Trilling tijdens het remmen alleen!

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

Versleten stuurkogel veroorzaakt maar zelden een trilling, die van mijn zat veel spelling, het enige wat je kon merken is als je over klinkerwegen reed dat de voorkant rammelde en wat minder direct stuurde.
Zou heel vreemd zijn als deze nieuwe schijven krom zijn en zeker van een toch redelijk merk.
Maar het kan, had ooit eens op een A3 cheap setje op gelegd, weekend ff naar de Norschleife, naar 1,5 rondje waren ze al krom. :mrgreen:


We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

tarum schreef:Wat gek is, dat heeeeel soms de trilling op lage snelheid (afremmend vanaf de 40km/h) niet voor komt. Dus ik vermoed dat het niet de schijven/blokken zijn.
Ook als ik op lage snelheid heeeeel zachtjes rem trilt die ook niet. Druk ik het rempedaal iets meer in dan trilt die weer.

Das ook niet zo gek, dan worden de schijven en blokken minder warm.

Had ooit eens de bedrijfs auto (mazda CX7) van een collega mee, voelde al vrij snel dat ze trilde, hij had er geen last van, bleek dat ik veel harder remde als hij.
Pas naar 1 jaar begon hij het ook te merkenl
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
Forre
Just getting started
Just getting started
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 dec 2009, 07:07
Type Auto: F30

Had het onlangs met de E90 ook voor , dacht ook dat het de schijven waren .
Op de autokeuring vonden ze speling aan het ophangingsgewricht ( auto afgekeurd ) , dit vervangen en ja ...trillingen weg .
Je kunt dit controleren door de wagen op te krikken en eens aan het wiel wringen om te zien of je speling hebt .
Hou ons op de hoogte ... succes !!!
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

Draag armen kunnen wel dergelijken trilling veroorzaken, maar wel erg toevallig net nadat er nieuwe schijven en blokken zijn geplaatst, dan zou je dit voor die tijd ook gevoelt moeten hebben.
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
tarum
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 mar 2012, 19:49
Type Auto: E91 320d

Ik hou jullie op de hoogte super bedankt voor het meedenken enzo !

Vandaag remvloeistof vervangen, helaas heeft dit niet geholpen. Wel heb ik er een ander probleem bij, mijn koppelingspedaal voelt raar aan. De eerste 4 cm doet die nu niets meer. Zal daar wel ff voor terug gaan binnenkort.

Ik ga proberen zaterdag alle rubbers, vooral de draagarmen even goed te inspecteren.
Het feit is namelijk dat de draagarmen mishandeld kunnen worden bij demontage/montage schokbrekers.
De voorste schokbrekers heb ik laten vervangen. Diegene had er zeer veel moeite mee om de oude schokbrekers er onder uit te krijgen en heeft het fuseehuis flink naar beneden lopen trekken met een draagarm hefboom (zo'n stalen ding) Kan zijn dat hij die binnenste draagarm rubbers kapot gemaakt heeft.
Ik heb zelf (samen met een vriend die monteur is) de 4 schijven rondom en de achterste schokbrekers vervangen en weet zeker dat de montage daarvan goed is.

Schijven sluit ik absoluut niet uit hoor, maar het feit dat het soms niet voorkomt op lage snelheid. Heb zelf een aantal keer gehad dat rond de 100km/h het niet trilde.
Gebruikersavatar
laserQ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 857
Lid geworden op: 12 okt 2012, 17:56
Type Auto: F32 430i 2018
Locatie: Utrecht

tarum schreef: Vandaag remvloeistof vervangen, helaas heeft dit niet geholpen. Wel heb ik er een ander probleem bij, mijn koppelingspedaal voelt raar aan. De eerste 4 cm doet die nu niets meer. Zal daar wel ff voor terug gaan binnenkort.
werkt bij bmw de koppeling ook op de remvloeistof? is er wellicht niet goed ontlucht?
BMW historie: e90 318d 2008, f20 118d 2015
Overige auto historie: Renault 5, Mazda 323, VW Polo, Peugeot 206, Renault Laguna, VW Polo sedan, Alfa 147, Alfa 159, Alfa 156, Alfa Mito
Gebruikersavatar
vliet
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 129
Lid geworden op: 31 jul 2013, 11:10
Type Auto: E90 325i M

Ahum, lees hier in dit topic veel "kromme schijven" ...... Volgens mij kan dat niet :shock: Zie hier ook een artikel erover: http://www.stoptech.com/technical-suppo ... ther-myths" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb nog nooit kromme schijven gehad, 4 jaar op de Nürburgring gereden met een tracktool. Met mn privé auto's rijd ik bovenmatig sportief. Ik denk dat het aan de schijf/blok combinatie ligt. En het achterblijven van residu op de schijf. Daarom verdwijnt het ook als je de schijven goed opwarmt en het residu wegremt.

Maar goed back on topic :mrgreen:
Twister
Just getting started
Just getting started
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 jan 2012, 13:37
Type Auto: E91 FL, 330D
Locatie: Alsace, Frankrijk

Dat is natuurlijk een plausibele uitleg...jij hebt dat nog nooit gehad, dus bestaat het niet :lol:

Remschijven goed warmn rijden en dan door een ijskoude plas water, kan wel degelijk je schijven doen kromtrekken.
Sommige komen misschien ook met fabrieksfouten?
Gebruikersavatar
vliet
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 129
Lid geworden op: 31 jul 2013, 11:10
Type Auto: E90 325i M

@ Twister: In het artikel in de link wordt natuurkundig onderbouwd waarom het niet mogelijk is, daarnaast geef ik mijn eigen ervaring die inderdaad minder relevant is. :mrgreen:
Twister
Just getting started
Just getting started
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 jan 2012, 13:37
Type Auto: E91 FL, 330D
Locatie: Alsace, Frankrijk

"discs that had turned into shallow cones at operating temperature because they were mounted rigidly to their attachment bells or top hats"

Dat zijn voor mij ook kromme schijven :fylol:
jeep
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 dec 2013, 01:43
Type Auto: E93 335i '07
Locatie: aalsmeer

Bij het vervaardigen van schijven wordt met een bepaalde tolerantie gewerkt.
Er zit zo goed als altijd wel een (minimale) afwijking in de 'rechtheid' van een remschijf. Dit hangt natuurlijk ook van de kwaliteit af.
Indien er sprake is van een bepaalde slapheid in de wielophanging kan die afwijking worden versterkt en zelfs verergerd.
Elke speling is sowieso funest,ook wiellagerspeling, maar ook t rubber van de reaktiearm is belangrijk.
Deze rubbers zijn in t geval van volgens mij alle BMW's tegenwoordig met olie gevuld.
Vaak is op t rubber niet veel aan te merken, maar kan t toch zijn dat ie is leeg gelopen.
Daar blijft meestal wel een spoortje van zichtbaar. Dit heeft dan een roodbruine kleur.
Maar gewoon een fabricage-foutje van de schijf is natuurlijk ook altijd mogelijk. Ik heb geen ervaring met
genoemde merk.
Ik zou beginnen om de remmen te laten testen op een rollen-remmenbank. Daar werken wij ook mee en is de
enige goede manier om je remmen te testen. Daarop zal meteen duidelijk worden welke(n) van de vier t probleem
veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Marcovw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 319
Lid geworden op: 25 nov 2013, 00:40

Probleem al gevonden toevallig?
Zit momenteel namelijk met hetzelfde geval..

Laats wel eennieuwe schroefset gemonteerd, en voor ging vrij moeilijk(draagarm flink omlaag drukken), dus wellicht rubber verneukt.
tarum
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 mar 2012, 19:49
Type Auto: E91 320d

largeproject schreef:
tarum schreef:Wat gek is, dat heeeeel soms de trilling op lage snelheid (afremmend vanaf de 40km/h) niet voor komt. Dus ik vermoed dat het niet de schijven/blokken zijn.
Ook als ik op lage snelheid heeeeel zachtjes rem trilt die ook niet. Druk ik het rempedaal iets meer in dan trilt die weer.
Das ook niet zo gek, dan worden de schijven en blokken minder warm.

Had ooit eens de bedrijfs auto (mazda CX7) van een collega mee, voelde al vrij snel dat ze trilde, hij had er geen last van, bleek dat ik veel harder remde als hij.
Pas naar 1 jaar begon hij het ook te merkenl
dat is niet helemaal correct. Als je 5x achter elkaar hard remt onder de 60km/h zijn ze warmer dan 1x op de 100km/h. Zelfs na 5x geen trilling. Als je schijven krom zijn zijn ze krom, en niet soms krom of als ze warm worden krom. Maar, in mijn geval is het niet altijd dat ik het niet voel of WEL voel. Het is zo vreemd.
laserQ schreef:
tarum schreef: Vandaag remvloeistof vervangen, helaas heeft dit niet geholpen. Wel heb ik er een ander probleem bij, mijn koppelingspedaal voelt raar aan. De eerste 4 cm doet die nu niets meer. Zal daar wel ff voor terug gaan binnenkort.
werkt bij bmw de koppeling ook op de remvloeistof? is er wellicht niet goed ontlucht?
Klopt inderdaad. Koppeling doet weer normaal inmiddels. Er zat nog lucht in het systeem, dit heeft de bmw monteur ook toegegeven maar dat zou vanzelf wel goed komen. Ze hebben het alleen vooraf niet verteld dus tja.




Ik heb inmiddels van alles laten inspecteren aan de auto en we komen er niet helemaal uit. Geen speling op de rubbers en de schijven zien er goed uit. Ik heb de banden inmiddels van voor naar achteren en hier ook geen resultaten bij. Wel worden de achterschijven verdacht omdat mijn stuur niet mee trilt bij het remmen onder de 100km/h. Alleen boven de 130km/h is het voelbaar dat mijn stuur mee trilt.
Tevens voel ik geen trilling in mijn rempedaal !!! Je voelt het alleen in de auto zelf.

Dus lijkt mij meer dat het de achterschijven/blokken zijn die dit veroorzaken.

Graag zou ik ergens heen willen waar ze een rollen remmen test bank hebben, mischien dat ze daar wat meer te weten kunnen komen. Heb alleen geen idee waar ze ergens in flevoland zoń ding hebben staan.

Ik heb wel een brug ter beschikking ten alle tijden dus als jullie tips hebben om het op een brug te testen, graag.
2 koloms dan zachtjes koppeling op laten komen en remmen? maar dan zou die denk ik toch niet trillen aangezien die onder de 40 a 50 toch niet echt trilt. Soms wel maar dan is het meer golvend remmen.

zo lastig dit ! :wtf:
jeep
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 dec 2013, 01:43
Type Auto: E93 335i '07
Locatie: aalsmeer

als je n keer in de buurt van amstelveen komt, kunnen we in onze remmenbank testen.
autoservice amstelveen.
tarum
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 mar 2012, 19:49
Type Auto: E91 320d

dat zou super zijn! ik pm je wel even
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”