Bout voor sporing afstelling muurvast

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Vorig week ging ik de auto uit laten lijnen, maar dat ging uiteindelijk niet helemaal. De excentrische bout van de afstelling van de sporing van het linker achterwiel zit muurvast in de metalen bus van het draagarmrubber. Ik heb al geprobeerd de bout eruit te slaan met een vuistje terwijl de moer precies op het uiteinde zit, maar dat heeft alleen maar geleid tot een geplette moer. Heeft er iemand nog een gouden tip hoe ik die bout eruit krijg? Op het moment heb ik de bout wel iets gedraaid om wat meer toespoor te krijgen, maar daardoor staat het rubber van de draagarm extra op spanning wat natuurlijk niet de bedoeling is.


'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Helaas een voorkomende probleem bij die bouten.
Zit vaak veel meer vuil ed.
Verwarmen is vaak de enige optie. Maar met een brander is het niet te doen.
Er zijn gloeisystrmen die je om je moet doet en zo se boel plaatselijk verwarmen.
Als dat niet lukt...dan is je bout zn kop en moet dr afgelopen een optie. En dan er proberen uit te tikken als je zicht hebt...
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Bedoel je de bout eruit tikken nadat je de kop eraf geslepen hebt? (Je berichtje is wat moeilijk leesbaar) Dat gaat dan toch niet makkelijker dan nu? Want ik kan al prima op de bout slaan op de plek waar de moer zit, er zit alleen geen beweging in. En WD40 helpt ook (nog) niet.
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

NOS heeft t over n inductieheater zoals de mini-ductor. Zijn alleen nogal aan de prijs voor de hobbyist.
Lekker uitbesteden zou ik zeggen dat lossen als t echt niet lukt.
Probeer s n profi WD40 met coldshock. Werkt beter dan standaard spul.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Ik zou ook eens 'echte' kruipolie gebruiken i.p.v. standaard WD-40 (wat slechts redelijk als kruipolie werkt)
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

dacht ff dat je geen ruimte had om te doen..
In uiterste geval slijp je de koppen eraf en kan je de arm lossen...en bv goed in de deblock zetten. nachtje weken bv.
Of uitboren....of..je arm eraf halen en persen..alleen is dat wel preciesiewerk.
Zou eerder een nieuwe draagarm er zetten..scheelt werk dan.

en wd40 is leuk voor rvs te laten glimmen. Das geen echte kruipolie ;)
deblocker..of deblock-ice (niet van overtuigd) is beter.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Als ik de kop er af slijp krijg ik de arm nog steeds niet los. Zo'n 5 cm van de bout zit door het subframe heen, het is dan ook een vrij lange bout. Ik zal straks nog eens kijken of ik hem los kan slaan en anders eens betere kruipolie halen.
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”