Trillen tijdens remmen, maar niet altijd

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Sinds een tijdje trilt mijn 320d tijdens het remmen. Normaal gesproken zou ik denken dat de schijven krom zijn of er ongelijke afzetting van de remblokken op de schijven is waardoor het remmen ongelijkmatig gaat. Maar het vreemde is dat als ik harder rem het trillen vaak weer weg is. Ik zou juist verwachten dat het trillen erger zou worden met harder remmen.

Komt het vaak voor bij een 320d dat de schijven krom gaan? Ik zou denken dat 300 mm schijven toch groot genoeg zou moeten zijn. Maar de mijne is weg gechipt naar ongeveer 200 pk, wat vergelijkbaar vermogen is als de 325d. Maar de 325d heeft volgens mij grotere schijven voor en achter. Is het de moeite om te upgraden naar de 325/330 remmen als de schijven en blokken toch vervangen moeten worden? Of heb ik gewoon pech en moet het met de standaard remmen gewoon prima kunnen? Over het algemeen rij ik er niet zo hard mee, maar het is wel fijn als je in Duitsland met hogere snelheid goed kan remmen zonder de schijven krom te rijden.


'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13803
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 BMW 330i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Sommigen hebben er langere tijd last van en anderen hebben dit nooit. Het is lastig vast te stellen waar het door komt. Zijn nogal wat oorzaken mogelijk namelijk.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

Als eerste zou ik controleren of de wielbouten wel op het juiste moment zijn aangedraaid, dit heeft namelijk ook veel invloed op je schijven en je zult je verbazen hoeveel bedrijven ze alleen met een luchttol vastdraaien of niet snappen hoe ze met een momentsleutel moeten werken. 002
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
angel335
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4221
Lid geworden op: 03 feb 2011, 21:22
Locatie: prov. utrecht

Als je vaak zacht remt kan er een soort aanslag op je remschijven komen.
Rem ze eens een paar keer goed heet en kijk of je verkleuring krijgt.
En idd ook bouten even natrekken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
F10 535IX
Gebruikersavatar
gerrit11
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 431
Lid geworden op: 08 jul 2011, 00:07
Type Auto: F31 335d + 320d Lci
Locatie: ijsselstein

Kan ook aan je na banden liggen, voor of achter.
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Het trillen heb ik met de zomerbanden en winterbanden. Het wisselen doe ik zelf en netjes met de momentsleutel, dus daar zal het niet aan liggen.

Maar die aanslag van vaak zacht remmen zegt me niks. Volgens mij kan je juist aanslag op de remschijven krijgen als de remblokken te heet worden.
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

OK, nog een paar opties om te controleren:

Remvloeistof verouderd?

Remblokken/klauwen niet meer goed gangbaar?

Let ook goed op de achterremmen, zodra deze niet meer goed gangbaar of versleten zijn, heb je kans dat de voorremmen te veel belast worden.
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

De remvloeistof is zo'n 2 a 3 maanden geleden ververst dus daar zal het niet aan liggen. Overigens zou ik ook niet weten hoe oude remvloeistof voor trillingen met remmen zou moeten zorgen. Voor zover ik weet verlaagd alleen het kookpunt van de remvloeistof door opname van vocht, met als gevolg dat de remmen eerder kunnen gaan faden.

Of de remklauwen/blokken goed gangbaar is is wel een goede om te controleren. Het zou denk ik best kunnen dat de pennen van de remklauw niet helemaal soepel zijn waardoor met licht remmen het buitenste remblok niet goed tegen de schijf aangetrokken wordt. het gevolg zou dan zijn dat de remklauw eigenlijk de schijf naar buiten wil drukken. Met harder remmen trekt de klauw het buitenste remblok wel goed aan waardoor het remmen normaal gebeurt.

Ik zal alle remklauwen binnenkort eens controleren. Bedankt voor de tip! :ja:
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

Verouderde remvloeistof heeft nog meer dan alleen verlaagd kookpunt en fading tot gevolg. :wink:

Denk bv. aan de smering van de remzuigers in de klauwen, en een deel van de warmteafvoer van je remblokken, vaak kun je al aan de schijven zien dat er iets niet goed zit, doordat schijven dan niet mooi meer glanzen op het frictie oppervlak.

Ook een belangrijke is de verhouding remdruk voor achter (remkrachtverdeler), is deze niet goed dan krijgen de remschijven voor het ook te zwaar te verduren.
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Fading door veroudere remvloeistof..?
das een nieuwe :roll:
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Daar is niets nieuws aan hoor:
Fade can also be caused by the brake fluid boiling, with attendant release of compressible gases. In this type of fade, the brake pedal feels "spongy".
https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fade
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

Klopt, er gebeuren in de bergen nogal eens wat ongelukjes met mensen die bij het afdalen plotseling bijna geen remmen meer hebben door fading (verminderen) vanwege oude remvloeistof. (soms is het ook gewoon door een verkeerde rijstijl) 008
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Wat mij betreft is dat in de bergen altijd door een verkeerde rijstijl. Tenzij je er natuurlijk een sportievere rijstijl op nahoudt, maar dan moet je er ook op bedacht zijn dat dat kan gebeuren.

Heb weleens naast een collega in zijn auto gezeten op het circuit waarbij de remvloeistof in remklauw aan de linker kant begon te koken en aan de rechterkant nog niet terwijl we met 180 km/u afremden voor een haarspeldbocht. Dan trekt de auto flink opzij waardoor je niet echt op je gemak op de bijrijdersstoel zit. :shock:
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

klopt toch echt niet...
daar is zeker wel wat nieuws aan. iets met klok en klepel en dingen aannemen voor lief die kant noch wal raken (al zijn de walletjes soms lekker 8) )

fading komt door gasvorming bij je blokken of schijven die overhit zijn.

dampbelvorming (die samendrukbaar is) heet vapour lock. wat overigens eerder bij carbs voorkomt en hij ruk gaat lopen.
en dat bedoelen ze eerder denk ik ;)
dan krijg je idd een sponzig gevoel.
wikipedia kan door iedereen ingevuld worden.
Laatst gewijzigd door NOS op 14 feb 2017, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”