Verlaagde veerschotels, maar niet verlaagd ?

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Gebruikersavatar
PIR3lly
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 550
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:06
Type Auto: F82 M4 Competition
Locatie: In de lucht...

Goeie inderdaad. Pas vast draaien met de auto in normale stand.
Dus per kant opkrikken zonder wiel erop, totdat de auto op de veerpoot rust, dan vast draaien. Of handvast zetten, daarna wielen erop en laten zakken. Aandraaien op een brug.


BeemerBas
Just getting started
Just getting started
Berichten: 87
Lid geworden op: 13 mar 2016, 20:26
Type Auto: E91. 330
Locatie: Zutphen

Draagarm is nooit los geweest dus kan het niet zijn.

Stabi stang is los geweest en de schokbreker zelf.
Verder is er niks los geweest.
Gebruikersavatar
PIR3lly
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 550
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:06
Type Auto: F82 M4 Competition
Locatie: In de lucht...

Dan zit het goed en is ie lager geworden... :mrgreen:

Maar zonder gein, als alles klopt en hij is niet lager, maar hoger geworden, dan zou ik het weer met de originele proberen en het daarbij laten (of nog 1 keer demonteren en checken).

Veren zitten boven en onder op de goede manier in de rubbbers en veerschotels "gedraaid"? En veren niet omgekeerd gemonteerd?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Moet wel los zijn geweest om de veerpoot eruit te halen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Guido80
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 09:57
Type Auto: F31 318iA LCI Msport
Locatie: Am Olympiapark 2

Mee eens, de draagarm wordt dan ook niet eraf gehaald, maar de bouten moeten wel losgedraaid zijn.

Of jouw bouten/bussen zijn misschien nu 'verdraaid', als de veerpoot/draagarm met kracht naar beneden is geforceerd bij demontage, zonder de bouten te lossen.
E91 LCI 318d 2009 6MT 143pk -> Gone
F31 LCI 318iA 2019 M-sport
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Los = losdraaien uiteraard ja.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
BeemerBas
Just getting started
Just getting started
Berichten: 87
Lid geworden op: 13 mar 2016, 20:26
Type Auto: E91. 330
Locatie: Zutphen

Weet ook zeker dat de draag armen niet onder spanning staan.

Want dan had ik nooit de schokbreker met de hand naar boven kunnen duwen, om het toplager aan te draaien.

Ben de draad beetje kwijt. denk dat deze oplossing met veerschotels niet gaat lukken.

Dus ga alles maar weer demonteren en origineel plaatsen.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als de bouten van je draagarmen al los zaten of er zelfs geen (werkende) bussen meer in zitten dan is er sowieso iets mis met je ophanging..?!
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Dim70
Just getting started
Just getting started
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 nov 2015, 18:37
Type Auto: Bmw 335i E91 05/2008
Locatie: Utrecht

Ik heb ook de supersportwagen i.c.m. een origineel M onderstel. Wel heb ik de toplagers vernieuwd maar dan die bij het M onderstel horen. Diegene die het hele spulletjes heeft geplaatst zei tegen mij dat deze toplagers minder hoog zijn dan diegene die op mijn originele veerpoten zaten.....
Wellicht is dit nog een tip?

PS: Foto hoe dit er uit ziet staat op de topic van de laatste BMW meeting in Veenendaal (zwarte e91).
335i touring High Excecutive 2008, JB4 stage1
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Supersportwagen? :mrgreen:

PS: Volgens mij zijn die toplagers even hoog. Alleen opmeten van de onderdelen kan daar zekerheid over geven. Dat het artikelnummer afwijkt zegt niks, want die veranderen toch regelmatig.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 12 mei 2017, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Qua snelheid wel, heb ik ervaring mee.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Lennard18
Just getting started
Just getting started
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2017, 16:44
Type Auto: BMW E92 330D

Dim70 schreef:Ik heb ook de supersportwagen i.c.m. een origineel M onderstel. Wel heb ik de toplagers vernieuwd maar dan die bij het M onderstel horen. Diegene die het hele spulletjes heeft geplaatst zei tegen mij dat deze toplagers minder hoog zijn dan diegene die op mijn originele veerpoten zaten.....
Wellicht is dit nog een tip?

PS: Foto hoe dit er uit ziet staat op de topic van de laatste BMW meeting in Veenendaal (zwarte e91).

Zit er dan dus wel of geen verschil in hoogte met de originele?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Hij zal wel bedoelen dat de toplagers die bij t M-onderstel zaten, wat minder hoog waren.
Hoeveel minder hoog? Paar mm misschien. En zijn er wel toplagers specifiek voor het M-onderstel. Vermoed van niet.
Het onderdeel kan gewijzigd zijn en inmiddels onder een nieuw artikelnummer worden verkocht.
Zonder vergelijkende foto met evt artikelnummers blijft het wat vaag.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Dim70
Just getting started
Just getting started
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 nov 2015, 18:37
Type Auto: Bmw 335i E91 05/2008
Locatie: Utrecht

Supersportwagen!!! Wordt gek van die woordvoorspelling....

Ik bedoelde natuurlijk die supersport veerschotels.
Diegene die dus de oude veerpoten heeft verwijderd hield de nieuwe M veerpoot met nieuwe toplagers naast de oude poot en vertelde mij dat er verschil in hoogte van de toplager zat t.o.v. van de oude. De M variant zou dus lager zijn. Maar goed dat is dus van horen zeggen....
335i touring High Excecutive 2008, JB4 stage1
Gebruikersavatar
Guido80
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 09:57
Type Auto: F31 318iA LCI Msport
Locatie: Am Olympiapark 2

Dat klopt, zo heb ik de toplagers van de Z4 (Sachs 802066) gemonteerd, die zijn ook duidelijk een stukje lager dan de normale E9x toplagers.

Wordt veel gedaan in Duitsland:
http://www.e90-forum.de/e90-e91-e92-e93 ... m-e9x.html

Begrijp ik het goed dat jouw M-toplagers probleemloos werken met de supersport schotels (met daartussen één zo'n dikke ring en de dunne lager-afdekring)? Dan is mijn toplager waarschijnlijk NOG lager geweest, want eenmaal onder belasting bleek er bij mij geen ruimte meer te zitten tussen lager en schotel...

Ik was over mijn toplager&veerschotel-avonturen laatst een topic begonnen, dat ga ik eens snel aanvullen met conclusies en foto's.
Laatst gewijzigd door Guido80 op 18 mei 2017, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
E91 LCI 318d 2009 6MT 143pk -> Gone
F31 LCI 318iA 2019 M-sport
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”