F32 435i M-Sport High Executive

Plaats hier de foto's van jouw BMW F3x
Plaats reactie
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Joop je verhalen lezen weer lekker weg - voor ik het wist was ik aan het einde

heerlijke tour gweest weer zo te lezen :ja:


Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

admiraal schreef:Wederom mooie foto's, blijft toch een machtige auto om te zien. Zo ook de cabrio, vooral die kleur :ja:

Wat betreft het sturen, ik heb ook de optie 'variable sport steering' (2VL) in mijn 4 serie en vind deze juist weer super, in tegenstelling tot Arnie68 (volgens de optielijst zit deze er bij jou niet in?). Met lage snelheden (<30 km/u) een zeer korte draaicirkel en de auto is bij hogere snelheden ontzettend wendbaar wat het weer een sportiever karakter geeft. En in sportstand (+) stuurt het inderdaad weer wat zwaarder. Ook gereden in een 4 serie zonder deze optie in miste 'm eigenlijk direct... Maar dat is persoonlijke voorkeur denk ik.
Dat is tegenwoordig (LCI) met het M-sport pakket een standaard optie, geloof ik. Ik ben daar ook niet echt kapot van eerlijk gezegd. De voorloper van deze optie had ik op de E92 335i. Daar in combinatie met de hydraulische stuurinrichting. Tussen de 80-100km/h wist hij vaak even niet waar hij naar moest overschakelen. Bovendien vond ik het op hoge(re) snelheden ook heel wollig worden en zat daar ook nog een automatisch licht corrigerende werking in, waardoor het allemaal toch wel een weinig vertrouwensvol stuurgevoel geeft. Geef mij maar een stuurinrichting zonder te veel poespas en bij voorkeur een ouderwets hydraulisch systeem.

Echter zullen we die nooit meer gaan terug zien in de 'strijd tegen het verlagen van de CO2-uitstoot'. :wtf:
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Je kunt die variable sport steering toch terugcoderen naar servotronic?
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

admiraal schreef:Wederom mooie foto's, blijft toch een machtige auto om te zien. Zo ook de cabrio, vooral die kleur :ja:

Wat betreft het sturen, ik heb ook de optie 'variable sport steering' (2VL) in mijn 4 serie en vind deze juist weer super, in tegenstelling tot Arnie68 (volgens de optielijst zit deze er bij jou niet in?). Met lage snelheden (<30 km/u) een zeer korte draaicirkel en de auto is bij hogere snelheden ontzettend wendbaar wat het weer een sportiever karakter geeft. En in sportstand (+) stuurt het inderdaad weer wat zwaarder. Ook gereden in een 4 serie zonder deze optie in miste 'm eigenlijk direct... Maar dat is persoonlijke voorkeur denk ik.
Mijn auto heeft wel de variable sport steering, is onderdeel van M-sport pakket
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
admiraal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 jun 2011, 11:10
Type Auto: G01 X3 xDrive30e
Contacteer:

Arnie68 schreef:
Mijn auto heeft wel de variable sport steering, is onderdeel van M-sport pakket
Dat zeg ik 002 Iets met lezen, moeilijk? :lol:

Zoals ik zei, ik heb 'm 'ook' echter vind ik het sturen super, in tegenstelling tot jou want jij vind 'm (net als Joop) te licht sturen... Dat zei je toch in je bericht van 25/7? Niets mis mee, gewoon ieder zijn persoonlijke voorkeur.
Laatst gewijzigd door admiraal op 27 jul 2017, 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
admiraal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 jun 2011, 11:10
Type Auto: G01 X3 xDrive30e
Contacteer:

Joop schreef:
Dat is tegenwoordig (LCI) met het M-sport pakket een standaard optie, geloof ik. Ik ben daar ook niet echt kapot van eerlijk gezegd. De voorloper van deze optie had ik op de E92 335i.
Ik heb de pre-LCI (met M-sport pakket). Bij mijn auto is het een bewust gekozen/betaalde optie. Zelf rij ik voor het eerst met deze optie maar ik vind het zeer prettig, met name in de stad. Ik zou er zo weer voor kiezen.
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

He bijdehand volgens mij schreef jij; volgens de optielijst zit deze er bij jou niet in

Vandaar mijn reactie dat het er bij mijn auto wel in zit.

Dus niet iets met lezen maar met schrijven denk ik zo.

Fijn dat het jou wel bevalt :ja:
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
admiraal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 jun 2011, 11:10
Type Auto: G01 X3 xDrive30e
Contacteer:

Arnie68 schreef:He bijdehand volgens mij schreef jij; volgens de optielijst zit deze er bij jou niet in

Vandaar mijn reactie dat het er bij mijn auto wel in zit.
Ah, dan snap ik je reactie. Iets met begrijpend lezen? :Dubbel:

Dat schreef ik inderdaad en bedoel natuurlijk Joop zijn optielijst (vermeld op de eerste pagina van dit topic), jouw optielijst is mij niet bekend 008

En dat met lezen niet al te serieus nemen, is niet persoonlijk bedoeld. Ik vond het grappig op dat moment.
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Sportieve reactie dude, nu snap ik het misverstand :ja:

Alles goed :ja:
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

VossieBMW schreef:Dat ervaar ik juist anders...de Pirelli is een drama..je kan blijven balanceren en de drop-off is verschrikkelijk en onvoorspelbaar.
De Potenza's slagen bij mij in alle opzichten, Michelin Pilot Super Sport had ik onder mijn RS4 ook zéér goed plak rubber! :ja:
Eens eens eens! :ja:
Gebruikersavatar
E92fan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 jan 2012, 15:39

Je kunt zeggen wat je wilt over de besturing van de F32 maar de besturing van de E92 (met of zonder AFS) stuurt veel directer dan die elektronische besturing van de F32, ik heb het zelf ervaren.

Laatst las ik in de Autoreview een vergelijking tussen de Porsche Panarema Turbo Executive en de M760Li xDrive waarbij er gelijk werd geschreven dat de BMW minder gevoel heeft in de besturing en de Porsche veel directer stuurde.

Toen wist ik het zeker, BMW heeft de plank misgeslagen en een van de kenmerken namelijk 'het directe sturen' vaarwel gezegd.
Laatst gewijzigd door E92fan op 17 aug 2017, 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Heeft een nieuwe panamera niet ook elektrisch? Eigenlijk elke porsche tegenwoordig?

Sterker nog; welk *nieuw* model wordt eigenlijk nog old school hydraulisch uitgebracht?
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Ook bij Porsche is alles elektrisch inmiddels. Alles om gunstige CO2-resultaten te krijgen, doordat de hydraulische stuurbekrachtigingspomp niet meer aangedreven hoeft te worden.

De F3x modelseries sturen, op basis van de droge cijfers, directer dan de E9x modelserie...
...met de LCI 4-serie hebben ze dit nog iets aangepakt, na enig kritiek op het sturen en onderstel (en met goed gevolg voor zover ik heb kunnen merken).

De 'droge' stuurverhoudingcijfers, zonder hulpmiddelen:
De E9x 3-serie 1:16
De E92 M3 1:12,5
De F3x 4-serie 1:15,2 voor de pre-facelift en 1:15 voor de LCI.
De F82 M4 1:15

*) verhouding 1:12,5 houdt in: 12,5gr. stuurwieluitslag voor 1gr. wielverdraaing.

Een 4er stuurt, zonder hulpmiddelen als bijv. Sport Steering of AFS, directer dan de vorige generatie op basis van de cijfertjes. De M3/M4 heeft echter wel moeten inleveren op directheid, ten opzichte van zijn voorganger.
Dan komt het hooguit nog op gevoel aan, wat voor de directheid niets oplevert, maar wel een ander beeld zou kunnen scheppen.

Active Front Steering en Sport Steering zorgt er bij lage snelheden voor dat je minder ver aan het stuur hoeft te draaien om dezelfde stuuruitslag te genereren en bij hoge snelheden (ca. 100/120+) het omgekeerde, nl. meer stuurinput voor dezelfde stuuruitslag voor meer rust op die snelheden. Het kan bij de modelseries natuurlijk wel anders ge-engineered zijn, maar die verhoudingen kan ik zo snel even niet vinden.

Btw en off-topic: een 7-serie op directheid van sturen beoordelen is natuurlijk wel een beetje vergezocht, aangezien een 7-serie nooit een stuurmansauto zal worden... En een Panamera staat natuurlijk op een heel andere filosofie op de weg.

For the record, een M760Li heeft een verhouding 1:16,9
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
LLNM4
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5646
Lid geworden op: 03 jun 2011, 09:36
Type Auto: M4

Een goede alternatief is de M4 F82 GTS steering flash of M2 CS E87 (= dezelfde flash) voor beter stuurgevoel.
Ik heb via remote coding laten doen door Alex@alpinemss.com
M4 F82 MG I 537pk/705Nm stage.2+, CS hood. GTS flash, EDC CS, 763M, Armytrix & oem performanceuitlaat, Ohlins, LCI
M5 F10 600pk/700Nm, M drivers package/Vmax korte link
335i E92 471pk/700Nm, RB turbo kortelink
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Al een tijdje geen update meer geplaatst...
...al valt er over het algemeen weinig over updates te praten als het gaat om mijn auto. :mrgreen:

De auto staat inmiddels een dik jaar bij mij op de stoep en de auto bevalt eigenlijk, na de inmiddels extra 31000 km op de teller, nog steeds dikke prima. Na de grote Alpenrit door de Franse Alpen met Harold waren de achterbanden echt nodig aan vervanging toe, zoals ook in dat verslag valt te lezen. De keuze was gevallen om nog een keer een setje RFT S001's van Bridgestone er aan te wagen, met het idee dat de voorbanden nog wel even mee konden en als de achterbanden versleten waren ik ze rondom voor iets uit Frankrijk of Italië zou vervangen. Op zich een goed idee vond ik zelf, al zou dat later net iets anders uit pakken...

...in september ben ik veel in Duitsland geweest. Een dagje rondrijden :autotje spelen: in de Eifel met een bezoekje aan de RIng was daar eentje van naast het bezoek aan de IAA2017. Vooral het dagje naar de Eifel was wel goed te merken dat er weer vers rubber onder de auto lag. Nu ben ik nog steeds geen superfan van de S001's, maar ze bevallen toch vele malen beter dan de RE050A's die bij aflevering onder al mijn E92's lagen en hielden zich op de wegen rondom de Ring ook erg goed, waarbij het droge weer zeker debet aan was. Aangezien ik die dag alleen onderweg was kon ik lekker op mijn eigen tempo de omgeving verkennen en de auto eens echt de sporen geven, waar ik eigenlijk tot dan toe nog niet echt aan toe was gekomen. Wat dat aan gaat is de Eifel wel een mooie plek waar je dan echt niemand tot last hoeft te zijn als je buiten de dorpjes komt.

Dat was overigens gelijk ook wel een eye-opener voor wat betreft de onderstelafstemming van de auto. Bij normaal tot goed sportief gebruik laat het onderstel best veel toe en blijft het onderstel ook meer dan prima zijn werk doen. De auto blijft mooi vlak, helt niet te veel over en duikt ook niet al te gek bij stevig remmen. De M-sport remmen doen uitstekend hun werk en functioneren zonder tegenstribbelen, alleen zou de blokken iets harder mogen bijten in de schijven. Dan weet ik tenminste dat stevig remmen ook echt stevig remmen is; m.a.w. iets meer gevoel zou welkom zijn. Vaak haal je er net iets teveel snelheid uit, om er tijdens stevig bochtenwerk vlak voor een bocht achter te komen dat je nog wel iets later had kunnen remmen.
Deze dag zou ik ook wel de grenzen van het M-sport onderstel van de 435i ervaren. Waar ik 's ochtends nog bij de Ring was geweest voor een Currywurst mit Pommes en om even naar de autootjes op de baan te kijken, had ik mij voorgenomen om een stuk in de Eifel te gaan rijden en wanneer het rustig was op de baan aan het eind van de dag, dan zou ik nog overwegen om de 435i zijn Ringdoop te geven.
Echter onderweg kwam ik er al wel achter dat wanneer je echt gaat pushen ook het onderstel van de 435i de koets flink laat bewegen en ook nog meer dan mijn E92 330i M-sport deed. Met dat idee in het achterhoofd heb ik het voornemen om de Ring op te gaan maar helemaal uit mijn hoofd gezet. Ik zou me er waarschijnlijk toch aan gaan storen als ik toch nog een beetje vlot rond wilt op het circuit.

Die dag verder wel lekker gestuurd. Verder typisch bewolkt Eifel weer, veel bochten, veel burchten die ook het bezoeken meer dan waard zijn, prima pizzaatje etend bij Ventisette '57 in Adenau en op zo'n dag ook met een meer dan smerige auto weer voldaan thuis komend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zijwang van de voorbanden begonnen gaandeweg richting het einde van het jaar toch wel harder te slijten, dan ik rekening mee had gehouden. Dan merk je toch wel dat de neus van een x35i best zwaar en dat de voorbanden de neiging tot onderstuur toch wel moeten opvangen, ondanks dat het profiel van het loopvlak nog prima in orde was.
Vooral toen ik eind november op een licht vriezende dag, met boven de 400hm door sneeuw nat gemaakt wegdek nog een keer richting de Eifel ging, was het wel echt duidelijk dat de grip bij hard insturen in de bochten toch wel echt te wensen over liet. Natuurlijk hielp het natte wegdek, dat vroeg in de ochtend en wederom laat in de middag en in de schaduw lichtjes bevroren was, ook niet mee, maar duidelijk was wel dat ook de voorbanden er onder uit moesten.
Aangezien we al ver in het zomerbanden-seizoen zaten, had ik voorgenomen deze na de winter te vervangen en ondertussen al eens voorzichtig op zoek te gaan naar een wintersetje. Het wilde echter nog niet echt winteren, dus waarom haast maken?

Ik had mijn oog al laten vallen op een nieuw setje die ik dan net over de grens in Venlo bij een BMW dealer zou gaan bestellen en ophalen, omdat daar de prijzen toch vele malen lager liggen dan hier bij een Nederlandse dealer. Voor het verschil kon ik zelfs makkelijk een paar keer op en neer en nog geld over houden. Echter begin december sloeg het weer toch net iets sneller om. In het weekend van 9 en 10 december was het toch ineens goed wit buiten, zeker hier in het midden van het land. Vrijdagavond begon het toch iets lichtjes te sneeuwen en moest ik eigenlijk iets hebben. Die zaterdag maar richting JD in Enter gereden om daar een wintersetje op te halen. Op de heenweg viel het nog wel mee met vooral wat natte sneeuw, maar op de terugweg bleef het toch ook wel liggen op de snelweg en zeker hoe verder ik weer bij huis aan kwam. Dan merk je toch echt dat de S001's waardeloos in de sneeuw zijn, waar de zachtere Pilot Sports ook in de sneeuw toch meer grip en vertrouwen gaven.

Bij JD hadden ze nog een 5-6 tal setjes liggen in verschillende, waar ik uiteindelijk een prima setje voor de winter heb kunnen vinden in de vorm van 18" styling 396's met RFT Sottozero II. Ooit een demosetje geweest denk ik van een Duitse dealer, aan de positiemarkeringen op de binnenkant van het wiel te zien. Hier en daar lichtjes beschadigt, maar het rubber verder zo goed als nieuw. Zo zou het er uit moeten zijn als ze er onder zouden zitten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De winterwielen heb ik er die zaterdag niet meer onder gekregen, omdat ik a. de wielen er niet af kreeg en b. omdat ik ook nog een nieuwe krik op het verlanglijstje had staan, aangezien de oude overleden was. Die zondag daarop moest ik nog wel even weg, een tweetal dorpjes verderop, maar terug was full-lock-opposite-oversteer-in-de-gloria, om nog maar over het niet in willen sturen van de voorkant van de auto te zwijgen. Dan merk je wel het nut van een goede winterband (al was mij dat al wel meer dan bekend).
Die maandag erop stond de afspraak bij de bandenboer al gepland voor het vervangen van de voorbanden. Echter wat te doen? Wintersetje achterin gooien, de nieuwe zomerbanden laten monteren en dan gelijk de winterset ook laten plaatsen. Of gezien het beterende weer, toch enkel de nieuwe zomerbanden laten monteren en dan maar weer even aanzien? Uiteindelijk was het laatste het geval. De bandenboer kreeg ook niet echt tijd om daar iets in te kunnen betekenen. De telefoon ging continue toen ik er was, met hoofdzakelijk alleen in paniek zijnde mensen die toch echt hun winterbanden er onder wilde hebben. Ze zouden toch wel vreemd hebben gekeken toen ik die ochtend weer vrolijk op de zomerset weg reed en tot op vandaag nog steeds de winterset er niet onder te hebben gehad :wink:

Maar goed leuk die banden... Hoe zit het met de rest van de auto? Bij mij draait het toch vooral om het rijden en daar ligt mijn focus toch vooral over hoe ik naar een auto kijk. Al die gadgets in een auto zijn leuk, maar voor mij toch vooral bijzaak.

Eigenlijk is er na de conclusie die ik eigenlijk kort na de aflevering al had getrokken nog steeds onveranderd. Het blijft een heerlijke Gran Tourer en verorberd grote hoeveelheden kilometers met speels gemak, of dat nu met een comfortabel toertempo gaat, of sportief op hoge snelheid. Bij de sportieve rit mag de auto wel iets meer van zich laten horen, want dat blijft best tam, maar is acceptabel. De 8-traps automaat draagt zeker bij aan de gehele rijbeleving. De bak schakelt snel op en terug en ook iedere keer zonder morren. De sport/sport+ knop hoef ik voor mijn gevoel hier voor niet in te drukken. In de handmatige stand, waar hij eigenlijk 99% van de tijd in staat, schakelt de bak sowieso al sneller ongeacht of je in comfort stand of niet staat. Die extra klappen in de aandrijflijn zijn voor mij ook veel te kunstmatig in de sport-stand en draagt eigenlijk weinig tot niets bij aan rijbeleving. Voor de gasrespons kun je de knop ook ongemoeid laten. Met een druk op de knop wordt de respons sterker, maar de auto wordt er te zenuwachtig van, ook tijdens een stevig sportieve rit. Liever zie ik mijn de gasinput iets terughoudener reageren op de respons. Dit zorgt voor meer rust en gevoel op het sturen van de auto met het gaspedaal.
Het laatste wat er met die knop geregeld wordt is de elektrische stuurbekrachtiging. Dat is eigenlijk qua rijden hetgeen me na een jaar het meest tegenvalt. In comfort is het gewicht in het stuur gewoon te licht. In sport/sport+ is hij eigenlijk goed, maar zou dat eigenlijk standaard ook zo mogen zijn. Wat dat aan gaat wel een gemis dat de huis-tuin-en-keuken modellen van BMW niet de losse onderdelen via een knop laat inregelen zoals dat bijvoorbeeld bij een M3/M4 wel laat doen.


Maar goed plaatsjes bij de praatjes: Normaal ziet de auto er, bij nat en wisselend weer er net zo uit al na het stukje sturen door het Sauerland als afsluiter van de Kerstvakantie. 'Goed gebruikt' zeg maar...

AfbeeldingIMG_6427

AfbeeldingIMG_6429


...en geeft het ook wel weer voldoening als je hem wast. De laatste foto's die ik dit Paasweekend heb genomen nadat ik 'm gewassen had laten wel weer zien wat voor een plaatje de 4-serie coupe (in mijn ogen) is:

AfbeeldingIMG_8339

AfbeeldingIMG_8337

AfbeeldingIMG_8333

AfbeeldingIMG_8343

AfbeeldingIMG_8345

AfbeeldingIMG_8355


AfbeeldingIMG_8358

AfbeeldingIMG_8360

AfbeeldingIMG_8361

AfbeeldingIMG_8362

AfbeeldingIMG_8370

AfbeeldingIMG_8374

AfbeeldingIMG_8376

AfbeeldingIMG_8380

AfbeeldingIMG_8385


AfbeeldingIMG_8400

AfbeeldingIMG_8391

AfbeeldingIMG_8405

AfbeeldingIMG_8418

AfbeeldingIMG_8420


Op naar de volgende roadtrip! :autotje spelen:
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Showroom & Projecten”