Diesel lekkage bij voltanken

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
3S320D
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jan 2013, 15:55
Type Auto: Op moment heb ik een fiets

Ok. Bedankt voor de reactie.
Wellicht als we met zijn allen een brief schrijven, dat dit niet bij 1 bmw het geval maar bij meerdere zo is?
Dus fabricagefout.

Of na het tanken 30/40km rijden dan zal het ook niet lekken toch?
Kijken of ik het gorgelen ook hoor.
Bedankt voor de tip!


Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Stuk rijden heeft geen zin, de brandstof die bovenin de leiding zit loopt er meteen uit. Brief schrijven zal weinig uithalen ben ik bang :(
Bartholometicus
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 1232
Lid geworden op: 02 jan 2012, 22:38
Type Auto: e91 '06 zwart
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik stond hem een tijd geleden vol te tanken. Ik was nieuwsgierig hoeveel liter er deze keer inging dus mijn aandacht was volledig bij de meter. Ineens hoorde ik wat daar beneden, had ik al een litertje of twee over mijn schoenen verspild. Hij sloeg gewoon niet af dat hij vol was. Was gelukkig de enige keer... en de All Stars kunnen gewoon in de wasmachine :)
Wie heeft de komkommer eigenlijk uitgevonden?
franso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2013, 23:08

Sinds kort heb ik een 318d sedan uit 2006, een hele fijne auto om in te rijden en ben er ook trots op. BMW staat bij mij wel bekend als een degelijk merk. Net als vele anderen viel het bij mij ook op dat er bij het voltanken er zeker een aantal liters diesel voor mijn achterwiel lagen en na terug naar huis te rijden daar pas ophield, ik schat in zeker 3 a 4 liter diesel. Ik kan niet anders oordelen dat dit een productiefout is, hetgeen ook blijkt uit de modificatie en beschermhoes van de ontluchtingsslang (volgens mij ook het onderdeel nr. 16 op de tekening) van de brandstoftank, omdat deze anders doorslijt ergens tegen het ijzer.

Zoals vele anderen deze vraag bij BMW Nederland neergelegd, het antwoord moet ik nog afwachten maar denk dat ik dit al weet. Nu is dit niet geheel ongevaarlijk, smering van je rechter achterband met diesel en mogelijk diesel op de uitlaat.

Dat BMW hier niet serieus op ingaat is onbegrijpelijk, zelfs de onderdelen moet je nog kopen. Normaal heb je als consument garantie op het geen je koopt, op een auto geloof ik 2 jaar. De fabrikant moet echter garanderen dat een auto of een ander product de te verwachten levensduur mee gaat en is hier ook aansprakelijk voor. Deze productiefout, die vanaf 2008 is gemodificeerd (toekenning) lijkt mij hier ook onder te vallen, tenzij je mag verwachten dat de levensduur van een BMW maar ca. 5 jaar is (want toen werd dit al heel zichtbaar), of maar 3 jaar, na het modificeren van dit onderdeeltje (2005 tot 2008).

Mocht er iemand zijn die na het voltanken geslipt is in een scherpe bocht naar links bijvoorbeeld, en schade hebben, zou ik BMW aansprakelijk stellen. Mogelijk dat je mooie schoenen ook te verhalen zijn op BMW. Mogelijk zou dit collectief bij voorbaat al gedaan moeten worden, mocht ik slippen na het voltanken van de auto (bonnetje bewaren) en een ongeluk veroorzaken stel ik BMW aansprakelijk hiervoor.

Wat een hoop gezeur om het niet toegeven van een productiefout. Het ergste vind ik nog dat BMW dealers je een verhaal voorhouden, dat zij eerst een dag moeten zoeken om te weten wat het euvel is, laten ze hem een dag staan en repareren ze hem in een uur. Net als bij de formule 1 zijn zij hier erg bedreven in, omdat dit dagelijks voorkomt. Ik als leek, weet al binnen 15 minuten met bijna 100% zekerheid wat het is. Kortom deze dealers zouden op een zwarte lijst moeten komen, vanwege oplichting (kan er niets anders van maken). Moest dit even kwijt. BMW Nederland (firma list en bedrog?)!
Gebruikersavatar
3S320D
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jan 2013, 15:55
Type Auto: Op moment heb ik een fiets

Hou ons op de hoogte over je voorgelegde zaak!
bmw777
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2013, 09:12
Type Auto: 320d E90

320dtouringmb schreef:mmm bij 2 garage's geweest met dit brandstofprobleem. beide garages weten vooraf hoeveel tijd ze kwijt zijn met vervanging van de ontluchtingsslang omdat ze het al vaker gedaan hebben. volgens deze garages is het een touring probleem bij de E90.
de dealer zegt dat het niet vreemd is dat een brandstofslang van 4,5 jr oud lek raakt en geeft aan dit niet onder garantie oid te willen repareren.......
tja.. tot nu toe nog niet zoveel gedoe gehad met deze auto eigenlijk...... is er al ergens actie gepleegd bijv. bij bmw nederland?

iemand al op de duitse bmw forums aan het neuzen geweest? daar zal het toch wel opgelost zijn,...?

grtz
m
Hallo,

Heb het zelfde probleem alleen heb ik een sedan. BMW aangeschreven die vertellen dat het niet onder garantie valt, maar ik ben er nog niet klaar mee. Bij welke garage heb je de auto gebracht, die op de hoogte was van dit bekende probleem?

woon zelf in de buurt van rotterdam.

alvast bedankt,

groeten
BMW320d E90 2006
bmw777
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2013, 09:12
Type Auto: 320d E90

franso schreef:Sinds kort heb ik een 318d sedan uit 2006, een hele fijne auto om in te rijden en ben er ook trots op. BMW staat bij mij wel bekend als een degelijk merk. Net als vele anderen viel het bij mij ook op dat er bij het voltanken er zeker een aantal liters diesel voor mijn achterwiel lagen en na terug naar huis te rijden daar pas ophield, ik schat in zeker 3 a 4 liter diesel. Ik kan niet anders oordelen dat dit een productiefout is, hetgeen ook blijkt uit de modificatie en beschermhoes van de ontluchtingsslang (volgens mij ook het onderdeel nr. 16 op de tekening) van de brandstoftank, omdat deze anders doorslijt ergens tegen het ijzer.

Zoals vele anderen deze vraag bij BMW Nederland neergelegd, het antwoord moet ik nog afwachten maar denk dat ik dit al weet. Nu is dit niet geheel ongevaarlijk, smering van je rechter achterband met diesel en mogelijk diesel op de uitlaat.

Dat BMW hier niet serieus op ingaat is onbegrijpelijk, zelfs de onderdelen moet je nog kopen. Normaal heb je als consument garantie op het geen je koopt, op een auto geloof ik 2 jaar. De fabrikant moet echter garanderen dat een auto of een ander product de te verwachten levensduur mee gaat en is hier ook aansprakelijk voor. Deze productiefout, die vanaf 2008 is gemodificeerd (toekenning) lijkt mij hier ook onder te vallen, tenzij je mag verwachten dat de levensduur van een BMW maar ca. 5 jaar is (want toen werd dit al heel zichtbaar), of maar 3 jaar, na het modificeren van dit onderdeeltje (2005 tot 2008).

Mocht er iemand zijn die na het voltanken geslipt is in een scherpe bocht naar links bijvoorbeeld, en schade hebben, zou ik BMW aansprakelijk stellen. Mogelijk dat je mooie schoenen ook te verhalen zijn op BMW. Mogelijk zou dit collectief bij voorbaat al gedaan moeten worden, mocht ik slippen na het voltanken van de auto (bonnetje bewaren) en een ongeluk veroorzaken stel ik BMW aansprakelijk hiervoor.

Wat een hoop gezeur om het niet toegeven van een productiefout. Het ergste vind ik nog dat BMW dealers je een verhaal voorhouden, dat zij eerst een dag moeten zoeken om te weten wat het euvel is, laten ze hem een dag staan en repareren ze hem in een uur. Net als bij de formule 1 zijn zij hier erg bedreven in, omdat dit dagelijks voorkomt. Ik als leek, weet al binnen 15 minuten met bijna 100% zekerheid wat het is. Kortom deze dealers zouden op een zwarte lijst moeten komen, vanwege oplichting (kan er niets anders van maken). Moest dit even kwijt. BMW Nederland (firma list en bedrog?)!

Hallo franso,

Heb exact het zelfde probleem !

Bij bezoek aan mijn BMW dealer mocht ik de diagnosekosten en vervolgkosten zelf betalen.
Ik heb toen aangegeven dat dit onder BMW garantie zou moeten vallen omdat dit een structureel probleem is bij een aantal eerste types bmw 3 diesel series.

Heb inmiddels BMW Nederland aangeschreven en de eerste reactie is inderdaad teleurstellend. Ik heb inmiddels juridisch advies ingewonnen via mijn rechtsbijstandsverzekering en deze geven aan dat BMW wel degelijk aansprakelijk gesteld kan worden voor een produktie-/constructiefout en/of materiaal keuze, temeer omdat ze een modificatie hebben doorgevoerd.

Ik heb een tweede brief geschreven en aangegeven dat ik van plan ben om juridische stappen te nemen mocht BMW deze klacht niet bevredigend oplossen. Ik wacht nog op een tweede reactie.

Heb al een dossier aangemaakt en ben op zoek naar info waaruit blijkt dat er inderdaad een modificatie is geweest. Dat zou inderdaad duiden op een fabricageprobleem en BMW moet daarin haar verantwoordelijkheid nemen. Begrijp dat er in 2008 een modificatie is geweest, kan iemand dat bevestigen?

Alvast bedankt !

BMW777
BMW320d E90 2006
bmw777
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2013, 09:12
Type Auto: 320d E90

Arjan schreef:
Lazrambo schreef:Ik gooi hem ook altijd vol maar heb nooit een plas brandstof bij mijn achterwielen ontdekt, waarschijnlijk zit er ergens een gaatje in de vulpijp.
Nee de tank beluchting is de boosdoener (16), daarom komt het alleen voor bij het totaal afvullen van de tank.

Afbeelding


Image van een BMW e91 320d
Hallo Arjan,

Ik heb een van de eerste modellen 320d E90. Mijn verhaal heb ik hier boven gedaan. Ik vroeg me af of je weet waneer er een modificatie is geweest en waar we dat eventueel kunnen terugvinden. Ben op dit moment bezig om een zaak in elkaar te steken richting BMW.

met vriendelijke groeten,

BMW777
BMW320d E90 2006
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

Ik kan je het antwoord wel geven, het eerste wat ze vragen is waar de auto in onderhoud is geweest (was bij mijn de laatste beurt niet meer bij een erkend BMW bedrijf gebeurd) en dan houd het meteen op.

Kan jet het nog sterker vertellen, bij de BMW motor fietsen was bij 1 model een productie batch de krukas moer niet aangedraaid, gevolg blok loopt in de puin, ergen nog je kunt er op onderuit gaan als je de koppeling niet op tijd intrekt.
BMW repareerde alleen de blokken die kapot draaide, de anderen niet, want het had niets met de verkeersveiligheid te doen.
Ik wil nog wel eens zien wat er gebeurd als er een motorijder onderuit gaat ten gevolgen van die des betreffende moer.

Misschien een keer alle klachten tezamen brengen eens kijken wat er dan gebeurd.

Ik tank nu zo vol tot ik de diesel hoor "gorgelen" in de vul pijp, dan stop ik meteen, komt ie voller dan mag ik eerst 20km rijden om geen lekkage te krijgen op de straat.
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
bmw777
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2013, 09:12
Type Auto: 320d E90

Heb inmiddels de auto naar de bmw dealer gebracht.

Na initiele diagnose dat wil zeggen onderbeplaating,achterbank en wat schermen verwijderd te hebben konden ze nog steeds niet zien waar het lek zat. Heb aangegeven dat dat bovenin bij de hals moet zitten ,zie OEM tekening hierboven.

Volgens chef werkplaats is er geen modificatie geweest van de beluchtingsslang voor mijn type 320d e90. Het vreemde is wel dat ik exact de zelfde klacht heb. BMW Nederland is door de dealer gebeld om toestemming te krijgen om de tank te mogen verwijderen om de oorzaak te vinden. Het antwoord was dat de kosten voor de klant dan zouden zijn , ik dus.

Ik heb de dealer toestemming gegeven om de tank te verwijderen en wil een rapport van de bevindingen omdat ik in ieder geval BMW Nederland juridisch ga aanspreken op hun onbegrijpelijk halstarige houding.

Een tank moet meegegaan voor de tijdsduur waar deze voor gemaakt is. En niet na 4 jaar beginnen met lekkage vertonen.Dit is duidelijk een ondeugdelijk produkt en in de materiaalkeuze en/of constructie is iets niet correct.

Dit is dus wat je van Bmw mag verwachten van een premium selectie auto die 1 jaar oud is gekocht en altijd dealer is onderhouden.

Wordt vervolgd.
BMW320d E90 2006
Matthi
Just getting started
Just getting started
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 jun 2014, 18:38
Locatie: Omgeving Brugge

Ik ga even deze van onder het stof halen.

Vorige week gaan tanken met m'n 320d van 2005, er stonden de volgende dag heel wat kilometers op de planning dus maar direct tot de nok volgetankt.
's avonds in de garage gezet en toen ik de volgende morgen in de garage kwam was de diesel geur niet te harden. Auto uit de garage gereden en er lag een plas diesel aan het achterwiel.
Komende week maar eens mee naar de garagist gaan. Ik heb nog garantie tot augustus 2015 dus ik zit er voorlopig niet echt mee in, maar het moet natuurlijk wel zo snel mogelijk opgelost geraken
Opel Astra g 1998 (Sold)
Opel Signum 2005 (Bad car, Sold)
Opel Ascona C (4x, 3x Parts, 1x Oldie)
Opel Vectra C 2006 (Bad car, Sold)
BMW e90 320D 2005 (Total-loss :cry: )
BMW e91 320D 2006 (Daily)
Gebruikersavatar
Alpinadrachten
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3330
Lid geworden op: 01 mei 2011, 11:05
Type Auto: E91 executive

Ik had dit ook net nadat ik de auto gekocht had. Dus onder garantie een nieuwe slang in gekomen. Was vrij snel klaar achterbank moest los en de tank moest ik zakken zoals ik het begreep nu 120dkm verder nog steeds geen probleem
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

Als de tank moet zakken dan moet de uitlaat en het cardan ook zakken, dus ff lijkt me dat het niet is,anders had ik dat hok van mijn al herstelt.
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
nmaes
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 147
Lid geworden op: 23 nov 2010, 18:05

Is er overigens (makkelijk) mogelijk om onderdeel 16 te bereiken om deze preventief extra te isoleren oid dat deze niet meer door kan scheuren? Ik begreep dat de scheur ontstaat doordat de slang tegen een scherp stuk metaal schuurt.

Als ik de foto's op de fora bekijk lijkt het er op dat de ontluchtingsbuis elke keer op ongeveer 10 cm van de connector inscheurt, ik weet alleen niet of het 10 cm van de boven- of onderkant is. 001

Volgens mij monteren ze na vervanging van de ontluchtingsleiding nu een stuk beschermmantel. Art. 16124390434
Is iets vergelijkbaars niet op de een of andere manier preventief te plaatsen? Nu hoef je tenminste niet bij de koppelstukken om de buis los te maken. Zal het mogelijk zijn om de beschermmantel er van bovenaf op te schuiven zonder de connector aan de onderkant los te maken?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bedankt voor de foto's! Ik lever ze aan bij mijn garage, aangezien ik m'n 2005 E90 330i (benzine) daar nu ook heb staan met een behoorlijke lekkage na het tanken. :nou:

Edit: is inderdaad de ontluchtingsbuis... Nieuwe is besteld en wordt maandag vervangen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”