Trillen tijdens remmen, maar niet altijd

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Als ik het goed begrijp draaien ze de remschijf op een zodanige manier af dat het krom zijn van de naaf gecompenseerd wordt door de remschijf. Kunnen ze dan niet gewoon de naaf afdraaien zodat deze weer netjes vlak is? Erg veel zal er niet af hoeven verwacht ik. En dan heb je in de toekomst ook geen problemen als je nieuwe remschijven moet.


'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11478
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

je moet dan wel een exacte maat hebben voor je velg-centreerring. Anders gaat ie daar zwabberen.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13803
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 BMW 330i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Hmm, klinkt eigenlijk logisch ja... de naaf afdraaien. Geen idee of dat ooit wordt gedaan.

Bij een naaf met draadeinden gaat t niet lukken, maar bij 'onze' naven...?
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 17 feb 2017, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11478
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

meestal wordt je velg naaf afgedraaid zodat je meer ruimte hebt voor een centreerring.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13803
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 BMW 330i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dat kan inderdaad ook nog maar dan met een ander doel. Niet ivm compensatie bij trillingen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11478
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

nee, dat klopt. Maar als je de naaf laat afdraaien, moet je wel uitkijken met het passen van de velg. Er moet wel een centreerring voor zijn. 008
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Ik zou niet weten wat het probleem is met de centreerring voor de velg. Dat kleine beetje verschil ga je op de centreerring niet merken denk ik.

Volgens mij wordt naven afdraaien ook wel gedaan hoor. Als je draadeinden hebt kan je die er gewoon uitslaan en daarna weer terug monteren.

Overigens erger ik me rot aan de wielbouten van de BMW. :evil: Geef mij maar draadeinden. Met de wielen op de vooras loop je onnodig veel te prutsen. Zit het wiel zo dat de gaten niet voor elkaar zitten en probeer je het wiel te verdraaien dan draait de naaf ook mee. Dus kan je het wiel er weer afhalen en opnieuw proberen. En zo ben je een aantal keer bezig tot hij eindelijk goed zit. Dan liever draadeinden zodat je het wiel in 1 keer er goed op kan zetten.
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11478
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Zeker bij de grotere inch maten en achterwielaandrijving kan het minst of geringste al trillingen veroorzaken.
Als je bijvoorbeeld 2-3 tiende van een mm er af laat draaien kan dat al trillingen geven.

Denk dat diegene die hiermee gewerkt hebben dit kunnen beamen.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Het afdraaien zou in dat geval op het platte oppervlak van de naaf gedaan worden, dus het is niet dat de diameter van de centreerring verandert. Hoogstens staat de centreerring een klein beetje schuin op de naaf. Maar waarschijnlijk is dat juist het geval als de naaf krom is en corrigeer je dat ook als je de naaf afdraait.
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Naaf afdraaien wordt volgens mij niet vaak gedaan, simpelweg omdat er weinig tot geen apparatuur voor beschikbaar is om de naaf dan nog aan te drijven. Je kan hem eraf halen en in de draaibank zetten, maar dan moet je lagers vervangen. Kan je net zo goed een nieuwe naaf kopen kwa kosten. En de centreerring komt wel heel nauw, passing moet goed strak zijn anders heb je meteen trillingen te pakken.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Welke naven wil je afdraaien.?
voorzijde is een gebout naafhuis waarbij lager en naaf vv wordt. Kost niet de wereld.
achter is lastiger.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

Meten is weten, dus is het verstandiger door eerst eens met bv. een meetklok te meten of er ergens een maatafwijking in zit. 007

Dan kun je in ieder geval uitsluiten (of aantonen) of het probleem veroorzaakt wordt door bepaalde kromme of verbogen draaiende delen.

Er zijn nog steeds meer mogelijke oorzaken en het lijkt me dat het afdraaien of slijpen van schijven of naven pas moet gebeuren als zeker is dat het daar aan ligt. :shock:
Laatst gewijzigd door Lewiz op 05 mar 2017, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
Dennis07
Just getting started
Just getting started
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 aug 2015, 19:09

Ik wil ook graag mijn ervaring delen.
Ik had ook al ruim een half jaar last van trilling, iedere keer de schijven gewisseld voor nieuwe en dan was het weer een paar weken weg. Dit is natuurlijk wel erg vervelend en het drijft de kosten op. Ik ben dus op onderzoek uit gegaan en het bleken de draagarmrubbers. Ik heb preventief alle 4 de draagarmen vervangen en de schijven nogmaals. Nu is het al geruime tijd weg. Hiep hoi
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11478
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Bij welke kilometerstand was dit?
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Dennis07
Just getting started
Just getting started
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 aug 2015, 19:09

+/- 120k km
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”