Dit verschil in mening zit hem puur in de interpretatie van het woord "fading", dit woord betekent vertaald uit het Engels gewoon "verminderen of minder worden".
In dit geval hadden we het over verminderde "rem"werking, Vapour-Lock (fluid fade) is dus ook gewoon een andere versie van de "fading" (friction fade) die jij nu voor ogen hebt.
Maar volgens mij beginnen we nu aardig van het onderwerp af te dwalen.
Trillen tijdens remmen, maar niet altijd
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
hahah.. ja fading betekent idd wegvallen of verminderen. Maar in motorvoertuigentechniek en racerij wordt fluidfading imo niet gebruikt als je sponzig gevoel hebt in de remmen.
Vind dat alleen dat als er met termen gegooid wordt..ook de juiste gebruikt worden. Als mensen fading googlen bij remmen..komen ze 99% blok/schijfissue tegen.
Maar gebruik wat jij prettig vindt. Zou het alleen onderbouwen als je bij een garage oid komt. Zo wrdt het niet uitgelegd op school namelijk..
Vind dat alleen dat als er met termen gegooid wordt..ook de juiste gebruikt worden. Als mensen fading googlen bij remmen..komen ze 99% blok/schijfissue tegen.
Maar gebruik wat jij prettig vindt. Zou het alleen onderbouwen als je bij een garage oid komt. Zo wrdt het niet uitgelegd op school namelijk..
Nobody said it was easy....
- Lewiz
- VIP Driver
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
- Type Auto: E92 335D + F10 535D
Haha, dit vermoede ik al, blij dat dit weer opgehelderd is.
Dat begrippen soms verder onderbouwd moeten worden blijkt maar weer, ik ontwerp gebouwen en machines en dat wereldje betekent fading weer iets compleet anders.
Dat begrippen soms verder onderbouwd moeten worden blijkt maar weer, ik ontwerp gebouwen en machines en dat wereldje betekent fading weer iets compleet anders.
Laatst gewijzigd door Lewiz op 14 feb 2017, 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
- Marc1980
- VIP Driver
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50
Het zit inderdaad in de interpretatie van het woord fading. En ik ben niet naar de motorvoertuigtechniekschool geweest om de termen te leren. Maar ik ben het met je eens dat fading meestal gaat over te hete remblokken.
Bij de garage zou ik het inderdaad anders vertellen, maar ik probeer daar eigenlijk nooit te komen.
Bij de garage zou ik het inderdaad anders vertellen, maar ik probeer daar eigenlijk nooit te komen.
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
- AMV070
- Just getting started
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 10 mar 2016, 09:22
- Type Auto: BMW 320dA EDE (F30)
Lees toevallig deze post nu ik net vandaag ook een probleem met trillen tijdens het remmen heb laten verhelpen. Probleem was erg veel trillen in het stuur bij (hard) remmen, lichte trilling in het stuur tijdens het rijden op hogere snelheid en niet vloeiend remmen maar met schokken tot stilstand komen.
Alle logische stappen waren al uitgevoegd in de reguliere garage. Nieuwe remschijven/blokken, remvloeistof vervangen, balanceren, uitlijnen. Probleem bleef er maar in zitten.
Uiteindelijk een specialist gevonden die liet weten dat de oorzaak zo goed als zeker in wielnaaf imperfectie zou zijn en dat je dit nooit zal gaan oplossen met nieuwe remschijven. Oplossing zou zijn nieuwe wielnaven monteren of een remschijf alignment uitvoeren (wat gelukkig een stuk goedkoper is). Met zo'n alignment halen ze een heel klein laagje van je remschijf om deze weer volledig strak op je remklauw/blokken te krijgen.
Nou, vandaag dus op pad om te kijken of het ging lukken. Het begon met een uitgebreide testrit door de eigenaar van de zaak. Na 3x remmen wist hij het eigenlijk al. Was inderdaad een probleem met een imperfectie in de wielnaaf waardoor het trillen in het stuur merkbaar was. Ook verliep het remmen niet echt lekker vloeiend. Zeg maar met schokken kwam de auto tot stilstand.
Daarna dus de auto op de brug en is het proces begonnen. Dat duur ongeveer 15 min per remschijf en daarna loopt deze helemaal recht door de remklauw/blokken. Er worden natuurlijk ook nieuwe remblokken in de klauw gezet.
Daarna weer rijden en een wereld van verschil merkbaar. Niks geen trilling tijdens het remmen meer en de auto stop in een mooie vloeiende beweging. Remtest gedaan op de afrit met een snelheid van 140-150 km/h en het stuur blijft gewoon doodstil. Is bijna een wonder om het te zien.
Hierbij een foto's van de remschijf alignment in actie:
Alle logische stappen waren al uitgevoegd in de reguliere garage. Nieuwe remschijven/blokken, remvloeistof vervangen, balanceren, uitlijnen. Probleem bleef er maar in zitten.
Uiteindelijk een specialist gevonden die liet weten dat de oorzaak zo goed als zeker in wielnaaf imperfectie zou zijn en dat je dit nooit zal gaan oplossen met nieuwe remschijven. Oplossing zou zijn nieuwe wielnaven monteren of een remschijf alignment uitvoeren (wat gelukkig een stuk goedkoper is). Met zo'n alignment halen ze een heel klein laagje van je remschijf om deze weer volledig strak op je remklauw/blokken te krijgen.
Nou, vandaag dus op pad om te kijken of het ging lukken. Het begon met een uitgebreide testrit door de eigenaar van de zaak. Na 3x remmen wist hij het eigenlijk al. Was inderdaad een probleem met een imperfectie in de wielnaaf waardoor het trillen in het stuur merkbaar was. Ook verliep het remmen niet echt lekker vloeiend. Zeg maar met schokken kwam de auto tot stilstand.
Daarna dus de auto op de brug en is het proces begonnen. Dat duur ongeveer 15 min per remschijf en daarna loopt deze helemaal recht door de remklauw/blokken. Er worden natuurlijk ook nieuwe remblokken in de klauw gezet.
Daarna weer rijden en een wereld van verschil merkbaar. Niks geen trilling tijdens het remmen meer en de auto stop in een mooie vloeiende beweging. Remtest gedaan op de afrit met een snelheid van 140-150 km/h en het stuur blijft gewoon doodstil. Is bijna een wonder om het te zien.
Hierbij een foto's van de remschijf alignment in actie:
Nu: F30 320dA EDE (2012) --> Take a look
Vroeger: E46 320d Touring
Vroeger: E46 320d Touring
- AMV070
- Just getting started
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 10 mar 2016, 09:22
- Type Auto: BMW 320dA EDE (F30)
Ik ben geweest bij G&G Autoservice in Heinekenszand (Zeeland)
https://gg-autoservice.nl/
Van huis uit is dit een Jaguar specialist maar hij voert ook diagnose/reparatie uit voor andere merken.
Wel even je kenteken/type BMW vooraf doorgeven zodat hij zaken als remblokken, remschijven (nodig als je huidige schijven te dun zijn) en de slijtagesensor op voorraad heeft. Je hoeft alleen te betalen voor wat nodig is en de rest stuurt hij terug.
Was niet naast de deur maar ik had er vertrouwen in na reviews op het internet en contact met hem over mijn probleem.
Ik had vooraf ook dit artikel gelezen en het filmpje vooraf bekeken:
https://gg-autoservice.nl/brake-disc-aligner/
https://gg-autoservice.nl/
Van huis uit is dit een Jaguar specialist maar hij voert ook diagnose/reparatie uit voor andere merken.
Wel even je kenteken/type BMW vooraf doorgeven zodat hij zaken als remblokken, remschijven (nodig als je huidige schijven te dun zijn) en de slijtagesensor op voorraad heeft. Je hoeft alleen te betalen voor wat nodig is en de rest stuurt hij terug.
Was niet naast de deur maar ik had er vertrouwen in na reviews op het internet en contact met hem over mijn probleem.
Ik had vooraf ook dit artikel gelezen en het filmpje vooraf bekeken:
https://gg-autoservice.nl/brake-disc-aligner/
Nu: F30 320dA EDE (2012) --> Take a look
Vroeger: E46 320d Touring
Vroeger: E46 320d Touring
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13837
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Enige minpunt is dat elke nieuw schijf voortaan meteen afgeslepen moet worden. Want je pakt niet de oorzaak aan.
Verder mooi dat t betaalbaar is verholpen!
Verder mooi dat t betaalbaar is verholpen!
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Bijzondere oplossing idd!!.
En mooi dat het betaalbaar is. maar moet helaas dutch gelijk geven. Alle schijven moete dus afgedraaid worde in de toekomst. En..das ino belangrijker. Je naven zijn dus krom. Wie zegt dat ze niet verder krom kunnen cq gaan worden. Door bv aandraaien of zwaar belasten ?
persoonlijk voor mij een no go.
En mooi dat het betaalbaar is. maar moet helaas dutch gelijk geven. Alle schijven moete dus afgedraaid worde in de toekomst. En..das ino belangrijker. Je naven zijn dus krom. Wie zegt dat ze niet verder krom kunnen cq gaan worden. Door bv aandraaien of zwaar belasten ?
persoonlijk voor mij een no go.
Nobody said it was easy....
- AMV070
- Just getting started
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 10 mar 2016, 09:22
- Type Auto: BMW 320dA EDE (F30)
Klopt, dat is inderdaad zo en is een afweging die je moet maken.Dutch79 schreef:Enige minpunt is dat elke nieuw schijf voortaan meteen afgeslepen moet worden. Want je pakt niet de oorzaak aan.
Verder mooi dat t betaalbaar is verholpen!
Mijn remschrijven zaten er net nieuw op dus ik verwacht dat deze nog wel minimaal 80.000-100.000 km door kunnen.
En ik gok dat ik deze auto dan niet meer heb. Mocht dat wel het geval zijn dan moet er een nieuwe set remschijven op + direct weer zo'n alignment actie.
Nu: F30 320dA EDE (2012) --> Take a look
Vroeger: E46 320d Touring
Vroeger: E46 320d Touring
- AMV070
- Just getting started
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 10 mar 2016, 09:22
- Type Auto: BMW 320dA EDE (F30)
Klopt inderdaad dat ze krom zijn en dat zal zo blijven. Waarschijnlijk ooit gebeurd in een diepe kuil of tegen een stoeprand of zo.NOS schreef:Bijzondere oplossing idd!!.
En mooi dat het betaalbaar is. maar moet helaas dutch gelijk geven. Alle schijven moete dus afgedraaid worde in de toekomst. En..das ino belangrijker. Je naven zijn dus krom. Wie zegt dat ze niet verder krom kunnen cq gaan worden. Door bv aandraaien of zwaar belasten ?
persoonlijk voor mij een no go.
Als ze heel erg krom waren had ik dat zeker ook op snelheid tijdens het rijden gemerkt. Maar dan is de auto mooi in rust. Alleen bij het remmen trilde het stuur enorm.
Mijn idee was: eerst deze actie en als het niet helpt dan toch maar de wielnaaf vervangen. Dat het probleem nu helemaal weg is is gezien de kosten echt boven verwachting.
Nu: F30 320dA EDE (2012) --> Take a look
Vroeger: E46 320d Touring
Vroeger: E46 320d Touring
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Mooie oplossing en lijkt me goed betaalbaar. Dit wordt ook vaak bij zwaardere voertuigen gedaan, oa vrachtwagens en legervoertuigen. Maat van me bij defensie had het bij zijn Z3 ook weleens gedaan in hun werkplaats.
Maar met het met de kritikanten eens, het blijft symptoonbestrijding. Ik had de monteur gevraagd de schijven 1 voor 1 te doen met een proefrit ertussen, kijken wanneer het probleem weg gaat. Dan weet je welke wielnaaf de boosdoener is en kan je die onthouden voor een volgende reparatie.
Ik had zelf een meetklok ertegen gezet, dan zie je zo welke wielnaaf krom is.
Maar ieder zijn eigen manier, probleem is opgelost en je kan weer heerlijk ontspannen sturen!
Maar met het met de kritikanten eens, het blijft symptoonbestrijding. Ik had de monteur gevraagd de schijven 1 voor 1 te doen met een proefrit ertussen, kijken wanneer het probleem weg gaat. Dan weet je welke wielnaaf de boosdoener is en kan je die onthouden voor een volgende reparatie.
Ik had zelf een meetklok ertegen gezet, dan zie je zo welke wielnaaf krom is.
Maar ieder zijn eigen manier, probleem is opgelost en je kan weer heerlijk ontspannen sturen!