Trilling tijdens het remmen alleen!

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

En je remt niet slepend?
Klauwen zijn goed, geen zuigers vast?


E91 320i :Mpower:
Danishbmw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1144
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:30
Type Auto: Squirtende M3
Locatie: Hoofdstad

Remklauwen zijn gereviseerd toen er nieuwe schijven en blokken op kwamen met nieuwe zuigers etc. en al.

Tijdens het inremmen/inbedden wel rustig ingeremd/gesleept met de remmen.
Team Motorsport, winners of the kart event 2014.
Drivers: Snodder John.. Trucker Arjan.. RHdriver me.
Weirdest combo evaaah

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zou je naven inderdaad 's laten checken.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Hè bah, klinkt mij allemaal vreselijk bekend in de oren. Ik heb het op mijn 330i gehad en daarna op mijn 330d ook. “Goed” om te horen dat het niet aan mijn rijstijl ligt want ik heb exact hetzelfde. Ik zou mijn rijstijl niet eens sportief durven te noemen en ik was op het einde zowat bang om zelfs na afgeremd van 70 de rem erop te houden. Ik vermoed zelf dan ook niet dat het aan onze rijstijl en dus warmte ligt. Ik heb het een tijdje in de gaten gehouden en mijn schijven waren na een snelweg rit niet eens lauw te noemen. Een week later, trillingen, nadat de auto een week lang niet bewogen heeft. Mijn idee was dan ook dat het het volgende zou zijn;
  • Kwaliteit remschijven
  • Combinatie blok en schijf
  • Het “in roesten” van de blokken op de schijf
Ik had er het meeste last van als de auto een tijd stilstond (buiten). Daarna was het altijd na een paar maanden raak. Ik heb Bosch, ATE, TRW en Zimmerman schijven gehad en deze vertoonde het allemaal. De een wat eerder dan de andere, maar de ATE schijven en blokken op de achteras waren by far het ergste. Deze heb ik laten afdraaien in maart 2019 en in mei 2019 begon het weer. Ook lichtjes op de vooras met nieuwe Zimmerman sportschijven en OEM Bmw blokken.

Ik heb dus vorig jaar het gehele onderstel (veren, dempers, draagarmen voor- en achteras) vervangen, het jaar ervoor de klauwen rondom gereviseerd, de schijven OP de auto laten afdraaien om spelingen in de aandrijving en onderstel te elimineren en guess what; nog steeds en/of kwam binnen een maand terug. Wielnaven of wiellagers waren allemaal speling vrij. Ik ben er nooit echt vanaf gekomen en dat is dus één van de redenen geweest dat ik van de E9x afgestapt ben want ik heb er duizenden euro’s tegenaan gesmeten en niks leek te werken, dus dat was ik beu. Ik had het dus opgegeven en de wagen weg gedaan. Ook heb ik met de 330d nooit op andere velgen dan origineel gereden en heb ik er altijd A-merk banden op gehad.

Het enige wat ik nog zou kunnen aanbevelen is om originele schijven met originele blokken te proberen - van de dealer. Dat is het enige wat ik namelijk zelf niet (meer) gedaan heb, en ik heb toch vaak gehoord dat BMW’s van die generatie gaan trillen met niet originele remmen. Of ja, iedere 3 maanden een goedkope eBay schijf erop, want ja.. als je toch bezig blijft... het mooiste van alles; de 118i staat op ATE schijven en blokken. Zelfde rijstijl, zelfde generatie maar geen enkel probleem bij die auto.
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Enige verschil dan nog is de grootte van de remmen. Op de 118i heb je een kleinere diameter dan je op de 330D had. Zo te lezen in dit topic zijn het allemaal de wat groter gemotoriseerde E9x'en, met dus grotere remmen.
E91 320i :Mpower:
ilovemycar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 feb 2010, 23:54

Voor wat het waard is, mijn BMW-specialist kiest zelf altijd voor originele schijven en blokken van BMW. Hij stelt dat hoewel de schijven af fabriek van ATE zijn, deze niet identiek zijn aan de ATE-schijven die bv. via E-Bay oid worden aangeschaft.
Ik meld het maar even, ik weet het als leek ook niet, maar ik heb met drie 3-series nooit last gehad van de hierboven geschetste problemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Het probleem is dat er een verscheidenheid aan oorzaken is voor dit probleem. Het is wat mij betreft te kort door de bocht om t te wijten aan de E9X in t algemeen of niet-originele spullen. Zelf rij ik al jaren sportief een E9X met een grotere schijfdiameter en niet originele blokken. Zonder problemen. En daarin ben ik natuurlijk geen uitzondering.
Overigens kan ik t me goed voorstellen dat je gefrustreerd en wanhopig wordt als je keer op keer weer trillingen krijgt en er niet permanent vanaf komt. Lijkt me ook n drama :(
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Danishbmw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1144
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:30
Type Auto: Squirtende M3
Locatie: Hoofdstad

Ray320 schreef: 12 apr 2021, 19:21 Enige verschil dan nog is de grootte van de remmen. Op de 118i heb je een kleinere diameter dan je op de 330D had. Zo te lezen in dit topic zijn het allemaal de wat groter gemotoriseerde E9x'en, met dus grotere remmen.
Met de
318d kreeg ik het “gezeik” pas na 130k km. Daarvoor perfecte remmen. Nooit getril.
ilovemycar schreef: 12 apr 2021, 22:43 Voor wat het waard is, mijn BMW-specialist kiest zelf altijd voor originele schijven en blokken van BMW. Hij stelt dat hoewel de schijven af fabriek van ATE zijn, deze niet identiek zijn aan de ATE-schijven die bv. via E-Bay oid worden aangeschaft.
Ik meld het maar even, ik weet het als leek ook niet, maar ik heb met drie 3-series nooit last gehad van de hierboven geschetste problemen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nieuw OEM remmerij zat er vorig jaar op.. ook getril..
Team Motorsport, winners of the kart event 2014.
Drivers: Snodder John.. Trucker Arjan.. RHdriver me.
Weirdest combo evaaah

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Staat jouw auto vaak (langer) stil?
Danishbmw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1144
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:30
Type Auto: Squirtende M3
Locatie: Hoofdstad

UPDATE

Dit weekend is gemonteerd/gedaan:
- oem remschijven rondom;
- ebc yellow stuf remblokken rondom (op advies van meerderen voor sportievere remblokjes gegaan die de hitte kwijtkunnen);
- nieuwe handremschoentjes;
- naven helemaaaaal gaaf gemaakt/ontroest.

Nu paar km rustig inremmen. So far so good, geen getril. Hopen dat het zo blijft..
Team Motorsport, winners of the kart event 2014.
Drivers: Snodder John.. Trucker Arjan.. RHdriver me.
Weirdest combo evaaah

Afbeelding
Danishbmw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1144
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:30
Type Auto: Squirtende M3
Locatie: Hoofdstad

Jeremy schreef: 14 apr 2021, 13:28 Staat jouw auto vaak (langer) stil?
Jouw vraag helemaal gemist.

De wagen staat nooit langer dan een week stil. Max een paar dagen en wordt dan ook direct voor lange ritten gebruikt (200km).
Team Motorsport, winners of the kart event 2014.
Drivers: Snodder John.. Trucker Arjan.. RHdriver me.
Weirdest combo evaaah

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Klinkt bekend. Mijn auto staat ook vaak een paar dagen stil en wordt dan gelijk voor 160km gebruikt. Het viel mij wel op dat de trilling voornamelijk leek te verergeren als ik terugreed van mijn werk (na 6-7 dagen). Dit bleef dan ook zo en werd per keer erger. Ik had dan ook vaak behoorlijk doorgeroeste schijven waarbij ik bij thuiskomst nog steeds roest en de afdruk van de blokken in en op de schijf zag. Dit is dan overigens ook niet 160km snelweg zonder remmen, maar 80km 100-130 en 80km 80km/h met rotondes en op- en aftrekken. Mijn vermoeden is/was dan ook dat dat roesten ermee te maken heeft. Nu met de nieuwe 4 heb ik nergens last van en heb ik ook geen last van afdrukken (imprints) op de schijf. Die staat nu wel overdekt trouwens. De 330d stond dat ook en die had de laatste maanden overdekt parkeren ook geen afdrukken meer van de blokken op de schijven. Ik begrijp en voel je frustratie maar al te goed, ik hoop van harte dat je een oplossing vind!

Ook heb ik gelet op warmteontwikkeling van de remmen. Ik heb meerdere keren aan de schijven gevoeld en die waren bij het parkeren voor een week nooit warmer dan lauw. De laatste 80km was dan ook 100-130km/h en ik liet de wagen altijd uitrollen voor de afrit en de laatste kilometers zodat ik de schijven niet warm weg zou zetten. Ik weet dus 99,9% zeker dat warmteontwikkeling bij mij nooit het probleem geweest is. Plus..mijn eerlijke mening; Een 330/335 is gemaakt voor snel rijden en dus remmen dus die paar tientallen graden die je in de schijven stopt zouden geen probleem moeten zijn. Toch had ik dan iedere keer weer last van (meer) trillingen. Ik heb daarna geprobeerd om de schijven wat warmer weg te zetten met toch wel wat remacties voordat ik 'm parkeerde en dit maakte precies nul verschil. Voor het wegzetten goed, daarna altijd erger.

Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Succes en sterkte!!!
Gebruikersavatar
Tinuske84
Just getting started
Just getting started
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 dec 2021, 17:03
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Venray

Danishbmw schreef: 24 apr 2021, 22:33 UPDATE

Dit weekend is gemonteerd/gedaan:
- oem remschijven rondom;
- ebc yellow stuf remblokken rondom (op advies van meerderen voor sportievere remblokjes gegaan die de hitte kwijtkunnen);
- nieuwe handremschoentjes;
- naven helemaaaaal gaaf gemaakt/ontroest.

Nu paar km rustig inremmen. So far so good, geen getril. Hopen dat het zo blijft..
Nogsteeds trillingsvrij?

Ik heb bij mijn E90 318i ook hetzelfde probleem, dan komt het en dan gaat het weer weg.
Nu zijn er van de week bij mij achter nieuwe banden opgekomen omdat linksachter mijn band aan de binnenkant over 1/3 geen profiel meer had :?: En de auto dus ook dusdanig trilde bij bepaalde snelheden.
En toen heb ik eens naar de remblokken gekeken en kwam erachter dat linksvoor en linksachter de remblokken bijna 50% meer versleten zijn dan aan rechts.
De schijven zijn ook wat versleten en zijn aan vervanging toe bij de volgende vervanging van de remblokken.
Alle banden zijn overigens rolling road gebalanceerd.
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Als ik het goed heb, is het remsysteem zo ingedeeld dat links voor met rechts achter en rechts voor met links achter "in verbinding" staat. Zou je dus bijvoorbeeld een remslang hebben die scheurt, valt je remdruk weg maar hou je op de tegenover liggende diagonaal toch nog iets aan remdruk over waardoor je hopelijk nog tot stilstand kunt komen. Als in die verdeling wat fout gaat kan het zijn dat één diagonaal meer slijt dan de andere. Kan natuurlijk ook goed zijn dat een voor en achter remklauw vast zitten.

Voor degene die problemen met trillingen bij het remmen hebben en nagenoeg alles al hebben vervangen, is ooit de slingering van de wielnaven gecontroleerd? Je remschijf kan nog zo recht zijn, als je die monteert op een naaf die slingert zal de schijf ook gaan slingeren.
BMW E92 330xD
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Met de BMW nog geen last van gehad maar wel bij mijn eerste Focus. Eerste set schijven ging 100k km mee. Daarna waren ze iedere keer binnen 15k niet meer mee te rijden als gevolg van hevige trillingen. Mijn vermoeden is dat de naaf niet goed schoon is gemaakt en vervolgens krom getrokken bij het monteren van de nieuwe schijf. Dat los je met weer nieuwe schijven dus niet meer op.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”