420 vs 428

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
NDor
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2020, 08:57
Type Auto: BMW Z4 E89 3.0

Misschien een gekke vraag, maar ik ben me voorzichtig aan het oriënteren op een F cabrio en dan valt me bij het struinen op verkoopsites op dat de 428 relatief vaker te koop lijkt te staan in verhouding tot de 420, in dezelfde prijsklasse.
Met andere woorden, je zou denken dat de 428 met vergelijkbaar bouwjaar en km stand duurder zou zijn. Wat zou hier de reden voor kunnen zijn?. Is de 428 minder populair en zo ja heeft dat iets te maken met rijeigenschappen?, of is de 420 gewoon een meer gangbare auto en ligt deze daarom beter in de markt?


Gebruikersavatar
Stefan94
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 apr 2020, 07:24
Type Auto: BMW 328i F31 245hp 2013

Persoonlijk denk ik dat de 428i in verhouding tot bijv. de 3 serie meer verkocht is, dan de 420i. De gemiddelde koper die een 4-serie nieuw koopt heeft misschien geen baat bij een 6 cilinder, maar kiest dan wel de 'topversie' van de 4 cilinders, want die kostprijs zal geen 10k gescheeld hebben. Ik kon in mijn zoektocht naar een 3 serie ook niet concluderen dat 320's veel goedkoper waren dan 328's. Wel in verhouding veel meer aanbod in 320's waardoor de prijs iets zakt en de keuze groter is.

Mijn bescheiden mening. Er zijn geen 'grote' verschillen tussen 28/20i. Het blok heeft een paar kleine wijzigingen (n20) en de schijven zijn van groter formaat bij de 3 serie.

Wellicht kunnen andere je er meer over vertellen.
Gebruikersavatar
dinanthardeman
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jul 2016, 13:04
Type Auto: BMW 328i F31

Persoonlijk denk ik dat de 28i alleen maar voordelen heeft ten opzichte van de 20i.
Qua vermogen scheelt het aanzienlijk en dat vertaald zich ook duidelijk naar bijvoorbeeld de 0-100 tijden.

Tijdens mijn zoektocht naar een 3 serie touring waren er inderdaad aanzienlijk meer 320i's te koop. Een 328I touring met M-pakket is echt lastig te vinden, er staan er gemiddeld een stuk of 3 te koop in nederland schat ik.

Ik heb erg veel plezier van mijn auto, inclusief de rijeigenschappen, dus ik zou profiteren en gaan voor de 28i!
BMW E91 325I Dynamic Executive :Mpower:
Showroom

BMW F31 328I High Executive individual :Mpower:
Showroom
Gebruikersavatar
Stefan94
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 apr 2020, 07:24
Type Auto: BMW 328i F31 245hp 2013

Stefan Weerheim schreef: 11 mei 2020, 14:45 Mijn bescheiden mening. Er zijn geen 'grote' verschillen tussen 28/20i. Het blok heeft een paar kleine wijzigingen (n20) en de schijven zijn van groter formaat bij de 3 serie.
Hiermee bedoelde ik inderdaad op inhoudelijk vlak. Qua rijden is een 420i een minder potente auto en zal je een golf GTI voorbij zien komen. Bij een 28i is dit zeker niet meer het geval. Daarnaast is inderdaad de 0-100 tijd erg goed t.o.v. 420i , wat eveneens onze topsnelheid is in dit land. Meer potentie, rustiger rijgedrag door meer vermogen en toch even nét van de standaard leaserijder af, heeft mij deze keuze doen maken.

Verschil snelheid:
20i:

28i: met LC:
28i: Toont wel heel snel voor stock:
Gebruikersavatar
André
Just getting started
Just getting started
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 apr 2017, 14:40
Type Auto: 428 GC
Locatie: Berkelland

In mijn zoektocht naar een mooie 4serie de 420 en 428 uitgebreid geprobeerd .
De 20 moet je hoger in de toeren jagen om op te schieten, de 28 pakt bij lage toeren veel beter op en is relaxed rijden.

Suc6 met je zoektocht en keuze
De wijzen komen uit het oosten...........:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Voor 600euro heb je een compleet andere 20i.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Stefan94
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 apr 2020, 07:24
Type Auto: BMW 328i F31 245hp 2013

Puntje voor jou, maar er zijn een aantal kleine zaken die de N20 uit 28i iets meer safe maken voor het vermogen. Iets met nokkenassen e.d. , vraag maar geen details :P

In het geval van b48 (LCI) zou ik wel genoegen nemen met een 320i met een ritje naar Beek/BR.
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

De cabrio is best een zware auto t.o.v. de coupe, dus die extra pk’s en Nm’s van de .28i zijn dan zeker welkom t.o.v. de .20i.

Ik zou bij de cabrio de .20i ook eerder laten staan en voor de .28i gaan. Draagt zeker bij aan de cruise-kwaliteiten (en daarnaast toch relatief vlot vooruit willen). Ik denk dat veel kopers van een cabrio dan ook eerder voor de sterkere versie hebben gekozen.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
JayBe
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 apr 2015, 11:16
Type Auto: BMW 330i M Sport Edition

Voor een B48 is het verschil de zuigerkoppen (lagere compressie), een ander injectie rail systeem, de (grotere) remschijven en de uitlaat.
O ja, en een Active Sound Module die je uit moet programmeren... :shock:

Zover ik begreep zijn voor een pre LCI (428, N20 blok) de verschillen idem, echter exclusief dat rare sound system dan
F30 LCI 330i :Mpower: Sport edition Citrinschwarz Metallic [2018] showroom link
Ex. F30 335i ActiveHybrid Liquid Blue Metallic [2012]
Gebruikersavatar
Stefan94
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 apr 2020, 07:24
Type Auto: BMW 328i F31 245hp 2013

Laatst was ik bij Bimmercoderen.nl. Hij zei: Wil je activ sound aan of uit, of wil je M3 geluid binnen?

Wist geen eens dat ik dat had :cry:

Ik maar denken dat iedereen dacht dat er een 335i voorbij komt :P :koffie:
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Hoe gaat het met de zoektocht naar een cabrio?

Ik heb onlangs bij Ekris een 430i gestuurd en dat is zeker een fijne motor niet alleen qua geluid maar ook de wegligging stukken beter dan mijn 328i. Qua power niet overigens, maar zal mede door het gewicht zijn.

Ik kijk nu naar 435i modellen, maar zie de 440i steeds bereikbaarder worden. Dus moeilijk moeilijk, keuzes keuzes. Gelukkig geen haast ben benieuwd hoe occasie prijzen in het premium segment zich gaan ontwikkelen...
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: N00B / B00N Tech”