...wellicht niet tot verrassing van velen: "veel van hetzelfde, turbo-powered, zes-cilinder in lijn en wederom een 4-serie coupe, maar dan de gefacelifte versie." De 4er coupe blijft me toch erg goed bevallen, als Grand Tourer met sportief randje, ondanks het links en rechts kijken of er niet iets spannender is voor alle dag.
De F32 435i is recent nog feilloos door de einde-garantiecheck gegaan bij de dealer en ik stond daarnaast nog op het punt om rondom nieuwe banden te monteren en het op stapel staan van nieuwe remschijven en -blokken achter en verder regulier onderhoud. Ik was nog niet zo zeer op zoek naar wat anders, aangezien de 435i nog prima voldeed aan alle wensen, maar goed je houdt toch stiekem het aanbod een beetje in de gaten en als er wat interessants voorbij komt dan is even kijken altijd een optie en goed reden om de showroom in te lopen.
Laat nu het bezoekje bij de dealer van afgelopen zaterdag met de introductie van de nieuwe 3er, Z4 en 8-serie cabrio nu net wat langer geduurd hebben dan normaal. Een proefrit was direct mogelijk en die overtuigde toch wel om tot inruil over te gaan. Eerdere korte, maar positieve ervaring met de gefacelifte 4er aangaande onderstel en/of motor werden nogmaals bevestigd met de proefrit. De facelift 4-serie coupe stuurt echt serieus beter dan de pre-facelift en daarnaast is het B58 zescilinder blok echt voelbaar sterker dan de N55. Met de inruil is het onderhoud omgegaan in een onderhoudsbeurt met optionele extra's....

De optionele extra's is uitgepakt tot een F32 440i M-sport High Executive van net 1jr. oud en ca. 7,5k km op de teller. Eigenlijk een nieuwe auto, maar niet tegen de nieuwprijs.
Belangrijke zoekopties voor een vervanger van de 435i waren in ieder geval een vergelijkbare optielijst als de F32 435i heeft, maar nu ook met opties die ik bij eerdere kennismakingen met de 4er coupe toch als erg wenselijk en prettig heb ervaren. Dat is met name de headup-display en de adaptieve verlichting, bij de facelift als adaptief LED verlichting. Volgens mij is dat wel gelukt. Tevens tijd voor een nieuw exterieur- en interieurkleurtje, al blijf ik Alpinweiss wel een erg goede exterieurkleur vinden voor de 4er coupe met M-sport pakket. De trend om voor iedere modelreeks eenzelfde kleur te rijden, is daarmee met #9 uit de rij voor het eerst doorbroken en het is een Mineralgrau coupé geworden met een Cognackleurig interieur, gecombineerde met Aluminium Carbon Dunkel met Perlglanz Chroom interieurlijsten.
Uitrusting:
De volgende opties zijn op de auto terug te vinden toen de auto uit de fabriek in München kwam rollen:
Spoiler
Code: Selecteer alles
Standard Equipment
459 Seat Adjustm., Electric With Memory
544 Cruise Control With Braking Function
548 Speedometer With Kilometer Reading
563 Lights Package
Options
1CA Selection Cop Relevant Vehicles
1CB Co2 Content
21W 19" Light Alloy Wheels Double Spoke, Styling 704M
230 Eu Specific Additional Equipment
258 Runflat Tyres
2NH M Sportbrake
2PA Locking Wheel Bolts
2TB Sport Automatic Transmission
2VB Tyre Pressure Indicator
2VL Variable Sports Steering
302 Alarm System
322 Comfort Access System
337 M Sport Package
3AG Backup Camera
403 Glas Roof, Electric
420 Sun Protection Glazing
423 Floor Mats, Velour
428 Warning Triangle
430 Interior And Exterior Mirror Package
431 Interior Rearr View Mirror With Automtic Anti-dazzle
465 Through-load System
481 Sport Seats Front Driver / Front Passenger
493 Storage Compartment Package
494 Seat Heating Front Driver/ Front Passenger
4AE Armrest Front Retractable
4MN Interiortrim Finish. Aluminium Carbon Dark With Pearl-gloss Chrome
4NE Blow-by-heater
508 Park Distance Control (pdc)
521 Rain Sensor
534 Automatic Air Conditioning
552 Adaptive Led Headlight
5A1 Led-fog Lights
5AC Autom. High-beam Headlights Control
5DA Passenger Airbag Deactivate
609 Navigation System Professional
610 Head Up Display
654 Dab Tuner
688 Harman Kardon Surround Sound System
698 Area-code 2
6AC Intelligent Emergency Call
6AE Teleservices
6AK Connecteddrive Services
6AM Real Time Traffic Information
6AP Remote Services
6NW Telephony With Wireless Charging
6WB Multifunctional Instrument Display
6WD Wifi Hotspot
704 M-Sport Suspension
710 M Leather Steering Wheel
715 M Aerodynamics Package
760 Individual High-gloss Satin Chrome
775 Individual Roof-lining Anthracite
7CG Repair Inclusive 3 years / 200.000km
7LF Model M-Sport
845 Acoustic Belt Warning
868 Language Version Dutch
886 Dutch / On-board Documentation
8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months
8R9 Refrigerant
8S2 Coding Of Alarm Signal
8S3 Automatic Lock When Driving Away
8TH Speed Limit Info
9AA External Skin Protection

Foto’s:
Hierbij alvast een paar smartphone plaatjes die ik tijdens de proefrit geschoten (betere volgen zodra ik de auto opgehaald heb):
Exterieur:

Interieur