Goedemiddag iedereen!
Vandaag is het redelijk winderig in het land, maar het probleem doet zich ook enigszins voor bij windstille dagen. Mijn E90 330i is erg gevoelig op de rechtuitstand, ik ben dus continue aan het corrigeren, vooral op hogere snelheden vanaf 140+. Nu heb ik net mijn zomerwielen onder de wagen liggen (18" OEM) en hierbij lijkt het iets meer aanwezig tov de winterwielen (17" OEM). Wind maakt het uiteraard erger maar ook met windstille dagen is het merkbaar.
De 330i staat op A-merk banden met meer dan voldoende profiel en op een vrijwel nieuw Bilstein b12 onderstel. De wagen is dus iets verlaagd. De rubbers rondom lijken in goede staat dus ik vermoed de uitlijning. De wagen is uiteraard na de verlaging uitgelijnd volgens fabriek.
Mijn vraag is, weet iemand een goeie uitlijnspecialist in zuidwest Nederland? Ik wil de wagen dus niet volgens fabriek afgesteld hebben (wat ie nu is) maar iets meer stabiliteit rechtuit. Tips voor welke afstelling hoe zijn uiteraard welkom!
Groetjes,
Jeremy
E90 330i rechtuitstabiliteit
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
-
- VIP Driver
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 19 mei 2016, 16:55
ik vind het niet gek dat je auto niet goed rijdt naar een standaard uitlijning.
uitlijnen van niet standaard auto's is een vak apart en kun je ook beter niet bij een bijvoorbeeld euromaster \ kwikfit laten doen. (kan ik uit eigen ervaring zeggen !)
het is niet zomaar klakkeloos een programmatje uit de computer inladen overnemen en klaar zoals velen helaas wel doen.
mijn auto heb ik laten uitlijnen door Uitlijnspecialist van der Velden in drunen hier ben ik speciaal vanuit tiel naar toegereden.
en dit zal ik de volgende keer weer doen, deze is naar mijn mening de naam uitlijnspecialist echt waardig. ( en niet duur )
uitlijnen van niet standaard auto's is een vak apart en kun je ook beter niet bij een bijvoorbeeld euromaster \ kwikfit laten doen. (kan ik uit eigen ervaring zeggen !)
het is niet zomaar klakkeloos een programmatje uit de computer inladen overnemen en klaar zoals velen helaas wel doen.
mijn auto heb ik laten uitlijnen door Uitlijnspecialist van der Velden in drunen hier ben ik speciaal vanuit tiel naar toegereden.
en dit zal ik de volgende keer weer doen, deze is naar mijn mening de naam uitlijnspecialist echt waardig. ( en niet duur )
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Thanks, heb een berichtje gedaan!
- Z4tje
- VIP Driver
- Berichten: 1763
- Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36
Om scherper te sturen zou je iets negatieve camber in moeten stellen, waardes weet ik niet maar wel dat je dat op hogere snelheid goed gaat merken.
Bilstein B12 lijkt me een goed uitgangspunt, heb die ook al twee keer gemonteerd
Bilstein B12 lijkt me een goed uitgangspunt, heb die ook al twee keer gemonteerd
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool
Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Het 'probleem' is... hij is iets te scherp haha! De kleinste stuuruitslag levert gelijk een behoorlijke koerswissel op, zowel op 17" Bridgestones als 18" Continentals. Ik vermoed dus dat de verlaging het allemaal net iets te scherp maakt en ik zou graag willen dat ie wat stabieler rechtuit wordt. Hij wijkt verder totaal niet af en spoort perfect rechtdoor als ik het stuur loslaat, alleen is de kleinste windvlaag of stuur-input genoeg om 'm van z'n spoor af te halen.
- BartB
- Facebook moderator
- Berichten: 6582
- Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
- Type Auto: E87 130i LCI
Standaard uitlijning van BMW is prut inderdaad.
Laat dit doen door een bedrijf die dit wel goed kan.
Hier in het noorden staat Lammert van der Meulen goed aangeschreven.
Laat dit doen door een bedrijf die dit wel goed kan.
Hier in het noorden staat Lammert van der Meulen goed aangeschreven.
. Der schönste Buchstabe der Welt.
-
- Just getting started
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 31 mar 2014, 23:05
- Type Auto: 430i Cabrio
Ik heb die ervaring ook gehad op mijn vorige bmw 's , overgegaan naar Michelin Pilot sport . Je heb dan een compleet andere auto , stuurt dan echt precies en nauwkeurig , geen gedweil en rijd mooi rechtuit . Daar voor ook de wielstanden ,camber , aangepast (door dealer) wat in het geheel geen effect had. Nu weer een nieuwe 430 met de standaard Bridgestone en weer hetzelfde probleem , hier gaan ook de Pilots onder . Wat kan helpen is de bandenspanning iets lager . De bridgestones bij mij stonden op 2.7 (cabrio ) terug naar 2.5 hielp wel wat maar de Michelins bracht echt de oplossing.
-
- VIP Driver
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 19 mei 2016, 16:55
@hansdo ik zelf rij nu met de bridgestone re050a
heb voorheen ook gereden met de conti sport contact 5 hankook ventus michelin ps3 en ps4 pirelli p zero
maar die bridgestone banden bevallen mij de eerste 7500km tot nu toe erg goed. zowel op nat als droog wegdek een goede ervaring.
@bartB die lammert van de meulen heeft inderdaad ook een zeer goede naam alleen je moet er wel wat voor over hebben om vanuit het zuiden of midden van het land helemaal daar heen te rijden.
vandaar ben ik toen van een of ander seat tuning forum in drunen terecht gekomen,
en ik kan zoals ik in mijn eerdere reactie ookal aangaf zeggen dat ik hier geen spijt van heb gehad, de auto stuurt echt mes scherp en je kunt het stuur gerust los laten om iets uit je dashboard kastje te pakken zonder dat je binnen 5 seconden in de vangrail zit
er zijn in dat wereldje helaas te veel mensen die adverteren met hun splinternieuwe glimmende hunter banken maar helaas denken dat alles wat de machine aangeeft klakkeloos moet worden overgenomen.
heb voorheen ook gereden met de conti sport contact 5 hankook ventus michelin ps3 en ps4 pirelli p zero
maar die bridgestone banden bevallen mij de eerste 7500km tot nu toe erg goed. zowel op nat als droog wegdek een goede ervaring.
@bartB die lammert van de meulen heeft inderdaad ook een zeer goede naam alleen je moet er wel wat voor over hebben om vanuit het zuiden of midden van het land helemaal daar heen te rijden.
vandaar ben ik toen van een of ander seat tuning forum in drunen terecht gekomen,
en ik kan zoals ik in mijn eerdere reactie ookal aangaf zeggen dat ik hier geen spijt van heb gehad, de auto stuurt echt mes scherp en je kunt het stuur gerust los laten om iets uit je dashboard kastje te pakken zonder dat je binnen 5 seconden in de vangrail zit
er zijn in dat wereldje helaas te veel mensen die adverteren met hun splinternieuwe glimmende hunter banken maar helaas denken dat alles wat de machine aangeeft klakkeloos moet worden overgenomen.
-
- Just getting started
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 31 mar 2014, 23:05
- Type Auto: 430i Cabrio
Zo zie je maar weer hoe zeer de wensen en ervaringen kunnen verschillen , de Bridgestone was bij mij 1 bak ellende , lekke band , canvasbreuk en daarna een constatering (gelukkig ) vlak voor mijn vakantie door duitsland (plakgas natuurlijk) dat de binnenzijde van 1 der achterbanden geheel gescheurd was bij het loopvlak aan de binnenzijde , kon zo de staalgordel zien zitten , en dat wil je niet als je met 250 over de snelwegen gaat . De Bridgestone had op dat moment ca 40000 gelopen , overgegaan naar Michelin Pilot sport en inmiddels meer dan 100000 km ervaring en nooit geen problemen meer . Gaan ook veel langer mee en nooit het idee dat je de baas niet meer bent over de auto.
- VossieBMW
- Getting the hang of it
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 30 mar 2016, 22:05
- Type Auto: BMW M3 F80 2016
hansdo schreef:Zo zie je maar weer hoe zeer de wensen en ervaringen kunnen verschillen , de Bridgestone was bij mij 1 bak ellende , lekke band , canvasbreuk en daarna een constatering (gelukkig ) vlak voor mijn vakantie door duitsland (plakgas natuurlijk) dat de binnenzijde van 1 der achterbanden geheel gescheurd was bij het loopvlak aan de binnenzijde , kon zo de staalgordel zien zitten , en dat wil je niet als je met 250 over de snelwegen gaat . De Bridgestone had op dat moment ca 40000 gelopen , overgegaan naar Michelin Pilot sport en inmiddels meer dan 100000 km ervaring en nooit geen problemen meer . Gaan ook veel langer mee en nooit het idee dat je de baas niet meer bent over de auto.
Jouw ervaring staat lijnrecht tegenover die van mij,
De keus en ervaring in banden is echt zeer persoonlijk.
Ik rij sinds 12 jaar Bridgestone's zowel non RF als RF nu de S001 Potenza's zéér tevreden over, de Pilot Sport ook gehad maar was daar niet tevreden over, wel de Michelin Super Sport die zijn gruwelijk lekker en een goede 2'e voor mij!
Maar incombi met een verlaagde BMW (schroefset A Merk) mijn rij-eigenschappen en wensen is de Potenza S001 mijn band.
Lekke banden en canvasbreuk nog nooit meegemaakt, misschien de stoepranden mijden
BMW M3 F80 07- 2016 facelift
I Own The City Where Dreams Come True.
I Own The City Where Dreams Come True.
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 19:52
- Type Auto: 130i
Heb ook helemaal niks met bridgestone, merkte het verschil al na 30 meter toen er nieuwe michelins ps4´s onder gingen. Uitlijnen is inderdaad nog een stuk belangrijker in deze.
Verkeerd balanceren/bandenmerk zal je merken in trillingen en/of tijdens remmen, verkeerde uitlijning merk je eigenlijk constant. Je bent er echter al zo aan gewend dat het je niet meer opvalt. Laat de auto goed uitlijnen(vd meulen,dokkum), en je zal het verschil gelijk voelen.
Verkeerd balanceren/bandenmerk zal je merken in trillingen en/of tijdens remmen, verkeerde uitlijning merk je eigenlijk constant. Je bent er echter al zo aan gewend dat het je niet meer opvalt. Laat de auto goed uitlijnen(vd meulen,dokkum), en je zal het verschil gelijk voelen.
-
- VIP Driver
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 19 mei 2016, 16:55
Haha wel grappig dat ik iedereen zijn eigen mening heeft mijn ervaring met bijv de ps3 band was dat deze naar mijn mening te zacht was voor een bmw.
Eb bijv de pirelli p zero weer te hard hierbij leek het net alsof de auto vastgelaste veren had, ik vind de bridgestone een goede middenweg.
@hansdo ik verbaas me er wel over dat je zoveel km rijdt op een set ik rij meestal maar zo een 15a hooguit 20 duizend op een set achterbanden daarna zijn ze levensgevaarlijk.
Eb bijv de pirelli p zero weer te hard hierbij leek het net alsof de auto vastgelaste veren had, ik vind de bridgestone een goede middenweg.
@hansdo ik verbaas me er wel over dat je zoveel km rijdt op een set ik rij meestal maar zo een 15a hooguit 20 duizend op een set achterbanden daarna zijn ze levensgevaarlijk.
- Kubus123
- VIP Driver
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 31 jan 2015, 17:27
- Type Auto: F32 420i
Verwar aub niet ps3 of 4 met pss want dat is echt appels met peren vergelijken imo. Ps3 kan misschien nog net leuk mee met sportmaxx oid maar is niet een super sport straatband.
335i E92 DCT Individual Feuer Orange / JB4 G5 / VSRF DP / IC:http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=14792