. Die sensoren zijn blijkbaar nogal delicaat. Krijgen ook heel wat te verduren...
Ich brauche eine Leistungssteigerung!
king
Just getting started
Just getting started
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 feb 2011, 23:16

deplank schreef:Hallo, Sinds mei dit jaar,de trotse bezitter van een E90 320i M-Sports edition uit 2011. We warenaljaren gek van een 3-serie en eindelijk een mooie gevonden. Ik ga proberen er een foto bij te zetten.

Elke keer een feest als we er mee gingen rijden. Sportief, solide en overal posititieve opmerkingen over de uitstraling van de auto. Trots....echter.

Na een flinke trip in de mei vakantie naar Berlijn met de bimmer ontdekten we een kort inhouden van de motor, terwijl we lekker via de cruisecontrol gingen bij een gangetje van 130. We dachten nog wat is dat, maar goed later kwam dit vaker voor zodat ik erop ging letten.

Even gegoogled en jawel, kwam terecht op dit forum en zag dat er meerdere lotgenoten met dit euvel te kampen hadden, echter de berichtgeving gaat vooral over BMW's uit 2008-2009. Heb tot op heden nog niets kunnen aantreffen over mogelijke oplossingen. Ik lees wel dat BMW aangeeft dat dit hoort bij de karakteristiek van dit type motor, maar dat is toch echt van de zotte. In de garage zijn er reeds 2 injectoren en bobines vervangen echter ben nog niet van het euvel af.....

Vindt het wel typisch dat ik nergens een oplossing kan vinden, als deze er al is, maar vraag me toch af of door aanpassing van het motormanagement, desnoods via chiptuning, of dit euvel niet te verhelpen is. Het bederft aanzienlijk het rijplezier en zitten we telkens te wachten of ons af te vragen, wanneer ie weer eens in zal houden.

Heeft iemand dezelfde ervaringen en weet hier de oplossing voor of heeft eventueel ervaring met het chip-tunen van het motormanagement?

Alvast bedankt voor jullie reacties voor mogelijke oplossingen c.q. tips!!


Ik heb hetzelfde probleem met mijn 320i daar zijn ook diverse onderdelen vervangen. Volgende week een afspraak bij de dealer voor een terugroepactie (vervangen van de bobines, 3e keer al geloof ik...) Hoop ook dat het slecht starten hiermee verholpen is. Daarnaast had ik een tijd geleden contact opgenomen met Pautl Welther (voormalig chiptuner van Beek) en hij kan Eff dyn soort van uitprogrammeren, daarbij is het hikken en stotteren grotendeels verleden tijd plus een beetje vermogenswinst. Bovendien kan hij het gasdgedaal "versneld"afstellen zodat de auto bij het wegrijden niet soort van doodvalt... Wellicht een optie om eens samen nader te informeren bij Paul. Niet goed geld terug iig!
Guerilia
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 312
Lid geworden op: 12 jun 2012, 21:52
Type Auto: 320d E91 Lci
Locatie: Drenthe

Juistem!! :ja: Benzine er in! Weg met die schrale verbranding. POWERRR (say like Clarkson)


Heb het al eens geopperd hier maar dat lijkt mij een hele goede oplossing tegen het hotten en stoten.

Groot nadeel is dat je de garantie gelijk kwijt bent. Hoe de consequenties voor een terugroepactie zijn weet ik niet.
Ook het bobine probleem lijkt me niet opgelost.
Auf die Dauer hilft nur BMW-power
http://i1271.photobucket.com/albums/jj6 ... c847df.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
deboet
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:41

Hallo mijn 320i uit 2008 heeft ook het zelfde probleem. Bij langzaam optrekken schokkerig en af en toe een hikje.
Word 28 aug gechipt.
Had een email gestuurd naar Mobile Chiptuning Nederland en mijn probleem uitgelegd.
Er werd mij verteld dat ze zeker hier wel wat aan konden doen.


wordt vervolgd.

Gr: Bernhard
king
Just getting started
Just getting started
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 feb 2011, 23:16

Ben erg benieuwd naar je ervaring na het chiptunen! Mocht het goed bevallen dan ben ik zeker geinteresseerd. Krijg je ook een rollenbankmeting? Meten is weten, toch 008

Wat betreft de garantie, deze is toch al bij mij verlopen. Bovendien bestaat de mogelijkheid om de auto naar de standaard software te schrijven (ivm garantie perikelen) en gratis weer wordt terug gezet. Althans dit is mij verteld.
Ik ben het stotteren en hikken meer dan zat zelfs onze boodschappenauto rijd beter :wtf:
deboet
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:41

HOi.
Nee geen Rollenbank test.
Op de site staat dat hij naar 195pk gaat maar dat lijkt mij een beetje veel.
Het gaat mij dan niet echt om de pk's die je er bij krijgt maar is wel leuk natuurlijk.
Als ie straks hopelijk lekker aan het gas hangt dan lijkt ie zo wie zo sneller denk ik.
Hij is trouwens nu ook al aardig rap met z"n 170 pk.
Ben net weer van vakantie en heb er zo'n 1600 km mee gereden. 1 op 14,4 bij 120
In de 6 bij 110 en je moet even inhalen?...trap maar in dat gaspedaal in je rijd in een mum 150.

gr Bernhard

http://www.mobile-chiptuning.nl/garantie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
renedis
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 266
Lid geworden op: 21 feb 2013, 08:10
Type Auto: BMW G21 330e

deboet schreef:HOi.
Nee geen Rollenbank test.
Op de site staat dat hij naar 195pk gaat maar dat lijkt mij een beetje veel.
Het gaat mij dan niet echt om de pk's die je er bij krijgt maar is wel leuk natuurlijk.
Als ie straks hopelijk lekker aan het gas hangt dan lijkt ie zo wie zo sneller denk ik.
Hij is trouwens nu ook al aardig rap met z"n 170 pk.
Ben net weer van vakantie en heb er zo'n 1600 km mee gereden. 1 op 14,4 bij 120
In de 6 bij 110 en je moet even inhalen?...trap maar in dat gaspedaal in je rijd in een mum 150.

gr Bernhard

http://www.mobile-chiptuning.nl/garantie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij hun komt er een kastje tussen oid?
En weet je een prijs van hun?
BMW G21 330e
Wouter2008
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 416
Lid geworden op: 13 sep 2011, 22:16
Type Auto: e91 black sapphire 2008 ex-auto... nu een golf 6 variant :|

De mijne was gechipt. Uiteindelijk toch weer bobines, bougies en software update (obd tuning er weer af)....
Nu al een maand geen probleem, echter geeft de bc een verbruik van 1 op 17a18
Werkelijk 1 op 14a15
E30 rules, jammer dat ik geen overdekte stalling heb.... ;-p
Tijdelijk een andere Duitser
Gebruikersavatar
Matthew
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jan 2013, 16:13
Type Auto: BMW 320 i High Executive 2009
Locatie: omgeving nijmegen

Guerilia schreef:Juistem!! :ja: Benzine er in! Weg met die schrale verbranding. POWERRR (say like Clarkson)


Heb het al eens geopperd hier maar dat lijkt mij een hele goede oplossing tegen het hotten en stoten.

Groot nadeel is dat je de garantie gelijk kwijt bent. Hoe de consequenties voor een terugroepactie zijn weet ik niet.
Ook het bobine probleem lijkt me niet opgelost.

Garantie ben je niet kwijt, als je het maar niet zegt dat je je auto hebt laten chippen.
Hun kunnen dat toch niet uitlezen.
Wouter2008
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 416
Lid geworden op: 13 sep 2011, 22:16
Type Auto: e91 black sapphire 2008 ex-auto... nu een golf 6 variant :|

Kunnen ze wel degelijk uitlezen... Bij mij werd dit ook vermeld dat ze het dit maal door de vingers zagen...
E30 rules, jammer dat ik geen overdekte stalling heb.... ;-p
Tijdelijk een andere Duitser
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”