Heeft iemand van jullie het airco system al eens laten vullen/schoonmaken door de dealer?
Ik moest gistermiddag daar nog even zijn voor wat onderdelen en ze hebben nu een “actie” dat het systeem gereinigd wordt, gevacuumeerd en eventueel bijgevuld voor 130,- ex BTW.
Dat is bij mij nog nooit eerder gebeurd (ik heb de onderhoudshistorie er even bijgepakt) maar zeker nodig want je verliest zo’n 10% koudemiddel per jaar en als er onvoldoende inzit dat is de kans aanwezig dat je de airco pomp in de soep draait.
Het vervelende is wel dat je de auto achter moet laten want ze sluiten hem aan en lopen weg, aldus de wijze woorden van de receptionist….ik vraag me af hoe ze dat doen bij de Kwikfit…
Airco onderhoud
- monacoblue
- Getting the hang of it
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 11 mar 2011, 20:47
- Type Auto: E91 320i 2006
In het verleden was aircovullen allemaal handwerk met drukmeters e.d.
Tegenwoordig hebben ze een vulstation die automatsch zorgt voor het leegmaken, vacumeren en vullen.
Dat is ook de reden dat er ze bij weg kunnen lopen.
De olie die de compressor smeert zit door het koudemiddel heen.
Daarom kan het gebeuren dat als de pomp lek is, dat met het koudemiddel ook alle olie eruit is en dan kan de pomp stuklopen bij gebruik.
Persoonlijk zou ik de airco niet eerder laten vullen of controleren als ik zou vernemen dat de capaciteit vermindert.
Als de capaciteit minder wordt is dat een teken dat er te weinig koudemiddel inzit.
Tegenwoordig hebben ze een vulstation die automatsch zorgt voor het leegmaken, vacumeren en vullen.
Dat is ook de reden dat er ze bij weg kunnen lopen.
De olie die de compressor smeert zit door het koudemiddel heen.
Daarom kan het gebeuren dat als de pomp lek is, dat met het koudemiddel ook alle olie eruit is en dan kan de pomp stuklopen bij gebruik.
Persoonlijk zou ik de airco niet eerder laten vullen of controleren als ik zou vernemen dat de capaciteit vermindert.
Als de capaciteit minder wordt is dat een teken dat er te weinig koudemiddel inzit.
(OO (|||)(|||) OO)
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
Dat is ook het probleem, mijn ECC regelt keurig naar de ingestelde waarde toe maar ik heb geen idee of de capaciteit nog goed is, ik kan dan nl. niet voelen, dat gaat heel langzaam.monacoblue schreef:Als de capaciteit minder wordt is dat een teken dat er te weinig koudemiddel inzit.
Daarnaast gebruik ik de airco alleen in de zomerperiode, maar laat hem wel altijd 1 rit in de week even aanstaan tegen uitdrogen.
- monacoblue
- Getting the hang of it
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 11 mar 2011, 20:47
- Type Auto: E91 320i 2006
Als je airco het nog leker koel krijgt binnen in de auto bij 30 gr. buitentemperatuur mag je ervan uitgaan dat er nog genoeg koudemiddel inzit.
Maar als je een lange vakantie naar een warm oord gaat ondernemen kun je natuurlijk altijd de airco opnieuw laten vullen en controleren. dan weet je wel zeker dat je er de hele vakantie van kunt genieten.
Voor woon/werkverkeer kun je altijd snel genoeg een afspraak maken bij de garage als je de werking van de airco niet meer goed genoeg vindt.
Maar het is natuurlijk ook een persoonlijke keuze. Wil je wat meer zekerheid dan kun je natuurlijk altijd een preventieve controle laten doen. Ik zelf vind het een beetje zonde van het geld om bijvoorbeeld € 130,- uit tegeven aan een airco die nog goed functioneert.
Maar als je een lange vakantie naar een warm oord gaat ondernemen kun je natuurlijk altijd de airco opnieuw laten vullen en controleren. dan weet je wel zeker dat je er de hele vakantie van kunt genieten.
Voor woon/werkverkeer kun je altijd snel genoeg een afspraak maken bij de garage als je de werking van de airco niet meer goed genoeg vindt.
Maar het is natuurlijk ook een persoonlijke keuze. Wil je wat meer zekerheid dan kun je natuurlijk altijd een preventieve controle laten doen. Ik zelf vind het een beetje zonde van het geld om bijvoorbeeld € 130,- uit tegeven aan een airco die nog goed functioneert.
(OO (|||)(|||) OO)
- MrFloppY
- VIP Driver
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 15 jun 2011, 14:34
- Type Auto: BMW 320iA F31 M-Sport
Ondanks dat ik niet kapot ben van kwikfit heb ik toch altijd het idee dat je dit soort standaard werk net zo goed daar kunt laten doen. Waarschijnlijk doen ze het voor de helft.
Het zijn vaak dit soort standaard werk waar de marges gigantisch zijn omdat mensen kiezen voor gemak en zeggen "ja doe dat dan maar meteen mee'.
Het zijn vaak dit soort standaard werk waar de marges gigantisch zijn omdat mensen kiezen voor gemak en zeggen "ja doe dat dan maar meteen mee'.
E90 320d Dynamic Executive Saphirschwarz
E91 320d LCI M-Sport Le Mans Blue
F31 320iA LCI M-sport AlpinWeiss III
E91 320d LCI M-Sport Le Mans Blue
F31 320iA LCI M-sport AlpinWeiss III
- monacoblue
- Getting the hang of it
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 11 mar 2011, 20:47
- Type Auto: E91 320i 2006
longdude schreef:Dat is ook het probleem, mijn ECC regelt keurig naar de ingestelde waarde toe maar ik heb geen idee of de capaciteit nog goed is, ik kan dan nl. niet voelen, dat gaat heel langzaam.
Daarnaast gebruik ik de airco alleen in de zomerperiode, maar laat hem wel altijd 1 rit in de week even aanstaan tegen uitdrogen.
Dat is goed te zien als je bij bijv 30 gr. buitentemperatuur de klima op 20 gr. zet en op auto.
In het begin zal de ventilator heel hard blazen om de temp. te verlagen, als de temp. lager is zal de ventilator terugregelen naar een lage stand omdat de temp. bereikt is.
Als de klima het niet bij kan sloffen blijft de ventilator op een hele hoge stand staan omdat de gewenste temperatuur maar niet bereikt wordt.
Als het steeds heel lang duurt tot de klima de gewenste temp. bereikt of hij komt er helemaal niet dan kun je ervan uitgaan dat de klima niet meer optimaal werkt.
(OO (|||)(|||) OO)
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
Bovenstaande is me helemaal duidelijk hoor, en zo gaat het nu ook. De ECC regelt terug naar ca 2 / 3 streepjes, en dat is in mijn ogen acceptabel genoeg.
Maar omdat het teruglopen van de koelcapaciteit zo langzaam gaat, ben ik benieuwd hoe het gaat als de airco weer netjes vol zit met vers koudemiddel. Mijn airco stink trouwens niet hoor, ik zet dat ding altijd keurig af een minuut of 10 voordat ik op de bestemming ben. Dus dan zou het afvullen voldoende zijn, en dat kost bij BMW 80,-.
Maar omdat het teruglopen van de koelcapaciteit zo langzaam gaat, ben ik benieuwd hoe het gaat als de airco weer netjes vol zit met vers koudemiddel. Mijn airco stink trouwens niet hoor, ik zet dat ding altijd keurig af een minuut of 10 voordat ik op de bestemming ben. Dus dan zou het afvullen voldoende zijn, en dat kost bij BMW 80,-.
- monacoblue
- Getting the hang of it
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 11 mar 2011, 20:47
- Type Auto: E91 320i 2006
longdude schreef:Bovenstaande is me helemaal duidelijk hoor, en zo gaat het nu ook. De ECC regelt terug naar ca 2 / 3 streepjes, en dat is in mijn ogen acceptabel genoeg.
Maar omdat het teruglopen van de koelcapaciteit zo langzaam gaat, ben ik benieuwd hoe het gaat als de airco weer netjes vol zit met vers koudemiddel. Mijn airco stink trouwens niet hoor, ik zet dat ding altijd keurig af een minuut of 10 voordat ik op de bestemming ben. Dus dan zou het afvullen voldoende zijn, en dat kost bij BMW 80,-.
Als je de airco laat afvullen zal de koelcapaciteit weer optimaal zijn, beter koelvermogen en dus eerder op de gewenste temperatuur. Je zult vast wel wat verschil merken.
Maar of je dat echt nodig vindt ligt natuurlijk aan jezelf....
(Al geeft het natuurlijk wel een goed gevoel om alles perfect werkend te hebben )
(OO (|||)(|||) OO)
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
- monacoblue
- Getting the hang of it
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 11 mar 2011, 20:47
- Type Auto: E91 320i 2006
Dat idee had ik al, is niets mis mee overigens.longdude schreef:Daar ligt ook mijn zwakke punt…..het moet 100% in orde zijnmonacoblue schreef:(Al geeft het natuurlijk wel een goed gevoel om alles perfect werkend te hebben )
(OO (|||)(|||) OO)
-
- Just getting started
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 00:34
Beste forumleden,
Aangezien mijn bmw aan een airco beurt toe is vraag ik mij af waar ik dit het beste kan laten doen. Bij bmw kost het ongeveer 100 euro en kwikfit vraagt er op dit moment 75 euro voor ivm een actie. Is een airco service beurt zo simpel dat het niet perse door een dealer hoeft te gebeuren? Of raden jullie mij aan om dit toch echt bij de dealer te laten doen? Wil namelijk niet onnodig te veel geld gaam uitgeven.
Groetjes!
Aangezien mijn bmw aan een airco beurt toe is vraag ik mij af waar ik dit het beste kan laten doen. Bij bmw kost het ongeveer 100 euro en kwikfit vraagt er op dit moment 75 euro voor ivm een actie. Is een airco service beurt zo simpel dat het niet perse door een dealer hoeft te gebeuren? Of raden jullie mij aan om dit toch echt bij de dealer te laten doen? Wil namelijk niet onnodig te veel geld gaam uitgeven.
Groetjes!
- monacoblue
- Getting the hang of it
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 11 mar 2011, 20:47
- Type Auto: E91 320i 2006
Vullen en evt. een microfilter vervangen zal de Kwikfit ook nog wel kunnen. Maar als blijkt dat er ergens een lekkage is of een ander probleem zal je voor de verdere reparatie toch weer naar een dealer of een specialist moeten.rojhan84 schreef:Beste forumleden,
Aangezien mijn bmw aan een airco beurt toe is vraag ik mij af waar ik dit het beste kan laten doen. Bij bmw kost het ongeveer 100 euro en kwikfit vraagt er op dit moment 75 euro voor ivm een actie. Is een airco service beurt zo simpel dat het niet perse door een dealer hoeft te gebeuren? Of raden jullie mij aan om dit toch echt bij de dealer te laten doen? Wil namelijk niet onnodig te veel geld gaam uitgeven.
Groetjes!
Ik zou de Kwikfit niet graag serieuze reparaties aan mijn BMW willen laten uitvoeren.
(OO (|||)(|||) OO)