E90 330i - Trilling/onregelmatigheid tijdens remmen

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ga ik naar laten kijken volgende week, heb ik zelf niet helemaal genoeg verstand van haha.

Mits ze dat niet doen, blijft de klauw dan eigenlijk vast zitten? Want de schijf was helemaal lauw, eigenlijk koud, na een heel stuk snelweg.


Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Nou, de oplossing lijkt gevonden, in een eigenlijk toch wel onverwachte hoek!

Ik was donderdag m’n auto even aan het afspoelen en toen ik bij de velg linksachter afspoot kwam er ineens een enorme rook van de remschijf. Wat bleek, de klauw linksachter zat toch vast. Dit was dus “soms wel en soms niet”, want als ik een lange rit op een rustige snelweg (zonder de rem aan te raken) had had ik nergens last van. Remde ik wat meer begint alles uit te zetten door de warmte en gaat de klauw vastzitten (denk ik?).

Afijn. Er zitten nu dus twee nieuwe klauwen op de achterwielen. Het rempedaal moet nu verder ingedrukt worden (alsof na het inremmen eerder beschreven hier) en het remmen is beter te doseren/minder hardnekkig. De trilling zat er in eerste instantie nog steeds in, maar per keer remmen werd dit minder en nu is de trilling voor 99% weg. Ik ben benieuwd hoe het voelt als ik de auto straks weer start na een week stilstand, maar het is wel typisch allemaal. En, wel weer €480,-. :mrgreen:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Vaak kan j het zien aan rode schijven. Dus de punten waar het blok nirt aankomt zeg maar.
En hrt oppervlak zelf is vaak blauwig.
Als je klauw zo vast gestaan heeft dat je wiel ervan vast staat..zijn je blokken vaak zodanig heet geweest dat ze keihard zijn. Zou er toch een second opinion op los gooien....
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Gelukkig opgelost, dit topic liep volledig uit de klauwen :ja:
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Schijf is niet anders verkleurd, zie foto. De nieuwe klauwen zitten er al op en de trilling is nu echt zo goed als weg. Ik ben blij dat er in ieder geval schot in de zaak zit. :mrgreen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

De wagen heeft net een week stilgestaan in de standaard condities. Resultaat? Uiteraard roestige schijven, een wat schurend geluid tijdens de eerste paar remacties maar geen nieuwe trillingen. De remmen waren ook gek genoeg veel schoner na een paar keer remmen waar ze normaal toch wel een tijdje gekke strepen hadden hiervoor. Zou dit dan toch de oplossing zijn? Geen idee... Gevalletje "niet meer aan komen" denk ik? :lol:
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Je zegt het zelf :ja:
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Arjan schreef: 22 apr 2019, 08:22 Gelukkig opgelost, dit topic liep volledig uit de klauwen :ja:
:Dubbel:
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Zucht... kouder en natter weer en jawel, vaak roest op de schijven en weer last van een trilling tijdens het remmen boven de 100. De 118i heeft in dezelfde condities stil gestaan en hier is niks mis mee. Maar de 330d heeft het wederom weer. Hebben jullie nog ideeën waar ik het in moet zoeken? De auto is vorige maand voor een check geweest en daar is niets uit gekomen.

Maandag ga ik de auto maar weer eens naar de garage brengen om naar het onderstel te laten kijken. Wellicht dat iemand nog wat weet wat ik kan controleren? Wielnaaf, draagarmen, klauwen? Ik heb ook al gelezen over speling op de montagepunten van de klauwen zelf? De clip van de blokken zit goed vast overigens, en ik heb nooit bijgeluiden bij het remmen. Wel een hard pedaal na lang stilstaan maar zodra ik ‘m start is het direct goed. Betekent een hard pedaal ook dat de remblokken op de schijf gedrukt worden?

Ik zit ook te denken om over te stappen op geperforeerde schijven, wellicht dat die beter tegen roest kunnen? Mijn vermoeden is namelijk echt dat het komt door of dat de blokken “op” de schijf roesten bij een week stilstaan in nat weer of dat er een verschil in de schijf ontstaat tussen waar de schijf open en bloot is en waar het blok zit, wat vervolgens voor een onregelmatigheid zorgt. Ik kan toch niet de enige zijn met dit probleem?
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

hoe zijn de klauwen aan de voorkant? zelf een jaar geleden ook de achter klauwen gewisseld, trillen kwam terug. nu de klauwen voor ook vervangen en vrijwel trillingsvrij sindsdien (2 maanden)
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Ik lees dit topic net voor de eerste keer door. Pfff.... wat een verhaal man. :shock:

Het is natuurlijk complete waanzin dat je met zoveel procedures en omzichtigheid met je remmen om zou moeten gaan om trillingen te voorkomen. De standaard remmerij is gewoon goed en moet zonder enig nadenken of 'proces' altijd vlekkeloos functioneren. Onder alle omstandigheden.

Roest is het probleem zeker niet. Mijn schijven roesten al voor ik binnen m'n jas uit heb. Mijn auto staat ook regelmatig een weekje stil, thuis of op Schiphol. Bij veel regen zie je soms sporen van het roest-water dat langs de velg en band naar beneden is gelopen. Één keer de rem aanraken en het is weg, nooit problemen. Geperforeerde schijven kan ook de oplossing niet zijn, simpelweg omdat het standaard remsysteem deze problemen uberhaupt al niet mag hebben. Er is iets mis maar je weet nog niet wat. Maar zover was je al. :roll:

Om elk vraagteken uit te sluiten zou ik sowieso terug gaan naar alles origineel. Immitatie onderdelen kunnen perfect zijn, soms zelfs beter dan origineel. Maar... je hebt wel altijd te maken met een optelsom van onbekende variabelen. Perfecte immitatie remschijf A en perfecte immitatie remblokken B kunnen samen toch ongelukkige combinatie zijn. En aangezien je al in een redelijk doolhof zit, zou ik deze onzekerheden uitsluiten met alles origineel.

Is de auto al een keer bij BMW / een BMW specialist geweest voor een grondige inspectie van de remmen en alle aanverwante delen die een rol kunnen spelen? (schijven, blokken, tangen, naven, lagers, ophanging, uitlijning etc. etc.).

Richard
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Bedankt voor jullie input! De klauwen aan de voorkant waren goed, althans, toen ik de klauwen verfde. De wielen waren met gemak met de hand rond te draaien zonder gekke bijgeluiden of spelingen, al is dat natuurlijk mijn oordeel en niet het oordeel van een monteur/specialist. De trilling die ik momenteel heb lijkt ook echt het meeste vanuit de achterkant te komen, althans, de trilling begint achter en is ook te voelen in het stuur, maar in het stuur is het echt héél licht en voel je de auto vooral in de stoelen trillen. En die klauwen zijn dus nog geen jaar oud. De kans dat die klauwen weer kapot zijn lijkt me heel sterk, zeker omdat ik na een lange rit de remmen gewoon kan aanraken en deze amper lauw zijn.

Ja daar heb je helemaal gelijk in Richard, het zou echt niet mogen! Het bizarre van alles is ook nog dat zowel mijn 325ci, mijn 330ci, mijn 330i en nu mijn 330d het állemaal hebben gehad na het parkeren bij Schiphol. Dat is wat ik concludeer natuurlijk. Wellicht (en hopelijk) is het inderdaad iets wat versleten is en dan toevallig op alle vier de auto's. Ik kan mij ook niet inbeelden dat het aan mijn rijstijl ligt. De 118i trilt namelijk niet na een week en bij de 330d is na een weekje gelijk alweer raak. Ik hou nooit de rem ingedrukt nadat ik de remmen opgewarmd heb en als ik dan toch onverhoopt stil kom staan zet ik de auto in zijn N zodat de rem niet aangeraakt hoeft te worden. Ook check ik regelmatig de remmen als ik de wagen stil zet en deze zijn 9 van de 10 keer amper lauw te noemen.

De enige theorie die ik mij kan bedenken is het volgende;

1.) De wagen staat dus regelmatig een week stil in weer en wind, eigenlijk redelijk dichtbij de zee. Met de open Styling 193M komt er dus een hoop wind, regen, en eventueel zoute lucht van de zee op de schijven en dit gaat roesten, maar uiteraard alleen waar de blokken niet zitten
2.) In die week voelt het rempedaal hard, wat logisch is omdat het vacuum weg is. Het harde pedaal is direct goed bij het starten van de motor en nooit zo hard dat het starten niet lukt
3.) Wellicht zorgt dat harde pedaal ook dat de klauwen licht tegen de schijf aan gedrukt worden? Dit, icm het roesten, zorgt voor een laagje wat wel en niet geroest is en dat zorgt voor een trilling?

De reden dat ik dit denk is omdat ik vorige winter met de sneeuw die we toen op een dag hadden de wagen op Schiphol heb neer gezet. Na een week kwam ik terug bij de auto, geen sneeuw meer, maar ik kon niet eens wegrijden in zijn D omdat (vooral) de voorkant vast zat geroest. Ik moest echt een dot gas geven om de auto op gang te krijgen en zag toen een perfect uitgelijnde afdruk van het remblokje op de schijf zitten. Mijn hele schijf zit er vol mee overigens, je kunt precies zien waar de blokken hebben gezeten na een week, zelfs na een rit van 150km met toch wat rotondes en dus wat remacties.

Alsof de remklauwen zichzelf na een tijdje vast zetten en die afdruk dus een trilling veroorzaakt??

Wellicht heeft iemand een tip voor een specialist in het zuidwesten? Ik woon in Zeeland namelijk.
Laatst gewijzigd door Jeremy op 23 jun 2020, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Wat je kunt doen als je veel last hebt van vliegroest en vermoed dat dit de oorzaak is: een roeststopper die speciaal voor oa remschijven.
https://www.carclean.com/nl/bilt-hamber ... 300ml.html
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Bedankt voor je input! Ik vermoed inderdaad dat het komt door de verschillen tussen het wel en niet geroeste gedeelte van de schijf. Het kan gewoon eigenlijk ook niet dat zes (!) verschillende auto's allemaal dezelfde dingen versleten hebben waardoor het dan dus binnen no-time trillende remmen geeft. Ik ga dat dan maar proberen op de oude schijven om te zien wat dat doet.
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Heb je de remschijven al eens op slingering laten controleren? Als het inderdaad het remblok is wat een afdruk achterlaat waardoor er hoogte verschil is zou dat wellicht gemeten kunnen worden. Al kan ik het me bijna niet voorstellen, ik woon in Den Haag, mijn auto staat ook af en toe een week stil en ik zit dichter bij de kust dan Schiphol. Geen last van trillende remmen.

En iets op je remschijven spuiten om roest te voorkomen zou ik niet snel doen. Dan zou ik eerder een hoes nemen en die om de wielen doen als de auto langere tijd stil moet staan.
BMW E92 330xD
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”