Extra verlaging voorkant met veerpootlager (toplager) van Z4 of X-drive?

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guido80
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 09:57
Type Auto: F31 318iA LCI Msport
Locatie: Am Olympiapark 2

In aanvulling op de diverse veerschotel-topics:

Ik lees bij onze Duitse vrienden dat je ook met de plattere veerpootlagers van een Z4 (Sachs 802066) of E9x X-drive een kleine verlaging aan de voorkant kunt maken:
http://www.e90-forum.de/e90-e91-e92-e93 ... m-e9x.html.

Hierdoor komt de complete veerpoot ruim 1cm hoger in de carrosserie te zitten.

Heeft iemand al ervaring hiermee?


(Hopelijk zijn deze veerpootlagers ook te combineren met verlagingsveerschotels, want de opgetelde verlagingswinst wordt wel rechtstreeks gehaald uit de ruimte tussen deze twee onderdelen, als ze elkaar raken wordt de lagerwerking geblokkeerd.)

Twee centimeter verlaging is toch net effe mooier dan één hè... :Klappen:
Laatst gewijzigd door Guido80 op 08 mar 2017, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.


E91 LCI 318d 2009 6MT 143pk -> Gone
F31 LCI 318iA 2019 M-sport
Gebruikersavatar
Guido80
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 09:57
Type Auto: F31 318iA LCI Msport
Locatie: Am Olympiapark 2

Even voor de duidelijkheid:

https://www.realoem.com/bmw/nl/showpart ... Id=31_0716

Onze veerpootlager (nr. 1, 'tussenlager') valt in het kommetje van de veerschotel (nr. 9). Een verlagingsveerschotel is hoger c.q. dieper dan standaard.
E91 LCI 318d 2009 6MT 143pk -> Gone
F31 LCI 318iA 2019 M-sport
Gebruikersavatar
Guido80
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 09:57
Type Auto: F31 318iA LCI Msport
Locatie: Am Olympiapark 2

Zoveel topics hierover op buitenlandse fora gezien, maar heb ik misschien een oude (afgekeurde) koe uit onze sloot gehaald?
E91 LCI 318d 2009 6MT 143pk -> Gone
F31 LCI 318iA 2019 M-sport
Gebruikersavatar
Guido80
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 09:57
Type Auto: F31 318iA LCI Msport
Locatie: Am Olympiapark 2

Ik bedoel het gedeelte wat bóven de veerschotel zit, met de drie boutjes onder de motorkap te zien.
E91 LCI 318d 2009 6MT 143pk -> Gone
F31 LCI 318iA 2019 M-sport
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13803
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 BMW 330i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ben ik ook tegengekomen destijds maar tegenwoordig worden vaker de veerschotels vervangen. Waarom weet ik niet. Schotels zijn volgens mij ook wel goedkoper. Is ook afwachten of deze beiden zo maar gecombineerd kunnen worden. Zou risico opaanlopen kunnen geven (band tegen veerpoot), afhankelijk van velg/band-specs.
Veerschotels in combi met Eibach pro-kit heb ik zelf en was voor mij n ideale combi om de auto mooi laag en recht te zetten. Lager zou ik momenteel niet willen. Zeker met het comfort wat ik nu nog heb.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Gebruikersavatar
Guido80
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 09:57
Type Auto: F31 318iA LCI Msport
Locatie: Am Olympiapark 2

Ik heb bij een Duitser gelezen dat de verlaagde veerpootlager (= toplager, domlager, tussenlager, enz) op de E90 wél te combineren is met de bekende verlagingsveerschotels, dus ik waag de gok en heb de Z4-lagers besteld (Sachs 802066). De Supersport SUFT015 schotels had ik al klaarliggen.

Binnenkort dus foto's en (meet)resultaten!
E91 LCI 318d 2009 6MT 143pk -> Gone
F31 LCI 318iA 2019 M-sport
Gebruikersavatar
GoosemanIvo
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 jun 2016, 08:50
Type Auto: E91 318d+
Locatie: Veghel, Almere of daartussen ergens...

Heb er ook al meer over gelezen, zou moeten passen in de meeste gevallen was de conclusie die ik trok...
Ik volg 'm even, zelf binnenkort ook maar eens wat dichter naar moeder aarde.... :mrgreen:
2008 E91 318d+ (DPF delete, EGR delete, Chip!)
2002 Polo 9N 1.9TDI - :twisted: Powered by VVT :twisted: - 145pk/345Nm
Gebruikersavatar
Guido80
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 09:57
Type Auto: F31 318iA LCI Msport
Locatie: Am Olympiapark 2

Ze zitten erin! Maar het zit ook nog niet helemaal lekker.

Op de werkbank past het allemaal perfect, met een halve centimeter speling tussen bovenkant schotel en de drie platte boutkoppen van het toplager.

Alles gemonteerd, alle bijbehorende ringetjes/rubbers/papier netjes hergebruikt, maar het loopt nu licht aan bij ver insturen (inparkeren e.d.). Ben bang dat zo'n toplager toch nog behoorlijk meegeeft onder belasting, en bovenop de schotel zitten helaas ook nog drie hele kleine nokjes.

Ik ga er eerdaags weer mee verder (heb samen met mijn monteur nog wat opties in gedachten), blijft toch een hobby hè!

Wordt vervolgd.
E91 LCI 318d 2009 6MT 143pk -> Gone
F31 LCI 318iA 2019 M-sport
Gebruikersavatar
GoosemanIvo
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 jun 2016, 08:50
Type Auto: E91 318d+
Locatie: Veghel, Almere of daartussen ergens...

top dat je even update! Ben benieuwd wat er nog 'gemod' moet worden ;)
2008 E91 318d+ (DPF delete, EGR delete, Chip!)
2002 Polo 9N 1.9TDI - :twisted: Powered by VVT :twisted: - 145pk/345Nm
Gebruikersavatar
Guido80
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 09:57
Type Auto: F31 318iA LCI Msport
Locatie: Am Olympiapark 2

Sorry GoosemanIvo, hier dan eindelijk een fotoverslagje en mijn bevindingen.

- De gebruikte veerschotels:

Afbeelding


- De gedemonteerde veerpoot (volledig origineel, non M). De ruimte tussen de bovenrand van de schotel en onderkant van het toplager is de theoretisch haalbare verlaging:

Afbeelding


- Het verschil tussen de originele toplager (links) en de lagere versie van de Z4, waarvan het centreerboutje niet past op een E9x en dus losgedraaid werd:

Afbeelding


- Hieronder montagepoging 1 (waarover ik op 26 april al vertelde), waarbij zowel de veerschotels als de toplagers zijn vervangen, inclusief de stofkappen en rubberen eindstops (origineel).
- De eerste poging met twee kleine veerspanners liep bijna uit de hand (een spanner schoot naar één kant en de veer stond klaar voor lancering :shock: ). Met een grote spanner met U-vormige bekken lukte het wel.
- De oude afstandsring plus lagerbeschermkapje die tussen de schotel en toplager zitten werden hergebruikt, evenals de papieren ring en drie moertjes onder de motorkap. De locatie van de oude boutjes hadden we daar gemarkeerd, dus geen veranderde camberinstellingen als gevolg van het verwijderde centreerboutje.

Afbeelding


- Het leek te gaan werken! Zoveel mogelijk vrije ruimte benut, en toch kon het toplager nog vrijuit ronddraaien:

Afbeelding


- En toen de eerste ritten (we hadden helaas die dag geen tijd meer voor een tweede poging). Oh nee... licht knarsen bij ver insturen, en klapperen op slecht wegdek. Ik wist meteen dat de hierboven afgebeelde speelruimte op was, blijkbaar zakken de toplagers nog iets in hun rubber. Wel snel even gemeten: ca. 1,5 cm verlaging, dus ook niet wat ik gehoopt had...

- Bij de volgende gelegenheid de auto weer op de brug gezet, alles gedemonteerd (de tweede keer gaat het een stuk sneller!) en ja hoor: de boutjes van het toplager hadden contact gemaakt met de veerschotel, zie de zilverkleurige schaafsporen:

Afbeelding

- Mijn eerste ingeving en bestelling: een extra afstandsring ertussen? Nog ruim voldoende schroefdraad bovenop de demper. Let wel op, het zijn geen standaard ringen:

Afbeelding

- Uiteindelijk had ik geen zin in het risico om de boel een derde keer en vlak voor de vakantie te moeten demonteren, dus op safe gespeeld door bij poging 2 de keuze te maken om de nieuwe Z4-toplagers te behouden en alsnog de oude originele veerschotels te gebruiken. En gelukkig, met onderstaande setup rijdt de auto rijdt weer als vanouds:

Afbeelding


Wat heeft poging 2 uiteindelijk opgeleverd? Een goede 1 cm verlaging aan de vooras. Ik zie het subtiele verschil en dat is een mooi begin, maar ik had natuurlijk gehoopt op tenminste nog een extra centimeter én een goed werkende auto... Helaas moest ik nu kiezen 008

En wat ik niet had verwacht: de verlagingsveerschotels hadden bij mij blijkbaar weinig effect! Ik zal mijn reactie op een eerder topic hierover dus moeten herzien.


- Voor de ingreep (alles origineel, non M):

Afbeelding


- Na de ingreep, dus met standaard veerschotels, Z4-toplagers en vakantievuil:

Afbeelding

Verlagingsveren en/of dempers komen er misschien ooit nog, maar ik denk eerst eens subtiele spacers bij de achterwielen te gaan plaatsen om te zien hoe de 'stance' dan is.

Weer veel geleerd!
E91 LCI 318d 2009 6MT 143pk -> Gone
F31 LCI 318iA 2019 M-sport
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13803
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 BMW 330i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Het is of veerschotels of toplagers, want samen past dus niet. Toch goed om zeker te weten.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Dim70
Just getting started
Just getting started
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 nov 2015, 18:37
Type Auto: Bmw 335i E91 05/2008
Locatie: Utrecht

Met deze uitleg is er geen discussie mogelijk over wat nou de oorzaak is!

Goed gedaan :ja:

Aangezien ik mijn toplagers bij Mr Auto had gekocht (wat ik nooit meer doe overigens) klepperde er van alles.
De afdekdopjes (tegen vuil) welke normaliter bovenop worden gemonteerd pasten hierop niet meer.
Denk dat deze toplagers immitatie of sterk verouderde modellen waren of zo...
Bij mij was het rechtsvoor het ergst en daarom is deze als eerste vervangen door een nieuw ander exemplaar wat gewoon bij een automat. handel vandaan kwam. Hiermee verdween het geklapper rechts volledig. Nu is naarmate de kilometers zijn weggetikt de linker kant hetzelfde lot beschoren als de rechter dus deze staat nu ook op de nominatie om vervangen te worden.

De gebruikte dempers kwamen van een originele (e91) M onderstel versie en daar heb ik toplagers van besteld welke bij de M onderstel versie hoorde, ik heb deze aan de hand van het kenteken van de donor auto kunnen opsporen, deze zijn dus lager dan de originele niet M toplagers welke standaard op mijn auto waren gemonteerd.
Als ook de linker is vervangen en alles blijkt stil te zijn zal ik dit laten weten. Wel vermoed is dat de veren bij het sturen geluid zullen maken en zal ik denk ik alsnog voor de afstandsringen moeten gaan zoals hierboven in de uitleg...
Ik heb eigenlijk nergens kunnen vinden of een af fabriek M onderstel voorzien kan worden van Supersport veerschotels, in theorie zou het dus goed moeten passen toch....

Wordt vervolgt....
335i touring High Excecutive 2008, JB4 stage1
Gebruikersavatar
Guido80
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 09:57
Type Auto: F31 318iA LCI Msport
Locatie: Am Olympiapark 2

Ben benieuwd Dim! Heb je nu een setje lagers van Sachs?

Over de ringen: die heb je nu toch wel ertussen zitten? Ik had een extra setje besteld, uiteindelijk niet gebruikt.

Mister Auto ja... leuke prijzen, maar hun adviezen/bijschriften/bezorgtijden neem ik inmiddels met heel wat korrels zout
E91 LCI 318d 2009 6MT 143pk -> Gone
F31 LCI 318iA 2019 M-sport
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13803
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 BMW 330i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik heb eigenlijk nergens kunnen vinden of een af fabriek M onderstel voorzien kan worden van Supersport veerschotels, in theorie zou het dus goed moeten passen toch....
Ja lijkt me wel. Misschien hier ook al wel iemand gedaan. Had zelf standaard onderstel.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Dim70
Just getting started
Just getting started
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 nov 2015, 18:37
Type Auto: Bmw 335i E91 05/2008
Locatie: Utrecht

@Guido

Heb ze niet zelf geplaatst en was er niet bij toen deze werden vervangen, ik mag aannemen dat de ringen (lager afdek en gewone ring) die ik er speciaal bij had besteld er tussen zijn gezet.
Overigens zijn dit niet de ringen die ik op jouw foto zie maar de originele, die ringen van de foto zijn toch bedoeld om meer ruimte te creëren en komt er naast de 2 standaard ringen toch bij??
Ik ga navraag doen over het merk welke er nu onder zit, die van Mr Auto waren van Febi Bilstein...

Greetz Dimitri
335i touring High Excecutive 2008, JB4 stage1
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”