Toch ook tijd om eens een showroom topic te maken. Lees altijd met veel plezier en interesse op dit forum de topics door op zoek naar informatie en inspiratie, tijd om zelf eens wat te posten. Misschien heeft iemand er nog wat aan. Ondertussen aardig wat zaken er mee gedaan, dus heb nu ook daadwerkelijk wat te melden.
Maart vorig jaar mijn eerste BMW gekocht, na altijd wat oudere auto’s gereden te hebben. Was lange tijd op zoek naar eindelijk eens iets knaps, in eerste instantie in de richting van een 3 serie met 6 cilinder. Als je dan eenmaal aan het zoeken bent; weken, maanden op het interwebz dan overkomt je wat menigeen overkomt, je kruip steeds omhoog in de range. Moest toch maar een F-model worden kwam ik al gauw achter. Zoekend naar een 3-er kwam op een gegeven moment de 4 serie in beeld…. Ja, dan ben je gauw verkocht natuurlijk. Heb geen kids, dus meer dan twee deuren hebben we niet nodig, dan is toch de coupe wel een prachtige wagen natuurlijk.
Wat proefgereden bij meerdere dealers en uiteindelijk besloten om voor een 428i te gaan. Je houdt dan nog wat te dromen over om in de toekomst door te stappen naar een 6 cilinder, maar eigenlijk was het simpelweg de prijs ook. Beetje half vol qua opties, voor mij waren het meest belangrijk; M-sport pakket, sport automaat, M-sport onderstel, dakraam, prof navi en shadowline. Dat zit er dus op. Het is een witte 2014 geworden, toch wel veel voorkomend op dit forum. Vanzelfsprekend vind ik het zelf ook één van de mooiste kleuren. Hier wat foto’s van de auto.
Mede door inspiratie op dit forum toch al vrij snel gaan zoeken naar wat leuke zaken om met de auto te gaan doen. De eerste aanschaf was een dash cam. Vanwege de veiligheid, mocht je ergens betrokken bij raken waar je geen schuld aan hebt. Altijd handig om bewijsmateriaal te hebben. Moet er nog eens één bij halen voor achter ook misschien… Ook leuk in de winter om eea aan filmpjes er af te trekken. Hoop nog steeds op die eerste blooper die je vast kunt leggen voor “Idioten op de Weg”. Nog niets so far Keuze was na wat zoekwerk gevallen op de “Viofo A119 dashcam”. Goede reviews, beetje middensegment qua prijs. Bevalt zeer goed tot nu toe. Draait altijd, nog geen probleem gehad in bijna een vol jaar gebruik.
Volgende stap was eea gaan coderen. Computers liggen me wel, dus wat google werk lever al gauw een schat aan informatie op. Eerste keer hulp gehad van een forumlid, en daarna zelf aan de slag gegaan met E-sys. Ondertussen heb ik ook Ista+ om echt de auto te kunnen uitlezen in detail. Geen expert, maar kan al aardig overweg met beide pakketten. Wat ik heb gecodeerd is het volgende:
• ASD sound M4 (staat trouwens weer uit, beetje te veel van het goede )
• Video in motion
• Start-stop uit
• M-performance logo op grote scherm en in de HUD
• 4 blinks knipperlicht in plaats van 3
• Digitale speedo
• TMPS; ook temperatuur banden
• Beep als je de auto op slot zet
• Achterlichten aan bij daglicht (toch wel een must have)
• Deurlichten aan bij achteruit rijden
• Sport displays in rood
• Ramen dicht kunnen rollen met de deur open
• Seatbelt reminder uit (heerlijk!)
• Navi update
• Nog wat kleine zaken
Had mijzelf voorgenomen om de auto het eerste jaar zeker niet te gaan tunen. Eerst eens genieten van het verschil in vermogen tussen een 2002 Ford Focus en dit ( ). Nou dat jaar is gelukt, maar het kwaad is wel geschied ondertussen Na een half jaar gaan surfen naar onderdelen en ervaringen van anderen. Tijdens Black Friday een intercooler van VRSF gehaald uit Amerika en tevens een chargepipe van Evolution Racewerks. Moest nog een luchtinlaat bij om het verhaal af te maken voordat de tune erop kon. Uitgekomen bij een Injen. Die spullen waren ruim voor de kerst binnen.
Toen op zoek naar een tuner. Ook weer lekker het interweb af struinen naar ervaringen, meningen en opties. Altijd het leukste deel van de reis! (behalve het rijden als het gebeurd is dan ) Bleven twee tuners over voor mij die allebei heel uitgebreid reageerden op mijn emails en een zeer goede indruk achterlieten; Mosselman en BR-Performance. Uiteindelijk voor BR-Performance gekozen. Ik kon simpelweg meer goede reviews van hen vinden online.
Als eerste wilde ik een nulmeting hebben van de auto zoals hij nu was. Was geen enkel probleem om bij hun deze extra meting de laten doen zonder bijbetaling. Dat geeft meteen al een goede indruk aan het begin! Hier de getallen, wel met V-Power in de tank. 253 PK en 365 Nm. Dat is 8 PK en 17Nm boven fabrieksopgave, niet slecht!
Toen bij mijn lokale garage de onderdelen in laten bouwen die ik al besteld had. Kon meteen een setje nieuwe achterbanden om; gekozen voor de Michelin Pilot Sport 4.
Tijd om de stage2 tune uit te laten voeren bij BR-Performace in Raamsdonkveer. Normaal gesproken kan je voor een stage2 de intercooler en downpipe bij hen aanschaffen (charge pipe is niet standaard voor zover ik weet, maar had ik ook niet naar gevraagd). Ik had al wat spullen los besteld voor ik naar tuners op zoek ging, dus heb via hun alleen de downpipe en de stage2 tune gedaan.
Het was een lange dag. Normaal gesproken 5-6 uur voor inbouw downpipe/intercooler en een tune op maat met meerdere metingen en fijn afstelling van jouw persoonlijke tune. Het begon echter in de ochtend toen we erachter kwamen dat de geleverde downpipe niet overeenkwam met het nummer dat op de doos stond. Foutje van de leverancier dus. Zijn die beste mensen na heel wat telefoontjes speciaal naar hun vestiging in België gereden om het voor mij diezelfde dag nog te kunnen regelen! Super service, ik had er een dag vrij voor genomen, toch erg fijn dat ze zo klantgericht waren.
Toen de goede downpipe (Wagner) er was bleek bij het inbouwen dat de toleranties van de binnen pijp op het randje waren, of eigenlijk net te dik. Wederom een belletje met de fabrikant leverde het nieuws op dat het “moest” passen en dat er met wat meer kracht de boel maar vastgezet diende te worden. De mensen bij BR waren het daar niet mee eens en hebben de pijp bij een bevriend bedrijf in de buurt laten afdraaien zodat deze perfect ging passen. Wederom topservice van de mannen bij BR Performance!
Zij gaan zeker niet over één nacht ijs. Sowieso is dat iets wat ik heb gemerkt in twee dagen verblijf aldaar; er is veel oog voor detail. Bij een aantal mensen duurde het iets langer dan gepland omdat de heren niet tot in de puntjes tevreden waren met het resultaat. Het is absoluut geen massa productie en klanten afwerken, maar iedereen met een op maat gesneden en naar volle tevredenheid afgeronde tune naar huis sturen. Mooi om te zien! Hier wat foto’s, inclusief het verschil tussen de oude downpipe en nieuwe met sportkat.
Dan het resultaat! Blauwe lijn orgineel. Rode met FMIC, CP, CAI en downpipe. Groen lijn Stage 2 getuned. Naar 313 PK en 476 Nm nu. Ruim 60 PK en 120 Nm er bij. Prachtig mooie rechte lijn ook, zonder dips en een zeer mooi resultaat. De auto rijdt ook heerlijk, het is zeer duidelijk te merken door het hele toerengebied heen. Ben geen agressieve rijder, maar als je even wilt spelen, dan is er een heerlijke bak vermogen bij gekomen. Meer lucht, minder restrictie, lagere inlaat temperaturen en een fijne “swoosh” van het luchtfilter. Ook geeft de downpipe de auto met de verder standaard uitlaat al een veel volwassener geluid. De koude start is zelfs vrij heftig. Helemaal happy!
Wensenlijstje nog momenteel;
• Diffuser
• Nieuwe, iets grotere dubbele pijpjes (geen axle back incl demper denk ik, hij klinkt aardig genoeg met de nieuwe downpipe).
• Set nieuwe velgen (voor de zomer/winter wissel)
Voorlopig eerst maar weer even een flinke tijd genieten zonder extra geld uit te geven (buiten onderhoud om dan). Genoeg inspirerende topics op dit forum gelukkig voor ideetjes voor de toekomst. En natuurlijk blijven waxen!
F32 428i M-Sport (tune BR / ZF + olie analyses / P4 ceramic coating GXD)
- Piet08
- VIP Driver
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 13 sep 2017, 17:24
- Type Auto: 335d Xdrive
- Locatie: Overijsel
Hele mooie reportage en verslag van gemaakt Leuk om
te zien en te lezen wat je allemaal hebt laten doen aan de auto
Veel rij plezier met deze mooie witte 428i
te zien en te lezen wat je allemaal hebt laten doen aan de auto
Veel rij plezier met deze mooie witte 428i
Ford Escort RS2000 (MK2)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Ford Sierra Cosworth
BMW 330d (e46)
BMW 335d Xdrive (f30)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Ford Sierra Cosworth
BMW 330d (e46)
BMW 335d Xdrive (f30)
- GeorgeBfast
- VIP Driver
- Berichten: 738
- Lid geworden op: 19 jul 2016, 22:33
- Type Auto: BMW i4 M-Sport Pro / High Executive
- Locatie: Noord Brabant
Mooie 4 serie. Die witte raken wel in de meerderheid.
Bijna iedereen laat zijn auto tunen hier en ik rij nog steeds met een originele 420D.
Bijna iedereen laat zijn auto tunen hier en ik rij nog steeds met een originele 420D.
Laatst gewijzigd door GeorgeBfast op 09 apr 2018, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW POWER 4 EVER
BMW i4 M Sport Pro High Executive
BMW F36 420D M Sport
BMW E84 X1 2.0D HE
BMW E90 320i HE
BMW E46 318i HE
BMW E36 318i E
BMW i4 M Sport Pro High Executive
BMW F36 420D M Sport
BMW E84 X1 2.0D HE
BMW E90 320i HE
BMW E46 318i HE
BMW E36 318i E
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13914
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Mooi verhaal en mooie auto!
- Blue Raccoon
- VIP Driver
- Berichten: 2585
- Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56
Mooie verslag en mooie waardes, ze weten wel wat ze doen..
Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
- Arnie68
- VIP Driver
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
- Type Auto: F30 320i ///M Sport
- Locatie: Zuid-Holland
Prachtige wagen en mooi verslag. Ik zag gisteren je tuning voorbij komen op de FB pagina van BR Performance
Current: F30 320i Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI Sport Executive Alpinweiss III
Previous: F20 120i LCI Sport Executive Alpinweiss III
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
- ParaWM
- VIP Driver
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
- Type Auto: F32 428i
- Locatie: Zaanstad
Bedankt allemaal. Volop genieten met het mooie weer momenteel. Koude start is echt best heftig met alleen de downpipe en de standaard uitlaat. Zeker in een parkeergarage . Rijden met het raampje open klinkt hij nu eindelijk fatsoenlijk als je gas geeft. Niet overdreven, maar in ieder geval wat geluid. Heb ook één keer een Check Enige Light gehad na vol op het gas, maar die was de volgende dag weer weg. Moet wel de lamba sonde zijn denk ik, van de week eens uitlezen met Ista+. Is een dingetje met downpipes, even kijken of dat de komende tijd nog terug komt.
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15843
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
Mooi hoor (ben helemaal niet subjectief ofzo... )...
...die 428i's zijn idd. nog wel wat verder te brengen met goede tuning. Je zit nu in ieder geval op 435i waardes.
...die 428i's zijn idd. nog wel wat verder te brengen met goede tuning. Je zit nu in ieder geval op 435i waardes.