Uitlijnen Lammert van der Meulen - lange rit waard?

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
beamer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 apr 2011, 22:53
Type Auto: 320i e91
Locatie: Fryslan

Dus alleen de sporing is voor + achter afgesteld. De rest van de waardes veranderen een beetje mee met de afstelling van de sporing. Niks bijzonders dus..................?


NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Sporing is idd op 0 gezet. En da's idd bijzonder. Voordeel an op nul is idd minder weerstand en vrijer rollen.
Maar dit is statisch.
Dynamisch komt er meer bij kijken en zal je 0 van je sporing achter naar binnen gaan en juist toespoor krijgen volgens de sporingtheorie/voor of achter aangedreven.
Op nul is mooi voor een snel circuit. Voor een bochtig circuit is het juist niet goed.

Ik ben heel benieuwd waarom dit gedaan is..en wat j er Voor betaald hebt?
Zo zie je maar dat de placebo goed werkt.
Nobody said it was easy....
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Uitlijnen bij Lammert kost €90 als ik me niet vergis.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Ik vind 0 op de vooras ook wel typisch. Normaal gesproken zou een achterwielaandrijver dan uitspoor krijgen op de vooras. Voor lekker strak insturen is dat wel fijn, maar voor stabiliteit bij hoge snelheid heb ik toch liever een beetje toespoor. Het valt me trouwens ook op dat de vooras erg weinig camber heeft, zeker in verhouding met de achteras.

Ik heb mijn E90 nog nooit uit laten lijnen, maar dat moet binnenkort wel gebeuren aangezien ik alle draagarmrubbers vervangen heb. Ik zie ook dat mijn voorbanden aan de buitenkant wat meer gesleten zijn, die zou dus eigenlijk ook wat meer camber mogen hebben. Is dat eigenlijk verstelbaar bij een E90?
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Nee, camber is niet verstelbaar.

Bij mij E87 130i heb ik de 'camber-pin-mod' gedaan en M3 draagarmen gemonteerd, daardoor heb ik wel iets meer camber voor.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Die camber-pin-mod, betekent dat dat camber eigenlijk wel verstelbaar is, maar vanuit de fabriek 'gelockt' door die pin? Ik heb een 'Tech BMW Alignment' document waar dit in staat voor de E46 en E85 (de E90 was toen nog niet uit denk ik). Maar het klinkt alsof het precies hetzelfde werkt.
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ja, daar komt het op neer. Je breekt het pinnetje van de topmount af waardoor je de toren verder naar binnen kan duwen.

Dit scheelt een klein beetje in camber.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Moet de veerpoot onder de auto vandaan om dat pinnetje af te breken of kan dat ook gewoon met de veerpoot op de auto?
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ik heb het gedaan met wisselen van de veren, maar ik denk dat als je de boutjes losmaakt en de auto opkrikt je hem er prima af kunt halen. Even een tang erop en ronddraaien, stelt niks voor.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Bedankt voor de tip! Handig om die pinnen er uit te halen voor ik hem uit laat lijnen. Ik las op internet dat je ongeveer van 0.3 naar maximaal 0.8 graden camber gaat, dus voor straatgebruik is dat nog steeds een prima waarde.
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Sommige tikken hem zo los....
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
E92fan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 jan 2012, 15:39

Ga ook altijd bij hem. Ik betaal liever 20 euro meer aan hem dan dat ik het bij Profile laat doen.
Hij test altijd zelf de auto en laat mij nog eens rijden. Lammert is een erg relaxte gast die de tijd neemt en weet waar hij over praat.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Vraag dan eens waarom hij het op 0 zet....?
Wat zn gedachte erachter is tov de theorie die in de racerij geldt.

Je mag mij ook meer betalen..en wil dr best langer over doen. Maar als je niet snapt wat er gedaan wordt...is het mooier dan gebakken lucht toch?
Nobody said it was easy....
birdy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:47
Type Auto: F20 LCI 116D Sportline

Lammert doet iets met m'n auto, ik ben tevreden met het resultaat en bereid daar een x-bedrag voor te betalen (en nee, ik snap niet wat hij heeft gedaan). Wat heeft dat met gebakken lucht te maken? Dat is een kwestie van vertrouwen, en blijkbaar hebben de mensen vertrouwen in Lammert. Net zoals de mensen vertrouwen in jou hebben als ze de auto bij je afgeven voor onderhoud/reparatie. Niks mis mee toch?

Waarom hij de dingen doet zoals ie ze doet? Geen idee (wil het ook niet weten). Maar ik zou zeggen, bel 'm op misschien wil hij z'n "geheim" delen.

Mvg,

Bert
F20 LCI 116D Sportline

Afbeelding

Ein Mensch braucht keinen Stern, keinen Blitz und auch keine 4 Ringe. Ein Mensch braucht 2 Nieren.
debmw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 390
Lid geworden op: 28 dec 2010, 20:22

:Klappen: groot gelijk Bert.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”