Inmiddels al weer dik twee maanden en een 6000km verder op de klok. Daarmee ook de eerste 'mijlpaal' doorbroken, namelijk de 50k grens. De auto bevalt in ieder geval nog steeds top.
Het laatste weekend van april met de 4er coupe in de weer geweest in West-Vlaanderen en de Vlaamse Ardennen tijdens een jaarlijks rondje sturen onder de noemer "Dutch Spring Run", dit jaar omgedoopt tot Flemish Spring Run. Dit jaar heb ik en een vriend van me het samenstellen van de route overgelaten aan onze Vlaamse autovrienden. Wel even spannend, want je weet eigenlijk niet helemaal waar je terecht komt, maar aan de andere kant ook wel eens lekker om vrij rond te kunnen rijden en lekker om je heen te kunnen kijken, zonder je te hoeven te bemoeien met de organisatie van de rit . Dit jaar de 9e editie en zoals gezegd geheel op Vlaamse bodem.
Vrijdagmiddag vertrokken richting omgeving Gent voor het eerste samenzijn onder het genot van een goede maaltijd een goed Belgisch biertje in de omgeving van Gent. Wat dat aan gaat zal het er op dat vlak weinig aan ontbreken dit weekend en kun je daar voor goed zijn in dit deel van België als je er een beetje bourgondische levensstijl op na houdt. De 4er coupe is verreweg de modernste auto van het stel dit jaar, nadat de Engelsen voor dit jaar hebben afgezegd. Samen met een Manta B moet dit jaar de Duitse eer hoog gehouden worden tegen de Italiaanse armada die rijdend 5 Alfa's en Fiat Barchetta telt en zo de verzameling auto's, samen met een Triumph Spitfire, dit weekend compleet maken. De Alfa's zijn op de 147 allemaal van een eigenaar, die er dit weekend vrienden mee laat rijden, zoals hij dit wel vaker doet. Totaal zullen er zes van de acht gebruikt worden dit weekend. Een 155 Q4 (nickname: Mr Shouty") moet op de eerste dag 'even' omgewisseld worden voor "Tante Giulia", omdat de motor niet erg lekker liep op de benzine die getankt was. De GTV 2.0 V6 TB wordt op de tweede dag ingewisseld voor de Spider Duetto 2.0.
Op weg naar België kan ik het rustig aan doen en hoeft de auto ook weinig inspanning te leveren en dat blijkt ook wel aan het benzineverbruik die op een 1L op 9,2km uit komt, rekening houdend dat ik de dag er voor in Münster heb getankt en al met een flinke vaart de Autobahn over naar huis was gereden. Bij stevig doorrijden levert dat normaal toch eerder een 1 op 6,5 à 7 op bij die snelheden en is de turbo toch niet echt heel zuinig bij die snelheden...
De eerste echte rijdag gaat over de wegen door West-Vlaanderen. Eigenlijk over het algemeen goede wegen, hier en daar een betonstuk met van die 'lekkere' dwarsnaden, waar de auto echt over heen lijkt te zweven. De kinderkopjes daarentegen , die we in een aantal oude en soms Middeleeuws ogende dorpjes tegenkomen, vindt het onderstel wel wat minder prettig. Als ik nog een rammeltje in de auto zocht, dan kan ik dat op deze wegen goed uit testen. Het enige rammeltje wat ik heb kunnen ontdekken zit bij de deurhendel van het linkerportier, dat lichtjes vibreert als we wat vlotter over de kasseien heen gaan. Echt heel snel gaat het overigens niet, aangezien de Alfaatjes over het algemeen korter op het asfalt liggen dan de 4 en voor me rijden en omdat ik me dit weekend in een volgende rol heb gemanoeuvreerd. De stukken met 'gaten' in de weg neemt de 4 daarentegen wel redelijk makkelijk, maar ook hier is het wel goed uitkijken, dat je niets stuk rijdt aan de auto. Al met al zal ik dit weekend iets meer moeten uit kijken op de echt smalle weggetjes, aangezien sommige wegen er nog echt erbarmelijker bij liggen dan de doorsnee wegen die je in de Ardennen aantreft.
Onderweg komen we langs diverse monumenten en andere aandenkens aan de Eerste Wereldoorlog tegen. Hoe vredig het landschap er nu bij lijkt te liggen, zo 'omgeploegd' lag het er 100 jaar terug bij. Een bezoek aan een van de grootste (Britse) militaire begraafplaatsen in België bij Ieper, nl. Tynecot Cemetry, doet je wel flink beseffen hoe zinloos de strijd in dit gebied wel niet geweest is. Ook de Last Post, die nog iedere dag in Ieper om 20u bij de Menenpoort wordt geblazen, maakt indruk.
De tweede dag gaat over de wegen in de Vlaamse Ardennen. Degene die af en toe het wielrennen volgt weet dat de Ronde van Vlaanderen ook door dit gebied heen trekt, over een
langer traject, maar die voor deze dag ingekort is. Het gebied heeft niet veel gemeen met de 'echte' Ardennen, maar met de klimmetjes die aanwezig zijn, vaak ook nog geplaveid zijn met hobbelige kasseien en de bochtige, maar vaak ook smalle, weggetjes maakt het op zich best leuk rijden. Het is in ieder geval een heel andere dag dan de dag er voor die vooral door het vlakke deel van Vlaanderen ging. Het tempo zal deze dag daardoor nooit echt heel hoog komen te liggen op die stukken en eigenlijk alleen op de korte verbindingsstukken kan de 4 toch nog even de benen strekken. Daar waar ook de Alfaatjes zich beter thuis lijken te voelen op dat soort wegen. Van de Alfa's is de 1750 GT Veloce uit '69 toch wel mijn favoriet, al mogen de modernere GTV's ook wel mijn goedkeuring wegdragen. Blijft een mooi merk...
Al met al weer een leuk weekend weg met de auto, waarbij de 4 vooral dienst deed als comfortabele GT en daarmee ook helemaal in het plaatje van een Grand Tour past: in goed gezelschap en licht bepakt onderweg, over wegen met uitzicht en onderweg goed eten en drinken. Helemaal top...! Later deze maand gaan we de 4 wel weer een keer inzetten voor een vlotte Eifel- of Sauerlandtrip.
Volgend jaar waarschijnlijk weer een keer naar Zuid-Engeland of mogelijk een weekend de Eifel in trekken. Daar moeten we voor de 10e editie nog iets moois voor verzinnen.
Tot slot nog een paar fotootjes, daar is het toch om te doen in dit topic...
De hele reeks is te vinden in het album:
Flemish Spring Run 2017 en in een topic op
PistonHeads