Die klappen van de automaat in sportstand herken ik totaal niet.
Ik rij geregeld in sportstand en dan schakeld hij weliswaar sneller maar wel heel vloeiend.
Misschien dat de software van de automaat van nieuwere auto’s wat anders is ofzo ?
De mijne is van december 2018.
Cabrio 440Xi Individual MPPSK Veejay
- MartijnF31
- Getting the hang of it
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
- Type Auto: BMW X3 M40i
- MartijnF31
- Getting the hang of it
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
- Type Auto: BMW X3 M40i
Zondag eens even geprobeerd maar ook in sportstand met flipperen bij vollast merk ik geen klappen.
Nou ben ik daar ook niet rauwig om natuurlijk
Nou ben ik daar ook niet rauwig om natuurlijk
- jackysan
- Getting the hang of it
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 30 jan 2019, 07:52
- Type Auto: BMW G21 330e 2020
Ik lees hier regelmatig over “klappen” van de sportautomaat. Dat komt mij ook niet bekend voor. Nooit iets van gemerkt vóór of na xHP stage 3 automaat tuning.
BMW F31 320i LCI Sport 2017
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Wat is klappen??
De een vindt dit een stuk heftiger dan de ander, natuurlijk.
Mijn vorige 2 diesels gaven in sportstand wel meer gevoel bij het overschakelen, het leek op het in de volgende versnelling duwen, maar een echte klap, zoals je ondervindt in een M versie, zeer zeker niet.
De een vindt dit een stuk heftiger dan de ander, natuurlijk.
Mijn vorige 2 diesels gaven in sportstand wel meer gevoel bij het overschakelen, het leek op het in de volgende versnelling duwen, maar een echte klap, zoals je ondervindt in een M versie, zeer zeker niet.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- Stefan94
- Getting the hang of it
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 15 apr 2020, 07:24
- Type Auto: BMW 328i F31 245hp 2013
Klappen is inderdaad een interpretatie. Mijn 328i 'klapt' een beetje in sport+ of manueel schakelen. Bij een gevloerd gaspedaal wil je, naar mijn idee, voelen dat er zo snel en hard mogelijk geschakeld wordt, bij manueel schakelen in de comfort stand en rustig rijgedrag is het irritant, schokkedig en onvoldoende vloeiend.
In mijn Cupra had ik een Sachs racekoppeling met volgens mij een zogenoemd 'vast vliegwiel' gemonteerd. Hierdoor kon je veel minder makkelijk schakelen zonder klappen, doordat er geen soft aangrijpmoment is. Resultaat is sneller door de versnellingen heen en schakelmomenten inkorten.
Het lijkt mij dat een zelfde theorie achter de 'klappen' schuilt. Snelle schakelmomenten, snelle overbrengingen resulteren in minder zorgvuldig aangrijpmoment en voelt als een klap, tik of duw. Uiteraard zal dit meer softwarematig zijn geengineerd. Het verschil zou dan kunnen zitten in de MPPSK.
Ik dacht dat XHP stage 3 de klappen ook nog aanzienlijk vergrootte, maar dat blijkt dus van niet
Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
In mijn Cupra had ik een Sachs racekoppeling met volgens mij een zogenoemd 'vast vliegwiel' gemonteerd. Hierdoor kon je veel minder makkelijk schakelen zonder klappen, doordat er geen soft aangrijpmoment is. Resultaat is sneller door de versnellingen heen en schakelmomenten inkorten.
Het lijkt mij dat een zelfde theorie achter de 'klappen' schuilt. Snelle schakelmomenten, snelle overbrengingen resulteren in minder zorgvuldig aangrijpmoment en voelt als een klap, tik of duw. Uiteraard zal dit meer softwarematig zijn geengineerd. Het verschil zou dan kunnen zitten in de MPPSK.
Ik dacht dat XHP stage 3 de klappen ook nog aanzienlijk vergrootte, maar dat blijkt dus van niet
Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Hier ook in sportstand iets gretiger oppakken vd bak met opschakelen en manueel bij volgas voel je het nog iets meer. In beide gevallen zeker niet het gevoel dat de automaat 'klappen' krijgt. Voelt nog steeds comfortabel met een sportief randje .
BMW 330D M Sport EB (F31)
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
- Type Auto: F32 440i (05/2016)
Sinds ik m'n schakelflippers + optie 2TB gecodeerd heb gekregen op m'n F32 440i uit 2016 begrijp ik zeker wat er bedoeld wordt met 'klappen' tijdens het schakelen. Het schakelmoment is duidelijk voelbaar en zou uitgelegd kunnen worden als een klap/schok. Deze schakel-ervaring is inderdaad alleen bij veel/vol gas, in sport/sport+ stand bij handmatig schakelen.
- veejay
- VIP Driver
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19
Heel bijzonder dat mijn auto nog steeds te koop staat bij de dealer waar ik hem 3 maanden geleden heb gekocht. https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-4 ... 1682324926
Vraagje: Ik heb geen ACC, maar wel een botwaarschuwing middels een oranje auto tekentje op de HUD. Heb ik nu auto braking? Hoe kan ik dat achterhalen zonder het daadwerkelijk op de proef te stellen?
Verder vind ik het jammer dat er niet veel info op de digitale dashboard komt (bijvoorbeeld navigatie ofzo) komt dit door de HUD optie?
Vraagje: Ik heb geen ACC, maar wel een botwaarschuwing middels een oranje auto tekentje op de HUD. Heb ik nu auto braking? Hoe kan ik dat achterhalen zonder het daadwerkelijk op de proef te stellen?
Verder vind ik het jammer dat er niet veel info op de digitale dashboard komt (bijvoorbeeld navigatie ofzo) komt dit door de HUD optie?
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Het is mij opgevallen dat als ik vorig-volgend nummer doe en daarna direct de motor uitzet (en dus de HUD uitgaat) de instructies op het scherm komen. Wellicht kun je het uitzetten in de HUD? Misschien dat ze dan op je dashboard komen?
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Nope, geen rijassistenten op de mijne. Ik vind dat ook helemaal niet erg, want ik merkte tijdens mijn proefritten en laatst in de leenauto dat ik ze toch uitzet. Op de F-serie in ieder geval. De copilot op de G2x vind ik dan wel weer mooi spul, maar ook daar vind ik dat het systeem teveel op remmen is georiënteerd en niet echt op uitrollen wat ik zelf vaker doe. Lijkt mij ook bijzonder vervelend voor de achterliggers als een auto continue op de rem gaat.
Wel weet ik dat het een mogelijkheid is om auto braking (voetgangersherkenning geloof ik) te krijgen zonder ACC want de andere 420i waar ik in gereden had had dat.
- Langefrans
- VIP Driver
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 26 sep 2017, 17:01
- Type Auto: F32 420i LCI Stage II
Mijne heeft naast Active Cruise Control en Lane departure warning ook Emergency brake assist ..
Ik krijg naast een akoestisch waarschuwingen een rode auto in dash en HUD. Deze auto is klein of groot afhankelijk van het gevaar. Stapje verder is volgens mij een daadwerkelijke rem ingreep.
Een ingreep is een vreemde gewaarwording .. Tot nu toe schrok mijn BMW 1x van een voetganger welke leek over te steken en 1x van een motorrijder die de binnenbocht nam. In beide gevallen was de ingreep hard en stopte de ingreep zodra gevaar geweken was.
Bij mij dus geen oranje auto maar een rode
EDIT:
Zit nog even te kijken .. Emergency brake assist stond in de advertentie tekst, maar hij heeft de optie driving assistant (A5AS):
Het veiligheidspakket Driving Assistant Pack omvat de cameragebaseerde systemen bots- en personenwaarschuwing met City Braking Function, Speed Limit Info incl. No Passing Info en Lane Departure Warning, alsook de radargebaseerde uitrustingen waarschuwing voor dwarsverkeer achteraan, Lane Change Warning en preventie van kop-staartbotsingen. Lane Departure Warning herkent rijstrookmarkeringen en waarschuwt de bestuurder vanaf een snelheid van 70 km/u door een trilling in het stuur tegen ongewild verlaten van de rijstrook. Wanneer voertuigen in de dode hoek naderen, waarschuwt Lane Departure Warning de bestuurder met trillingen in het stuur en een knipperend symbool in de buitenspiegel. De waarschuwing voor dwarsverkeer achteraan vergemakkelijkt het verlaten van een parkeerplaats. Terwijl de botswaarschuwing met City Braking Function voertuigen detecteert, reageert de personenwaarschuwing op voetgangers. Tegelijk worden de remmen voorbereid om sneller te kunnen aangrijpen. Is een aanrijding niet meer te vermijden, remt het systeem volledig. Duisternis en mist kunnen de werking van het systeem beïnvloeden. De preventie van kop-staartbotsingen activeert in geval van gevaar de waarschuwingsknipperlichten met dubbele snelheid. Wanneer een aanrijding onvermijdbaar is, wordt het Pre-Crash-System tijdig ingeschakeld en worden een aanwezig schuifdak en zijvensters gesloten.
Pfftttt .. maar wat is dan Emergency brake assist
Ik krijg naast een akoestisch waarschuwingen een rode auto in dash en HUD. Deze auto is klein of groot afhankelijk van het gevaar. Stapje verder is volgens mij een daadwerkelijke rem ingreep.
Een ingreep is een vreemde gewaarwording .. Tot nu toe schrok mijn BMW 1x van een voetganger welke leek over te steken en 1x van een motorrijder die de binnenbocht nam. In beide gevallen was de ingreep hard en stopte de ingreep zodra gevaar geweken was.
Bij mij dus geen oranje auto maar een rode
EDIT:
Zit nog even te kijken .. Emergency brake assist stond in de advertentie tekst, maar hij heeft de optie driving assistant (A5AS):
Het veiligheidspakket Driving Assistant Pack omvat de cameragebaseerde systemen bots- en personenwaarschuwing met City Braking Function, Speed Limit Info incl. No Passing Info en Lane Departure Warning, alsook de radargebaseerde uitrustingen waarschuwing voor dwarsverkeer achteraan, Lane Change Warning en preventie van kop-staartbotsingen. Lane Departure Warning herkent rijstrookmarkeringen en waarschuwt de bestuurder vanaf een snelheid van 70 km/u door een trilling in het stuur tegen ongewild verlaten van de rijstrook. Wanneer voertuigen in de dode hoek naderen, waarschuwt Lane Departure Warning de bestuurder met trillingen in het stuur en een knipperend symbool in de buitenspiegel. De waarschuwing voor dwarsverkeer achteraan vergemakkelijkt het verlaten van een parkeerplaats. Terwijl de botswaarschuwing met City Braking Function voertuigen detecteert, reageert de personenwaarschuwing op voetgangers. Tegelijk worden de remmen voorbereid om sneller te kunnen aangrijpen. Is een aanrijding niet meer te vermijden, remt het systeem volledig. Duisternis en mist kunnen de werking van het systeem beïnvloeden. De preventie van kop-staartbotsingen activeert in geval van gevaar de waarschuwingsknipperlichten met dubbele snelheid. Wanneer een aanrijding onvermijdbaar is, wordt het Pre-Crash-System tijdig ingeschakeld en worden een aanwezig schuifdak en zijvensters gesloten.
Pfftttt .. maar wat is dan Emergency brake assist