420iA High Exe M Sport Edition van Sean750: in de wachtkamer

Plaats hier de foto's van jouw BMW F3x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sean750
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2018, 22:47

In het voorstelforum had ik gezegd dat ik wat meer zou vertellen over mijn aanschaf van mijn 420iA High Exe M Sport Edition, dus bij deze. In het kort de voorgeschiedenis: vroeger heel veel BMW's gehad, heel veel gesleuteld ook, tijdje nieuw Koreaans gehad, beviel ook niet en nu terug aan het BMW front. Maar dat ging niet zo maar.

Na het Koreaanse debacle wilde ik wel eens snuffelen aan zo’n F32/F36 4-serie, kijken of ik misschien wat oud jeugd sentiment terugvond. Maar met welke motor? De 418i heeft met zijn 3 cilinder motor een wat Oostblok/DDR uitstraling :autotje spelen: , de 420i met automaat, 2 liter 4 cilinder turbo met 184pk leek de beste optie. 430i bleek hetzelfde blok te zijn maar te duur, dus eventuele tuning is later nog een optie. 250pk zonder stuk te gaan zou moet lukken. Altijd fijn om nog wat reserve in zo’n blok te hebben. Reserve houdt heel.

Afspraak gemaakt met lokale BMW boer en al snel stond er een glimmende 420i Luxury Line in jatoba bruin metallic met cognac interieur en schuifdak. Eerste indruk: wat een grote bak zeg, en dat staat op de bodemplaat van een 3 serie? Hij is bijna even groot als een E34 5-serie van vroeger! En wat ziet die ondergrille van het front er raar uit, lijkt wel een beugelbekkie (Luxury Line heeft daar forse chromen omlijsting...nogal smaakgebonden). En verder niet mijn kleur zal ik maar zeggen.

Het interieur viel ook in de eerste instantie wat tegen. Deze auto heeft een optioneel schuifdak waardoor de al lage hemel nog veel lager kwam. En deze had ook nog als optie de antraciet hemel waardoor het van binnen ontzettend claustrofobisch aanvoelde. Dashboard leek 1:1 uit de 3-serie te komen. En qua klokkenwinkel leek deze bij BMW het eeuwige leven te hebben. Links kleine benzine meter, midden snelheidsmeter en toerenteller, links temperatuurmeter opgeleukt met chromen randen zoals ik het al van decennia geleden ken. Wel eens van innovatie gehoord, heren BMW?

Grootste tegenvaller was nog het feit dat je de stoelen nog steeds op een onmogelijke manier in hoogte moest verstellen. Aan een handle trekken en je dan via je stuur omhoog trekken (als bestuurder heb je nog je stuur. De bijrijder moet zich helemaal in wilde bochten wringen om de stoel hoger te krijgen). Concurrenten hebben daar al veel betere systemen voor uitgevonden. Een deceptie.

Ook vond ik het gebruikte leder (Dakota) van de stoelen dik, stug en stroef. Geef mij maar glad, geperforeerd en soepel. Dat kan volgens mij ook wel maar....kost weer duur :cry:

Maar...er waren ook positieve dingen te melden. Mooie lijnen en properties vanuit elke hoek, fijne dikke kont, lekker aggressief front. Het rijden was een feest van herkenning. De 420i hing behoorlijk goed aan het gas, bak schakelde supersnel en boterzacht, de weglegging en sturing was subliem en zo herken ik de echte BMW weer. Ze waren hun roots niet vergeten. En daar bovenop een ongewoon stille cabine, heerlijk.

De gebruikte 8 traps ZF automaat is van het conventionele type, dus een echte vloeistofautomaat en geen robotbak, CVT of double clutch variant. Voor mij was dit van belang, die conventionele automaten hebben recentelijk een enorme ontwikkeling ondergaan en ik vind ze over het algemeen duurzamer (met een periodieke vloeistofwissel) dan alle andere varianten. PDK, DSG, DCT, MMT, multitronic en al die varianten vind ik helemaal niks, veel te complex en gaan mijns inziens sneller stuk. Een ZF vloeistofautomaat kan, mits goed onderhouden, ettelijke tonnen mee. Oh ja en hij was gratis, ook niet onbelangrijk.

Voor de vorm nog wat andere auto’s gereden maar het was duidelijk, dit moest hem worden. Het liefst koos ik een 430iA maar die werd te duur, dus toch maar gekozen voor een 420iA. En dus wellicht in een later stadium tunen.

Ook werd gekozen voor een GC en geen Coupé. Strikt genomen vind ik de Coupé mooier van lijn maar de GC is gewoon veel praktischer met die 2 extra deuren en die grote achterklep. Die lellen van deuren bij de Coupé zijn gewoon erg onpraktisch in parkeergarages e.d., achterbank is veel slechter bereikbaar (in de regen wachten tot de elektrische verstelbare stoelen naar voren zijn zodat je bij de achterbank kunt geeft mij geen luxueus gevoel, eerder vochtig) en bagageruimte wat onpraktischer. Ook blijven de wangen van de voorstoelen vaak wat langer beter bij een GC omdat de stoelen voorbij de B stijl staan (dit klinkt gek maar is echt waar, ik heb een hoop coupe's gehad, eerste wat naar de knoppen gaat zijn die zijwangen van de voorstoelen omdat je er altijd langs schuift bij in en uit stappen).

En dan begint het grote bestuderen op de optielijst. In de eerste instantie ging ik voor een basismodel met wat must-have opties. Voor de auto was een x bedrag gespaard en ik wilde het liefst daaronder blijven. En die must-have opties waren o.a. inbouw navi (ik was zo’n tomtom aan de voorruit echt zat), lederen sportstoelen elektrisch verstelbaar met memory (groot lengteverschil met vrouwtje) en stoelverwarming, automaat, keyless entry en ein_de_lijk eens een fatsoenlijke geluidsinstallatie.

Dan blijkt dat die optielijsten verdomd slim in elkaar zitten, de afdeling Marketing kent zijn vak. Een navi is niet als losse optie leverbaar, zat alleen in een Exe of High Exe pakket. Als je een Exe + leder interieur wilt kan je beter weer een High exe nemen, ook omdat daar de grootbeeld navi dan in zit (met met ander lekkers). Als je sportstoelen neemt, shadowline en sportstuur komt het M pakket erg in de buurt, zeker omdat de bijbehorende bumpers een stuk mooier zijn. Als je een achteruitrijcamera wilt, en je hebt een High Exe kan je beter het Park Pack nemen want dan heb je voor 50 euro parking assistent extra en zo kan ik wel even doorgaan. Uiteindelijk werd het een lijst waar ik werkelijk wit van wegtrok:

BMW 420iA
Gekozen extra opties bovenop standaarduitrusting(de opties in die in pakketten zaten heb ik los benoemd, en idiote dingen zoals koudemiddel er uit):
Individual lak
ZH6 High Executive
7LF M Sport Edition
302 Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
Z2F Steptronic transmissie
481 Sportstoelen voor
494 Elektrisch verwarmde voorstoelen
459 Elektrisch verstelbare stoelen met memory
488 Elektrisch verstelbare lendensteun voorstoelen
508 Park Distance Control voor/achter
3AG Achteruitrijcamera
5DL Surround View
710 M Sportstuurwiel
715 M Aerodynamicapakket
21B 18 inch M Dubbelspaak Ferric grey velgen
2VL Variable Sport Steering
4FU Interieurlijsten Fineline Anthrazit met chroom accentlijsten
760 BMW Individual hoogglans Shadow Line
775 BMW Individual hemelbekleding Anthrazit
563 Lichtpakket
322 Comfort Access
688 Harman Kardon Surround Sound System
609 Navigatiesysteem Professional
6AM Real Time Traffic Information
6WB Multifunctioneel instrumentenpaneel (black panel)
430 Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel bestuurderszijde
5AG Lane Change Warning
5AS Driving Assistant
5DP Parking Assistant
320 Levering zonder typeaanduiding
225 Standaard onderstel

Accessoires:
M performance grille zwart
Rubber vloermattenset
Rubber kofferbakmat

Uitgangspunt waren overwegend functionele, comfortverhogende opties met hier en daar een kleine uitspatting. Voor sommigen
misschien een relatief beperkte lijst maar voor mij een immense lijst goed voor vele nachten badend in het zweet wakker worden.

Overigens zaten sommige opties zoals Variable Sport Steering in een pakket, zou ik los nooit voor gekozen hebben. Sommige mensen zweren verder o.a. bij ACC (active cruise control) en HUD (head up display) maar ik gaf het liever uit aan bijvoorbeeld een goed geluidssysteem en elektrisch verstelbare stoelen.

Er zijn wel wat kanttekeningen. Wat ik jammer vind: dat de memory function van de electrische verstelbare stoelen alleen op de bestuurdersstoel zat en niet ook op de bijrijdersstoel (kan vreemd genoeg wel op een 440i). Dat de antraciet hemelbekleding standaard is op een M sport edition en je dat niet kan wijzigen. Dat er wel standaard Active Steering zit op een M sport Edition maar niet de adaptieve vering. Dat een lendensteun niet standaard is op een sportstoel (al dan niet elektrisch verstelbaar). En dat de opties soms gewoon ontzettend duur waren.

Die audioinstallatie was nog een verhaal apart. De standaard installatie schijnt echt een Radio Luxemburg buizenradio jaren ’50 geluid weer te geven, dus ik ging sowieso voor de HIFI optie van 416 euro. Wat meer speakers en een aparte versterker. Na die eens in een demo beluisterd te hebben heb ik maar blind de HK optie aangekruisd. Nou ja, ongeveer 700 euro extra bovenop de reeds aangekruiste HIFI optie lijkt altijd nog minder dan in 1 keer 1164 euro uitgeven..mijn eega trapte er in ieder geval in.

Verder was na wat proefritten wel duidelijk dat de auto slecht te overzien was, zeker omdat je vrij laag zit en de auto ook nogal wat dode hoeken kent (hoewel hij het niet zo bont maakte als een GLC coupe waar ik ook in gereden heb, leek qua overzicht wel een grijs kenteken auto uit de jaren ’90). Ik besloot dus alle mogelijke lakzekerheid in te bouwen met PDC voor/achter, surround view (echt geweldige optie), achteruitrijcamera (ook superhandig met een aanhanger), lane departure warning. Ik tolereer dus nu ook geen enkel parkeerkrasje meer, ook niet op de velgen. Na elke rit van mijn vrouw ga ik de auto rondom inspecteren, gezien de totale aanschafprijs lijkt mij dat gerechtvaardigd :D

6WB digitaal display koos ik omdat de standaard klokkenwinkel van BMW wel zat was na een zwerm BMW’s. Overigens 1 van de weinige gadgets die ik mijzelf toesta (ik zal de comments maar voor zijn: lichtpakket zat al in de uitvoering). Ook omdat de navigatie op gezette tijden de toerenteller wegpoetst en navigatieinformatie toont, geinig bedacht. Wellicht is die optie wat minder geschikt voor straatracen maar die leeftijd heb ik wel gehad. Denk ik.

Qua kleurencombinatie hebben mijn vrouw en ik heel lang nagedacht, en het is uiteindelijk champagnequartz metallic met een elfenbeinweiss interieur geworden, met zwarte accenten en vrijwel geen chroom.

Om eens te laten zien hoe dat er uit ziet: (dit is een M4 maar geeft een idee van Champagnequartz met zwarte M performance nieren en grijze velgen):

Afbeelding

Dit is het elfenbeinweiss interieur, hele mooie combo met champagne maar besmettelijk. We hebben geen kinderen dus we nemen de gok. Zal zeker wel meer onderhoud zijn. Overigens zie ik ook interieurs van andere 4's met licht interieur waarbij onderzijde dashboard zwart is (waarschijnlijk individual interieur), vind ik dit toch mooier. In dit interieur zitten carbonlijsten, ik heb fineline antrazit besteld:

Afbeelding

Afbeelding

Voorlopig zit ik nog even in de wachtkamer :evil: want de productie van de B48 motor ligt in juni stil vanwege de aanpassingen voor komend september (o.a. OPF filter).
Laatst gewijzigd door Sean750 op 12 apr 2018, 08:56, 3 keer totaal gewijzigd.


F36 2018 420iA GC LCI High Exe M-sport Champagner Quartz/elfenbein :Mpower: previous bimmers: E21 318, E24 630CS, E34 524td, 2x E32 750i, E38 750i
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

wat een geweldig verhaal om te lezen. mooi dat je je keuzes zo verantwoord! ik denk dat je niet meer kunt wachten. je hebt jezelf iig een prachtige auto gegund!
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Da's wel n heel licht interieur. Gelukkig geen licht tapijt. Ik zou t niet aandurven.
Mooie auto zal t verder worden!
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
RdJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 501
Lid geworden op: 31 jan 2018, 13:23
Type Auto: G29
Locatie: Noord Brabant

Zo te lezen goed over nagedacht en dat begrijp ik wel ben benieuwd naar de live foto's maar de voorspellingen zijn goed :ja:
Surround View had ik ook graag gehad makkelijk als je de velgen heeeeel graag netjes wilt houden!
Zwarte gordels ziet er ook goed uit beter als in kleur van de bekleding.
Heel veel succes met wachten.
F36 428I
F11 535I
G29 Z4 Heden
Gebruikersavatar
Edje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
Locatie: Wijchen

Goed verhaal, lekker kort :Dubbel:
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
Gebruikersavatar
discus
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1958
Lid geworden op: 13 okt 2014, 14:03
Type Auto: G21 330e en G30 530e

Sean750 schreef: De 418i heeft een driecilinder maar ik ga dus echt niet met zo’n Trabant motor rijden, er zijn grenzen..
:Dubbel:
Voor haar G30 530e
Voor mij G21 330e
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Hoho ff rustig hè, ik ben moderator met een 3 in lijn die in 3 klikken je hele verhaal weer wist :twisted:

Ik heb mij ingehouden dit keer :lol:

Mooie bak :cool:
Gebruikersavatar
GeorgeBfast
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jul 2016, 22:33
Type Auto: BMW i4 M-Sport Pro / High Executive
Locatie: Noord Brabant

:Klappen: 0 :Klappen: :mrgreen:
BMW POWER 4 EVER

BMW i4 M Sport Pro High Executive
BMW F36 420D M Sport
BMW E84 X1 2.0D HE
BMW E90 320i HE
BMW E46 318i HE
BMW E36 318i E
Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

Mooie bimmer :ja: vind kleuren combinatie prachtig..

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Cajo had deze kleur en ik heb em 1 keer mogen aanschouwen op een meeting in Veenendaal. Een gigantisch mooie kleur.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Chique combo zeg, miss wel de mooiste die ik in tijdenheb gezien :ja:
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Mooie wagen en prachtig samengesteld. Zelf had ik wel voor de F32 gegaan, zeker omdat je geen kinderen hebt.

Ik laat mijn vrouw niet in mijn wagen rijden, heb ik ook geen surround view nodig met mijn 19" :Dubbel:
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
Sean750
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2018, 22:47

Bedankt iedereen!

Ja binnenkleur is besmettelijk, ik weet het, maar kwestie van goed verzorgen en elke +/- 6 weken het leder reinigen. Overigens is het niet echt wit maar meer ivoor, tikje grijzig zelfs. Zie je goed als je er een wit papiertje naast houdt. Het contrast met zwart is trouwens super, je hebt echt een 2-tone interieur zo.

Tapijt is idd zwart, er zijn maar 2 kleuren van het tapijt mogelijk bij een 4: zwart of venetobeige en bij die laatste is dan ook je hele interieur venetobeige. Wij vonden dat te geel en staat ook niet mooi bij champagne quartz.

@Arjan: moderator? aha SORRY SORRY ik zal het nooit meer zeggen :Hosanna:

Ja ik had ook liever de F32 gehad. Maar mijn vrouw moet ook in de auto rijden. Dat is een klein vrouwtje en zit dus ver naar voren. Voor haar zijn dan die grote coupé deuren ontzettend onhandig omdat ze er dan bijna niet uit kan komen als de deur niet ver genoeg open kan, bijv. in parkeergarages. Als ik in mijn eentje in de auto had gereden had ik uit Duitsland een F32 440i M sport jahreswagen gehaald met full opties. Soms moet je compromissen sluiten..

Wat denkt iedereen van de opties? Is er nog iets wat er echt bij moet volgens jullie?

Waar ik trouwens wel van baal is dat ik niet die mooie LCI hexagonale dagrijverlichting heb. Hieronder zie je het verschil tussen een LCI (boven) en een pre-LCI beneden. Ik ging er dus van uit dat ik die mooie hexagonale dagrijverlichting heb, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dat hebben -sinds de LCI- alleen de uitvoeringen met adaptieve koplampen (een optie van ongeveer 1200 euro):

Afbeelding

De LCI uitvoering zonder adaptieve koplampen heeft dus nog de gewone angel eyes. Dat lees je gek genoeg bijna nergens. Overigens kan je aan de 2 foto's hierboven ook zien hoe ontzettend goed die M sport bumpers er uit zien. M sport edition is bijna een must have.
F36 2018 420iA GC LCI High Exe M-sport Champagner Quartz/elfenbein :Mpower: previous bimmers: E21 318, E24 630CS, E34 524td, 2x E32 750i, E38 750i
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Iedere BMW moet voorzien zijn van een M-sport pakket imo.

Wat betreft de deuren kwestie; geef je vrouwtje een abonnement op de sportschool van het prijsverschil tussen de F32 en F36. Sla je 2 vliegen in één klap :lol:
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Hoho ff rustig hè, ik ben moderator met een 3 in lijn die in 3 klikken je hele verhaal weer wist :twisted:
Misschien moeten we de eisen voor het zijn van n mod maar wat aanscherpen. Minimaal 6 cilinders en anders t stokje overdragen.
(Als je van je machtspositie misbruik gaat maken, dan maar zo)

:mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Showroom & Projecten”