Goedenavond iedereen!
Eigenlijk zit ik al een hele tijd met het volgende probleem; Mijn E90 330i remt enigszins onregelmatig (harder zachter harder zachter) wat vervolgens voor een trilling kan zorgen boven de 80 km/h, tot ik de remmen een paar keer flink op hun donder geef. Alsof de schijven “vies” worden en na het paar keer remmen weer schoon zijn. De schijven zijn naar mijne zien dus niet krom.
De remschijven en -blokken rondom zijn vervangen voor origineel BMW, de remklauwen rondom zijn gereviseerd en de slijtage-indicatoren zijn vervangen. Tot dusver alles goed dus. Even wat meer details; Mijn wagen staat regelmatig een week+ stil buiten. Logisch dat er dan roest op de schijven komt, volledig te begrijpen en normaal. Echter merk ik dan ook dat de wagen met roestige schijven best wel onregelmatig remt. Alsof één stuk van de schijf meer weerstand oplevert dan het andere. Ook logisch gezien het niet roest waar de blokken tegen de schijf aan zitten, maar het is mij altijd verteld dat één keer normaal remmen alles weer op zou moeten lossen. Ik moet echter 3+ keer een noodstop maken voordat de wagen goed, zonder trillingen en zonder onregelmatigheid, remt. Met andere woorden, als ik de remmen opnieuw inrem is er niks meer aan de hand. Dit gaat dan ook gewoon altijd goed, tót er weer roest op de schijven ontstaan is. Dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen.
Wat ik ook merk, is dat het aangrijppunt van het rempedaal een stuk hoger komt te liggen als de onregelmatigheid erin zit. De remmen grijpen dan veel sneller aan (zeg na 25% indrukken). Na een paar keer flink doorremmen en als de boel weer schoon is is het aangrijppunt veel lager (50% indrukken is dan hetzelfde als die 25% ervoor). Het is niet dat de wagen na die noodstops minder remt als in afstand, het is eerder te beschrijven als beter doseerbaar. De remmerij bijt minder en remt soepeler nadat de remmen weer "ingeremd" en afgekoeld zijn.
Ook merk ik, als de wagen een aantal dagen stilstaat, dat het rempedaal erg hard is geworden het amper in te drukken is. Na het starten is dit overigens gelijk weer prima, alsof er een vacuum op zit. Ik weet niet of dat er ook mee te maken heeft, maar dat valt wel op.
Dus, conclusie; roest op schijven of een bepaalde tijd stilstaan veroorzaakt onregelmatigheid en soms trillingen tijdens het remmen. Aangrijppunt van het pedaal is dan ook (veel) hoger. Een paar keer een noodstop maken lost het altijd op en dan remt de wagen weer fantastisch, maar daarna is ook het aangrijppunt veel lager. Dit gaat goed tot er weer roest op de schijven komt, óf er een aantal dagen overheen gestreken is. Rempedaal voelt ook hard na een aantal dagen, starten van de wagen lost dit op. Remschijven, -blokken zijn nieuw, klauwen gereviseerd.
Wie kan dit verklaren?
E90 330i - Trilling/onregelmatigheid tijdens remmen
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Dat laastse is je rembekrachtiger die eerst leeg is..en dus hard pedaal geeft. Na starten gaat je vacuumpomp werken (n52) en gaat de booster werken omdat er vacium onstaat .
Je roest zorgt voor oneffen aangrijpen en kan j klacht geven. Maar hard zacht etc is meestal kromme schijven. Het ia niet hard zacht....een klant ervaart dat maar het is niet zo
Je roest zorgt voor oneffen aangrijpen en kan j klacht geven. Maar hard zacht etc is meestal kromme schijven. Het ia niet hard zacht....een klant ervaart dat maar het is niet zo
Nobody said it was easy....
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Oké dan is dat goed gelukkig!
Maar het hard zacht is 100% weg na het remmen en blijft dan ook weg mits ik met de wagen blijf rijden. Kan roest zo hardnekkig zijn?
Maar het hard zacht is 100% weg na het remmen en blijft dan ook weg mits ik met de wagen blijf rijden. Kan roest zo hardnekkig zijn?
-
- VIP Driver
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
- Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
- Locatie: Almelo
ik had ook een ontzettende trilling, elke keer zoals jij beschrijft, bleek op een gegeven moment een draagarm te zijn. en dan zul je misschien zeggen van dat heb je toch meteen door?! nee dit voelde je niet.
andere vraag, als je m een keer kort laat aangrijpen voel je dan ook een korte "klonk" in je stuur ?
andere vraag, als je m een keer kort laat aangrijpen voel je dan ook een korte "klonk" in je stuur ?
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct bovenstaand bericht te citeren
-Moderator Team
Verder totaal geen klachten met bonken, speling of bijgeluiden.
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Nee want het is toch zo dat als ze krom zijn je er altijd last van moet hebben? En het eventueel erger zou moeten worden als je er warmte in stopt?
Bij mij wordt het minder als ik ze warm maak. Sterker nog, het is daarna een paar dagen weg zelfs.
Bij mij wordt het minder als ik ze warm maak. Sterker nog, het is daarna een paar dagen weg zelfs.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ik heb ook n paar keer trillingen gehad bij remmen, maar daarna verdween t weer. Ideaal. Weet niet of t zo is dat je je schijven wer recht kunt remmen, maar zo lijkt t soms wel
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Ja ik ken het haha, alleen vind het behoorlijk vervelend.
Vandaag na een lange rit en een paar goeie remacties is het ook weer helemaal goed... het lijkt toch alsof er een residue met roest blijft zitten met “normale” remacties...
Vandaag na een lange rit en een paar goeie remacties is het ook weer helemaal goed... het lijkt toch alsof er een residue met roest blijft zitten met “normale” remacties...
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ik rij er vrijwel dagelijks mee dus roest krijgt bij mij niet echt kans. Hooguit beetje vliegroest na auto/velgen wassen. Dat is er na n keer remmen dan ook wel af. Je hoort dit aan het schurende geluid tijdens de eerste keer remmen.
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Zojuist de wagen weer gereden na 8 dagen. Toen ik ‘m wegzette remde die perfect. Licht aantikken van de rem bij 160 km/h was volledig trillingvrij. Ik heb bewust de rem zo min mogelijk aangeraakt gister en jawel, bij 160 km/h een trilling tijdens het remmen... Vervolgens 7-8 noodstop gemaakt van 120 naar 50 en de boel remt weer perfect na het afkoelen en ook ligt het aangrijpingspunt weer lager. Ik snap er niks meer van... Dit moét toch wel (extreem) hardnekkige roest zijn? En dat moet toch überhaupt niet zo extreem zijn dat je noodstops moet maken om het weg te krijgen?
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Nou, even een schop geven....
Zoals hierboven had ik dit probleem met regelmaat bij mijn ex-330i. Nu het frappante van het hele verhaal. Mijn 330d heeft nu exact hetzelfde.. dus een trilling en onregelmatigheid bij het remmen. De auto staat vaak een week stil in weer en wind in omg. Schiphol, en als ik na een week wegrij heb ik dus weer gedoe met mijn remmen. Nu zijn de schijven sowieso wel eens toe aan vervanging dus dat komt zeer binnenkort. Mij vertelt dit dat dit dus een kwaal van de E90/remmen algemeen is. En zeker niet mijn rijstijl. Ik rij nu 6.1L/100km en er zijn ritten waarbij ik de rem amper aanraak. Omdat ik aan mezelf ben gaan twijfelen voel ik regelmatig aan de velgen en deze zijn nooit heet, hooguit lauw, en ik hou ook nooit de rem ingedrukt als ik aan het eind van de snelweg tot stilstand kom. Mijn schijven zijn dus simpelweg niet krom, mijn remklauw zit niet vast en ik heb geen idiote rijstijl. Maar toch, iedere keer erg veel last van enorm hardnekkige roest, welke in mijn ogen voor een flinke onaangename trilling zorgt. Ik moet serieus een hele “inrem” procedure doen om het weer enigszins normaal te krijgen, dus 5x rustig remmen en 5x een noodstop met een stuk rijden om te koelen.
Welke remschijf/blok raden jullie aan hierna? Wellicht grooved en/of drilled schijven? En zou een zachtere remblok een idee zijn voor mij, omdat ik ook het idee heb dat de hardnekkige roest mijn blokken beschadigt aangezien ik geen “effen” spoor op mijn achterschijven heb maar ook nog een klein strookje roest zie zitten.
Met andere woorden, welke remmenset zouden jullie voor mij aanraden? Mijn auto staat vaak stil en als ik rij, rij ik veel snelweg, dus weinig remacties.
Zoals hierboven had ik dit probleem met regelmaat bij mijn ex-330i. Nu het frappante van het hele verhaal. Mijn 330d heeft nu exact hetzelfde.. dus een trilling en onregelmatigheid bij het remmen. De auto staat vaak een week stil in weer en wind in omg. Schiphol, en als ik na een week wegrij heb ik dus weer gedoe met mijn remmen. Nu zijn de schijven sowieso wel eens toe aan vervanging dus dat komt zeer binnenkort. Mij vertelt dit dat dit dus een kwaal van de E90/remmen algemeen is. En zeker niet mijn rijstijl. Ik rij nu 6.1L/100km en er zijn ritten waarbij ik de rem amper aanraak. Omdat ik aan mezelf ben gaan twijfelen voel ik regelmatig aan de velgen en deze zijn nooit heet, hooguit lauw, en ik hou ook nooit de rem ingedrukt als ik aan het eind van de snelweg tot stilstand kom. Mijn schijven zijn dus simpelweg niet krom, mijn remklauw zit niet vast en ik heb geen idiote rijstijl. Maar toch, iedere keer erg veel last van enorm hardnekkige roest, welke in mijn ogen voor een flinke onaangename trilling zorgt. Ik moet serieus een hele “inrem” procedure doen om het weer enigszins normaal te krijgen, dus 5x rustig remmen en 5x een noodstop met een stuk rijden om te koelen.
Welke remschijf/blok raden jullie aan hierna? Wellicht grooved en/of drilled schijven? En zou een zachtere remblok een idee zijn voor mij, omdat ik ook het idee heb dat de hardnekkige roest mijn blokken beschadigt aangezien ik geen “effen” spoor op mijn achterschijven heb maar ook nog een klein strookje roest zie zitten.
Met andere woorden, welke remmenset zouden jullie voor mij aanraden? Mijn auto staat vaak stil en als ik rij, rij ik veel snelweg, dus weinig remacties.
- RAH
- VIP Driver
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
- Type Auto: BMW E92 330xD
Heb je al eens geprobeerd om voor het wegrijden (zodra je het vermoeden hebt dat de remmen zullen gaan trillen) de rem een paar keer goed in te trappen (dus in stilstand, nog voor je weg gereden bent)? Kan me namelijk niet voorstellen dat het roest is. Mijn auto staat ook wel eens een dag of 4 a 5 stil en bij de eerste keer remmen hoor je het dan goed schrapen, maar daarna niets meer en de remmen trillen verder ook niet.
BMW E92 330xD
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Was je je auto regelmatig? Ik had lang geleden bij mijn motor soortgelijke ellende, bleek de wax in de shampoo de boosdoener. Zou ook je velgenreiniger kunnen zijn die een bepaalde laag dan wel of niet achterlaat, waar je klauw op dat moment dan zit niet waarschijnlijk. Zomaar een theorie.
Succes met de oorzaak achterhalen.
Succes met de oorzaak achterhalen.