E90 330i - Trilling/onregelmatigheid tijdens remmen
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
De remmen zijn nooit warm, ook niet na een lange rit. De achterste klauwen zijn er in mei onder gegaan en toch heb ik (ook) een trilling achter. Lijkt me sterk dat die klauwen weer vervangen moeten worden?
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
De 7e gaat de auto langs bij een-niet-officiële specialist maar er staan alleen maar BMW’s in en buiten de garage daar. Ze hadden het daar over de remverdeler, rembekrachtiger of toch iets niet lekker bij de klauwen. Dan gaan alle klauwen dus uit elkaar om te reviseren wanneer nodig en wordt er goed naar het onderstel gekeken. Ik ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door Jeremy op 23 jun 2020, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ik heb Bilthamber Atom-Mac (20x verdund) inmiddels geprobeerd en het voorkomt zeker vliegroest op je schijven, dus dat zou je ook kunnen proberen.
Even insprayen en dan kun je je auto mer natte schijven gerust langdurig parkeren. Heb t na n wasbeurt geprobeerd en verschil is duidelijk. Heb evt nog foto's.
Even insprayen en dan kun je je auto mer natte schijven gerust langdurig parkeren. Heb t na n wasbeurt geprobeerd en verschil is duidelijk. Heb evt nog foto's.
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Ah super! Ja dan ga ik daar ook even naar kijken! Thanks Dutch!
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Even een update;
De 330d is vandaag bij Louwerse geweest in de buurt. Aardige kundige kerel die uitvoerig naar de diesel gekeken heeft. De wagen is gelijk voor de APK gegaan en uiteraard goed gekeurd.
Zijn bevindingen; de remmen voor beginnen minder te worden, maar de remmen achter zien er keurig uit. Hij vermoed dat de reden van de trilling de bovenste draagarm achter is. Deze vertonen wat speling en zou de trilling kunnen verklaren. Nieuwe remschijven en klauwen zouden in eerste instantie het probleem lijken te verhelpen, maar zodra die wat ingeremd zijn zou de draagarm ervoor kunnen zorgen dat de trilling terugkomt omdat de draagarm deze niet meer kan “dempen”.
Als ik weer thuis ben worden deze vervangen en worden de schijven afgedraaid óp de auto, waarbij eventueel andere spelingen wat meer gedempt zouden worden. Voor de remmen voor heb ik het advies gekregen om de geperforeerde Zimmermann sport schijven te nemen met originele BMW remblokken, waarbij de klauwen voor gereviseerd en opnieuw opgebouwd worden om dat ook uit te sluiten.
Wat vinden jullie?
De 330d is vandaag bij Louwerse geweest in de buurt. Aardige kundige kerel die uitvoerig naar de diesel gekeken heeft. De wagen is gelijk voor de APK gegaan en uiteraard goed gekeurd.
Zijn bevindingen; de remmen voor beginnen minder te worden, maar de remmen achter zien er keurig uit. Hij vermoed dat de reden van de trilling de bovenste draagarm achter is. Deze vertonen wat speling en zou de trilling kunnen verklaren. Nieuwe remschijven en klauwen zouden in eerste instantie het probleem lijken te verhelpen, maar zodra die wat ingeremd zijn zou de draagarm ervoor kunnen zorgen dat de trilling terugkomt omdat de draagarm deze niet meer kan “dempen”.
Als ik weer thuis ben worden deze vervangen en worden de schijven afgedraaid óp de auto, waarbij eventueel andere spelingen wat meer gedempt zouden worden. Voor de remmen voor heb ik het advies gekregen om de geperforeerde Zimmermann sport schijven te nemen met originele BMW remblokken, waarbij de klauwen voor gereviseerd en opnieuw opgebouwd worden om dat ook uit te sluiten.
Wat vinden jullie?
Laatst gewijzigd door Jeremy op 23 jun 2020, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Lijkt me een plan, hoewel ik ivm remstof zelf sowieso geen originele blokken meer zou willen.
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Klinkt als een aannemelijke oorzaak. Los van de remmen, draagarmen met speling = snel oplossen.
Waarom geen BMW schijven met remblokken?
Waarom geen BMW schijven met remblokken?
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Eigenlijk zodat de remblokken theoretisch wat sneller slijten (en dus minder last van roest zullen hebben) en dat er toch nog wat lucht bij kan door de gaten zodat er minder roestvorming is. Uiteraard is dit vooral theoretisch en zal het minimaal verschil maken maar alle beetjes zullen helpen?
En originele blokken zodat we zeker weten dat de blokken goed zullen zijn en we deze uit kunnen sluiten. Nieuwe bmws staan immers ook wekenlang stil in de opslag als het voorraadmodellen zijn.
En originele blokken zodat we zeker weten dat de blokken goed zullen zijn en we deze uit kunnen sluiten. Nieuwe bmws staan immers ook wekenlang stil in de opslag als het voorraadmodellen zijn.
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Als je toch nieuwe schijven gaat monteren en kans op trilling wilt minimaliseren, zou ik de optie open houden voor zwevende/ tweedelige schijven al dan niet met groef/ dimples. Ze zijn iets duurder, maar minder kans op oververhitting. Voor de F3x is er zeker aanbod en voor de E9x heb ik het niet gechecked, maar zal er vast ook zijn.
BMW 330D M Sport EB (F31)
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Hmm, ja, alleen is bij mij het probleem eigenlijk niet echt dat ze te heet worden of geworden zijn. Wellicht zelfs, en dat klinkt misschien ook wel aannemelijk, rem ik zelfs te weinig?
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Als je te weinig remt, kunnen gegroefde remschijven wel helpen aanslag op de remblokken te voorkomen.
Moet je wel van de whirrrrrrr geluiden houden als je (stevig) afremt.
Moet je wel van de whirrrrrrr geluiden houden als je (stevig) afremt.
BMW 330D M Sport EB (F31)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Kan bij m'n M-Performance schijven niet zeggen dat ik nou meer geluid heb bij het remmen eigenlijk.
Nou zitten er ook niet zoveel groeven in...
Nou zitten er ook niet zoveel groeven in...
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen