To whom it may concern
Bezoek Lammert op 17.07.2017
BMW E91 met m-sport onderstel, 4 nwe Bilstein B4 shocks, 225/45/17 non-rft
Na de vele lovende verhalen op verschillendee fora gelezen te hebben, besloten zelf maar eens de proef op de som te nemen.
Sinds 2 jaar rij ik een E91, vorig jaar laten uitlijnen bij een bandenboer, was goed uitgevoerd maar niet optimaal naar mijn zin (zwabberen/zoeken in de bochten).
Een week geleden zijn alle schokdempers vernieuwd en naar Lammert gegaan voor de uitlijning, mijn wensen waren: fenomenale wegligging en een uitmuntende rolweerstand. Volgens Lammert geen issue als hij maar de vrije hand kreeg (gaat me wel wat meer banden kosten maar rijplezier/genot krijg ik daarvoor terug). Mijn bandenspanning stonden voor op 2.3 en achter op 2.8, deze heeft hij voor verhoogd naar 2.7 en achter gelijk gelaten. Bij volle belading adviseert hij voor 2.8 en achter 3.0.
Hij heeft een hele eigen kijk heb op het uitlijngebied. Dat houd in dat hij de meeste wagens niet afstelt volgens de fabriekspecificaties.
Lammert heeft de vrije hand gekregen en ik heb dat geweten. Met een big smile ca. 250km teruggereden, jammer dat ik te weinig bochten tegenkwam en dat ik betrekkelijk snel thuis was
Heb nu mijn adresje gevonden
Uitlijnen Lammert van der Meulen - lange rit waard?
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11478
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Goed verhaal, en natuurlijk leuk om te horen dat er mensen outside the box denken. Door deze afstelling kun je in theorie harder door de bocht? En wat doet Lammert tegen de "hoge" rolweerstand?
Ben benieuwd.
Ben benieuwd.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
-
- VIP Driver
- Berichten: 16597
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Goed om te horen!
De touring (2010 E91 320dA xDrive) van m'n vader ook uit laten lijnen bij Lammert. Top, stabiel, niks van te zeggen.
Maar m'n eigen 130i heb ik gewoon bij mn eigen Bosch garage laten uitlijnen met wat kleine adviezen van mezelf en deze ligt minstens net zo stabiel. En dat voor de helft van het geld.
Zo spannend is uitlijnen ook weer niet imo..
De touring (2010 E91 320dA xDrive) van m'n vader ook uit laten lijnen bij Lammert. Top, stabiel, niks van te zeggen.
Maar m'n eigen 130i heb ik gewoon bij mn eigen Bosch garage laten uitlijnen met wat kleine adviezen van mezelf en deze ligt minstens net zo stabiel. En dat voor de helft van het geld.
Zo spannend is uitlijnen ook weer niet imo..
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
ejt schreef:Goed verhaal, en natuurlijk leuk om te horen dat er mensen outside the box denken. Door deze afstelling kun je in theorie harder door de bocht? En wat doet Lammert tegen de "hoge" rolweerstand?
Ben benieuwd.
Ik gok bandenspanning omhoog en de wielen meer of minder camber geven zodat er minder wegcontact is?
Het mooie van dit soort dingen vind ik....
Kneus (forummember zoals wij allemaal en we kunnen allemaal onwijs goed sturen...ahum) Gaat al geilend naar zo een kerel. Die lacht zn ballen uit zn broek en stelt hem af. Jij rijdt weg en de placebo doet zn werk .
1x te hars je stoep af..en weg afstelling.. mooi he.
Nobody said it was easy....
- snapo6
- VIP Driver
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 02 okt 2015, 16:04
Kan idd harder door de bocht en auto/besturing/wegligging blijft stabiel en wat Lammert allemaal doet/gedaan heeft is technisch en niet mijn sterkste punt.
Zal een dezer dagen het rapport trachten toe te voegen, kunnen jullie je conclusies trekken.
Zal een dezer dagen het rapport trachten toe te voegen, kunnen jullie je conclusies trekken.
E91 LCI 320d Touring, zwart, automaat
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Overigens echt niet lullig bedoeld...maar ut werkt wel zo.
Iedere gek kan je auto zo afstellen dat je lichter rolt..maar je banden slijten meer.
Wat heb je daar nou aan?
Om vervolgens later weer lagers te hebben die eerder stuk gaan oid.
Iedere gek kan je auto zo afstellen dat je lichter rolt..maar je banden slijten meer.
Wat heb je daar nou aan?
Om vervolgens later weer lagers te hebben die eerder stuk gaan oid.
Nobody said it was easy....
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13803
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 BMW 330i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Goeie info! Maar zou dat ook voor 19" gunstig zijn?Mijn bandenspanning stonden voor op 2.3 en achter op 2.8, deze heeft hij voor verhoogd naar 2.7 en achter gelijk gelaten. Bij volle belading adviseert hij voor 2.8 en achter 3.0.
Dokkum. Damn, da's n uithoek! Iemand anders opties in de Randstad?
Ben bij Profile geweest. Ook prima, maar voor circuit ed kan t vast beter.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i -Sport.
- rsvmakkie
- VIP Driver
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
- Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
- Locatie: Noord Holland
Zie niets.....
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
- rsvmakkie
- VIP Driver
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
- Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
- Locatie: Noord Holland
Bekijk mijn E91 325i Arktis.