Extra verlaging voorkant met veerpootlager (toplager) van Z4 of X-drive?

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
ilovemycar2

Vandaag rondom nieuwe schokbrekers op mijn E91 325dA M-sport laten monteren.
Ik had via eBay complete set Sachs besteld, dus dempers, twee toplagers /steunlagers voor en allerlei stofhoezen en andere toebehoren waarvan ik de naam niet weet. Kortom, compleet setje voor M-onderstel. Dacht ik...
Ik had me zeer ruim ingelezen, ook op ons Duitse zusterforum en was daar al gewaarschuwd voor de diverse types toplagers met verschillende hoogtes. Diverse fabrikanten claimen volgens OEM-specificaties te leveren, maar dat is beslist niet zo.
Ik heb vanmorgen na demontage het originele toplager (na 185K) naast het nieuwe Sachs toplager gelegd en dat scheelde ruim een centimeter! En dit terwijl het nieuwe Sachs toplager voor M-onderstel moest zijn. Het onderdeelnummer van Sachs voor standaardonderstel is ook anders. Ik heb er voor gekozen de oude toplagers weer gemonteerd. Die waren nog goed, maar omdat de boel los lag dacht ik ze in een keer mee te laten nemen.
OEM toplager voor M-onderstel kost uit mijn hoofd per stuk circa €125, Sachs circa €40. Maar wanneer je krijgt wat er beloofd wordt heb je daar niets aan. Ik ga aanbieder op eBay nog even bellen hierover.

Erg vreemd is wel dat de auto nu voor wel centimetertje hoger dan voorheen, ondanks gebruik oude toplagers. Zou de nieuwe schokbreker de auto wat ophoog duwen? Moet het nog wat nazakken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


ilovemycar2

Ik heb de zogenaamde M-steunlagers (want zelfde hoogte als standaard steunlagers) teruggestuurd nadat ik eBay had ingeschakeld. Verkoper suggereerde dat ik de steunlagers had ingebouwd
terwijl ze amper uit de doos waren geweest om de hoogte te vergelijken met de originele. Natuurlijk niets meer van gehoord.
Vanmiddag tegelijk maar twee steunlagers voor E9X besteld, die zijn nog weer 8mm lager dan de M-steunlagers die 5mm verschillen van standaard lagers. Info allemaal afkomstig van uitgebreid topic van ons Duitse zusterforum. Kan de boel weer los aan de vooras....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Guido80
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 09:57
Type Auto: F31 318iA LCI Msport
Locatie: Am Olympiapark 2

Succes, ben benieuwd naar het resultaat!
Zou je hier voor montage een foto van jouw toplagers en veerschotels kunnen posten?
Aan de X-drive toplagers schijnen verstevigingsribben te zitten die eventuele verlagingsveerschotels kunnen gaan raken.
Maar ik begrijp dat jij alleen normale M-schotels gebruikt, dus is meer ter algemene info.

Zit er eigenlijk een maatverschil tussen de M-sport VEERSCHOTELS en standaard onderstel-schotels? (Dus niet de toplagers)
E91 LCI 318d 2009 6MT 143pk -> Gone
F31 LCI 318iA 2019 M-sport
ilovemycar2

Geen idee als antwoord op je laatste vraag. En ik heb inderdaad de veerschotels van M-onderstel. Geen idee of die verschillen van standaard onderstel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ride154
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2019, 21:01

Goedenavond heren,

Ik weet dat het een oud draadje is maar weet toevallig iemand waar de verlaagde schotels nog te verkrijgen zijn?
Ik heb me suf gegoogeld en eentje gevonden in de USA maar die verscheept niet naar NL. (kunnen ze waarschijnlijk niet spellen) :D
Jullie hulp wordt gewaardeerd.

Groet Menno
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13803
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 BMW 330i
Locatie: Capelle aan den IJssel

M3-toplagers kun je ook gebruiken zoals 330D hier heeft gedaan.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2184
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Klik!

Even goed opletten voor welke auto ze passen, staat op de website beschreven. Deze geven hetzelfde effect als de lagere veerschotels. Bij een hogere kilometerstand is het sowieso verstandig om de toplagers mee te pakken dus met deze lagere sla je twee vliegen in één klap. Daarbij natuurlijk een fotootje met de stance met Eibach pro, originele nieuwe dempers en de M3 toplagers;

Afbeelding
ilovemycar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 feb 2010, 23:54

Toplagers (Domlagers in het Duits) van een E9X-drive kan ook. Passen probleemloos en geven ca. 8mm verlaging.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ride154
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2019, 21:01

Kijk daar heb ik wat aan!
Top jongens bedankt.
Ik heb een E91 318i uit 2009 nu nog op standaard hoogte met 19” 225’s eronder en ben langzaam aan het updragen.
Inmiddels Bilstein B12 sportline in bestelling staan maar als ik daar de gegevens van na kijk qua verlaging dan wordt het hoogte verschil tussen voor en achter niet opgelost. Vandaar de vraag over de schotels maar goed idee om de lagers te doen. Bij mijn vorige auto viel die ook uit elkaar met het monteren van een schroefset. Thx
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2184
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Zo stond mijn zilveren 330i op de B12, ook met styling 225’s. Inderdaad, die had aan de voorkant toch nog ff een halve à hele cm mogen zakken. Mijn stance op de huidige zwarte 330d is nu echt perfect, precies zoals ik een schroefset ook zou instellen. :ja:
Spoiler
Afbeelding
330i

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
330d
Laatst gewijzigd door Jeremy op 18 aug 2020, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13803
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 BMW 330i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Toplagers begeven t vaker na verlagen inderdaad. Dus vernieuwen zou ik ze inderdaad. En die extra cm doet t m wel. Veel lager zou ik zelf niet willen. Dat wordt ook snel onpraktisch met drempels ed.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Gebruikersavatar
Guido80
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 09:57
Type Auto: F31 318iA LCI Msport
Locatie: Am Olympiapark 2

Verlagingsveerschotels te koop!
De E91 is al een tijd geleden verkocht (met de originele veerschotels en Z4-toplagers erop). Tijdens het opruimen van de berging vond ik de verlagingsveerschotels, originele toplagers, afstandsringen en centreerboutjes. Het is er nooit van gekomen om die combinatie alsnog onder de auto te zetten.

De hele set staat sinds vanmiddag op Marktplaats, misschien kan ik iemand van jullie er blij mee maken?

Groet!
E91 LCI 318d 2009 6MT 143pk -> Gone
F31 LCI 318iA 2019 M-sport
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”