Subframe rubbers vernieuwen welke rubbers? en het resultaat!!

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alpinadrachten
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3330
Lid geworden op: 01 mei 2011, 11:05
Type Auto: E91 executive

Hallo forummers,

Na dik 3 ton zijn mijn subframe rubbers aan de achterzijde behoorlijk verouderd.
Deze worden binnenkort vernieuwd maar ik zit ermee welke rubbers..

Oem rubbers / oem m3 rubbers / polyurethane.

Ik rij een diesel en rij een 25dkm met deze wagen per jaar op dit moment. Auto is voorzien van 19 inch wielen non runflat en een kw V2 schroefset.
Ik twijfel over de rubbers en nijg naar de m3 rubbers. Alleen krijg ik dan gelijk meer trillingen in de auto?
Wie heeft ervaring.
Daarnaast lees ik hier en daar dat powerflex makkelijker te installeren is en minder trillingen doorgeeft als oem.

Of moet ik bij de gewone rubbers blijven wat ik wijsheid of wie heeft ervaring? Wil het graag in 1x goed doen gezien de rubbers nogal arbeidsintensief zijn om te vervangen..

Alvast bedankt voor de reacties
Laatst gewijzigd door Alpinadrachten op 25 jul 2015, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema
Gebruikersavatar
performance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4575
Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
Type Auto: F82 M4 CS

Merk je nu iets van de ontstane slijtage ?
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> :Mpower: E92> :Mpower: F82> :Mpower: F82 CS
335RiCK
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5767
Lid geworden op: 25 aug 2011, 20:29
Type Auto: BMW E92 335i-501pk/717 nm
Locatie: Madurodam

Rij alweer ruim 3 jaar met Powerflex,maak niet zoveel km als jij,maar ik kan je ze wel aanraden,tis ff een investering :autotje spelen:
MOSSEMANTURBOchipt. 501pk/717nm.GRUPPE M airint.MOSSELMANTURBO,S upgr.MOSSELMANN
interco.MOSSELMANDOWNPIPES.DINAN oliek.SPEC sportkop 900nm..QUAIFE sper.MILLTEK sportuitlaat.POWERFLEX rubb .WIECHERS v. :FORGE dumpv.BREYTON vlg .KW schroefs v. 2.
BREMBO
BBK.M-PAKKET+pp diff. 102 competion
Gebruikersavatar
Alpinadrachten
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3330
Lid geworden op: 01 mei 2011, 11:05
Type Auto: E91 executive

Het waarom ik de rubbers wil vernieuwen is moeilijk te omschrijven.
Laat ik het zo zeggen de auto rijd niet meer helemaal zoals een BMW hoort te doen.
Als ik een snelle stuurbeweging maak en ik ben klaar daarmee gaat de auto nog door alsof ik een soort van zwieper krijg. Uitlijning etc is allemaal perfect maar toch doet ie dit..
Ander voorbeeld is dat de auto niet heel stabiel voelt op hoge snelheden. Ik blijf maar corrigeren alsof de achterkant niet lekker zijn plek vast kan houden.
Daarom dus..
@335Rick,
Kun je wat meer vertellen over de powerflex? Waarom ben je overgestapt en waarom geen m3 rubbers dan?
Ervaar jij meer trillingen of resonantie?
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema
Noahfem7
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 1183
Lid geworden op: 20 jul 2009, 18:27
Type Auto: BMW 320D
Locatie: Antwerpen

@alpinadrachten: hoeveel precies is dik 3ton?
Jij had ook de M47n2 motor, toch? Hopelijk haal ik dat ook...
E90, 320D, 163pk, alu styling 162, getinte achterste ruiten, xenon, DPF, sportophanging, zwart leren sportinterieur, elektrisch uitklapbare trekhaak, sportstuur met bediening, M-schakelpook en M-handrem, OEM-blacklines, swirl-flaps.... GONE !!!!
335RiCK
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5767
Lid geworden op: 25 aug 2011, 20:29
Type Auto: BMW E92 335i-501pk/717 nm
Locatie: Madurodam

Kan je niet zoveel meer vertellen dan dat ze langer meegaan ,had mezelf voorgenomen dat ik deze wagen heel lang zou houden,en dat je dan betere rubbers kunt hebben,heb geen last van trillingen ofzo.
En waarom geen M3 rubbers........tis geen M3 :Mpower: :wink:
MOSSEMANTURBOchipt. 501pk/717nm.GRUPPE M airint.MOSSELMANTURBO,S upgr.MOSSELMANN
interco.MOSSELMANDOWNPIPES.DINAN oliek.SPEC sportkop 900nm..QUAIFE sper.MILLTEK sportuitlaat.POWERFLEX rubb .WIECHERS v. :FORGE dumpv.BREYTON vlg .KW schroefs v. 2.
BREMBO
BBK.M-PAKKET+pp diff. 102 competion
Gebruikersavatar
Alpinadrachten
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3330
Lid geworden op: 01 mei 2011, 11:05
Type Auto: E91 executive

Rick,
Bedankt voor je reactie. Ik dacht namelijk oem rubbers is normaal m3 rubbers stugger en powerflex nog harder.. Of is dit verkeerde conclusie?
@noahfem7,
Auto staat nu op 330dkm en loopt verder super is oersterk blok.
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema
Gebruikersavatar
Alpinadrachten
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3330
Lid geworden op: 01 mei 2011, 11:05
Type Auto: E91 executive

Iemand nog een goed advies? Onderbouwd?
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema
Gebruikersavatar
Baardaap
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 185
Lid geworden op: 15 sep 2011, 18:56
Type Auto: De Baardmobiel

Ik heb veel verhalen gelezen op 1addicts.com over M3 "bushings". Daar gaat je auto zeker strakker van sturen (als ik de mensen daar mag geloven). Kijk eens op schmiedmann.com. Daar kan je vast "betere" of "sport" rubbers vinden. Weet je ook meteen de prijs.

Succes! 008
Mijn E88 125i Tunex Tuned@ 228wpk - Cyba Intake Scoops - Performance Nieren - Performance Uitlaat - Performance Intake - Performance Veerpootbrug - 3d Design Carbon Diffuser - Blacklines - FK Schroefset - Klutch SL14 003
Gebruikersavatar
Alpinadrachten
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3330
Lid geworden op: 01 mei 2011, 11:05
Type Auto: E91 executive

Hallo medeforummers,

Bij deze even feedback over mijn vernieuwde subframe rubbers.

Zoals ik al eerder zei had ik het idee dat ze vervangen moesten worden. Auto had rijgedrag wat ik moeilijk kan plaatsen. De wegligging an sich was nog steeds errug goed. Kunnen vast wat mederijders van toerrit frylan bevestigen 008 .

Toch was ik niet tevreden.. de wagen was al meerdere malen door Lammert van der Meulen uitgelijnd en daardoor stuurde hij opzicht goed maar toch ik bleef ontevreden..
Ik rij deze auto van net onder de 2 ton en inmiddels staat ie op 335dkm.. Dempers zijn van KW en zijn allemaal in topconditie..
Slijtage van dit soort rubbers gebeurd langzaam en je kunt er niet altijd je vinger op leggen. Laten we zeggen dat ik vanaf een 250dkm al het gevoel had het is niet helemaal zoals ik het wil. Eerst verdenk je de banden.. Dan je draagarmen.. dan je dempers...
Gargage meerdere malen bezocht en ze verzekerden mij alles is strak en nergens ruimte..

De laatste paar maanden begon me op te vallen dat ik meer moet corrigeren op de snelweg.. Vooral al de snelheden flink oplopen... Ik betrapte me erop dat ik op de snelweg steeds met 2 handen het stuur stevig vast had.. Terwijl ik weet dat dit in principe helemaal niet nodig moet zijn...
Ik merkte ook bij snelle onverwachte stuurbewegingen dat de auto nog niet klaar was met sturen als ik dat al wel was... vooral bij snelle baanwisselingen op de snelweg..
Ik was er zo klaar mee dacht nu ga ik zelf op onderzoek.. Zo gezegd zo gedaan. Auto in de regen op bokken gezet en op jacht..
Nadat ik alle rubbers gedaan had mn wringijzer tussen het subframe gezet..
Ik kon dit enigszins bewegen... dit kan normaal gesproken ook maar had mezelf wijsgemaakt dat het teveel beweging was.

Afspraak gemaakt om rubbers te vernieuwen want zo een klusje gaat mij toch net even te ver...
Diff eronderweg, aandrijf assen eruit, Cadan as los... etc..

Op diverse forums gelezen dat dit een klusje van 8 tot 10 uur was.. Ik ben blind naar mijn vertrouwde adres gegaan. Carxpert Sikkema in Twijzelerheide.. (BMW Specialist).
Hij vertelde me nou met 4 uurtjes moet dat toch wel lukken..
Wis en waarachtig hij heeft het ook nog gedaan in ongeveer 4 uurtjes.. topbedrijf!! :Hosanna:

Ik zat nog met de keuze moet ik normale rubbers, M3 rubbers of polyurethane.. Aan die laatste kon ik mooi goedkoop komen maar toen ik hoorde dat je ze moet smeren anders kunnen ze gaan kraken dacht ik die rommel is niets voor mij.
Uiteindelijk voor de normale OEM rubbers gekozen. Mijn wagen blijft een daily ride en ik vind hem precies goed zo met de KW set en 19inch.. Stugger hoeft niet.

Nu het resultaat...

In het kort. Als je ook maar enigszins wazig weggedrag van je auto hebt dat je niet kan plaatsen is dit the job to do!!
Het is werkelijk verbazing wekkend hoe die auto veranderd is.
De auto rijd zoals ik vind dat ie moet rijden. Hij doet weer exact wat ik wil en hoe ik het wil. Snelle baanwisselingen op de snelweg gaan 100% gecontroleerd nu. Ben ik klaar met sturen is de auto dat ook.
Bij cruisen op de snelweg met als voorbeeld een 160 km/h zijn 2 vingers aan het stuur voldoende om hem in het gareel te houden.. Zijwind? Wat is dat? nagenoeg geen last meer van.
Ik ben echt overdonderd door het resultaat. Dit is bij veruit de beste maintenance job die ik ooit aan mn wagen heb laten doen!!
De oude rubbers waren trouwens niet gescheurd oid. Toch waren ze wel wat doorgezakt.. want met de nieuwe rubbers staat hij achter een stukje hoger. Gelukkig kan ik hem omlaag schroeven maar is wel iets om rekening mee te houden.

Tevens heb ik de swaybar (stabilisator) rubbers aan de achterkant ook vernieuwd. Deze kosten bijna niet en is zo klaar als je subframe los is anders kom je er moeilijk bij.

Bijkomstig voordeel is dat de auto ook vele malen minder overhelt. Of dit nu komt door de stabilisator rubbers of de subframe rubbers weet ik niet maar denk dat het een combinatie van beide is.

Ik hoop dat dit waardevolle info is voor medeforummers die ook onduidelijk weggedrag hebben
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema
335RiCK
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5767
Lid geworden op: 25 aug 2011, 20:29
Type Auto: BMW E92 335i-501pk/717 nm
Locatie: Madurodam

Mooi verslag,nu weer lekker genieten :autotje spelen:
MOSSEMANTURBOchipt. 501pk/717nm.GRUPPE M airint.MOSSELMANTURBO,S upgr.MOSSELMANN
interco.MOSSELMANDOWNPIPES.DINAN oliek.SPEC sportkop 900nm..QUAIFE sper.MILLTEK sportuitlaat.POWERFLEX rubb .WIECHERS v. :FORGE dumpv.BREYTON vlg .KW schroefs v. 2.
BREMBO
BBK.M-PAKKET+pp diff. 102 competion
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

Top dat je nu het resultaat hebt waar je naar op zoek was! :ja:
Gebruikersavatar
Alpinadrachten
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3330
Lid geworden op: 01 mei 2011, 11:05
Type Auto: E91 executive

Thanks Maikel.
Ik ben er idd erg content mee
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Goed om te horen...

...en blijkt maar weer dat soms verder moet zoeken.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Kijk, bedankt. Loont het toch maar weer de moeite om het te laten doen.
Ik ga in Augustus maar een afspraak maken voor de voorkant.
Ik denk dat ik voor de M3 rubbers ga :mrgreen:
En Eerst eens kijken of het zelf te doen is:)
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”