E90 330i - Trilling/onregelmatigheid tijdens remmen

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

RAH schreef:Heb je al eens geprobeerd om voor het wegrijden (zodra je het vermoeden hebt dat de remmen zullen gaan trillen) de rem een paar keer goed in te trappen (dus in stilstand, nog voor je weg gereden bent)? Kan me namelijk niet voorstellen dat het roest is. Mijn auto staat ook wel eens een dag of 4 a 5 stil en bij de eerste keer remmen hoor je het dan goed schrapen, maar daarna niets meer en de remmen trillen verder ook niet.
Het is een automaat dus ik trap inderdaad eerst de rem in voor ik wegrijd. Ik zal eens proberen dit een aantal keer te doen, eens kijken of dat helpt. Ik vind het gewoon erg frappant dat ik twee E90's heb gehad, met exact dezelfde remsetup, en iedere keer weer een trilling heb nádat de auto 7+ dagen stil heeft gestaan... Ik moet voor mijn werk dus 150km rijden en de heenweg is zo goed als trillingvrij, waarbij de terugweg soms gewoon echt irritant is door die trilling. Het ontstaat dus écht tijdens die week dat de wagen stilstaat. De vorige keer heb ik nog gecontroleerd of de velgen warm waren en deze waren hooguit lauw. Ook had ik bewust de auto uit laten rollen komend van de snelweg en de remmen amper gebruikt om er zeker van te zijn dat ik de auto niet met warme remmen weg zou zetten...
BMWcoder schreef:Was je je auto regelmatig? Ik had lang geleden bij mijn motor soortgelijke ellende, bleek de wax in de shampoo de boosdoener. Zou ook je velgenreiniger kunnen zijn die een bepaalde laag dan wel of niet achterlaat, waar je klauw op dat moment dan zit niet waarschijnlijk. Zomaar een theorie.
Succes met de oorzaak achterhalen.
Dat is een hele goeie... Dat is inderdaad een "overeenkomst" tussen mijn beide auto's. Ik gebruik Gyeon Q2m Iron. Ik zal de komende tijd eens niks gebruiken, kijken wat dat doet. Misschien dat deze reiniger zich in de schijf bijt? Je ziet namelijk inderdaad ook de schijf paars kleuren... :? :?


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Duh, wat zou n ijzerverwijderaar doen.. ik gebruik dat alleen als de wielen eraf zijn bij de seizoenswissel.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

:duh: :duh: :lol:


... en dan voel je je achterlijk...
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

het kan ook dat je te zacht/weinig remt. heb hetzelfde. nu met de 330i ( = grote schijven) en met de vorige (Z4 2.5i) ook nadat ik grotere remschijven gemonteerd had. met de kleine remschijven nergens last van. en na een paar keer stevig remmen ook (even) nergens meer last van.

mijn theorie: de grotere remmen worden niet warm genoeg/hebben te veel remkracht en verglazen. mijn oplossing: af en toe wat harder remmen dan nodig :)
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ik heb zojuist vanuit Duitsland een set nieuwe ATE schijven en blokken besteld. Voor de prijzen op eBay hoef je het in ieder geval niet te laten. Ik ga je advies opvolgen Vester en voorlopig de velgen niet meer wassen, alleen nog maar afspuiten als ze koud zijn.

Het probleem is dat mijn auto toch twee keer per maand één week stilstaat op Schiphol, in weer en wind. De schijven roesten dan ook gewoon enorm. Ik ga in ieder geval proberen de auto in een beschut hoekje te parkeren en de eerste paar kilometers wat asocialer op de remmen. Wat je zegt klopt wel, bij mijn ex-330i had ik het ook dat ik na een aantal keer goed doorremmen weer een stuk aangenamer kon stoppen. Maar ik vermoed nu wel dat de achterremmen van de 330d gewoon aardig versleten zijn. Ik voel een flinke rand zitten aan de buitenkant van de schijf, dus vervangen kan geen kwaad. Deze pak ik dan gelijk mee volgende week en de voorremmen doe ik later een keer, er zit ook niet echt een trilling in het stuur heb ik gemerkt.

Het zal in ieder geval geen vaste klauw zijn, want de velgen zijn amper lauw te noemen.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Mijn nieuwe remmen zijn vorige week gemonteerd. Het " onregelmatige" remmen is weer weg. De wagen remt dus weer zoals het hoort. Vanaf nu ga ik geen velgenreiniger direct op de velg meer gebruiken en zal ik op de eerste rit na een week de remmen wat "agressiever" gebruiken.

Wat mij wel opvalt is dat ik nog steeds een soort "gebonk" hoor aan de achterkant tijdens het remmen boven de 120km/h. Ook merk ik dat de wagen boven de 130 een lichte trilling vanaf de achteras heeft. Dit is zowel op de zomer- als op de winterset dus dat lijkt mij dat het niet in de wielen zit, maar eerder in het onderstel en/of lager. Het wiel zelf heeft geen speling, niet op 12/6 uur als op 3/9 uur. Daarom vermoed ik toch een draagarm of rubber. Als ik de wagen in N zet en uit laat rollen heb ik het ook. De hardschijf is zo goed als nieuw en op de aandrijfassen van en naar het differentieel zit geen speling.

Omdat de remacties zelf erg soepel zijn lijkt dit dus eerder iets aan het onderstel te zijn. Ik heb al gekeken naar de verschillende draagarmen achter, deze lijken allemaal goed. Echter, mijn 330i leek destijds ook goed te zijn op de brug, maar na het (toch niet) preventief vervangen van de voorste draagarmen onder en boven was dit gebonk weg. Visuele inspectie lijkt dus niet altijd het antwoord te zijn.

Wellicht hebben jullie dit vaker gehad, of heeft iemand een idee waar ik dit precies zal moeten zoeken?
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Nou, het kon niet lang goed gaan natuurlijk... Wederom een trilling. De oorzaak is volgens mij toch te zien op onderstaande foto. Een afdruk van de remblok in de schijf, iedere keer nadat de auto een week stil gestaan heeft. Dit is na 160km rijden met een paar keer flink remmen, waarbij de roest dus weer weg is, maar deze afdruk blijft staan. Iemand tips om eindelijk van dit probleem af te komen? De wagen had de afdruk namelijk niet vorige week voor het wegzetten en nu de afdruk er weer zit heb ik weer last van het onregelmatig remmen. De schijven zijn overigens niet warm weggezet, ik kon de schijven met m’n handen aanraken, deze waren naar schattig 25°-35°. De enige manier om de trilling weg te krijgen is door een paar keer een noodstop te maken. Maar de afdruk blijft. Ik word er goed ziek van in ieder geval... :nee: :nee: :nee:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zit je remzuiger niet vast? Als je met de hand je wiel rond draait, gaat dat dan een beetje soepel?
Kan wellicht ook aan de geleiderpennen liggen die stroef schuiven.
Normaal gesproken krijg je geen afdruk op je schijf.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 13 mar 2019, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ja wiel is soepel rond te draaien, de velgen zijn ook niet warm en allemaal “ongeveer” even vies. Als de auto die week stilstaat rijd ik ook zo weg, de blokken zitten niet “vast”. Het enige wat wel is is dat het rempedaal hard is tijdens die eerste start maar dit trekt zo weg. Volgens mij hoort dit wel. Ik ben ten einde raad....

Het enige wat ik kan bedenken... zit er toevallig metaaldeeltjes in de remblokken? Alsof deze vast roesten? En zouden keramische blokken hier wellicht een antwoord op zijn?
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Heb je een automaat? Misschien rem je vaak aggressief of rijdt je veel in de bergen / met caravan en rem je vaak/veel hard af. Als je dan tot stilstand komt (bij een verkeerslicht bijv.) met je nog warme remschijven en je blijft je rem indrukken dan kan je schijf krom trekken (en krijg je afdruk van remblok op je schijf). Kan inderdaad ook een vastzittende zuiger zijn of een remslang die (intern) niet meer goed is.
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Het enige wat wel is is dat het rempedaal hard is tijdens die eerste start maar dit trekt zo weg. Volgens mij hoort dit wel. Ik ben ten einde raad....
Hier heb ik ook sporadisch last van en hoort niet. Ik moet er nog naar kijken.

Een snelle google;
Check if the vacuum brake pump is connected properly or is even working

Park the car and turn off the engine.

Pump the brake pedal five or six times

Start the engine, and keep your foot pushing down on the pedal. Check what happens to the pedal.

With the engine running, the engine sucks the air out of the brake booster, restoring the vacuum. Normally, the pedal will drop towards the floor with your foot applying light and steady pressure on it.

If the pedal pushes back against your foot, then there is a problem. This could be a blocked vacuum hose, a leak in the vacuum hose, or a leak in the brake booster check valve.
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
petrolheadd
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 680
Lid geworden op: 24 okt 2014, 21:26
Type Auto: F20 118i lci Mineralgrau M- sport

Ik heb last gehad van kromme remschijven. Vervolgens vervangen met nieuwe schijven. De trilling is daarna verdwenen, nu maar afwachten of het terugkomt. Iedere keer als ik bij een stoplicht sta, dan trap ik de rem niet in, maar zet ik de automaat in de N of P stand. Als je de rem te lang vasthoudt, dan zou de schijven krom kunnen trekken.
F20 LCI Mineralgrau 118i :Mpower: sport
F36 Alpinweiss 420I :Mpower: Sport (sold)
F60 Mini Countryman JCW (sold)
E91 LCI Le Mans Blue 320i :Mpower: Sport (sold)
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Het is inderdaad een automaat. Maar het zijn gewoon niet te warm geworden schijven. Ik heb de wagen vorige week woensdag weggezet en toen zat de afdruk er niet. Aangezien ik al langer aan het troubleshooten ben heb ik dus even snel gecontroleerd of de schijven warm waren en deze waren lauw. Makkelijk vast te houden en de voorste schijven waren even warm en de achterste ook. Vervolgens start ik de auto vanochtend en zijn de schijven erg verroest, plus de afdruk waar het blokje tegen de schijf aan zat. De schijven zijn dus niet warm weggezet en de klauwen zitten niet vast.

Verder heb ik inderdaad dat na deze tijd het rempedaal wat hard is. Maar zodra ik de motor gestart hebt zakt deze weer naar de normale positie en voelt deze weer normaal, precies zoals beschreven.

Ik let ook heel goed op mijn rempedaal als ik na de snelweg stil sta. Ik laat de wagen soms zelfs langzaam doorrollen zonder stil te staan en als ik wel stil sta zet ik de automaat in de N stand en op de handrem. Ik doe er dus alles aan om de remmen niet in te drukken als deze warm zijn en zelfs alles eraan om de schijven überhaupt niet warm te krijgen. Wel rem ik normaal en rem ik de roest er wel gewoon af.

Ik vind het gewoon typisch dat ik dit nu al met 4 auto's heb gehad. Wat doe ik nou fout? Of is dit gewoon iets wat ik moet accepteren en hoort dit bij OEM Bmw remmen?
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Laat ik beginnen met dat ik niet weet wat het probleem geeft.
Dat de schijven krom zouden trekken door te hard remmen en dan je rempedaal in blijven trappen, wat in jouw verhaal staat, daar geloof ik niet in. Zeker niet bij deze kilometerstand.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”