F32 440i M-Sport High Executive

Plaats hier de foto's van jouw BMW F3x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Op zich zijn bovenstaande verhalen heel goed te verklaren. Door alle elektronische snufjes, veiligheid en grootte van de auto's, zijn ze een (heel) stuk zwaarder geworden.
Vroeger had je een 330d met 184pk. De 335d bestond nog niet eens. Nu is de 330d 10-tallen centimeters langer, breder en heeft ie 265pk.
Doe de berekening.

Op zich best knap dat BMW de auto's nog zo sportief kan maken.
Voor sommigen helaas niet meer.


heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

In verhouding tot hun formaat en gewicht zijn ze indd wel sportief. Elektronische snufjes heb ik niks op tegen, vind ik mooi. Maar de driving-fun gaat er gewoon uit. Na mijn 130i kocht ik een F20 M135i en deze viel me gewoon echt tegen. Formaat is in mijn beleving nog een grotere boosdoener dan gewicht.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Thys schreef: 23 sep 2020, 12:06 Ja klopt. Maar wil je die knap opbouwen dan ben je ook zo €30k kwijt en verkoopwaarde is dan €15k. Daarnaast is zoiets ook een project waar je altijd onder moet liggen, altijd lekt, veel gezeik mee is etc etc. Ik heb ooit een 2.5 in een E36 316i geswapt en daar heb ik heel veel van geleerd, technisch gezien. Maar de belangrijkste les is dat ik nooit weer een project zou beginnen, want je valt van de ene ellende in de andere. :mrgreen:

Sorry voor mijn negativiteit. :koffie: :lol:
Snap het wel hoor, zo'n project betekent inderdaad dat het altijd meer werk/geld kost dan gedacht en het zit nooit mee, altijd tegen. Plus je moet ervan houden om er aan te hobby-en. Met een verkoop krijg je niet je investering terug, maar als het een ultieme driving machine is, is er ook geen reden voor verkoop toch :P :ja:
Thys schreef: 23 sep 2020, 12:06 Bijv een 130i met sper is écht een topauto. Kan wat mij betreft de boeken in als de beste non-M BMW's aller tijden. Heb er 2 gehad en heel veel plezier aan beleefd, maar hij mist voor mij gewoon wat power. Een E82 135i is dan nog een optie, maar dan graag 1 met een N55 (betere betrouwbaarheid en gasrespons dan een N54). Maar die heeft (voor mij) ook wat mods nodig: Sper, dempers, stabi's, recaro's en wat preventief onderhoud. Zit je zomaar op €30.000 als je zorgt dat de basis 1 is met minder dan 100.000km erop. Maar dan heb je in mijn beleving wel een absolute funmachine. 1 waar een M2 niet aan kan tippen.

Een 1M is natuurlijk nog mooier omdat de extra breedte van deze auto een hoop doet qua stabiliteit en balans.
Hieruit kan ik wel opmaken dat je niet veel keus hebt (en hem eigenlijk al een beetje hebt gemaakt). Als een 130i te weinig power heeft en een m2 niet kan tippen aan een aangepaste E82 135i, dan houd je dus alleen de E82 135i en de 1M over. Waarbij de laaste gerust €20k duurder is.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Precies! :mrgreen:

Voor hetzelfde geld als een 1M haal je bijna een M2 Comp, daar zou ik nog tussen twijfelen omdat de nieuwe techniek (diff, navi, audio etc) ook wel leuk is maar vooral omdat je dan die geweldige S55 hebt. :In love:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

NOS schreef: 22 sep 2020, 22:49
De eigenaar van die engelse ducati( die ik gekocht heb) heeft een alpine 110 gekocht. Komt in november. Raakte er meteen van de rel van.
Heeft zn jaguar xk8 en ducati dus te koop gezet ervoor....
Speelauto zeker.... ik heb overigens laatst nog in de classic ervan gereden. Ding is gemaakt voor lilliputters....
De klassieke A110 is inderdaad lekker knus en met je kont Net boven het asfalt... :mrgreen: Zou die ook nog wel eens willen rijden, al was het alleen al om te kijken wat er in de nieuwe van over is gebleven qua ideeën van het origineel..
Verder kan ik de beste man geen ongelijk geven, want de nieuwe A110 is gewoon echt leuk...
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Even mijn bevindingen van de Alpine maar hier neerpennen... Had ‘m destijds alleen uitvoerig(er) op Driving-Fun gedeeld.

September 2019 nog een keer langer met de A110 Pure kunnen sturen, na kort na de introductie van de Premier Edition (in 2018) te hebben gereden. Deze keer met name in natte omstandigheden en in plaats van het drukke hoekje rondom Baarn/Soest in de Achterhoek/Twente. De A110S die op het Concours d’Elegance op paleis Soestdijk stond was een van de redenen om naar de paleistuinen af te reizen eind augustus. Al pratende kwamen we tot een afspraak om nog een keer met de A110 te rijden al had ik de S-versie in mijn hoofd, maar die was nog niet beschikbaar voor proefritten, aangezien deze drie weken na dit ritje pas officieel in de showrooms stond. Houden we nog tegoed...

De A110 blijft een fantastisch autootje om mee te sturen en het lage gewicht is grotendeels debet aan de driving fun van deze auto. Helemaal als je ‘s ochtends met een ‘lel van een auto’ als de X7 M50d hebt gereden. :mrgreen: Ook in natte omstandigheden blijft de auto goed grip en tractie houden, waarbij de hulpsystemen in de Sport stand enkel ingrijpen als je het echt te bont maakt. Ook onregelmatige klinkerbestrating icm nat wegdek deert de auto niet en hobbelt er lekker overheen. Enige minpuntje was dat de auto hier en daar wel wat kraakjes vanuit het onderstel laat horen met nog net geen 10k km op de teller van deze demo van AC Hengelo.

Enige waar ik nog niet direct aan kan wennen zijn de schakelpaddles die vast aan de stuurkolom zitten, waardoor je soms nog eens mis grijpt, met name die paar keer dat je bocht uit net even wil shortshiften. Ook op de middenconsole zul je dan misgrijpen aangezien daar slechts een drietal knoppen zitten om de bak te bedienen.

Met iets meer ruimte om me heen op een rustig industrieterrein ook de Track modus nog kort uitgeprobeerd en dan blijft de auto ook mooi neutraal en kun je de auto, ondanks mijn beperkte drift skills, mooi gecontroleerd dwars de bocht uit sturen, zonder dat je, voor mijn gevoel, een mechanisch sperdiff echt mist. Ga je iets verder, zoals Henry in het filmpje van de ‘S’, dan wellicht wel, maar dat lijkt me vooral voor op het circuit dan een must. Verder zul je de auto wel iets meer moeten forceren om echt een stap opzij te zetten, aangezien het relatief zachte onderstel zoals gezegd goed grip en tractie houdt.

Wederom blijkt wel weer dat je met de A110 prima kunt inzetten als daily driver, als je over een paar praktische tekortkomingen kunt heen zetten, zoals daar is de bagageruimte, waar een kratje boodschappen bijv. toch wel problematisch blijft en je een abonnementje op de thuisbezorgservice van de Appie zou moeten nemen. Het motorgeluid van het vierpittertje is daarnaast ook wel echt aanwezig, ook in de normale stand. In vergelijk met mijn 4er is het met name op de snelweg misschien wel iets teveel als je meer dan 2u onderweg bent. Ben je lekker aan het sturen, dan klinkt hij best lekker. De audio is de hele tijd ook uitgeweest. Het gepruttel bij, met name, gas los is in het dorp wel iets teveel van het goede als je ‘m in de Sport modus laat staan. Je hebt er dan wel heel veel bekijks mee, naast dat deze ook nog eens in opvallend wit gekleed was.

Over verder gebruik, niet direct op het rijden van toepassing: De audio is prima, maar niet meer dan dat. De navigatie in de auto is heel basic (gehouden) en werkt in die zin voor de A naar B ritten prima, maar kan in geen mijlenver tippen aan het systeem in mijn eigen auto. De sportweergaves zijn leuk om op het scherm te toveren, maar hoe vaak zul je daar naar kijken en die info ook daadwerkelijk gebruiken bij de sportieve rit? Ik zie die echt als leuke gimmick.

Nog een paar fotootjes tijdens een van de droge momenten: https://flic.kr/s/aHsmHkBKHg

AfbeeldingIMG_9402

AfbeeldingIMG_9401

AfbeeldingIMG_9391


Net voor de bouwvak ook met de A110S mogen sturen. Stuurinput is directer dan de standaard, die in vergelijk dan best wollig aanvoelt (alles relatief gezien natuurlijk, maar wel duidelijk voelbaar). Alleen rond de nulstand zit er weinig leven in qua reactie. De S duikt en rolt eigenlijk gewoon niet en blijft mooi vlak de bochten doorgaan. Het ontbreken van de duik en rolbewegingen, door met name de stijvere stabi’s, zorgt er wel voor dat de auto minder speels en een beetje steriel aanvoelt (voor een auto met het Alpine gedachtegoed)

Diezelfde dag ook nog met een aangepaste A110 Pure gereden met ene geometrieaanpassing, 16mm verder verlaagd door andere Eibach veren (zoek maar eens op Alpine Life110 uit het VK) en minimale spoorverbreders (5mm voor en 7mm achter) en dat leverde een auto op die mij helemaal aanstaat. Nog direct insturen dan de S, wel steviger afgeveerd, maar nog immer levendig en speels aanvoelend. Persoonlijk zou ik zelf dan de stabi’s van de S er nog wel onder zetten, dan heb je echt een bommetje op de land- en Eifelweggetjes te pakken.
Daarnaast ook een belangrijke optie en keuze: Ik zou persoonlijk de grotere remmenset pakken op de normale A110 met de lichte Fuchs velgen... Ik vind de standaard remmen, ondanks het lage gewicht van de auto, te onderbemeten. Qua comfortverlies (qua abrupter remmen) vind ik het verschil met de normale remmenset persoonlijk niet noemenswaardig. Ik hou zelf overigens wel van een iets bijterig aanvoelend remsysteem.

De plaatjes van ons uitje met vijf A110’s vanuit Alpine Center Hengelo: https://flic.kr/s/aHsmPvgHLU

AfbeeldingIMG_0522

AfbeeldingIMG_0529

AfbeeldingIMG_0531
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1665
Lid geworden op: 12 aug 2012, 18:43
Type Auto: F36 - 435D - Gran Coupe High Executive M-Sport
Locatie: Flevopolder

Vanuit mijn andere hobby, audio had ik vorige week een koper voor wat zaken.

Hij kwam aangereden in een mooie blauwe Alpine.
Even goed bekeken, mooie wagen!

Hij gebruikte de wagen als daily, is geen fanatiek rijder zoals jij Joop, maar vindt de auto gewoon mooi ;)
---------------------------------------------------------------
'20 - ?'? : BMW F36 2016 435D - Gran Coupe High Executive - M-sport x-drive
'12 - '15: BMW E92 2007 335D - Coupe High Executive - M-sport
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Het mooie is dat je er ook ‘gewoon’ en rustig mee kan rijden. Auto heeft zeker twee kanten, alleen voelt het op normale snelheden niet direct als langzaam aan en dat is nou net het aardige van die auto. Als je gaat trappen dan wordt de auto echt levendig, zonder ook dat merendeel van de berijders er echt bang van worden, maar toch wel vermakelijk blijft.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Zo te horen ben je al om. Wat voor kleur wordt het? :D
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Haha... Als de afschrijving geen issue zou zijn en de auto’s in NL niet zo belachelijk duur waren zou ik wel een keer een ‘gokje’ wagen ja. :wink:

Ik zou ‘m overigens in het wit metallic pakken denk ik... Het Alpine blauw is iets te voorspelbaar qua kleur.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Altijd leuk als er iets nieuws en vergelijkbaars in de showroom staat om eventueel toch naar uit te kijken... Ook al strookt dat niet helemaal met de mijn overwegingen eerder in dit topic. Zo'n Alpine is echt hartstikke leuk, maar een echt alternatief, die ook echt alle praktische zaken ingevuld krijgt is niet makkelijk gevonden om mijn rijderswensen in te vullen buiten het 'eigen merk' om. Daarom toch eens kijken naar de nieuwe 4er. Veel van hetzelfde of biedt deze wel die meerwaarde?
Joop schreef:Vorige week zaterdag, 24 september, stond de nieuwe 4er coupé in de showroom. Had zelf daartoe wel geprobeerd om mezelf voor eerdere kijkmomenten aan te melden, maar of ze gingen vanwege Corona niet door of ik greep mis naast de previewdata. Dan maar afwachten tot het showroombezoek (net als de gros van de mensen die geïnteresseerd zijn). De concept had ik al op de IAA gezien in 2019, maar wat was er nou echt overgebleven op de auto? De persfoto’s gaven a al wel uitsluitsel, maar ik weet nu eenmaal dat de moderne BMW’s er op foto’s nou niet bepaald uitzien als moeders mooiste en je ze gewoon in het echt moet gaan bekijken. Uiteraard als 4er coupé rijder daarom direct in de ochtend wezen kijken om te zien hoe de auto er in het echt uit zou zien. Op de agenda stond voor mijzelf om even langs Ekris Nijkerk en Veenendaal te rijden. De eerste omdat ik daar die ochtend al aardig in de buurt was en de tweede omdat ik daar eigenlijk altijd kom. Praktische insteek dus.

Dan de auto in real live, wat vinden we ervan? Goeie vraag. Zoals de meeste inmiddels wel weten is het echt zo’n love-it-or-hate-it auto geworden. BMW heeft gepoogd de auto nog meer als zijn voorgangers (de E92 3-serie coupé en de F32 4-serie coupé) te laten onderscheiden van de zijn sedanbroertje de 3er sedan. We kunnen wel zeggen dat die opgave is geslaagd. De auto lijkt in geen enkel opzet, anders dan de globale afmetingen, aandrijflijn en interieurdashboard op zijn broertje. Persoonlijk vind ik dat positief en hierdoor krijgt de coupé nu ook echt een eigen plaats in het modelgamma.
Het meest controversieel is wel de neus van de auto. Voordat je er maar een meter mee rijdt kun je er eigenlijk niet om heen. Je vindt ‘m mooi of je vindt het niets. Er wordt hierdoor wel over de auto gepraat en maakt zeker emoties in de mens los. Zelf vind ik ‘m in real life best goed gelukt. Ja, het vraagt enige gewenning en is het wellicht niet moeders mooiste als je ‘m tegen alle modellen die ooit op de straat zijn gezet door het Beierse merk maar er staat toch wel een auto. Ook zijn diverse specifieke designkenmerken voor dit model op een eigen manier geïnterpreteerd daar zijn de Hofmeisterknik welke niet meer zo rond loopt als voorheen, maar spitser uitloopt als achterruitje; de L-vormige achterlichten, waarbij de L-vorm driedimensionaal in de unit benadrukt wordt in een meer rechthoekig gevormd lichtarmatuur, de nieren sterk vergroot en aan elkaar versmolten tot één element i.p.v. de twee losse niertjes en de lijn over de flank die toch zorgde voor de sportief elegante lijn die plaats heeft gemaakt voor een meer spierbundel look en dikker aangezette heupen, verder geaccentueerd door de extra hoogte aan gesloten koetswerk boven de achterwielkast en onder het achterruitje. Dat laatste zorgt er visueel echter ook voor dat het achterwiel kleiner oogt dan het voorwiel als je de auto van driekwart van voren bekijkt.
In het interieur is alles herkenbaar als de huidige moderne BMW. Geen nieuws onder de zon als je de meeste recente 5-, 6-, 1-, 2- en X-modellen al gezien en/of gereden hebt. Nieuw voor mij blijft toch nog wel het iDrive systeem. Is enerzijds logisch van opzet, maar de functies staan anderzijds nog wel op wat andere plaatsen en is het nog een beetje zoeken. De techniek gaat weer verder dan bij de F32 en niet alles vind ik persoonlijk even interessant. De rijhulpsystemen bijvoorbeeld gaan in tegen mijn wens tot een echte rijdersauto, voor mij zijn dat de zaken die als eerste uit gaan als we op pad zullen gaan. Al ben ik wel benieuwd hoe deze zijn doorontwikkeld.
De standaard sportstoelen zijn van een hoog niveau en bieden goed steun bij een eerste keer proefzitten. Bij de coupé is het echter ook mogelijk om de stoelen die in de M-modellen geleverd worden te bestellen. Deze uit één geheel gevormde stoelen v.w.b. hoofdsteun en rugleuning zien er in de basis wel geweldig uit, maar kosten een kleine mille extra en afhankelijk van de gekozen bekledingskleur nog een paar knaken meer omdat het dashboard in sommige gevallen ook nog op een andere wijze bekleed moet worden. Is het alleen die meerprijs waard? Ik denk het niet. De M-sportstoelen bieden naar mijn idee niet heel veel meer steun in zijdelingse richting; de rugleuning van de standaard sportstoelen bieden wellicht iets meer tegendruk als je er recht in gaat zitten en de zijwangen staan iets boller omhoog om je in dat opzicht beter vast te zetten.
Verder is de extra grootte in de lengterichting ten gunste van de passagiers op de achterbank gekomen. Ik zit bijvoorbeeld een stuk ruimer achter mezelf dan ik al deed in de F32 4er coupé (al zal ik daar eigenlijk nooit zitten…); de hoogte houdt wel iets minder over. De daklijn van de nieuwe 4er coupé loopt vlakker af ten opzichte van de oude en dat merk je vooral als je langer dan 1,80m bent.
De kofferbak is lekker ruim van opzet, maar persoonlijk mis ik al snel het vakje onder de vloer voor mijn bouwhelm en werkschoenen. Wel een minpuntje… Die uitlaatdemper met extra filters om de WLTP uitstoot zo laag mogelijk te laten uitkomen neemt daardoor denk ik teveel ruimte in om dat mogelijk te maken. Anders dan dat zie ik niet zo snel wat mij stoort of mist aan de auto als ik er om heen loop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kijken is leuk, maar eigenlijk ben ik veel benieuwder naar hoe de nieuwe 4 rijdt. Een afspraak is eigenlijk dan ook snel gemaakt en de auto is een week later, vandaag dus al beschikbaar om mee te nemen. De F32 440i die ik zelf rijdt is al helemaal geen straf om daar je dagelijkse en funkilometers mee af te leggen, maar gaandeweg is het onderstel wel softer geworden, ook in M-sport trim. Ik merkte zelf dat me dat toch wel begon te storen. BMW was het een beetje kwijt aan het raken als bouwer van rijdersauto’s. Met de LCI versie, die ik zelf rijdt hadden ze al een kleine stap terug in de juiste richting gemaakt maar ik miste daar de scherpte en dynamiek van de oude BMW’s die ik reed wel in. Hoe pakt zich dat uit bij “THE 4”?

Voor dit vergelijk probeer ik vooral appels met appels te vergelijken en daarom wel mooi dat ik mijn eigen 440i tegen de nieuwe M440i kan wegzetten. Het enige verschil daarbij is dat de nieuwe 440i in Europa en daarmee ook in Nederland enkel als vierwielaangedreven auto te koop is. Dat zorgt al voor extra gewicht en mogelijk ook een andere rijdynamiek, zoals dat bij de F32 440iX het geval is. De auto is vooral groter en zwaarder geworden. Pakken we de cijfers erbij dan is dat totaal 13cm langer, de wielbasis is met 4cm gegroeid en staat de auto voor ca. 3cm breder op de wielen en achter 2cm breder dan de F32. Het gewicht is met 1815kg dan ook dik 200kg zwaarder dan de F32 440i. Als dat maar enigszins dynamisch en lichtvoetig aan gaat voelen…

Ik draai de snelweg op vanaf de dealer voor de eerste relaxte kilometers om de boel een beetje warm te rijden, voordat ik ‘m wat meer uit ga proberen. De lange bocht van de A12 vanaf Veenendaal naar de A30 richting Barneveld gaat in ieder geval al met een groter gemak dan in mijn eigen auto en de snelheid loopt daar ook hoger op in de basis. Ondanks de licht vochtige ondergrond werkt hier denk ik de vierwielaandrijving wel mee in de grip en tractie in de lange doordraaier. Dit geeft al heel veel vertrouwen. Verder zit er veel rust in de auto en heb je nog minder dan in mijn eigen auto al het idee van snelheid. Iets wat wel een groot manco is van de moderne auto aan de ene kant, maar qua comfort als je veel lange afstanden maakt wel relaxt op de cruise control in alle rust.

Bij de derde afslag pak ik de bochtige binnendoorweggetjes hier in de buurt die ik maar al te goed ken en het scheelt dat het nog lekker rustig is. Vooral goed om de dynamische eigenschappen van een auto goed te kunnen beoordelen, al dan niet met een paar vloeiende en soms wat rottiger lopende drempels.
Qua rijden kun je al wel snel merken dat het een grote en zware auto is. Over de vloeiende drempels vertaald dat zich in een soeverein gemak waarmee je die obstakels neemt. De auto is geen moment nerveus en vervolgt eenvoudig zijn weg. Ook met het adaptief onderstel in Sport Plus (waar ik eigenlijk bijna de hele rit mee gereden heb) is voldoende comfortabel zodat deze drempels niet stoterig aanvoelen. Als het bochtiger wordt merk je wel, dat net als bij de G20 3er sedan, dat ook deze auto kleiner aanvoelt dan hij is. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor het hoge gewicht van de auto, waar je niet heel veel van merkt. Het doordrukken op de neus is er wel als je een bocht te krap en te snel instuurt net als bij de 440i, waar vooral de zwaardere zescilinder in de neus het grootste aandeel heeft in die beweging, maar deze wordt met de aandrijving op de vooras wel enigszins weggemoffeld. Lukt dat niet dan kun je dat de met de achterkant wel corrigeren. Ondanks de basis uitgelegd is als vierwielaandrijver heeft de auto toch voornamelijk het karakter van een achterwielaangedreven auto. Als het moet kun je ‘m dan ook wel makkelijk dwars krijgen, als je een paar hulpsystemen uit hebt staan. De voorwielen komen er in aandrijving slechts bij als het echt nodig is, maar je merkt daar weinig tot niets van als die aandrijving bijgeschakeld wordt.

In dynamisch opzicht mist de auto wel wat scherpte bij het sturen door snelle last wissels (snel links - rechts - links bijv.). Dan komt de massa toch wel om de hoek kijken en voelt de stuurinrichting ook wel iets wollig aan, ook in Sport Plus. Dat zou wel iets scherper mogen, maar aan de andere kant is de 4er ook geen hardcore sportwagen.
Bij het insturen van normale bochten is er eigenlijk niets te klagen. De auto stuurt wel precies in en eenmaal de bocht insturend blijft de auto ook wel echt goed zijn koers volgen. Zoals ik al aangaf was het wegdek vanochtend wat nat hier en daar. De auto, op de Goodyear Eagle F1’s (en vergelijkbaar met de Pilot Sport 4S banden op mijn auto) geeft de auto geen krimp en blijft koersvast, tenzij je het geheel gaat forceren. In dat geval komt de kont wel mooi gecontroleerd om en met het M-sperdifferentieel accelereer je vervolgens wel eenvoudig en hard de bocht uit met veel tractie. Wat mis ik zelf toch die optie, zeker als ik dit weer ervaar.

Het vernieuwde B58 motorblok met hybride turbo is wel een beest met 374PK (+8PK) en 500Nm (+11Nm) koppel. BMW is voor mijn gevoel wel conservatief in de acceleratiecijfers. De opgave van 4,5s naar de 100 kan wel de prullenbak in, want de auto voelt aan alles echt wel sneller (Matt van Carwow.com klokte al een 3,8sec op de sprint naar 100 en zit daarmee al dik in de M3/M4 regionen). Met een goede 1000km op de teller is de auto nog niet eens echt los gereden, maar voelt nu al sterk aan.

De M-sport remmen van de M440i hebben wel warmte nodig voordat ze echt goed werken; zeker bij koud lijkt het net of ze niet thuis zijn. Dat lijkt wel extremer het geval in vergelijk met de 440i van mij. Echter wanneer deze na een paar remacties op temperatuur komen krijgen ze die enorme massa wel snel en doelmatig afgeremd. Ik mis daarbij echter ook nog wel een bite bij het remmen, zoals ik die bij de 440i ook wel mis met de standaard remblokken. Daar zul je bij de lichtere 430i waarschijnlijk wel minder van merken., maar die heb ik nog niet kunnen beoordelen.

Qua speelsheid en rijdersauto is bijvoorbeeld de G29 Z4 M40i (die ik in de middag nog mee krijg) wel de leukere auto, maar dat is ook niet zo heel gek. Ik blijf het jammer vinden dat ze die niet als coupé leveren vanuit BMW, anders wist ik het wel en kan ik die paar praktische zaken wel missen denk ik…
Maar goed, de 4er coupé presenteert zich wel als een compacte en enigszins lichtvoetige auto als je de snelheid wat opvoert en dat is op zich erg knap, zodanig dat je het zeker zeer sportief mag noemen voor het type auto. Daarbij is het toch voornamelijk een heerlijke GT waar je ook nog wel op commando heel leuk mee kan rijden. De M440i is zeker t.o.v. mijn eigen 4er wel een stuk sportiever en dynamischer, zoals ik al zei ondanks de grootte. Dus zeker een hele verbetering.

Op het laatste stuk terug naar de dealer nog even wat geëxperimenteerd met die actieve cruise control en Driving Plus assistent systemen. Normaal ben ik daar niet van, want ik ben van mening dat je als bestuurder vooral in de lead moet zijn, zeker als je een rijdersauto zoekt. Op de G2x 3er en de nieuwe 4er zijn deze systemen wel een megastap vooruit en intelligenter geworden, ten opzichte van die op de F3x modellen. Het instellen van de maximale snelheid op de cruisesnelheid heeft nu een extra functie waarmee je de actuele snelheid met een druk op de knop over kunt nemen die hij leest vanaf de borden (of uit het kaartmateriaal). Wil je iets vlotter ook geen probleem en kies je voor de ‘eigen snelheid’. Zo lang je het niet te gek maakt en tussen twee auto’s induikt met hogere snelheid remt de auto bij en voegt hij vloeiend in. Geef je richting om in te halen, dan weet de auto dat er weer gas bijgegeven kan worden, zonder eerst daadwerkelijk op de baan er naast te zitten. In dat opzciht werkt dat erg goed en zorgt dat wel voor een ontspannen manier van rijden op snelwegen met 100-limiet overdag in ons kikkerlandje.

Korte conclusie? Ofwel word ik hier hebberig van? Eigenlijk wel ja. Zeker als auto waar ik zelf het meest mee heb, nl. een sportieve coupé met GT eigenschappen als dagelijks inzetbaar vervoersmiddel. Sportwagens doen mijn hart ook wel sneller stromen, maar bieden vaak niet de praktische bruikbaarheid die deze auto wel geeft. Al noem ik maar iets eenvoudigs als een MTB achterin schuiven. Heb dit bij de M440i niet getest qua doorlaadbreedte, maar ik ga er even vanuit dat dit net zo gemakkelijk gaat. Boodschappen doen is ook geen enkel probleem. Het enig grote nadeel is de prijs. In de spec vergelijkbaar met mijn eigen 440i zit je al snel op of net over de 100.000 euro en dat is echt een serieuze sloot geld. Echter een 430i komt in eenzelfde configuratie ook al makkelijk op de 80 mille. Echter zo lang het nog kan om allerlei redenen heeft de zescilinder wel mijn voorkeur. Deze klinkt alleen al beter, ook als luider en mooier dan mijn eigen 440i en loopt onvermoeibaar door, waarbij een viercilinder toch iets sneller op apegapen ligt ondanks dat daar ook meer dan fatsoenlijke prestaties uitgehaald kan worden, maar je mist vooral bovenin trekkracht. Het B58 lijkt mij dan ook het beste passen bij dit type auto en is in mijn ogen dat extra geld wel waard. Al wacht ik wel op de eerste jong gebruikte exemplaren… Laat maar afschrijven en doorkomen zou ik zeggen… 😉

In ieder geval dank aan Ekris Veenendaal voor het beschikbaar stellen van de auto.

Alle foto’s zijn terug te vinden in het volgende album:

AfbeeldingIMG_0804

AfbeeldingIMG_0806

AfbeeldingIMG_0809

AfbeeldingIMG_0810

AfbeeldingIMG_0814

AfbeeldingIMG_0816

AfbeeldingIMG_0817

AfbeeldingIMG_0818

AfbeeldingIMG_0820

AfbeeldingIMG_0822

AfbeeldingIMG_0823

AfbeeldingIMG_0829

AfbeeldingIMG_0831

AfbeeldingIMG_0835

AfbeeldingIMG_0837
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
psycholander
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2058
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:18
Type Auto: BMW X5 50e

Leuke review om te lezen Joop!
En je foto's zijn als altijd gaaf :In love:

Vermoedelijk over een jaar of 2 vinden veel meer mensen de neus mooi dan ze nu zeggen.
Maar opvallend blijft die zeker.

Volgende week als ik de winterwissel doe zal ik ook eens kijken of ik de 4er mee kan krijgen om de tijd te doden, lijkt me wel erg fijne rijdersauto.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zeker mooie (en lange) review (ook al ga ik m nog steeds lelijk vinden :lol:)

PS: jezelf quoten me 20 foto's erin is niet echt nodig . Een linkje volstaat ook :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Voor als iemand ‘m mist en niet van klikken houdt Dutch... :mrgreen:
...bovendien: een showroomtopic zonder plaatjes is ook zo leeg hè...? :wink:

Heb ook nog andere :Mpower: plaatjes, maar daarover binnenkort meer...

psycholander schreef: 06 nov 2020, 10:51 Leuke review om te lezen Joop!
En je foto's zijn als altijd gaaf :In love:

Vermoedelijk over een jaar of 2 vinden veel meer mensen de neus mooi dan ze nu zeggen.
Maar opvallend blijft die zeker.

Volgende week als ik de winterwissel doe zal ik ook eens kijken of ik de 4er mee kan krijgen om de tijd te doden, lijkt me wel erg fijne rijdersauto.
Thanx Robin. Het is echt een hele fijne rijdersauto ondanks de grootte, maar ook wel enorm goed in te zetten om comfortabel heel veel kilometers onder je door te laten schieten op de snelweg. Dus als je de mogelijkheid hebt zou ik daar zeker gebruik van maken om ‘m eens goed te kunnen beoordelen. Ik had er al aardig bekijks mee en daar waar ik even stil stond eigenlijk alleen maar positieve en enthousiaste reacties. De jochies op het viaduct en verder op nog bij de dealer wisten niet hoe snel ze hun telefooncamera tevoorschijn moesten halen... Leuk man...!
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Vandaag de 440i ingeleverd bij de dealer en ‘nieuwe’ auto opgehaald. Anderhalf jaar en 40.000km goed plezier van gehad. Het was zeker een hele fraaie en complete auto, waar menigeen weinig extra te wensen bij zou hebben, maar het was wel tijd voor iets anders. Als echte rijdersauto miste ik toch wel wat zaken, zie ook eerdere bevindingen en overwegingen hierboven... Ik denk dat ik dat nu wel gevonden heb, al zal de tijd moeten leren of ik daar de ideale auto voor heb gevonden... :wink: Het is stiekem wel iets anders geworden...

...zal nog wel een topicje openen.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Showroom & Projecten”