Remmen vervangen, reset werkt niet?

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Luitjes,

Zojuist aan de knutsel geweest. Voor- en achter stonden de remmen op het programma. Helaas voor de voorkant de verkeerde besteld, dus daar uiteindelijk niets nieuws in gezet. Achter wel. Oude sensor was nog niet af gegaan, dus die wil ik hergebruiken (kon bij de E46 ook).

Daarna eventjes resetten via de BC. Dacht ik. Misschien heb ik de resetknop niet lang genoeg ingedrukt, maar terwijl ze voor het klussen nog op 7000 (voor) en 33000 (achter) stonden, staan ze nu allebei op enkel ----- en is er niets meer aan te resetten. Carly app aangeslingerd om vanuit daar te resetten, maar daar krijg ik alleen maar 'Reset failed'. Hij geeft aan dat resetten met een oude sensor niet kan, maar ik interpreteer dat als 'met een oude sensor die al een melding heeft gegeven', dat is hier niet het geval.

Iemand hier ervaring mee? Is dit een kwestie van iets zwaarders dan Carly gebruiken? Heb ik net pech dat bij het inremmen de voorste sensor alsnog af is gegaan (maar waarom zou achter dan ook een melding geven nu)? Moet ik inderdaad sowieso altijd de sensoren vervangen? Doe ik iets verkeerd, zie ik iets over het hoofd? Wie denkt er met me mee? :ja:


Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Sensor toch vervangen, zou het op moeten lossen.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zijn goedkoop te krijgen, dus inderdaad gewoon meevervangen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Het ging ook niet zozeer om de prijs. Vond het simpelweg zonde om iets dat goed is 'zomaar' te vervangen: er wordt wel vaker allerlei spul vervangen dat niet nodig is en bij m'n E46 kwam ik er ook mee weg. Ik vraag me vooral af hoe het werkt. Ik bedoel... de computer registreert alleen nulletjes en eentjes. De ECU krijgt normaal gesproken toch gewoon een signaal van de sensor binnen (goed of niet goed), toch niet of het een nieuwe sensor is?
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Ik weet niet precies hoe de sensor werkt.
Kan ook te maken hebben met de dikte van het materiaal en de variërende weerstand die daarbij hoort wellicht?

Ik weet wel dat ik vaker over dit probleem gelezen heb (geen persoonlijke ervaring helaas), en een nieuwe sensor met een reset loste het gewoon op :)
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
Guido80
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 09:57
Type Auto: F31 318iA LCI Msport
Locatie: Am Olympiapark 2

Ik had hetzelfde, de sensors hoeven niet altijd al een (rode) melding gegeven te hebben om toch vervangen te moeten worden.
Ik had na sensorvervanging geen problemen met resetten, zie mijn post van enkele maanden geleden.
E91 LCI 318d 2009 6MT 143pk -> Gone
F31 LCI 318iA 2019 M-sport
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als de blokken al een tijd mee zijn gegaan, kun je de BC niet resetten zonder nieuwe sensor.
Dan zou je ook geen goede indicatie krijgen want de sensor heeft ook n slijtdeel wat bepaalt hoe lang je nog met de blokken zou kunnen doen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Sensor is niks meer dan een bakelieten ding met een draadje waarbij spanning op staat.
Bij sommige merken maalt hij massa via je schijf...en bij sommige wordt er een controle stroom doorheen gestuurd. Wordt die onderbroken (dus hij raakt de schijf) dan ligt die op.

Gister nog van een forummember zn schijven en blokken gedaan....en ook de sensor herbruikt. Reset is gewoon gelukt...
Dus of je sensor is toch door (dat kussentje uitstekend naar je frictie materiaal...of hij is stuk.
Maar je "sensor" zover je die sensor kan noemen kan onmogelijk de dikte beoalen van je blok voor ie door is. Dat doet je bc naar gelang je rijgedrag....
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Lijkt me inderdaad dat de sensor gewoon meet 'goed of niet goed'. Te ver = melding. De BC schat al naar gelang je rijgedrag in hoe lang de boel mee kan. Het vreemde is wel dat ie nu op beide assen een melding geeft, terwijl ik de sensor aan de voorkant helemaal niet aangeraakt heb. Hoe dan ook, misschien heb ik er toch te veel aan lopen wrikken of ergens een keer te veel contact gemaakt met de schroevendraaier.

Hoe dan ook, ik ga wel twee nieuwe sensoren bestellen, tegelijk met de juiste blokken voor de vooras (hoop ik). Ik zie de sensoren voor rond de tien euro per stuk, dat lijkt me een redelijk gangbare prijs, toch?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dat verklaart niet waarom veel mensen de sensor niet kunnen hergebruiken, ook als hun blokken nog niet op zijn.
Gewoon lekker vervangen voor dat tientje, toch? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 30 jun 2017, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Mee eens. Mogelijk zit het 'm in de interne constructie, frictie, contact met staal, weet ik veel? Ik maak die dingen ook niet :D. Ik heb er alleen nu een probleem mee.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Heb je een multi meter?
Ik heb nog een nieuwe liggen. Voor het geval dat. Zal die es doormeten op ohmse waardes. Moet toch morgen vroeg de zaak open gooien...
Meet jij jouwe door....
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Ik vrees dat mijn multimeter een keer vocht heeft gepakt en gesneuveld is. Vervolgens nooit een nieuwe gekocht omdat ik er toch amper iets mee deed. Twee keer gebruikt in meer dan tien jaar, denk ik.
Welke omgeving zit je, NOS?
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

NH...bij alkmaar in het kakkerige Bergen :D

net ff nieuwe gemeten...1 ohm..
nagenoeg niks dus. Door is oneindig.>>-----
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Die sensoren zijn bij mijn weten altijd zwart wit en zit geen intelligentie / variabele weerstand in. Resterende KMS op de bc is een schatting en komt niet van de sensor zover ik weet, hij raakt de schijf toch niet voordat de blokken al half of verder op zijn?
Waarschijnlijk is ie toch gesneuveld met het sleutelen.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”